Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord för programmerare

Om jag önskar mig ett mekaniskt tangentbord. Med lite olika saker. Vissa utav önskemålen måste finnas där andra inte.

Måsten:
"Nordisk layout" - tangenten bredvid vänster shift måste finnas: <|>
Taktila knappar, gärna lågt motstånd
F1-F12
Kompakt design - så att det går att ta med i väskan

Ej måsten:
Programmerbara macron
Helst inte se ut som ett rymdskepp
Extra knappar kring space som man kan nå med tummarna
Tangenterna i matris istället för skeva rader

Hittade det här när jag tittade: https://www.komplett.se/product/826494/datorutrustning/mustan...
Turtle Beach IMPACT 500
Det såg ju trevligt ut. Men jag vet inte om det är bra eller om det finns något bättre. Och på bilderna finns ju inte <|>knappen.

Så jag tar gärna emot tips om någon råkar känna till något bra.

Permalänk
Medlem

Det här ser ju intressant ut: http://cdon.se/hemelektronik/ozone-strike-battle-gaming-keybo...
Ozone Strike Battle Gaming Keyboard MX Brown (Nordisk)
Är dom något bra?

Permalänk
Medlem

Och det här?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/211506-c...
CM Storm NovaTouch TKL Gaming Keyboard

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle utan tvekan köra på novatouch av dom där alternativen.

Men om du tänkt koda så är ju ANSI layout överlägsen, så egentligen borde du importera ett riktigt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle utan tvekan köra på novatouch av dom där alternativen.

Men om du tänkt koda så är ju ANSI layout överlägsen, så egentligen borde du importera ett riktigt tangentbord.

Ok tackar

Men om jag skulle importera ett riktigt tangentbord, vad ska jag kolla på då? Det är ju lite utav en djungel där ute.
ANSI med det antar jag att du menar något med en helt vanlig EN/US-layout?
Jo det hade ju varit ett alternativ.
Kör ju en specialare utav dvorak som har 'ö' på våran lilla extratangent nere i hörnet. Skulle väl kunna leva utan den om det är så. När jag körde med typematrix så hade jag ju 'ö' på windowstangenten.

Att montera ett tangentbord själv skulle jag klara av om det hjälper till något.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Med ANSI menar jag US layout, smal enter och en tangent mindre (den höger om vänstershift). Men om du kör en specialare av dvorak så antar jag att du redan har anpassat layouten för att koda. Och då spelar ju inte US/UK eller SE layout någon roll.

I och med den nya informationen så uppdaterar jag mitt svar till att du bör köra på Novatouch, det har Topre switchar och allt vad där innebär, sedan är det stilrent. Har själv ägt ett sådant ett tag.

Permalänk
Jubileumsmästare

Kanske ett WASD Keyboard TKL eller ett Filco Majestouch-2? Gedigna tangentbord utan massa lull-lull, fins med olika brytare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Novatouch är trevligt. Stilrent, portabelt och kompakt (kabeln går att ta loss från tangentbordet så du kan lämna en kabel på kontoret och en kabel hemma eller nåt), trevliga brytare att skriva på (min favorit för skrivning, bara bakom buckling spring), och sedan uppfyller den alla dina andra krav också: F1-F12, nordisk layout <|>...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Med ANSI menar jag US layout, smal enter och en tangent mindre (den höger om vänstershift). Men om du kör en specialare av dvorak så antar jag att du redan har anpassat layouten för att koda. Och då spelar ju inte US/UK eller SE layout någon roll.

I och med den nya informationen så uppdaterar jag mitt svar till att du bör köra på Novatouch, det har Topre switchar och allt vad där innebär, sedan är det stilrent. Har själv ägt ett sådant ett tag.

Jo den passar bra för att koda. Är ganska likt en vanlig dvorak fast med åäö inklämt. se_sv_dvorak tror jag layouten heter.

Har snubblat över Topre när jag försökt kolla runt. Får läsa på lite mer vad skillnaden är.

