Dark Souls 3 på PC jämförs mot Playstation 4

Permalänk
Avstängd

Många som gnäller i onödan. Fallout 4 till pc i 1080p såg inte fantastiskt, det var enorm skillnad när jag spelade det i 4k mot 1080p, ultra utan antialiasing hade minst 50fps. Har 4ktv som är toppen, tänker skaffa en 4k dator snart igen, dom flesta spelen som har hyfsad grafik i 1080p ser överlag betydligt mer levande ut i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför vill någon överhuvudtaget jobba på ett företag där man tvingas vara kodapa och får kasta sin yrkesstolthet i sopen? Tragiskt.

Om det finns ekonomiska aspekter så har de räknat fel. Man tjänar inga pengar på att släppa skräp. Om spelet ser ut i princip som på konsol så kan man ju köpa det på konsiol om man vill ha det i så fall, eller?

Sen att cappa vid 60FPS är hål i huvudet. Det finns ingen anledning alls att hålla på med sådanna dumheter. Sörskillt inte idag när fler och fler sitter med skärmar som klarar betydligt högre uppdateringsfrekvenser.

Att AAA-titlar ska ha bra grafik är ju en självklarhet för det de kostar.. Hur bra tror du GTA V hade sålt om det varit i nivå med GTA IV grafikmässigt? en AAA ska ha Wow-faktor som får folk att köpa spelet. Det är ju det som är hela poängen.

Sen ser jag inte att några större spelstudios gått i kånken för att de har "för bra" grafik till sina PC-spel, så jag tror utvecklingen är hållbar så det räcker och blir över.

Dessutom finns det ekonomiska incitament för branchen i stort att se till att hårdvaran får svettas rejält. Om inte grafiken blir bättre och bättre så minskar behovet av att köpa nu hårdvara, vilket skadar hela branchen.

"så har de räknat fel". Nja. Snarare så att marknaden för folk med kraftiga speldatorer är ytterst liten. Det är ofta inte värt att lägga allt för mycket krut på den marknaden då det är så få som kan få användning av det. PC marknaden i allmänhet är inte så imponerande om man jämför med konsoll(förutom MMO/Dotaliknande), så det är inte konstigt att utvecklare satsar mest på konsol. Det är där spelarna och pengarna finns.

Det finns också andra viktiga faktorer än grafik. Jag ser hellre att spelutvecklare jobbar på att få fram en bra story, något som saknas i nästan alla spel idag, än att de pressar grafiken för de där enskilda procenten användare som kan utnyttja det.

Om man tror att top of the line kort är vanligt så har man stirrat in sig på tok för mycket på Sweclockers och andra forum, vilket bara visar en ytterst liten del av marknaden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är det så konstigt att mest resurser läggs på konsolerna? Såg statistik för Tom Clancy's The Division, enligt den säljs det 20 kopior av detta spel för PS4/XBO för varje PC försäljning. Om du var förläggare med den statistiken, var skulle du lägga majoriteten av resurserna?

Var kan man hitta den statistiken? Hittar inte

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast är det så konstigt att mest resurser läggs på konsolerna? Såg statistik för Tom Clancy's The Division, enligt den säljs det 20 kopior av detta spel för PS4/XBO för varje PC försäljning. Om du var förläggare med den statistiken, var skulle du lägga majoriteten av resurserna?

Då får man fråga sig varför försäljningen på PC är dålig för just det spelet kanske? Var ju inte få precis som blev besvikna på spelet (mig själv inkluderat) men dom som kör konsol har ju ingenting att vara besvikna över på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad att spelet släpps på pc öht och samtidigt som konsol versionerna dessutom. Det kommer ju att vara överlägset bästa versionen pga 60fps.

Nästa spel från From är säkert i samarbete med Sony igen och en stutterfest i upp till 30fps som bloodborne. Fyfan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Varför vill någon överhuvudtaget jobba på ett företag där man tvingas vara kodapa och får kasta sin yrkesstolthet i sopen? Tragiskt.

