Bygga en Centos server. Vilka delar passar?

Permalänk

Bygga en Centos server. Vilka delar passar?

Börjar lära mig lite om servrar osv. Men skulle vilja ha råd och gärna länkar til svenska butiker som säljer hårdvara som är kompatibla med Centos.

Centos är ju ganska kinkiga vad gäller prossesor och moderkort osv.

Har inte så hög budget utan runt 10 000kr.

Kan någon ge tips på vilken prossesor och moderkort som garanterat fungerar med Centos.

Har sett att dom har en lista som man kan följa men den verkar så komplicerad att förstå.

Kan ni vara så schysta om ni redan har en fungerande server som kör Centos och det fungerar så vad ska jag använda.

Ska använda servern till att köra Adobe flash media FMS.

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle det vara några speciella problem med Centos, jag har aldrig stött på nått de gånger jag kört det så jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara extra känsligt på nått sätt.
Jag har kanske haft tur för det har "bara rullat" utan problem på de maskiner jag använt både fysiska och virtuella.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några som helst problem med CentOS på egenbyggda servrar.

Jag har dock haft problem på en riktig rack-monterad server. Där CentOS i och med version 6 slutat bygga en kärna med rätt drivrutiner för RAID-kontrollern, men det gick att lösa genom att installera drivrutinerna som en modul genom att ladda hem ett RPM-paket.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte heller stött på någon hårdvara som inte rullar med CentOS.