Skrivet av Fahrbot:

Kanske ett WASD Keyboard TKL eller ett Filco Majestouch-2? Gedigna tangentbord utan massa lull-lull, fins med olika brytare.

Nu är du allt lite jobbig emot mig.
Att i hårdvaran kunna ställa om funktionen på capslock som man kan göra på WASD är ju inte helt ointressant. Brukar ju alltid mappa om ctrl till capslock.

Att få välja lite färger på knapparna är ju lite trevligt också. Även om mörka färger gör sig bäst i längden... Alla dessa val.

Skrivet av Imaculent:

Måste fundera lite på om jag kan klara mig utan tangenter för F1-F12. Ser mycket trevligt ut annars.

Skrivet av lambdan:

Novatouch är trevligt. Stilrent, portabelt och kompakt (kabeln går att ta loss från tangentbordet så du kan lämna en kabel på kontoret och en kabel hemma eller nåt), trevliga brytare att skriva på (min favorit för skrivning, bara bakom buckling spring), och sedan uppfyller den alla dina andra krav också: F1-F12, nordisk layout <|>...

Så nu menar du att jag ska nöja mig med det näst bästa?

Aja vilken mekanisk brytare som helst borde ju bli ett lyft. Även om mitt "stationära" tangentbord nog har riktigt bra tangenter för att inte vara mekaniska. Har ett sånt där Kinesis Freestyle2. Ett trevligt tangentbord även om det har vissa dumheter som att Fn-tangenten är togglande. Sen passar det ju inte att ha i knät heller då det består av två delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acura:

Att i hårdvaran kunna ställa om funktionen på capslock som man kan göra på WASD är ju inte helt ointressant. Brukar ju alltid mappa om ctrl till capslock.

Jag kör på ett Filco MJ2 MX Black med en pegasus hoof så det är helt programmerbart, nu använder jag det iofs bara till att inaktivera windowstangenten när jag spelar.
På jobbet kör jag ett WASD Code MX Clears med svensk layout och jag programmerar VB, tycker det funkar fint.

Jag gillar TKL eftersom jag då har piltangenter som jag använder en hel del och F2 rätt mycket.

Så mitt tips är också Filco eller ett Code. Jag har inte provat Topre.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så enklet att Pok3r har F-knapparna på funktionsknapp + 1,2,3...
Men kanske värt att dubblekolla att det verkligen är så!
Jag är själv väldigt inne på att inteskaffa ett Pok3r själv men inte kommit så långt att jag tryckt på köpa knappen. Sjukt mycke värde i det tangentbord jämfört med många andra i samma prisklass. Aluminium chasse och pbt tangenter.

Ett annat tangentbord du borde kolla på om du är dedikerad programmerare är ett Happy Hacking Keyboard. Kostart lite mer men kollar du forum som Geekhack blir den hyllad till skyarna. Tror den bara finns i ANSI dock. Finns i vanligt och tyst utförande.
Men som någon nämt är det att föredra ANSi vid programmering då det utvecklades från dessa tangentbord och special tecken osv ligger mer naturligt på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Jag kör på ett Filco MJ2 MX Black med en pegasus hoof så det är helt programmerbart, nu använder jag det iofs bara till att inaktivera windowstangenten när jag spelar.
På jobbet kör jag ett WASD Code MX Clears med svensk layout och jag programmerar VB, tycker det funkar fint.

Jag gillar TKL eftersom jag då har piltangenter som jag använder en hel del och F2 rätt mycket.

Så mitt tips är också Filco eller ett Code. Jag har inte provat Topre.

Filco ser ju onekligen nice ut och även WASD. Men pegasus hoof verkar intressant. Och dom är lite kompaktare än NovaTouch.
Hittade även Topre Realforce 88UB. Men det är inte lika nice och kompakt design.