Om det finns ekonomiska aspekter så har de räknat fel. Man tjänar inga pengar på att släppa skräp. Om spelet ser ut i princip som på konsol så kan man ju köpa det på konsiol om man vill ha det i så fall, eller?

Sen att cappa vid 60FPS är hål i huvudet. Det finns ingen anledning alls att hålla på med sådanna dumheter. Sörskillt inte idag när fler och fler sitter med skärmar som klarar betydligt högre uppdateringsfrekvenser.

Att AAA-titlar ska ha bra grafik är ju en självklarhet för det de kostar.. Hur bra tror du GTA V hade sålt om det varit i nivå med GTA IV grafikmässigt? en AAA ska ha Wow-faktor som får folk att köpa spelet. Det är ju det som är hela poängen.

Sen ser jag inte att några större spelstudios gått i kånken för att de har "för bra" grafik till sina PC-spel, så jag tror utvecklingen är hållbar så det räcker och blir över.

Dessutom finns det ekonomiska incitament för branchen i stort att se till att hårdvaran får svettas rejält. Om inte grafiken blir bättre och bättre så minskar behovet av att köpa nu hårdvara, vilket skadar hela branchen.

Så det enda som spelar någon roll är alltså grafiken? Och det räcker inte med att spelet ser bra ut utan det måste se bättre ut än det på konsol av ren princip?

Hur mycket mer vill du betala för ett spel för att det ska se bra ut? För det är så ekonomi fungerar. De räknar med att få sålt ett visst antal spel. Kostnaden för ett spel är relativt konstant. Sedan kan man räkna bakvägen ungefär hur stor budget man har att röra sig med. De kan ju alltid göra som vissa andra stora studior och hoppas på att de får sålt 10 miljoner enheter och sedan lägga ner utvecklingen av alla uppföljare när de "bara" säljer 4 miljoner. Souls-spelen har väldigt trogna fans men de säljer inte som CoD. DS och D2 sålde strax över 2 miljoner enheter var. Bloodbourne verkar ligga på 1,4 miljoner ungefär. Det ska jämföras med ett större spel som Tomb Raider som sålde 3,4 miljoner första månaden vilket Square Enix klassade som ett misslyckande.

Du verkar ha en väldigt konstig bild av hur spelbranschen fungerar. Det är dyrt att göra spel. Tomb Raider hade en budget på 100 miljoner dollar. GTA V hade en budget på 265 miljoner dollar. Få spel kan sälja så många enheter för att motivera en så stor budget. Souls-spelen säljer inte tillräckligt för att kunna lägga ner mängder av miljoner på ögongodis. Speciellt inte när det är saker som deras huvudsakliga fans inte bryr sig så mycket om. De prioriterar annat istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare

@Storage Jar @Friterad

En hyfsad tillförlitlig källa är NPD group, problemet är att deras information bara är tillgänglig om man betalar (vilket inte är så konstigt, något måste ju betala löner).

Finns dock en rad webbplatser som köper statistik från källor likt NPD och gratiskwebbplatser som Vgchartz reviderar sina siffror. Vgchartz publicerar siffror varje vecka, initialt är dessa mest kvalificerade gissningar men man reviderar dessa gissningar allt eftersom officiell information blir tillgänglig. Exempel på officiell information är de tio-i-topp listor som sammanställs av handeln i de flesta länder, information publicerad på olika webbplatser (som i sin tur köper sin information from t.ex. NPD group).

Så endera betalar man för att få aktuell information nu, eller så kan man titta på gratiswebbplatser som Vgcharts och nöja sig med att titta på information som är några veckor gammal (så det är reviderade siffror).

I samband med kvartalsrapporter kan man också få sig en vink om försäljning från respektive företag då de i vissa fall redovisar omsättning från respektive, exempel Ubisofts förra kvartal

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

30 FPS är som att kissa utan att tända ljuset. Du har ingen riktig kontroll, är väldigt frustrerande och inte minst ganska korkat.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lata grafikprogrammerare det finns alltså. En PC är kapabel till bättre detaljrikedom och texturer än en PS4 är, och då skall det synas också, punkt slut.

Det verkar inte gå en vecka utan att jag läser en artikel som befäster min åsikt att konsoler är negativt för PC-spelare.

