Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Coolt. Resten av världen behöver laddregulatorer osv, men Tesla har alltså en helt egen lösning som inte behöver det. Vad fint.
B!

Om du visste något om systemen i elbilar skulle du inte raljera så. Nästan alla komponenter för laddning med sladd delas med ladningsregulatorn för regenerativladdning, som såklart måste vara en integrerad del av bilen för att man ska kunna ladda med olika laddarsystem. I diagrammet nedan är detta "Battery Control Unit".

Poänget är att det inte krävs några extra dyra och känsliga komponenter för att göra BCUs funktion, det kan kombineras med PTC som är själva motorstyrnignen.

Du kan alltså inte skilja ut systemet för regenerativladdning och byta det som man byter ett PCI kort, eftersom komponenter används till både framfart, laddning och återladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vi gjorde en uträkning tidigare, om du missade den.
Även värdeminskningen var på tapeten. .

Har du problem med 400K till en bil, så köp en cykel. Cykla sen och köp ditt färdigskivade bröd..köp Trolldeg när du är i farten..

Jag har inga problem med en bil för 400k. Senaste bilköpet gick på 350k, jag har även en cykel! Jag har gjort en egen uträkning och får inte el till gratis, därav frågan! Jag såg inte uträkningen då jag inte hade läst hela tråden när jag citerade. Jag har ingenting emot elbilar heller förutom räckvid. Jag har provkört Tesla Model S, fantastisk bil!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Marticus
Det allra mesta av klimatpåverkan från en fossilbil kommer från drivmedlet du tankar den med. I en elbil går mer åt till tillverkningen än motsvarande fossilbil, men fossilbilen släpper ut så mycket mer under drift att den ganska snabbt kommer ikapp och förbi.

De flesta miljöpartister hävdar dock att onödig konsumtion är sämre än att man fortsätter driva den befintliga maskinparken. Rätt vanligt att det står en skabbig gammal 240 på deras uppfart.
I grund och botten har de rätt. Om ekvationen är köra 1500 mil till med Volvon, eller bygga en ny Tesla, och köra 1500 mil med den, så är Volvon det mer miljövänliga alternativet. Men det är ju inte riktigt så det fungerar. Om miljöpartisten köper en ny Tesla och säljer sin Volvo till någon som kör 1500 mil med den, i stället för att någon annan köper en ny V8'a utan miljötänk, och säljer sin Volvo till samma köpare, så har vi en netto miljövinst.
Flera faktorer gör att det konstant köps nya bilar. Dels för att en del Volvo 240 helt enkelt inte är lönsamma att hålla i drift längre, men även för att det totala antalet bilar sakta stiger. Ju fler av de nya bilarna som sätts i drift som är miljövänliga, desto bättre.

Skrivet av beh:

Du kan alltså inte skilja ut systemet för regenerativladdning och byta det som man byter ett PCI kort, eftersom komponenter används till både framfart, laddning och återladdning.

Det du skriver går bara tillbaka till det jag skrev från början. Man har alltså valt den sämre, och för fordonsägaren dyrare lösningen, med en mer komplex, men billigare att tillverka, enhet, som måste bytas om en enskild del slutar fungera. I stället för att välja lösryckta påståenden och försöka briljera, kanske du ska ta till dig vad jag faktiskt skriver, och sen kommentera på det?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saita:

Bra att höra att Tesla inte har något miljöintresse och skiter i samtliga som inte kan ladda hemma förutom i 08, 031 och 040.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Det finns inga superchargers i Stockholm, Göteborg eller Malmö däremot i exempelvis Gävle, Lidköping, Värnamo och Falkenberg. Det finns inga långt norrut men det lär väl bero på att det inte finns så många Tesla där, men kanske också att det är vanligare att bo i villa där och således är behovet mindre.

Citat:

Så utan villa är man ointressant för denna biltillverkare? Det handlar inte om att spara några kronor utan om att man ska kunna använda bilen som den är tänkt oavsett ifall man bor i villa eller lägenhet. Men det gäller tydligen bara i tre av de tio största städerna... resten av landet skiter man i och därmed faller hela deras propaganda om räckvidd.

Med den inställningen kommer jag av ren princip aldrig köpa Tesla, oavsett ifall jag i framtiden skulle kunna ladda hemma eller ej.

Utan villa (eller garage/parkering med eluttag) så är man ointressant som målgrupp för alla elbilar och laddhybrider. Det är inget Tesla kan lösa utan antingen får man själv investera i en parkeringsplats med el eller så får man se till politikerna att lösa detta genom att bygga fler laddstolpar i bostadsområden och liknande.