Filco speciellt med temat du fått ihop på tangenterna som jag såg i bildtråden. (y)

Skrivet av imo:

Jag tror det är så enklet att Pok3r har F-knapparna på funktionsknapp + 1,2,3...
Men kanske värt att dubblekolla att det verkligen är så!
Jag är själv väldigt inne på att inteskaffa ett Pok3r själv men inte kommit så långt att jag tryckt på köpa knappen. Sjukt mycke värde i det tangentbord jämfört med många andra i samma prisklass. Aluminium chasse och pbt tangenter.

Ett annat tangentbord du borde kolla på om du är dedikerad programmerare är ett Happy Hacking Keyboard. Kostart lite mer men kollar du forum som Geekhack blir den hyllad till skyarna. Tror den bara finns i ANSI dock. Finns i vanligt och tyst utförande.
Men som någon nämt är det att föredra ANSi vid programmering då det utvecklades från dessa tangentbord och special tecken osv ligger mer naturligt på tangentbordet.

Jepp jepp! Men jag vill nog inte släppa F1-F12. Använder dom ju inte supermycket, men använder dom. Sällan jag använder piltangenter också men det händer. Kodar ju mest i Vim och den mesta annan navigering sker med readline/emacs-bindningar.

Så där ser min layout ut. Så specialtecken sitter ju liksom på ANSI-plats. Hade jag kört qwerty så hade jag ju kört med ANSI när jag kodar helt klart. Annars så knäcker man ju fingrarna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av acura:

Filco ser ju onekligen nice ut och även WASD. Men pegasus hoof verkar intressant. Och dom är lite kompaktare än NovaTouch.
Hittade även Topre Realforce 88UB. Men det är inte lika nice och kompakt design.

Både Filco och WASD är fina tangentbord, de tangentborden VS Novatouch är nog mest en smaksak ang. switcharna som sitter i tangentborden.

Kan dock säga att om du sneglar på Realforce 88UB så är det top notch. Man kan kalla det storebror till Novatouch, det är "orignalet" och har bättre byggkvalitét och premium känsla.

Permalänk

Klart du ska ha ett mekaniskt tangentbord!

Har själv ett pok3r med blå brytare vilket är väldigt trevligt tycker jag! Angående F1-F12 får man tillgång till dem enkelt genom att hålla in Fn knappen. Du får du ett "nytt lager" av tangentbordet där man få funktionalitet som behövs. På pok3r går det även att ställa in om man vill använda qwerty eller dvorak genom en switch på baksidan.

En liten sak att tänka på bara är ju valet av brytare. Till exempel om du ska ha med dig tangentbordet till jobbet eller dylikt är det inte säkert att det är så uppskattad av folk i din närhet om du sitter med till exempel blå brytare då de låter en hel del! Bruna bryter är exempel på brytare som låter lite mindre! Sök efter typ key switch sound comparsion så får du dig en uppfattning. Och sedan måste man ju ställa sig frågan om man vill ha brytare med click och så vidare.

Jag köpte iallafall ett tangentbord med svarta brytare som jag inte alls var nöjd med, men med mina blå trivs jag utmärkt, fast det används bara hemma.

Så mitt enda tips egentligen är att läsa på lite om olika brytare, dels färger och olika företag. Bäst av allt är ju om man kan testa, men det är ju inte alltid det går. Efter du har bestämt dig för vilka brytare du ska ha är det egentligen bara att välja att och vraka efter andra preferenser.

Jag är dock rätt ny inom området, men det verkar som att man är fast nu!

Lite luddigt kanske, men hoppas du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Både Filco och WASD är fina tangentbord, de tangentborden VS Novatouch är nog mest en smaksak ang. switcharna som sitter i tangentborden.

Kan dock säga att om du sneglar på Realforce 88UB så är det top notch. Man kan kalla det storebror till Novatouch, det är "orignalet" och har bättre byggkvalitét och premium känsla.

Känns som jag bestämt mig för att i nästa stund ändra sig.
Novatouch har ju fördelen som jag kommit fram till att man kan byta caps. Men det ska ju bli av också. Och ska man göra det då börjar man ju direkt närma sig priset av ett realforce verkar det som.

