Permalänk

hörlurar för musikproduktion

Tjena alla sweclockers!

behöver lite hjälp av er, om drygt 2 månader tänkte jag köpa en laptop + hörlurar som jag kunde använda till att producera i.
Min budget ligger runt 1 000 +/- kr.

Har funderat på att köpa Macbook för att
1. Snabb 2.svårt att få virus 3.håller länge och blir inte seg snabbt.

Men jag är en Windows person och har kört det hela livet.

Så Det är PC vs Mac här som jag behöver hjälp med och vilken modell/märke

Hörlur är också ett svårt fall för jag har alltid kört med monitorer och någon gång på mina audio-technica för 500 kr ^^

Min polare har ett par Beats by Dr. Dre Studio Wireless som jag tyckte var sjukt grymma. Jag vet att många inte rekommenderar trådlöst men vilken känsla att slippa sladd och köra på en laptop. Nästan som att man är fri
Plus ljudet på dom är sjuka och dom sitter otroligt bekvämt för mig med stora öron. Vill även påpeka att dom är grumt ljudisolerad.
Men jag är ingen expert när det kommer till hörlurar så det är bara att rekommendera ett par med tråd eller trådlösa

Tack på förhand

Edit: ändra istället till köpråd för hörlurar

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

Musikproduktion och Beats rimmar illa. För det rekommenderar jag AKG's studiolurar som visserligen är rätt tungdrivna men väldigt neutrala i ljudklangen. Men är du seriös med ljudet bör du ändå ha en DAC/hörlursförstärkare och inte driva direkt från laptop

Själv har jag ett par AKG K845 BT som också är trådlösa men tyvärr inte lika neutrala i ljudet (fortfarande inte lika färgade som Beats) samt att de inte är så bekväma att ha på sig längre perioder då de trycker rätt hårt mot kanten av öronen.

Beyer Dynamic och Sennheiser är också bra val att kika på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med föregående. Beats kanske låter häftigt när man lyssnar på färdigproducerad musik, men ska man producera själv är lurar med överdriven bas bland det värsta man kan använda. De förvränger ljudet så att mixen blir helt åt helvete. Kan rekommendera neutrala AKG, särskilt K271 som jag använt själv under flera år. De kommer inte att låta lika coolt, men de kommer att ge dig en realistisk bild av vad du har skapat.
http://www.4sound.se/dj/tillbehor/horlurar/akg-k271-mkii

Naturligtvis funkar andra märken också. Det viktiga är att lurarna är neutrala.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Musikproduktion och Beats rimmar illa. För det rekommenderar jag AKG's studiolurar som visserligen är rätt tungdrivna men väldigt neutrala i ljudklangen. Men är du seriös med ljudet bör du ändå ha en DAC/hörlursförstärkare och inte driva direkt från laptop

Själv har jag ett par AKG K845 BT som också är trådlösa men tyvärr inte lika neutrala i ljudet (fortfarande inte lika färgade som Beats) samt att de inte är så bekväma att ha på sig längre perioder då de trycker rätt hårt mot kanten av öronen.

Beyer Dynamic och Sennheiser är också bra val att kika på

Tack för ditt svar!

Men tror jag skippar AKG k850, brukar sitta och producera i timmar så kanske inte smart att köpa något som är obekvämt

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Kan bara instämma med föregående. Beats kanske låter häftigt när man lyssnar på färdigproducerad musik, men ska man producera själv är lurar med överdriven bas bland det värsta man kan använda. De förvränger ljudet så att mixen blir helt åt helvete. Kan rekommendera neutrala AKG, särskilt K271 som jag använt själv under flera år. De kommer inte att låta lika coolt, men de kommer att ge dig en realistisk bild av vad du har skapat.
http://www.4sound.se/dj/tillbehor/horlurar/akg-k271-mkii

Naturligtvis funkar andra märken också. Det viktiga är att lurarna är neutrala.

Kan nog stämma! Tack för en bättre förklaring till varför dom låter så.

har stora öron, kommer dom sitta obekvämt för mig ?

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outman112:

Kan nog stämma! Tack för en bättre förklaring till varför dom låter så.

har stora öron, kommer dom sitta obekvämt för mig ?

Ska du ha hörlurarna mycket ska du absolut åka till en butik och prova dem. Det skiljer mycket från modell till modell, oavsett märke, och vad för form man har på huvud och öron

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Som de flesta säger.. Nej till trådlöst och beats by dr.dre!
Jag rekommenderar Audio-Technica m50x då de har bra ljud för pengen, runt 1500 dvs.
Du vill ha så plant ljud som möjligt när du skapar musik. Tips är att gå till någon musikaffär tex 4sound och få hjälp samt testa produkter.

Btw usch för ordet "musikproduktion". Låter som man kör på presets och pumpar ut generiskt skit. Skapa eller komponera istället ;).

Permalänk
Medlem

K271 tycker jag också funkar bra.
Avtagbar sladd på vänster sida
Tydligt ljud
Slutna
Bekväma (med velourkuddarna)
Billiga

- De låter inte speciellt "bra". Missförstå mig rätt. Jag kan lyssna på musik i timmar i dem, men det finns bättre lurar för musiklyssning.

Om du inte behöver slutna lurar av någon anledning finns K701. Men för musiklyssning återigen, kanske hellre Q701 eller K702.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Beyerdynamic DT770 Pro 250 ohm kör jag med sedan några år tillbaka. Stängda, bra komfort, neutrala (något mer bas möjligtvis än t.ex DT880 dock) och bra pris.

Finns i 80 ohm också ifall du mot förmodan saknar DAC eller ett bra ljudkort (något du bör investera i så snart du kan ifall du inte redan har gjort det).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Btw usch för ordet "musikproduktion". Låter som man kör på presets och pumpar ut generiskt skit. Skapa eller komponera istället ;).

Usch för ordet "komponera". Låter som man är en överdrivet pretentiös kompositör som bokstavligt talat skriver musik och som vägrar acceptera elektronisk musik som "riktig musik".

"Skapa" kan jag däremot köpa för vi är alla musikskapare, sedan om vi sitter och fingertrummar fram beats på en MPC, komponerar ett musikaliskt mästerverk på piano, klickar ut generiska house chord progressions i en piano roll eller gör repetitv techno i en drum machine är ju skitsamma.

Jag hade känt mig oerhört fånig ifall jag sa att jag "komponerar" deep/dub techno på mina Elektron-maskiner.

Permalänk
Inaktiv

@Barren Wuffet: men tänk om han komponerar klassisk musik då? ;).
På med fracken och komponera lite wubbwubb nu ;).