Permalänk
Medlem

oljepriset är globalt och bestäms av tillgång och efterfrågan. Så ju mindre du gör av med desto mer och till lägre pris finns det för andra i andra delar av världen. T ex för dem i USA som kör runt i 3-tons pickuper med härligt vrålande V8:or.

Så att ha som målsättning att här i Sverige göra av med så lite olja som möjligt är helt meningslöst för resultatet blir att någon annan någon annanstans gör av med desto mer.

Och den skatt som du betalar in här i Sverige den används till.... ja, vi är nog alla hyfsat eniga om vad den används till och hur vettigt det är. Så den kommer dig inte till gagn heller.

Motiverande att betala alla dessa skatter [och moms på skatter] för drivmedlet, eller hur?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De flesta miljöpartister hävdar dock att onödig konsumtion är sämre än att man fortsätter driva den befintliga maskinparken. Rätt vanligt att det står en skabbig gammal 240 på deras uppfart.
I grund och botten har de rätt. Om ekvationen är köra 1500 mil till med Volvon, eller bygga en ny Tesla, och köra 1500 mil med den, så är Volvon det mer miljövänliga alternativet. Men det är ju inte riktigt så det fungerar. Om miljöpartisten köper en ny Tesla och säljer sin Volvo till någon som kör 1500 mil med den, i stället för att någon annan köper en ny V8'a utan miljötänk, och säljer sin Volvo till samma köpare, så har vi en netto miljövinst.
Flera faktorer gör att det konstant köps nya bilar. Dels för att en del Volvo 240 helt enkelt inte är lönsamma att hålla i drift längre, men även för att det totala antalet bilar sakta stiger. Ju fler av de nya bilarna som sätts i drift som är miljövänliga, desto bättre.

Men i en bilpark bestående av elbilar kanske inte de stora framstegen ligger i att hela tiden förbättra drivlinan för ökad effektivitet utan att de stora innovationerna sker på energilagringens front? I så fall skulle äldre elbilar kunna få nytt liv med nya batterier / konverteras till bränsleceller och hållas rullande längre.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det du skriver går bara tillbaka till det jag skrev från början. Man har alltså valt den sämre, och för fordonsägaren dyrare lösningen, med en mer komplex, men billigare att tillverka, enhet, som måste bytas om en enskild del slutar fungera. I stället för att välja lösryckta påståenden och försöka briljera, kanske du ska ta till dig vad jag faktiskt skriver, och sen kommentera på det?

Den regenerativa bromsens funktion sköts av befintliga komponenter i batteristyrningsstytemet (BMS), det jag har visat. Det enda ytterligare som måste tillföras är kablage vilket med stor sannolikhet inte är en slitdel som behöver bytas ut av en mekaniker samt programkod för att styra laddningen.

Man har alltså inte valt en "sämre och för fordonsägaren dyrare lösningen". Man har valt den lättare och för fordonsägaren billigare lösningen som är att låta olika komponenter kunna användas till flera funktioner. Jag förstår att en förespråkare av exempelvis ottomotorer har svårt för detta, för nästan varje effekthöjande, miljö- eller bränslesparande innovation på en ottomotor resulterar i fler delar som kan gå sönder:

  • Avgasåtercirkulering behöver ventiler som sotar igen.

  • Vevhusventilationen som ska återföras till luftinsuget har ventiler som är känsliga och måste efterhållas / bytas för att inte oljan ska klägga igen.

  • Avgasreningen behöver sensorer i form av MAF och Lambda som har en begränsad livslängd och måste bytas.

  • Fler ventiler skapar renare förbränning, men kräver mer underhåll av kamaxel och kamrem eller kedja.

  • Överladdning behöver känsliga turbiner som ofta ger upp eller sotar igen innan bilen levt halva sitt liv.

  • Laddluftkylning behöver minst en ytterligare radiator som också är en vanlig källa till fel (suger falsk varm luft)

  • Variabla ventiltider behöver känslig pneumatik vars styrning är en vanlig felkälla (Vanos, VTEC etc.)

Detta är idag det normala för en bil och du försöker att plocka poäng för att "modulen för återladdningen inte kan bytas" HAHA!

Permalänk
Medlem

Denna tråd har verkligen spårat ur...

Permalänk
Medlem

Tesla är lite som Apple. De gör bra produkter som jag skulle kunna tänka mig att köpa men deras fanatiska kunder skapar en instinktiv avsky mot märket.
Resultatet av detta blir att jag antagligen inte kommer köpa deras produkter då jag inte vill bli ihopklumpad med dessa fanatiker..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

oljepriset är globalt och bestäms av tillgång och efterfrågan. Så ju mindre du gör av med desto mer och till lägre pris finns det för andra i andra delar av världen. T ex för dem i USA som kör runt i 3-tons pickuper med härligt vrålande V8:or.