Sen har jag kommit att tänka på en annan sak. Jag föredrar att liksom inte "bottom out" när jag skriver. Utan vänder liksom helst innan jag dunkat ner i botten. Påverkar det mitt val mellan cherry och topre?

Skrivet av gunnarviking:

Klart du ska ha ett mekaniskt tangentbord!

Har själv ett pok3r med blå brytare vilket är väldigt trevligt tycker jag! Angående F1-F12 får man tillgång till dem enkelt genom att hålla in Fn knappen. Du får du ett "nytt lager" av tangentbordet där man få funktionalitet som behövs. På pok3r går det även att ställa in om man vill använda qwerty eller dvorak genom en switch på baksidan.

En liten sak att tänka på bara är ju valet av brytare. Till exempel om du ska ha med dig tangentbordet till jobbet eller dylikt är det inte säkert att det är så uppskattad av folk i din närhet om du sitter med till exempel blå brytare då de låter en hel del! Bruna bryter är exempel på brytare som låter lite mindre! Sök efter typ key switch sound comparsion så får du dig en uppfattning. Och sedan måste man ju ställa sig frågan om man vill ha brytare med click och så vidare.

Jag köpte iallafall ett tangentbord med svarta brytare som jag inte alls var nöjd med, men med mina blå trivs jag utmärkt, fast det används bara hemma.

Så mitt enda tips egentligen är att läsa på lite om olika brytare, dels färger och olika företag. Bäst av allt är ju om man kan testa, men det är ju inte alltid det går. Efter du har bestämt dig för vilka brytare du ska ha är det egentligen bara att välja att och vraka efter andra preferenser.

Jag är dock rätt ny inom området, men det verkar som att man är fast nu!

Lite luddigt kanske, men hoppas du förstår vad jag menar.

Ja det är ju mycket att tänka på och överväga. Utan att kunna känna på brytarna i verkligheten är det ju svårt att veta vad man kommer tycka om egentligen.
Får kanske försöka åka till någon butik där dom har lite olika varianter i alla fall.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av acura:

Känns som jag bestämt mig för att i nästa stund ändra sig.
Novatouch har ju fördelen som jag kommit fram till att man kan byta caps. Men det ska ju bli av också. Och ska man göra det då börjar man ju direkt närma sig priset av ett realforce verkar det som.

Sen har jag kommit att tänka på en annan sak. Jag föredrar att liksom inte "bottom out" när jag skriver. Utan vänder liksom helst innan jag dunkat ner i botten. Påverkar det mitt val mellan cherry och topre?

Tror inte det påverkar ditt val så mycket.

Kan säga att Topre känns mer som vanliga rubberdome tangetbord medan cherry switchar är en ganska annorlunda känsla om man inte kört med dom tidigare. Jag själv hade en ganska lång initial inkörningsperiod när jag bytte från vanliga rubberdomes till cherry.

Personligen tycker jag Topre switchar i Realforce tangentborden känns bättre än i Novatouch, kan ha att göra med profilen på tangenterna, eller så har det att göra med "stemmen" som är annorlunda i Novatouch för att det ska vara kompatibelt med Cherry tangenter.

EDIT:
Läste igenom din första post en gång till och med tanke på det du skriver där så skulle jag rekommendera ett Topre Realforce framför allt annat.

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt HHKB (https://deskthority.net/wiki/HHKB_Professional2) med topre switchar. Efter att ha testat en rad Cherry MX och vintage switchar måste jag sälla mig topres hyllningskör. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är men känslan och ljudet från ett HHKB gör det svårt att sluta knacka kod när det är dags att gå hem för dagen;) Dessutom är HHKBs layout fantastik om man arbetar i *NIX miljö och använder vim eller vim bindings i sin text editor.

Smidigaste är nog att köpa från Japan via Amazon UK. Priset landar kring 2500.

Permalänk
Medlem

Bytte ständigt tangentbord till att jag köpte mitt Novatouch, som jag haft och kört på sen det kom ut. Det sitter mycket känsla i vilka keycaps man använder, och det är förstås till Novatouchs fördel.