Att en konsoll-port ska se bättre ut på PC är inget man imo kan kräva av en utvecklare, visst det är ett plus men om det handlar om att ett spel ska komma till PC i huvudtaget eller att de skiter i det för att det inte är ekonomiskt hållbart att uppgradera grafiken ännu mer så tar jag hellre alternativ ett.

Något som däremot är viktigt är att porten inte är dålig! Och då pratar jag inte om extra grafik utan att spelet är hyfsat optimerat (det ska inte kräva märkvärdigt bättre hårdvara för att köra samma inställningar), det ska inte crasha mer, kontroller och menyer fungera väl även på PC-versionen. Imo så är det detta som är viktigast, sen skiter jag i om det är port hit eller port dit eller vad spelet utvecklades till i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Många som gnäller i onödan. Fallout 4 till pc i 1080p såg inte fantastiskt, det var enorm skillnad när jag spelade det i 4k mot 1080p, ultra utan antialiasing hade minst 50fps. Har 4ktv som är toppen, tänker skaffa en 4k dator snart igen, dom flesta spelen som har hyfsad grafik i 1080p ser överlag betydligt mer levande ut i 4k.

Gnäller i onödan? Här är det så att man helt enkelt har medvetet begränsat PC-versionen. Ska folk skita i att dom sätter in spärrar så att du max kan ha 60fps? Håller man käften så blir det företagen som styr och inte konsumenterna. Då jag ser folk reagera är inte när spel inte har "tillräckligt" bra grafik utan det är i princip alltid när man har begränsat helt i onödan, Ubisoft är ju väldigt bra på sådant *host* watchdogs *host*. Folk klagar inte på Fallout för dom visade inte upp ett otroligt snyggt spel för att få hype för att sedan begränsa inställningar och/eller lägga till fps-caps.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man står ut med så dålig framerate? Det hackade precis hela tiden på PS4-sidan av demon.

Utöver det var det kanske inte direkt någon kioskvältare att det mer eller mindre skulle se identiskt ut på PC.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att de kan sälja dessa AAA spel för 500-1000kr, i pre-orders är väl problemet. Man fokuserar mycket på grafiken och lite på spelet i sig.

Håller med att grafiken inte måste vara maxad, bara för att den kan. Men samtidigt så håller jag med de andra i tråden att konsoler verkligen låser en PC när man låser grafik-taket och FPS-taket som man gör. Hela poängen att ens göra ett PC spel 2016 är som bortblåst.

Hade konsolen haft 2x prestandan så hade också PC versionen haft motsvarande grafiknivå dock, vilket syns tydligt i hur PS4 och Xbox spelen ser ut, vs hur de flyter. Man skiter i 1080p på sin 4K TV och kör 720/792 och allt annat, bara för att kunna trycka på lite mer grafik. Det säger ju sig själv att det är just mer grafik folk vill ha, och tillverkarna försöker sälja.

Sen visst, man måste inte maxa grafik bara för att man kan, men även de spel som inte gör det lider ändå av sabla massa buggar och problem. Så vad är skillnaden? Får du verkligen ett bättre spel? Får du betydligt billigare spel? I teorin, ja, men på senaste tiden så i praktiken, nej.

Detta är en bra poäng dock som måste tas med i tanken. Om inte spel pressar hårdvaran, så köper inte folk ny CPU och ny GPU, och resultatet är... ja precis var PCn är idag. Tillverkarna klagar för de säljer inte, nä, tro tusan det när gammal hårdvara räcker så bra som den gör.
Detta både på gott och ont.