Så att ha som målsättning att här i Sverige göra av med så lite olja som möjligt är helt meningslöst för resultatet blir att någon annan någon annanstans gör av med desto mer.

Och den skatt som du betalar in här i Sverige den används till.... ja, vi är nog alla hyfsat eniga om vad den används till och hur vettigt det är. Så den kommer dig inte till gagn heller.

Motiverande att betala alla dessa skatter [och moms på skatter] för drivmedlet, eller hur?

Skojar du eller? Det där var det dummaste jag läst idag men så är det ju bara tidig morgon änsålänge.
Är det meningslöst att göra av med så lite olja som möjligt i Sverige? Du är en såndär va som måste vara den sista i hela världen som gör nåt eller vad menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da MusH:

Nu är ju oftast bränslekostnaden en väldigt liten del av det totala ägandet för många normala användare. En sådan sak som värdeminskning är betydligt mycket viktigare. Här är det ju lite osäkert. Blir efterfrågan kanonstor så kommer värdeminskningen nog vara bättre än på en normal "fossildriven" bil. Visar det sig dock att hållbarheten är dålig, batterier blir kassa, tesla går i konken eller motsvarande så kan man åka på en större värdeminskning än tänkt och det kan snabbt bli dyrt.

En annan sak att tänka på förutom fossilbränsle är ju skattebesparningarna. Undantas inte elbilar den vanliga skatten? Är inte försäkringen billigare? Jag vet inte riktigt men vet att kostnader "runt om" är lägre. Då menar jag huvudsakligen skatt och bränsle vs el.

Visst är värdeminskning intressant men det viktigaste är väl ändå ekonomin runt bilen för de flesta. Man lever i nuet och köper man en bil ska man ha råd med den.

Permalänk
Medlem

Jag är lite fundersam över hur det går till i Sverige med Service och reparationer m.m. I och med att elbilar är relativt nytt och jag antar att Tesla inte har expanderat till Sverige ännu.

Om det blir problem med elmotorn, kan man vända sig till en vanlig bilverkstad då?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag är lite fundersam över hur det går till i Sverige med Service och reparationer m.m. I och med att elbilar är relativt nytt och jag antar att Tesla inte har expanderat till Sverige ännu.

Om det blir problem med elmotorn, kan man vända sig till en vanlig bilverkstad då?

Nej, det kan du med högsta sannolikhet inte. Ett konkret exempel från den svenska marknaden är Opel Ampéra (Chevrolet Volt) som bara kan servas på ett fåtal verkstäder i Sverige:

Skrivet av :

Problemet med att vara Ampera-ägare är att tillverkningen har upphört och därmed blir det fortsatta ägandet mer osäkert. 149 bilar har sålts i Sverige och för service är man beroende av en verkstad på näravstånd, endast ett fåtal av Opels egna har behörighet för laddhybrider.

Ny spänning med Ampera - Vibilägare

Det kräver helt annan kompetens att göra mer utförliga reparationer på en elbil, mer elektriker än mekare om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Skojar du eller? Det där var det dummaste jag läst idag men så är det ju bara tidig morgon änsålänge.
Är det meningslöst att göra av med så lite olja som möjligt i Sverige? Du är en såndär va som måste vara den sista i hela världen som gör nåt eller vad menar du?

God morgon! Vilket härligt humör du har. Hoppas det blir bättre under dagen

Ja, det är precis vad jag menar.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

God morgon! Vilket härligt humör du har. Hoppas det blir bättre under dagen

Ja, det är precis vad jag menar.

Du vill leva i ett u-land eller hur? Visst är det hemskt när samhällen utvecklas till det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

En annan sak att tänka på förutom fossilbränsle är ju skattebesparningarna. Undantas inte elbilar den vanliga skatten? Är inte försäkringen billigare? Jag vet inte riktigt men vet att kostnader "runt om" är lägre. Då menar jag huvudsakligen skatt och bränsle vs el.

Visst är värdeminskning intressant men det viktigaste är väl ändå ekonomin runt bilen för de flesta. Man lever i nuet och köper man en bil ska man ha råd med den.

Ja supermiljöbilar är undantagna trafikskatten i 3 eller om det är 5 år. Därefter lär det vara en lägre skatt än vanligt då den baseras på vikt och utsläpp.

Försäkringskostnader ska täcka upp skador för krockar, stölder, skadegörelse osv. Det lär inte skilja på en elbil mot en motsvarande fossilbränsledriven bil. Motorskadedelen kanske skiljer något, men det är nog inte många ören.

Det jag invände mot var att någon trodde att man kunde spara in den större investeringen som det är att köpa en tesla idag mot en motsvarande fossildriven på bränslekostnaden. Jag ville belysa att bränslekostnaden är en nästan försumbar del av ägandekostnaden för en ny modern bil idag.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Du vill leva i ett u-land eller hur? Visst är det hemskt när samhällen utvecklas till det bättre?