Realforce-tangentborden är mer gedigna i själva intrycket, av plattan och tangentbordet. Med det sagt är det fortfarande mycket hög kvalitetskänsla i Novatouch. Möjligtvis något stummare i anslaget på Realforce vill jag minnas. Känslan av att skriva på Realforce jämfört med Novatouch skiljer sig dock inte nämnvärt. Den känslan sitter mer i keycaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

Bytte ständigt tangentbord till att jag köpte mitt Novatouch, som jag haft och kört på sen det kom ut. Det sitter mycket känsla i vilka keycaps man använder, och det är förstås till Novatouchs fördel.

Realforce-tangentborden är mer gedigna i själva intrycket, av plattan och tangentbordet. Med det sagt är det fortfarande mycket hög kvalitetskänsla i Novatouch. Möjligtvis något stummare i anslaget på Realforce vill jag minnas. Känslan av att skriva på Realforce jämfört med Novatouch skiljer sig dock inte nämnvärt. Den känslan sitter mer i keycaps.

Stämmer det att Novatouchs stammar är kompatibla med Cherry MX caps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ovelol:

Stämmer det att Novatouchs stammar är kompatibla med Cherry MX caps?

Ja. Jag kör själv med Granite keycaps på mitt, och dom är avsedda för MX Cherry stems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tror inte det påverkar ditt val så mycket.

Kan säga att Topre känns mer som vanliga rubberdome tangetbord medan cherry switchar är en ganska annorlunda känsla om man inte kört med dom tidigare. Jag själv hade en ganska lång initial inkörningsperiod när jag bytte från vanliga rubberdomes till cherry.

Personligen tycker jag Topre switchar i Realforce tangentborden känns bättre än i Novatouch, kan ha att göra med profilen på tangenterna, eller så har det att göra med "stemmen" som är annorlunda i Novatouch för att det ska vara kompatibelt med Cherry tangenter.

EDIT:
Läste igenom din första post en gång till och med tanke på det du skriver där så skulle jag rekommendera ett Topre Realforce framför allt annat.

Såg din edit precis efter jag skickat en beställning.
Det fanns ett novatouch som fyndvara på webhallen så börjar så. Vill få prova topre-switcharna innan jag lägger ut 2,5x så mycket för ett tangentbord. Är det så att suget på ett realforce blir för stort så får jag övertala min arbetsgivare att köpa ett.

Skrivet av ovelol:

Jag älskar mitt HHKB (https://deskthority.net/wiki/HHKB_Professional2) med topre switchar. Efter att ha testat en rad Cherry MX och vintage switchar måste jag sälla mig topres hyllningskör. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är men känslan och ljudet från ett HHKB gör det svårt att sluta knacka kod när det är dags att gå hem för dagen;) Dessutom är HHKBs layout fantastik om man arbetar i *NIX miljö och använder vim eller vim bindings i sin text editor.

Smidigaste är nog att köpa från Japan via Amazon UK. Priset landar kring 2500.

Är det någon annan skillnad än att Ctrl sitter på en vettig plats?
Formatet är fint på det där men vågar inte steget att köra utan Fx-tangenter. Även om det är väldigt sällan jag använder dom om jag tänker efter. Men dom gångerna när jag gör det är det rätt skönt att ha dom där. Det är ju många IC-debbugers som använder dom för att steppa och då är det väl inte det roligaste att behöva trycka två tangenter hela tiden. Eller kan man slå på någon toggle på Fn?

Skrivet av Otsu:

Bytte ständigt tangentbord till att jag köpte mitt Novatouch, som jag haft och kört på sen det kom ut. Det sitter mycket känsla i vilka keycaps man använder, och det är förstås till Novatouchs fördel.

Realforce-tangentborden är mer gedigna i själva intrycket, av plattan och tangentbordet. Med det sagt är det fortfarande mycket hög kvalitetskänsla i Novatouch. Möjligtvis något stummare i anslaget på Realforce vill jag minnas. Känslan av att skriva på Realforce jämfört med Novatouch skiljer sig dock inte nämnvärt. Den känslan sitter mer i keycaps.