Nej det säger inte alls sig självt att det är maxad grafik folk vill ha. Det säger bara att PR-avdelningen vill ha maxad grafik för att det är lättare att marknadsföra. Hade marknaden bara prioriterat bra grafik hade Ryse inte varit en katastrof och Minecraft hade definitivt inte sålt 73 miljoner exemplar. Industrin ger inte konsumenterna det som är bäst utan det de tror säljer bäst och det som är enklast att marknadsföra. Megapixelracet i kameror är ett lysande exempel. Det konsumenterna behövde var 5-10 Mpix och en stor sensor. Istället fick de 10-20 Mpix på en liten sensor med kass optik vilket gjorde det totalt meningslöst att ha så många pixlar då optiken begränsade långt innan pixlarna gjorde det. Istället fick man massa extra brus vilket gjorde alla bilder som inte togs i direkt solljus sämre. Nu efter 10 års kapprustning verkar vi äntligen se en trend mot större sensorer och större pixlar även i konsumentklassen. Får se om spelbranschen mognar någon gång och inser att det är bättre att fokusera på att göra ett bra spel än ett spel med mycket ögongodis. Hoppas bara de inser de innan industrin rasar.

FPS-tak är inte ett problem med konsoler utan ett problem med spelmotorer i allmänhet. Det är inte helt lätt att bygga en motor som klarar väldigt höga bildfrekvenser utan att saker blir konstiga. Ett typexempel är fysikmotorer. Sen är det ju inte alltför välinvesterade pengar om man tittar på hur många som har en skärm som klarar över 60 Hz. Kommer nog bli lite mer arbete på den fronten nu när alla stora motorer lägger in stöd för VR.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Då får man fråga sig varför försäljningen på PC är dålig för just det spelet kanske? Var ju inte få precis som blev besvikna på spelet (mig själv inkluderat) men dom som kör konsol har ju ingenting att vara besvikna över på samma sätt.

Det är inte bara det spelet. Här finns lite siffror från Ubisoft som de släppte efter Far Cry 4.

http://www.dualshockers.com/2015/02/12/assassins-creed-sells-...

PC sålde sämre än PS3, PS4, Xbox 360 och Xbox One.

Vi kan gå vidare till Fallout 4. http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Fallout+4

1,05 miljoner på PC mot 6,47 miljoner på PS4 och 3,79 miljoner på Xbox One. SteamSpy påstår att PC nu är uppe i 3 miljoner exemplar. Jag har inte sett några nya siffror men Fallout 4 sålde 12 miljoner första dagen.

Här är en fin lista över alla Call of Duty: http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Call+of+Duty

Du får scrolla ner till plats 31 innan du hittar PC och det är Modern Warfare 3 med 1,71 miljoner. Samma spel toppar listan med 14,71 miljoner enheter för Xbox 360. Lite längre ner hittar vi versionen för PS3 med 13,41 miljoner sålda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte bara det spelet. Här finns lite siffror från Ubisoft som de släppte efter Far Cry 4.

http://www.dualshockers.com/2015/02/12/assassins-creed-sells-...

PC sålde sämre än PS3, PS4, Xbox 360 och Xbox One.

Vi kan gå vidare till Fallout 4. http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Fallout+4

1,05 miljoner på PC mot 6,47 miljoner på PS4 och 3,79 miljoner på Xbox One. SteamSpy påstår att PC nu är uppe i 3 miljoner exemplar. Jag har inte sett några nya siffror men Fallout 4 sålde 12 miljoner första dagen.

Här är en fin lista över alla Call of Duty: http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Call+of+Duty

Du får scrolla ner till plats 31 innan du hittar PC och det är Modern Warfare 3 med 1,71 miljoner. Samma spel toppar listan med 14,71 miljoner enheter för Xbox 360. Lite längre ner hittar vi versionen för PS3 med 13,41 miljoner sålda.

Det enda spelet som inte är skräp där är ju Fallout. Cod har nog aldrig varit poppis på PC, helt gjort för konsol. FarCry alltså Ubisoft spel är ju i princip alltid dåliga portar, tråkigt nog då dom ofta har bra spelideér och story. Sen kan man undra hur dom räknar. Räknas det bara in från Steam/Origin/Uplay? Hur blir det exempelvis med Steam och Uplay när Ubisoft spel ofta säljs på Steam men kräver Uplay, men du kan även köpa på Uplay, samt mängder av online-butiker såväl som fysiska. Konsolspel har väl i alla fall nästan lika många olika ställen man kan köpa spelen på. Sen är det självklart att konsolversionerna säljer mer, spelen är gjorda för konsol från början, medan andra genrer inte är så populära på konsol medan dom är det på PC. Att det säljer sämre på PC för samma spel betyder ju dock inte att dom inte tjänar pengar på den marknaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Detta har åtgärdats, men jag skulle inte förvåna mig om utvecklarna/motorn de kör inte klarar av högre FPS (tänk Elder Scrolls och fysikbuggar så snabbt FPSen paserar 80/90).