Vad i hela friden pratar du om? Det här skrev jag:

Oljepriset är globalt och bestäms av tillgång och efterfrågan. Så ju mindre du gör av med desto mer och till lägre pris finns det för andra i andra delar av världen. T ex för dem i USA som kör runt i 3-tons pickuper med härligt vrålande V8:or.

Så att ha som målsättning att här i Sverige göra av med så lite olja som möjligt är helt meningslöst för resultatet blir att någon annan någon annanstans gör av med desto mer.

Och den skatt som du betalar in här i Sverige den används till.... ja, vi är nog alla hyfsat eniga om vad den används till och hur vettigt det är. Så den kommer dig inte till gagn heller.

Motiverande att betala alla dessa skatter [och moms på skatter] för drivmedlet, eller hur?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Vad tjafsar ni om?
Snart kan vi tanka bilen vid närmsta solcellsfältsmack eller kommer solen också ta slut?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur ser reparationskonstader ut av om delars skulle gå sönder kontra bensindrivna bilar?
Service osv...

Där är ett batteripack, elektronik att styra det och 1-2 elmotorer... Vs 100-tals komplicerade delar i en bensin/diesel motor.

De kräver mao väldigt lite underhåll jämfört.

Ang hållbarheten så vet ingen 100%. Lite som att hur vet du att en ny bensinmotor-model kommer hålla 10-20 år?
Det man dock kan säga är att hybridbilar från Toyota som har 10+års drift och mååånga mil, kör än idag, som ingenting, ofta på original batteri och delar tom.
Ren elbil har jag bara 2 källor från, och det är jobb från 1990 talet, där styrboxen gick sönder på en och batteripacket blev dåligt på den andra efter ca 10 år. De slog ihop dem till en bil dock, och den gick 10 år till... på samma delar. Detta arbetsdrift och en hel del mil över de 20 åren.
Andra är en granne och en Nissan leaf, som har 3 år på nacken och har fungerat klockrent än.

Sen är tekniken mer förfinad och testad idag än då, så jag tror inte du kommer ha en rasad el-bil mer än en rasad bensinbil efter 10 år. Dock får man nog räkna med att batteri kapaciteten blir sämre efter 10år, utan tvekan. Men sett till lägre service kostnad, minskad bränslekostnad, inga avgaskrav/filter för diesel mm, så är det inte högre än en bensin/diesel bil. Troligen lägre i långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vad i hela friden pratar du om? Det här skrev jag:

Oljepriset är globalt och bestäms av tillgång och efterfrågan. Så ju mindre du gör av med desto mer och till lägre pris finns det för andra i andra delar av världen. T ex för dem i USA som kör runt i 3-tons pickuper med härligt vrålande V8:or.

Så att ha som målsättning att här i Sverige göra av med så lite olja som möjligt är helt meningslöst för resultatet blir att någon annan någon annanstans gör av med desto mer.

Och den skatt som du betalar in här i Sverige den används till.... ja, vi är nog alla hyfsat eniga om vad den används till och hur vettigt det är. Så den kommer dig inte till gagn heller.

Motiverande att betala alla dessa skatter [och moms på skatter] för drivmedlet, eller hur?

Du hittar på massa skit bara för att vi ska stanna i det förgångna. Har du lagt en enda sekund på att undra över hur världen hade sett ut om alla väntar på att alla andra ska ändra på nåt först innan dom själva gör det? Miljöproblemen är likamycket lokala som globala problem. Om tex alla kör elbilar i Stockholm så tjänar alla stockholmare på det och även folk i Kina. Men mest märkbart blir det för Stockholmarna. På vilket sätt är detta då meningslöst?

Att Sverige gör sig oberoende av olja och själva kan producera all energi vi behöver för att sedan kunna sitta och skratta åt alla andra länder som fortfarande är fast i oljeberoendet när nästa oljekris uppstår. Är detta nåt negativt och meningslöst?
Är det meningslöst luften i våra städer är så otroligt mycket bättre än i Baku?

