SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem

Många trevliga klockor i den här tråden måste jag säga, tyvärr även en hel del mindre trevliga förfalskningar.

Själv har jag ett antal klockor men den jag använder absolut mest är den här:

En Omega Speedmaster Professional

Några av min andra:

Maxor kronograf, från 50/60 tal

DPW "New Pluton", Italiensk militärklocka baserad på Breitling New Pluton.

Seiko dykare ref: SKZ330J1

Skrivet av Stefanp67:

...Dyraste jag nånsin har köpt hittills är nog Speedmaster Broad Arrow för ca 9000kr beg för 5 år sen.

9000kr för en Speedmaster Broad Arrow? Måste varit världens kap.

Skrivet av Resorb:

Fick mina MVMT kopior nyligen, men man får ju vad man betalar för
Den svarta känns som riktigt skräp. Kommer nog inte hålla mer än någon vecka Och tiden går nästan inte att läsa av. Helt oanvändbart skräp helt enkelt, tyvärr..

Den vita ser mycket bättre ut, även om den också känns riktigt billig (vilket den också var). Bättre armband, men konstläder såklart den med. Kineserna har även graverat in loggan på kronan vilket den svarta saknar. Håller tiden bra och går att använda i alla fall.

http://i.imgur.com/3qdFvHX.jpg
http://i.imgur.com/3GFRlJJ.jpg
http://i.imgur.com/ChjUrhq.jpg
http://i.imgur.com/nrhGLSY.jpg

Som en klockintresserad person måste jag säga att jag har lite svårt för alla dessa modeklockor utan någon som helst historia, tradition och hantverk dock förstår jag att de säljs då, en del åtminstone, är ganska snygga och inte är särskilt dyra. Det som jag däremot inte har någon förståelse för är falska varor. Det är visserligen inte olagligt att inneha kopior (i alla fall inte i Sverige) men det är olagligt att tillverka och sälja, för att inte tala om vilka det är som ligger bakom kopiorna. Det är knappast seriösa företag som tillverkar dem.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Som en klockintresserad person måste jag säga att jag har lite svårt för alla dessa modeklockor utan någon som helst historia, tradition och hantverk dock förstår jag att de säljs då, en del åtminstone, är ganska snygga och inte är särskilt dyra. Det som jag däremot inte har någon förståelse för är falska varor. Det är visserligen inte olagligt att inneha kopior (i alla fall inte i Sverige) men det är olagligt att tillverka och sälja, för att inte tala om vilka det är som ligger bakom kopiorna. Det är knappast seriösa företag som tillverkar dem.

De som romantiserar klockhistoria/märke är de absolut värsta!

Snygg Stargate förresten

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Som en klockintresserad person måste jag säga att jag har lite svårt för alla dessa modeklockor utan någon som helst historia, tradition och hantverk dock förstår jag att de säljs då, en del åtminstone, är ganska snygga och inte är särskilt dyra. Det som jag däremot inte har någon förståelse för är falska varor. Det är visserligen inte olagligt att inneha kopior (i alla fall inte i Sverige) men det är olagligt att tillverka och sälja, för att inte tala om vilka det är som ligger bakom kopiorna. Det är knappast seriösa företag som tillverkar dem.

Håller med dig gällande förfalskningar. När jag gjorde beställningen hade jag inte koll på vad MVMT var för något märke alls utan köpte dessa att ha på jobbet. Men efter lite googlande insåg jag att jag beställt kopior. När dessa går sönder (vilket de snart kommer att göra) tänkte jag försöka hitta en beg Seiko SKX007 eller en Orient Mako som jag kan ha på jobbet istället.

Annars bär jag Certina DS Action Diver. Trevlig automatare för den relativt låga pengen.

Permalänk
Avstängd

en röd moraklocka från 1788

Permalänk
Medlem

Kul att se att inte alla ungdomar är helt förtappade och glömt vikten och glädjen av att bära ett trevligt armbandsur.
Idag bär jag denna Planet Ocean GMT, brukar alternera med en svart Omega gummi-strap med orange sömn och tillhörande viklås.
Alltid varit fan av vintage och kört det förr, men kände nu att det var dags för ett modernt verk med alla dess fördelar, men det blir säkert nån vintage dinka förr eller senare att komplettera med.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

@Gr8t: Mummaklocka! Grymt fin.

