Permalänk
Medlem

Ersätta cykel med hoverboard?

Hallå, jag är in banorna att skaffa mig en "hoverboard" och ersätta cykeln vid kortare sträckor. Med kortare sträckor menar jag upp till ca 1-2km på asfalt. Är det någon som äger en och kan ge mig lite matnyttig information? För/nackdelar.

Är jag helt ute och cyklar med detta och borde en hoverboard bara ses som nöje och inte transport?

Tack på förhand.
Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem

Jag har ingen själv, men av de jag sett ute i det vilda så verkar de vara marginellt snabbare än gånghastighet. Även för en så kort sträcka som 1 km så kommer det ta mycket längre tid än en cykel.
Jag ser det bara som en leksak som saknar praktisk användning.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju en leksak som dessutom brukar ha dålig kvalitet, du kan inte ersätta en cykel om det handlar om att du vill förflytta dig ute i trafiken, möjligtvis kan en segway fungera på korta sträckor men en hooverboard lär inte fungera särskilt bra och den är inte särskilt trafiksäker heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Cykel kommer fortfarande vara bättre.
Ska du ha det perfekta valet hade jag själv sagt en
boosted board.
Sök upp casey neistat och du kommer förstå.
Dock kostar dom mer

Permalänk
Medlem

Hittade ett par olika varianter som är typ fungerande hoverboards

Riding the Lexus hoverboard in Spain

Hoverboard in Real Life!

Båda är rätt coola, men 'lite' opraktiska.
Att behöva bygga ett spår i marken till jobbet eller skolan eller vad man vill till och behöva tanka hoverboarden med flytande kväve är inte jätte smidigt.
Att behöva gräva kanaler mellan ställena man ska åka emellan och ha kraftiga slangar, typ brandslangar och att alltid komma fram blöt är väl inte jätte smidigt heller.

Men cool/roligt, ja det verkar det ju vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Cykel kommer fortfarande vara bättre.
Ska du ha det perfekta valet hade jag själv sagt en
boosted board.
Sök upp casey neistat och du kommer förstå.
Dock kostar dom mer

Boosted är kraftigt marknadsförda, Evolve ger dig mer distans per krona och är samtidigt ännu billigare.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Ohem:

Håller faktiskt med att boosted är dyra.
hade inte gjort den reasearchen innan dess jag skrev inlägget.

Permalänk

Har en hoverboard (fick gratis för test) och har kört den en del. Hoverboarden går inte att köra över kanter så var gång du ska över en gata som inte har en jämn kant så måste du lyfta upp den. Träffar man något den inte klarar eller kör för fort så ballar den ur och då stukar man lätt fotten(egen erfarenhet....) sen ser man ju för jävla dum ut när man kör den. Var rolig i 2 veckor sen blev den liggnades.
Cykel går även mycket fortare

Permalänk
Medlem

Om du vill förena potentiell olycka med högst osäker driftsäkerhet så absolut, plus att en cykel är betydligt snabbare och säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Baserat på era svar så har jag lagt hoverboard tanken på hyllan. Trodde den skulle vara betydligt smidigare.

Boostedboard och evolve(board?) är alldeles för dyra för att motivera ett köp. Det är dock något jag gärna skulle haft.

Mvh Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite väl optimistiskt att tro att en hoverboard gör något för dig bättre än en cykel, bortsett från att släcka ditt ha-begär då.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Enda personerna som kan tänkas ha nytta av en hoverboard är möjligtvis dessa "feta" amerikaner.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Jag fick låna en hoverboard en vecka och enda felet var att den hade lite för små hjul 6.5" eller 16cm för effektiv utomhuskörning och sen gick det inte ställa om den så den svängde långsammare. Annars var det riktigt roligt men man blev trött i vaderna efter några hundra meters körning och då blev det lite vingligt. Det var denna jag lånade:

Funderar på att köpa en egen till sommaren men då blir det en med 10" eller 26cm hjul och möjligheten att ställa in den så den svänger långsammare när man glider till jobbet vilket ligger ca 5km bort.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

KÖP INGEN HOVERBOARD!

i princip alla märkena har fått underkänt med läckande/sprängande batterier. Ha kvar cykeln och vänta något år tills tekniken hunnit mogna, just nu känns det inte säkert för 2 öre o införskaffa en hoverboard.. som dessutom inte hovrar

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Electric Unicycle vore nog ett bättre alternativ

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Ett bra alternativ kanske skulle typ denna? http://www.rull.se/Elscooter_Lithium/Elscooter_LITHIUM_300W_m...

Vi har en på jobbet och den är ruskigt rolig att köra. Snabb och bra räckvidd dessutom. Enkel att fälla ihop om man vill det.

Finns en massa billigare alternativ såklart, och andra som lämpar sig bättre till körning utomhus för just denna modell är lite stötig

Enligt en polis jag pratade med är den helt laglig att framföra på cykelbanor och allmänna vägar utan hjälm dessutom då den enligt honom räknas som ett "lekfordon". Han hade dessutom en kollega med sig som bekräftade detta, även om jag ändå är tveksam till detta påstående när man söker på nätet

Skickades från m.sweclockers.com