Du skriver att oljepriset är globalt och att det bestäms av tillgång och efterfrågan och att lägre förbrukning leder till lägre pris för andra i världen. Men på nåt sätt har du samtidigt helt missat att lägre efterfrågan och lägre oljepris leder till _MINSKAD_ oljeproduktion eftersom det inte är lika lönsamt att producera olja. Är detta nåt negativt? En elbil minskar oljeberoendet med ungefär 100% jämfört med en bensin/dieselbil.
Folk som är negativa mot allt som har med bättre miljö att göra brukar alltid påstå att det kvittar vad vi gör i lilla Sverige. Det dumma argumentet går att använda i det omvända fallet med. Oljepriset i världen kommer inte minska bara för att alla i Sverige kör elbil. Men det är väl knappast det som målet heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Du hittar på massa skit bara för att vi ska stanna i det förgångna. Har du lagt en enda sekund på att undra över hur världen hade sett ut om alla väntar på att alla andra ska ändra på nåt först innan dom själva gör det? Miljöproblemen är likamycket lokala som globala problem. Om tex alla kör elbilar i Stockholm så tjänar alla stockholmare på det och även folk i Kina. Men mest märkbart blir det för Stockholmarna. På vilket sätt är detta då meningslöst?

Att Sverige gör sig oberoende av olja och själva kan producera all energi vi behöver för att sedan kunna sitta och skratta åt alla andra länder som fortfarande är fast i oljeberoendet när nästa oljekris uppstår. Är detta nåt negativt och meningslöst?
Är det meningslöst luften i våra städer är så otroligt mycket bättre än i Baku?

Du skriver att oljepriset är globalt och att det bestäms av tillgång och efterfrågan och att lägre förbrukning leder till lägre pris för andra i världen. Men på nåt sätt har du samtidigt helt missat att lägre efterfrågan och lägre oljepris leder till _MINSKAD_ oljeproduktion eftersom det inte är lika lönsamt att producera olja. Är detta nåt negativt? En elbil minskar oljeberoendet med ungefär 100% jämfört med en bensin/dieselbil.
Folk som är negativa mot allt som har med bättre miljö att göra brukar alltid påstå att det kvittar vad vi gör i lilla Sverige. Det dumma argumentet går att använda i det omvända fallet med. Oljepriset i världen kommer inte minska bara för att alla i Sverige kör elbil. Men det är väl knappast det som målet heller?

Obegripligt hur man kan vara så aggressiv och ha ett så tråkigt språkbruk. Nåväl, jag försöker:

Självklart är det så att om en förbrukar mindre så blir det billigare för någon annan. Lagen om tillgång och efterfrågan. Och förbrukar vi mindre så blir det billigare för någon annan och de förbrukar mer. Sålunda blir förbrukningen lika stor, men det är någon annan som får glädjen av att förbruka det. Inte vi.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brynolf:

Tesla är lite som Apple. De gör bra produkter som jag skulle kunna tänka mig att köpa men deras fanatiska kunder skapar en instinktiv avsky mot märket.
Resultatet av detta blir att jag antagligen inte kommer köpa deras produkter då jag inte vill bli ihopklumpad med dessa fanatiker..

Skickades från m.sweclockers.com

Vad fjantig du låter. Du väljer alltså bil efter märkets kunder? Har du någon forskning kring andra märkens kunder och deras beteendemönster så jag kan avgöra vilka märken som är lämpliga att äga för att inte framstå som en "fanatiker"?

Rimligtvis borde du ju köpa den bil du vill ha, inget annat, Tesla som inte Tesla. Det där låter som tonårsfasoner där man vill köpa märke efter grupptryck och cool-faktor.

Förövrigt tror jag inte Tesla kunder är fanatiska gentemot Tesla. Jag själv gillar bara tanken på hållbara elbilar som drivs på ren el. Från ett miljömässigt men även driftmässigt perspektiv. Hade andra märken gjort samma sak bättre hade jag köpt från dem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Har det hänt något på batterifronten än, eller är det fortfarande så att man ska räkna med att punga ut 100k för att byta ut packen efter 2-3 år?
Det och laddningstiderna är det som får mig att inte ens överväga elbilar i dagsläget.

Hela uppståndelsen kring Tesla består i att dom motbevisat myter som du har om elbilar. Model S visade världen redan sent 2011 att man kan åka 400km+ på en laddning och med batteriförsäkring upp till 12år innan man börjar se större förändring i kapacitet och räckvidd.

Dom introducerade även 2012 något som kallas Superchargers som kan ladda batteriet på en Tesla upp till 60% på 30min och 85% på 45-60min. Dessa stationer är endast för Teslaägare och ökas runt om i världen varje vecka.

När ska du boka din första tesla?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Men i en bilpark bestående av elbilar kanske inte de stora framstegen ligger i att hela tiden förbättra drivlinan för ökad effektivitet utan att de stora innovationerna sker på energilagringens front? I så fall skulle äldre elbilar kunna få nytt liv med nya batterier / konverteras till bränsleceller och hållas rullande längre.

Oavsett framdrivningsteknik, kommer det en dag då bilar helt enkelt inte längre är "värda" reparationskostnaden för ägaren. Speciellt när vi börjar prata om kostnader i storleksordningen batteribyten på elbilar osv.