Tackar för det utlåtandet!
Jag tröttnade på att vela runt och inte komma fram till något och slog till på ett novatouch nu precis som sagt. Tror ju inte att jag kommer bli missnöjd heller. Och att köpa ett novatouch istället för ett realforce så får jag ju pengar över att lägga på både caps och något tangentbord med cherrybrytare för att testa.

Har ju vissa idéer om att det hade kunnat vara nice med både blåa, även om risken finns att man blir hatad för allt knatter, och röda. Röda för att kunna sitta och skriva lite svävande i luften.

Permalänk
Medlem

Och ett stort tack till alla som tagit sig tid att svara och hjälpa mig i mitt svåra beslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av acura:

Är det någon annan skillnad än att Ctrl sitter på en vettig plats?
Formatet är fint på det där men vågar inte steget att köra utan Fx-tangenter. Även om det är väldigt sällan jag använder dom om jag tänker efter. Men dom gångerna när jag gör det är det rätt skönt att ha dom där. Det är ju många IC-debbugers som använder dom för att steppa och då är det väl inte det roligaste att behöva trycka två tangenter hela tiden. Eller kan man slå på någon toggle på Fn?

Dels Ctrl:s mer naturliga placering men för mig är största ergonomiska förbättringen att Esc har flyttat ned en rad (vim command/insert toggle tex). Det finns ingen toggle på Fn lagret. Dock inget som stör mig men visst använder man f tangenterna mycket kanske det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ovelol:

Dels Ctrl:s mer naturliga placering men för mig är största ergonomiska förbättringen att Esc har flyttat ned en rad (vim command/insert toggle tex). Det finns ingen toggle på Fn lagret. Dock inget som stör mig men visst använder man f tangenterna mycket kanske det är ett problem.

Aha okok!
Brukade förr mappa om Esc till caps lock. Men upptäckte att det är rätt skönt att ha ctrl där när man gör annat.
Så jag kör med Ctrl+c eller ctrl+[ istället. Ibland så orkar jag vara så seriös att jag använder https://github.com/alols/xcape för att mappa esc till ctrl vid enkeltryck och som ctrl i kombination med andra tangenter.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag den största förbättringen är att BS ligger en rad ner. Problematiskt när jag använder ISO-brädor bara... Som mac-användare används control typ bara i terminalen, så den förbättringen får jag inte speciellt mycket ut av.

Att funktionstangenterna ligger på Fn-lagret är ingenting jag störs av öht, och pilarnas placering är perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Personligen tycker jag den största förbättringen är att BS ligger en rad ner. Problematiskt när jag använder ISO-brädor bara... Som mac-användare används control typ bara i terminalen, så den förbättringen får jag inte speciellt mycket ut av.

Att funktionstangenterna ligger på Fn-lagret är ingenting jag störs av öht, och pilarnas placering är perfekt!

Så du är inte sugen på att sälja något utav dina?

Permalänk
Medlem

@acura: Näää, jag behöver dem allihop. Tror jag.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt novatouch i fredags och har hunnit känna lite på det sedan dess.
Det är ju helt klart det stabilast tangentbordet jag pillat på på väldigt lång tid.

Intrycket jag fått är ju att det är väldigt bra kvalitet rakt igenom. Så jag är nog inte lika "förstörd" som en del som varit med lite längre bland mekaniska tangentbord, ännu.
Capsen känns som dom är utav bra kvalitet så det känns inte som någon brådska att skaffa nya. Även om jag är lite sugen på gråa med lite färger på ctrl, capslock osv.
Dämpning utav uppslaget av tangenterna kan nog komma att bli relevant.

Saker som jag inte hunnit vänja mig riktigt vid ännu är ju höjden på tangentbordet. Så får skaffa något handledsstöd. Slaglängden är ju lite ovan också trots att jag brukar sitta vid ett tangentbord som inte är utav laptop-stil.