Permalänk

@thompson: Seikon var väldigt tjusig. Är det en synvilla eller är bandet svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

De som romantiserar klockhistoria/märke är de absolut värsta!

Snygg Stargate förresten

Tackar.

Skrivet av Resorb:

Håller med dig gällande förfalskningar. När jag gjorde beställningen hade jag inte koll på vad MVMT var för något märke alls utan köpte dessa att ha på jobbet. Men efter lite googlande insåg jag att jag beställt kopior. När dessa går sönder (vilket de snart kommer att göra) tänkte jag försöka hitta en beg Seiko SKX007 eller en Orient Mako som jag kan ha på jobbet istället.

Annars bär jag Certina DS Action Diver. Trevlig automatare för den relativt låga pengen.

Mycket trevlig klocka, funderade lite på den ett tag men blev seikon istället.

Skrivet av newtoninja:

@thompson: Seikon var väldigt tjusig. Är det en synvilla eller är bandet svart?

Tackar. Ja det är ett svart sharkmesh

Den här

https://www.watchgecko.com/shark-mesh-watch-strap.php

Original kommer klockan på ett gummiarmband.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

När jag väl har en klocka på armen sitter det en Longines HydroConquest (tror jag den heter) på den.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är det ingen som äger en Bell & Ross klocka och kan berätta lite om kvalitén och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en fin Tissot på armen när tillfälle ges, vilket är oftast

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

En Omega seamaster deville ~1966. Arv från gammelmorfar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Omega seamaster 1956

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Kul att se att inte alla ungdomar är helt förtappade och glömt vikten och glädjen av att bära ett trevligt armbandsur.
Idag bär jag denna Planet Ocean GMT, brukar alternera med en svart Omega gummi-strap med orange sömn och tillhörande viklås.
Alltid varit fan av vintage och kört det förr, men kände nu att det var dags för ett modernt verk med alla dess fördelar, men det blir säkert nån vintage dinka förr eller senare att komplettera med.

http://i1034.photobucket.com/albums/a424/Alive79/PO_GMT_Altan%20-%201_zps7bknakcp.jpg

Bra smak

Har burit min dagligen sen 2012 och är hur nöjd som helst. Robust och tålig, inte ett märke mer än lite repor i armbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompaz:

Är det ingen som äger en Bell & Ross klocka och kan berätta lite om kvalitén och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Har funderingar på deras BR 126 Sport. Enkel och snygg.
Har aldrig ägt en B&R så det är på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Som en klockintresserad person måste jag säga att jag har lite svårt för alla dessa modeklockor utan någon som helst historia, tradition och hantverk dock förstår jag att de säljs då, en del åtminstone, är ganska snygga och inte är särskilt dyra. Det som jag däremot inte har någon förståelse för är falska varor. Det är visserligen inte olagligt att inneha kopior (i alla fall inte i Sverige) men det är olagligt att tillverka och sälja, för att inte tala om vilka det är som ligger bakom kopiorna. Det är knappast seriösa företag som tillverkar dem.

Förstår helt din inställning till mode/parfymklockor, men vi inte vara allt för negativa. För ett drygt år sedan så köpte jag min första klocka, en vanlig MVMT. Intresset växte snabbt och nu sitter jag h'r med vintage Longines från 50-talet och ska snart köpa en seamaster professional. Alla behöver börja nånstans.
Förstår dock helt din inställning till rena kopior/förfalskningar.

Snygg Speedy förresten!

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte införskaffa mig en ny klocka.
Söker en relativt rund klockform, med en stållänk.

Använder mig i nuläget utav en Daniel Wellington med brunt armband samt en Nick Cabana så måste verkligen ha något nytt..

Just ni tittar jag på en Klocka 1.

Har för tillfället ingen klocka med stållänk så kommer bli roligt att hitta en man verkligen vill ha!

Ifall någon har något tips eller kan rekommendera en klocka så skriv gärna.
Budgeten ligger på 3000kr max, blir inget speciellt klockmärke med denna budgeten men vill enbart ha en enklare förstaklocka med stållänk.