Skrivet av beh:

Den regenerativa bromsens funktion sköts av befintliga komponenter i batteristyrningsstytemet (BMS), det jag har visat. Det enda ytterligare som måste tillföras är kablage vilket med stor sannolikhet inte är en slitdel som behöver bytas ut av en mekaniker samt programkod för att styra laddningen.

Glöm det. Det är mycket möjligt att man valt att stoppa elektroniken i samma låda, men det är inte samma kretsar som gör det faktiska jobbet.

Skrivet av beh:

Jag förstår att en förespråkare av exempelvis ottomotorer har svårt för detta, för nästan varje effekthöjande, miljö- eller bränslesparande innovation på en ottomotor resulterar i fler delar som kan gå sönder:

Jag vet inte riktigt vem du vänder dig till här. Men det är definitivt inte mig, eftersom jag inte är en förespråkare för någon motortyp. Jag är i grund och botten likgiltig för vilken motortyp andra använder sig av, det är helt deras eget val. För egen del skulle jag föredra elektronisk drift, men det bär i dag med sig kostnader, och praktiska restriktioner som gör det ohållbart för min del. Problematik jag inte riktigt ser en lösning på innan de kommer med motsvarigheten till Teslas Model 3, fast med bränslecell, och jag misstänker att det än är ett par år bort... Oavsett vem som ska tillverka det.

Men för sakens skull:

Skrivet av beh:

Jag förstår att en förespråkare av exempelvis ottomotorer har svårt för detta, för nästan varje effekthöjande, miljö- eller bränslesparande innovation på en ottomotor resulterar i fler delar som kan gå sönder:
[li]Avgasåtercirkulering behöver ventiler som sotar igen.[/li]

Skrivet av beh:

egr/agr ventiler byts i princip aldrig, ens på motorer som går 60 000 mil. Jag vet inte riktigt vad ditt argument är. Om något så visar att fordonen går igenom besiktningen utan förändrade värden att ventilen är hyfsat meningslös, och det kan även spåras bland biltrimmare som pluggar den, inte för att den sotat igen, utan för att den kostar effekt när den öppnar.
[li]Vevhusventilationen som ska återföras till luftinsuget har ventiler som är känsliga och måste efterhållas / bytas för att inte oljan ska klägga igen.[/li]

Ventiler till vevhusventilationen? låter spännande. Så vitt jag vet knyter de flesta fordon bara avgasventilationen till insuget före turbon, om turbo finnes. Sant är dock att det innebär påbyggnad i luftrören, efter 10 000 mil har de en svart oljefilm som är rätt trist. Man har säkert förlorat en halv häst som resultat av minskat luftflöde. Men något större service behov ger det så vitt jag vet inte. Dieslmotorer med 30 000 mil på räknaren kan ha flera mm tjock påbyggnad i luftrören, men intercoolern brukat tacksamt nog inte vara speciellt påverkad. Kanske tur, eftersom ett par mm där hade stängt kanalerna helt.

Skrivet av beh:

[li]Avgasreningen behöver sensorer i form av MAF och Lambda som har en begränsad livslängd och måste bytas.[/li]

Visst, ofta regelbundet, (förebyggande) och med tråkig diagnostik som följd om intervallen inte sköts. De är dock en del av det vanliga priset man får betala för att köra förbränningsmotor. En motortyp som har rätt mycket tid för utveckling bakom sig, och är förvånansvärt driftsäker som resultat. Dock en separat del, som är lätt, och billig att byta.

Skrivet av beh:

[li]Fler ventiler skapar renare förbränning, men kräver mer underhåll av kamaxel och kamrem eller kedja.[/li]

Kamaxel byts som regel aldrig, kamkjedja byts ungefär lika ofta. De förväntas hålla motorns hela livslängd. Kamrem är ett gissel, och byts regelbundet, men än en gång, det är en separat del, ofta relativt enkel att byta, och framförallt inte speciellt dyr.

Skrivet av beh:

[li]Överladdning behöver känsliga turbiner som ofta ger upp eller sotar igen innan bilen levt halva sitt liv.[/li]

Jag kan inte känna igen det här i heller. Turbo som rasar brukar göra det av "yttre" anledning, det är inte ett normalfall att de är utslitna innan motorn, eller bilen i sig, levt mindre halva sitt liv. De flesta sitter där till bilkroppen är utsliten. Motor och drivlina är fortfarande i skick för bruk, om än inte som nya.

Skrivet av beh:

[li]Laddluftkylning behöver minst en ytterligare radiator som också är en vanlig källa till fel (suger falsk varm luft)[/li]

Här vet jag inte ens vad du menar, du får gärna förklara.

