Permalänk
Medlem

Corsair RM750X coil whine

Köpte förra veckan en Corsair RM750X.
När den väl var på plats upptäckte jag att den ger i från sig ett surrande ljud varje gång GPU:n är under minsta lilla belastning. Ju mer belastning desto högre ljud. Det är ganska häftigt faktisk. För de som vet vad Hoverzoom är så räcker det för mig att snabbt dra musen över en länk till en bild så hörs ett litet ljud från agget.

Eftersom denna modell har fått mycket goda omdömen är det med största sannolikhet så att jag fått en trasig. Kontaktade Corsair support som säger att det kan ha att göra med att min strömkälla inte är tillräckligt "ren", vilket jag inte tror en sekund på. De ger tipsen att försöka byta till ett annat vägguttag eller att byta GPU. Att byta GPU kommer inte på fråga. Testade att byta vägguttag och även apparatsladden cuz why not. Nu sitter den helt ensam i väggen, ingen grenkontakt men problemet kvarstår.

Bör jag be om en ny eller ska jag köpa en EVGA istället, eller finns det kanske något annat sätt att bli av med coil whine?

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

De säger att det KAN ha med det att göra, första 6 mån är det upp till butik/tillverkare att bevisa att det inte är tillverkningsfel. På dem igen, genom butiken om inte direkt genom corsair.

Testa ett annat nätagg av bra kvalite och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Tänkte föreslå att du ska begränsa bildfrekvensen men sen funderade jag på hur man gör det ute i Windows... Tydligen jättelåg bildfrekvens ute i Windows, drog just igång Fraps.

Nåväl, kom på att detta är vad man ska pröva när det är grafikkortet som ger coilwhine.
Ifall du eller någon annan som läser tråden inte visste det så är det bra att veta i alla fall.

Hur du ska komma förbi ditt problem i det här fallet mer än att byta har jag inte en aning om tyvärr.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

@kamoz: Fick ett liknande från Inet för 3 veckor sen, byttes direkt Riktigt skumt tyckte ja för de nätagget hade fått grym feedback & ingen som rapporterat om coilwhine när ja googla de typ haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Tänkte föreslå att du ska begränsa bildfrekvensen men sen funderade jag på hur man gör det ute i Windows... Tydligen jättelåg bildfrekvens ute i Windows, drog just igång Fraps.

Nåväl, kom på att detta är vad man ska pröva när det är grafikkortet som ger coilwhine.
Ifall du eller någon annan som läser tråden inte visste det så är det bra att veta i alla fall.

Hur du ska komma förbi ditt problem i det här fallet mer än att byta har jag inte en aning om tyvärr.

Jag har överklockat skärmen från 60 till 70 Hz om det kanske kan ställa till med något. Ska testa att sätta tillbaka till 60.

Skrivet av Imtottson:

@kamoz: Fick ett liknande från Inet för 3 veckor sen, byttes direkt Riktigt skumt tyckte ja för de nätagget hade fått grym feedback & ingen som rapporterat om coilwhine när ja googla de typ haha

Blir nog att göra samma sak.
Ditt nya funkar felfritt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk

@kamoz: Aa mycket bättre, de skrek riktigt gott om de första även vid lättare grejjer som leauge of legends haha - även ett litet tjut som kvarstod efter avstängning Så ja hade givet bytt om jag var du

Permalänk
Medlem

Som sagt är coilwhine/spoltjut oftast inget fel på agget. Det beror på att spolen kan röra på sig i vissa frekvenser.

Kan t.ex: elen i uttaget, ojordade uttag eller kombinationen av det grafikkortet och nätagget.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Som sagt är coilwhine/spoltjut oftast inget fel på agget. Det beror på att spolen kan röra på sig i vissa frekvenser.

Kan t.ex: elen i uttaget, ojordade uttag eller kombinationen av det grafikkortet och nätagget.

Jag har ett Sapphire R9 390 Nitro.
Kom att tänka på en sak som kanske skulle vara värt att testa.
Just nu är grafikkortet kopplat till 2st 8pin via en förgrenad kabel som går in till ett uttag på agget. Kanske skulle man testa att dela upp på två kablar istället för att använda en förgrenad? Lite långsökt men eftersom grafikkortet drar väldigt mycket ström kanske uttaget blir överbelastat på något sätt när man bara använder ett.

Att sänka skärmens frekvens funkade inte.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

@kamoz: det tycker jag du ska prova.

EDIT: skrev för snabbt. att du kör med 1 sladd till grafikkortet bör inte ha någon betydelse.

har du möjligtvis provat datorn i ett jordat uttag?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@kamoz: det tycker jag du ska prova.

EDIT: skrev för snabbt. att du kör med 1 sladd till grafikkortet bör inte ha någon betydelse.

har du möjligtvis provat datorn i ett jordat uttag?

Testade ändå men som du sa så spelade det ingen roll.
Den sitter i ett jordat uttag med en jordad apparatkabel.

Har gjort en felanmälan hos inet nu så får vi ser vart det tar vägen.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av kamoz:

Köpte förra veckan en Corsair RM750X.
När den väl var på plats upptäckte jag att den ger i från sig ett surrande ljud varje gång GPU:n är under minsta lilla belastning. Ju mer belastning desto högre ljud. Det är ganska häftigt faktisk. För de som vet vad Hoverzoom är så räcker det för mig att snabbt dra musen över en länk till en bild så hörs ett litet ljud från agget.

Eftersom denna modell har fått mycket goda omdömen är det med största sannolikhet så att jag fått en trasig. Kontaktade Corsair support som säger att det kan ha att göra med att min strömkälla inte är tillräckligt "ren", vilket jag inte tror en sekund på. De ger tipsen att försöka byta till ett annat vägguttag eller att byta GPU. Att byta GPU kommer inte på fråga. Testade att byta vägguttag och även apparatsladden cuz why not. Nu sitter den helt ensam i väggen, ingen grenkontakt men problemet kvarstår.

Bör jag be om en ny eller ska jag köpa en EVGA istället, eller finns det kanske något annat sätt att bli av med coil whine?

Hej kamoz,

Får börja med att ursäkta krånglet för dig, om jag förstått de rätt så har du kontaktat Inet redan? Skulle de inte lösa sig via dom så hjälper jag dig mer än gärna att byta ut det mot ett nytt.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

En liten uppföljare:

Jag har fått agget utbytt och det nya är betydligt tystare. Tyvärr så finns det surrande ljudet fortfarande där i vis mån men eftersom fläkten på agget i princip är ljudlös så kan man säga att det går jämnt ut. Man kan ju trots allt inte räkna med en helt knäpptyst PSU. Jag föredrar i alla fall personligen det susande ljudet av en fläkt över ljudet av coil whine.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

kan trösta dig med att mitt första evga agg ja fick hade fruktansvärt coilwhine så det är något som kan uppkomma oavsett märke. Kul att löste sig för dig.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.