Tack i förhand!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Hej!

Tänkte införskaffa mig en ny klocka.
Söker en relativt rund klockform, med en stållänk.

Använder mig i nuläget utav en Daniel Wellington med brunt armband samt en Nick Cabana så måste verkligen ha något nytt..

Just ni tittar jag på en Klocka 1.

Har för tillfället ingen klocka med stållänk så kommer bli roligt att hitta en man verkligen vill ha!

Ifall någon har något tips eller kan rekommendera en klocka så skriv gärna.
Budgeten ligger på 3000kr max, blir inget speciellt klockmärke med denna budgeten men vill enbart ha en enklare förstaklocka med stållänk.

Tack i förhand!

Den budgeten räcker till en fin klocka, speciellt om du kan tänka dig köpa från utlandet. Var dock beredd på att det kan tillkomma moms+tull (25% + någon tioa i tullavgift). 3000:- räcker även till några med mekaniska urverk om det intresserar dig eller till några "klockmärken" som t.ex. seiko, Citizen eller Certina.

Lite tips på sidor att kolla in:
Japanska klockor (Seiko, Citizen m.m.):
http://www.watchhubs.net/

Kinesiska mekaniska klockor (i min uppfattning ger märkena dom har mycket fina klockor för pengarna, dock få modeller med medföljande metallänk):
http://good-stuffs.com/

Permalänk
Medlem

2.26 GHz, Krait 400, LG G2

OnT: Har ingen, jag skulle dock kunna tänka mig att ha en. Men de jag vill ha kostar galet mycket pengar, vilket jag inte är beredd att lägga på en klocka.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Hej!

Tänkte införskaffa mig en ny klocka.
Söker en relativt rund klockform, med en stållänk.

Använder mig i nuläget utav en Daniel Wellington med brunt armband samt en Nick Cabana så måste verkligen ha något nytt..

Just ni tittar jag på en Klocka 1.

Har för tillfället ingen klocka med stållänk så kommer bli roligt att hitta en man verkligen vill ha!

Ifall någon har något tips eller kan rekommendera en klocka så skriv gärna.
Budgeten ligger på 3000kr max, blir inget speciellt klockmärke med denna budgeten men vill enbart ha en enklare förstaklocka med stållänk.

Tack i förhand!

http://www.uropenn.se/citizen-herrklocka-12413
Fick den igår, och kan säga att personligen tycker jag att den osar kvalite! Den är inte för tung, men ändå inte för lätt. Stoppur och datum , och så är bandet i titanium. Vattentät till 100m

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv

Gillar inte klockor vanligtvis men den här fastnade jag för.
Drygt 500kr, men verkar hålla helt ok.

Permalänk
Medlem

@Agvar: Jag har inget minne av att GMT`n kom redan 2012? Är du säker på det?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

@Agvar: Jag har inget minne av att GMT`n kom redan 2012? Är du säker på det?

Du har helt rätt, jag läste för snabbt. Det är den vanliga Planet Ocean jag tänkte på.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Garmin Vívofit 2

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av anon193054:

http://i.imgur.com/FcsupD2.jpg

Gillar inte klockor vanligtvis men den här fastnade jag för.
Drygt 500kr, men verkar hålla helt ok.

Köpt var?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Har inte haft en klocka på armen sedan Juli -99. Tappade den då, och skaffade aldrig en ny. Känner inte riktigt behov av en, men det är klart, som accessoar kan det ju vara trevligt - och så ser det lite mer professionellt ut än att plocka upp telefonen för att se vilken tid det är.

Permalänk
Medlem

Victorinox automat för vardagsbruk och en luminox när jag är ute och leker i skogen (airsoft)

Permalänk
Medlem

Ny klocka:

Beställde från http://www.yorkshirewatches.co.uk/ i söndags och hämtade den på posten idag. Använde en rabattkod för 5% rabatt PP5DISC (vid köp med Paypal). Kostade under 1400 kr inkl frakt. Kan verkligen rekommendera den sidan. Sjukt prisvärt!

Permalänk
Medlem

Har en Seiko Chronograph:

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Köpt var?

http://www.mvmtwatches.com/collections/men

Edit: Dock via någon FB-kampanj förra året.