Skrivet av beh:

[li]Variabla ventiltider behöver känslig pneumatik vars styrning är en vanlig felkälla (Vanos, VTEC etc.)[/li]

Ja, mer avancerad teknik, instoppad på redan väl fungerande enheter blir ofta en källa till fel, och är där bara för att de ger miljömässiga fördelar. Om de är stora nog för att vara berättigade är något man får ta med biltillverkaren. Personligen känner jag att det kanske inte är den diskussionen du vill ha, utan att du på något sätt lastar mig för det. Men välj en motor utan dem då? Det är helt enkelt en mer driftsäker motor, så jag önskar dig lycka till.

Skrivet av Paddanx:

Där är ett batteripack, elektronik att styra det och 1-2 elmotorer... Vs 100-tals komplicerade delar i en bensin/diesel motor.

Detta, och den låga drivmedelskostnaden är ju elbilarnas största fördel. Något av en nackdel är det att förbränningsmotorer kommit så långt att mängden underhåll och dyr service är ganska begränsat, men elmotorn har fortfarande ett övertag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tycker Norge har en bättre inställning här. Mer ekonomiska incitament för att skaffa elbil, och dessutom ska de förbjuda dieselbilar i exempelvis Oslo, om de inte redan gjort det?

incitamentet är väl att du måste betala ockerskatter på fossildrivna bilar samt att du blir utstött av samhället för att du förpestar miljön och tillsist slängs i fängelse för det? Nää Norge är inget förebildsland.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

incitamentet är väl att du måste betala ockerskatter på fossildrivna bilar samt att du blir utstött av samhället för att du förpestar miljön och tillsist slängs i fängelse för det? Nää Norge är inget förebildsland.

Det är ju ganska bra att ha skatter på bilar som står för utsläpp och på så vis kunna bekosta subventioner på mer miljövänliga alternativ? Önskar vi kunde införa det i Sverige, eftersom det också görs på nybilsförsäljningen så berörs inte befintliga bilar negativt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Det finns inga superchargers i Stockholm, Göteborg eller Malmö däremot i exempelvis Gävle, Lidköping, Värnamo och Falkenberg. Det finns inga långt norrut men det lär väl bero på att det inte finns så många Tesla där, men kanske också att det är vanligare att bo i villa där och således är behovet mindre.

Anledningen till att vi ens har superchargers i Sverige är för att norrmännen gillar att åka till Sverige. Där dom gillar att åka i vårt fina land finns det superchargers. Enligt Teslamotors sverigesida är det så och där finns även information om planer på fler superchargers norrut Kalix, Skellefteå, Örnsköldsvik och Gällivare.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Tycker Norge har en bättre inställning här. Mer ekonomiska incitament för att skaffa elbil, och dessutom ska de förbjuda dieselbilar i exempelvis Oslo, om de inte redan gjort det?

Yes. Tänkte bara tillägga att Norge har det lite lättare med de ekonomiska incitamenten för lägre priser på elbilar. Det läggs nämligen en hiskelig extraskatt på bilar i Norge som saknar motstycke i Sverige. Att ta bort den extra beskattningen på elbilar blir inte en direkt utgift för norska staten utan endast ett inkomstbortfall. Inte plus, men inte heller minus.
Eftersom att vi inte har lika stor skatt på nybilsförsäljningen i Sverige så finns det inte lika mycket att plocka bort i form av skatt. Vill man ha lika stor prissänkning på bilarna här så får staten i så fall subventionera köp av elbilar här och det blir direkt lite mer komplicerat för då rör det sig om direkta utgifter i statskassan. Det är möjligt, men det är minus för varje såld bil.
Ett alternativ är väl att höja skatterna på fossilbränslebilar men det har vi historiskt inte gillat här eftersom att vi länge har en levande bilindustri i landet som troligen skulle ta skada av en sådan höjning.

Skrivet av dealerovski:

incitamentet är väl att du måste betala ockerskatter på fossildrivna bilar samt att du blir utstött av samhället för att du förpestar miljön och tillsist slängs i fängelse för det? Nää Norge är inget förebildsland.

Nja. Det där med att slängas i fängelse låter mest som dåliga argument när sanningen inte räcker till. Men i övrigt tycker jag att norges väg är högst lämplig. Blir ingen förändring om ingen gör något.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Självklart är det så att om en förbrukar mindre så blir det billigare för någon annan. Lagen om tillgång och efterfrågan. Och förbrukar vi mindre så blir det billigare för någon annan och de förbrukar mer. Sålunda blir förbrukningen lika stor, men det är någon annan som får glädjen av att förbruka det. Inte vi.

