Permalänk
Medlem

Problem med router?

Ett tag fungerade det att nå mina övervakningskameror från mobilen (Android) Dock i det gamla huset. Nu har jag strulat med nåt? När jag är ansluten mot wifi med mobilen, kan jag se bild från alla. Så fort jag går över till dataanslutning, hittar appen ej dessa.

Så här ser det ut.

Permalänk
Medlem

Har du bytt ISP kan du hamnat bakom CGN. Jämför routerns WAN-adress med någon what's my ip-sida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det är samma ip. Jag kan tom komma åt routern från mobilen.

Edit. Jag skriver bara ip adressen och hamnar direkt på routers inloggning.

Permalänk
Medlem

Citera ALLTID när du svarar, annars får du i regel inte svar tillbaka. Den här gången hade du tur och jag råkade ha fliken öppen.

Skrivet av A-gubbe:

Det är samma ip. Jag kan tom komma åt routern från mobilen.

Edit. Jag skriver bara ip adressen och hamnar direkt på routers inloggning.

Om du kommer åt webbinterfacet från WAN har du ett stort säkerhetshål, men jag hoppas inte det är det du menar.

Eftersom IP-adressen är samma är det inte det som är problemet, alltså är antingen dina kameror felkonfigurerade (ex lyssnar på fel port) eller har en annan IP-adress än den du specificerat i tabellen. Reservera IP-adresser i DHCP-servern för dina kameror så slipper du det problemet i framtiden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Citera ALLTID när du svarar, annars får du i regel inte svar tillbaka. Den här gången hade du tur och jag råkade ha fliken öppen.

Om du kommer åt webbinterfacet från WAN har du ett stort säkerhetshål, men jag hoppas inte det är det du menar.

Eftersom IP-adressen är samma är det inte det som är problemet, alltså är antingen dina kameror felkonfigurerade (ex lyssnar på fel port) eller har en annan IP-adress än den du specificerat i tabellen. Reservera IP-adresser i DHCP-servern för dina kameror så slipper du det problemet i framtiden.

Det är det jag menar. Från WAN kommer jag in. Dock måste jag fylla i användarnamn och lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Det är det jag menar. Från WAN kommer jag in. Dock måste jag fylla i användarnamn och lösenord.

Det skulle jag inaktiverat om jag var du. Om det finns någon säkerhetsbugg i asus webbinterface eller du använder ett lättgissat lösenord kan vem som helst komma åt hela ditt lokala nätverk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Kolla om det finns några nyare drivrutiner till routern, kan ofta ha fixar till problem som man inte har stött på tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrickroach:

Kolla om det finns några nyare drivrutiner till routern, kan ofta ha fixar till problem som man inte har stött på tidigare.

Har laddat ner den senaste.

Iaf. Jag har ett problem! Även om jag ändrar till att inte kunna logga in från WAN, går det att logga in?!
Fattar noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Har laddat ner den senaste.

Iaf. Jag har ett problem! Även om jag ändrar till att inte kunna logga in från WAN, går det att logga in?!
Fattar noll.

Kan vara så att du sitter på lan och går mot wan-adressen och då fungerar det. Men sedan sitter du på utsidan och går mot wan-adressen och då fungerade det inte.

Vad har du för wan-ip? du behöver bara skriva ut första halvan. Jämför den som står i routern med den du får på mittip.se

Permalänk
Medlem

Båda är samma.
85.30.xxx.xxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Båda är samma.
85.30.xxx.xxx

Bra, då är det en publik ip och ingen cgn

Permalänk
Medlem

Nu är det löst. Det var mitt fel. En gång fick jag ändra routers adress från 192.168.1.1 till .5!
Och detta skulle matas in i alla kameror som DNS.
Jag vet inte ens vad det betyder...

Iaf. Efter att ha ändrat i alla kameror DNS till 192.168.1.5 går det att se dessa uteifrån med!

Tack er alla för att ni ledde mig.