Du använder korrekta ekonomiska teorier, men har problem med att omsätta de i praktik. Det är ingen naturlag att oljebolagens omsättning ska vara konstant. En minskad förbrukning i Sverige kan slå på det sätt du beskriver men det finns ingen garanti för att en tappade försäljningen till Sverige motsvaras exakt av ökad förbrukning någon annan stans, eftersom det beror på den specifika priselasticiteten för petroleumsbaserade produkter på olika marknader. Du måste veta vad betalningsviljan är vid olika volymer för att kunna säga något om det netto kommer bli en ökad eller minskad utvinning av råolja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Hela uppståndelsen kring Tesla består i att dom motbevisat myter som du har om elbilar. Model S visade världen redan sent 2011 att man kan åka 400km+ på en laddning och med batteriförsäkring upp till 12år innan man börjar se större förändring i kapacitet och räckvidd.

Dom introducerade även 2012 något som kallas Superchargers som kan ladda batteriet på en Tesla upp till 60% på 30min och 85% på 45-60min. Dessa stationer är endast för Teslaägare och ökas runt om i världen varje vecka.

När ska du boka din första tesla?

En viktig sak (jag har sett ang hållbarheten med dessa "super chargers" från lite tester/råd bla) är att snabbladdning är bokstavligt talat döden för dessa batterier. För optimal livslängd ska de användas från 80% till 20%, med långsam laddning. Så att snabbladda ofta är ingen bra ide, och bör bara göras om du måste. Är du tex ute på längre färd några gånger om året så är det ett bra sätt att utöka kapaciteten tillfälligt. Det ska inte göra för ofta dock.

Detta är någon man måste tänka på när man planerar sin drift-längd/körsträcka. Om du har säg 5 mil till jobb, så bör du inte ha en bil med 12-15 mils räckvidd. För när batteriet blir äldre så kanske du bara kommer 9-12 mil (80%)... och snart börjar du snabbladda. Sen går det snabbt ner till 5-10 mil, och du tvingas ladda både på jobb och hemma. Plötsligt är det ett bök att ha "el-bil" och du kan bara köra "exakt den sträckan".

Om du istället börjar med en på säg 25mil, så kan du troligen köra 2 dagar till jobbet utan problem, och behöver inte ladda så ofta. Du kan också köra till jobbet och sen ta en liten extra tur på vägen hem och göra alla möjliga ärenden, utan att tänka på det. Även när batterier är äldre och typ 75% (och ca 18-19 mil) så lär du ändå kunna köra till jobbet och ta en liten runda på vägen hem. Det är ju här Tesla ofta har visat vägen på senaste... inga BMW som är svindyra och med ingen kapacitet, alls, utan användbar kapacitet och räckvidd.

Poängen är, räkna inte med dessa snabbladdningsplatser för vardagen, utan räkna med att ladda hemma under natten med optimal laddning, och ha kapacitet nog för både batteri-åldring och ev extra resor. Det är då el-bilen är en bra ersättare och verkligen kan användas, typ som en vanlig personbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Obegripligt hur man kan vara så aggressiv och ha ett så tråkigt språkbruk. Nåväl, jag försöker:

Självklart är det så att om en förbrukar mindre så blir det billigare för någon annan. Lagen om tillgång och efterfrågan. Och förbrukar vi mindre så blir det billigare för någon annan och de förbrukar mer. Sålunda blir förbrukningen lika stor, men det är någon annan som får glädjen av att förbruka det. Inte vi.

.

Aggressiv och tråkigt språkbruk? Skärp dig...

Antingen har du inte alls förstått vad vi pratar om eller så är du en bakåtstråvare som inte vill ändra på nånting och tror alla problem löser sig sjäva. Själv gissar jag att du inte ens ser problemen. Stämmer det?

Du hittar på ett exempel där bara efterfrågan varierar och tror att tillgången är konstant vilket är helt fel. Som jag skrev i tidigare inlägg så varierar även tillgången och om efterfrågan sjunker så minskar även tillgången. Ditt exempel var lika felaktigt som det var förenklat. Det finns ingenting som säger att efterfrågan på bensin/diesel ökar nånannanstans i världen bara för att jag går och köper en elbil. Det finns 1000 andra parametrar som påverkar oljepriset och som du helt bortser från eftersom du uppenbarligen föredrar att vi alla kör runt med skitiga bilar med 50talsteknik. Världen är "lite" mer komplicerad än i ditt exempel. Bara för att ta ett konkret exempel så är det inte ekonomiskt försvarsbart att utvinna olja i många områden om oljepriset är för lågt och därför slipper man massa utsläpp pga det med.

Tror du förresten att alla som beställde Teslabilar bor i Sverige? Nej självklart inte och därför behöver du inte heller oroa dig för att bara vi i Sverige gör nånting åt miljöproblemen oavsett om folk i Mogadishu kör runt i härligt vrålande V8or. Avundsjuk för att du inte har råd med en brölande moror? Är det där skon klämmer?