60.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Det enda spelet som inte är skräp där är ju Fallout. Cod har nog aldrig varit poppis på PC, helt gjort för konsol. FarCry alltså Ubisoft spel är ju i princip alltid dåliga portar, tråkigt nog då dom ofta har bra spelideér och story. Sen kan man undra hur dom räknar. Räknas det bara in från Steam/Origin/Uplay? Hur blir det exempelvis med Steam och Uplay när Ubisoft spel ofta säljs på Steam men kräver Uplay, men du kan även köpa på Uplay, samt mängder av online-butiker såväl som fysiska. Konsolspel har väl i alla fall nästan lika många olika ställen man kan köpa spelen på. Sen är det självklart att konsolversionerna säljer mer, spelen är gjorda för konsol från början, medan andra genrer inte är så populära på konsol medan dom är det på PC. Att det säljer sämre på PC för samma spel betyder ju dock inte att dom inte tjänar pengar på den marknaden

CoD har varit poppis på PC sedan första kom ut.

Och gällande de där källorna så inkluderas väl som vanligt inte Steam? Dock är det få som skulle ha köpt MW3 eller Ghosts bl.a.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Det enda spelet som inte är skräp där är ju Fallout. Cod har nog aldrig varit poppis på PC, helt gjort för konsol. FarCry alltså Ubisoft spel är ju i princip alltid dåliga portar, tråkigt nog då dom ofta har bra spelideér och story. Sen kan man undra hur dom räknar. Räknas det bara in från Steam/Origin/Uplay? Hur blir det exempelvis med Steam och Uplay när Ubisoft spel ofta säljs på Steam men kräver Uplay, men du kan även köpa på Uplay, samt mängder av online-butiker såväl som fysiska. Konsolspel har väl i alla fall nästan lika många olika ställen man kan köpa spelen på. Sen är det självklart att konsolversionerna säljer mer, spelen är gjorda för konsol från början, medan andra genrer inte är så populära på konsol medan dom är det på PC. Att det säljer sämre på PC för samma spel betyder ju dock inte att dom inte tjänar pengar på den marknaden

Försäljningssiffror har ett visst mått av "gissning" i sig, så är aldrig 100 % rätt. Men går att göra väldigt kvalificerade gissningar och dessa kan även iterativt göras bättre allt eftersom mer information blir tillgänglig.

Ett ganska definitivt mått är ju omsättningen, det räknar i all typ av försäljning oavsett kanal och gissar att det är från detta man gör vettig uppskattningar kring hur mycket som säljs via kanaler som Steam. Tittar man i länken jag postade ovan ser man att totalt sett stod PC för 12 % av omsättningen. Väg det sedan mot att PC är ett betydligt mer komplicerad plattform att utveckla mot än konsolerna då det är en väldigt heterogen maskinpark man måste designa för. D.v.s. att få ett spel att fungera lika problemfritt på PC som de typiskt gör på konsol är ett långt svårare (och därmed dyrare) problem.

Tycker också många här på SweC har lite skev bild över vilken upplevelse man faktiskt får på konsol när det är 30 FPS. Ett PC-spel med genomsnittlig FPS runt 30 är en hemsk upplevelse, men 30 FPS på konsol betyder typisk exakt 33 ms frame-time och på det stora hela en riktigt trevlig upplevelse. Kör just nu Rise of the Tomb Raider på XBO som är låst till 30 FPS och upplever det som att flyta på hur bra som helst.

CoD är ett exempel på spel där framgångarna för konsoler lite göder sig själv. Grabben kör detta spel, initialt skaffade jag Black Ops 3 till PC men det blev ett dyrt köp då han efter ett tag hellre ville köra det på XBO då kompisarna skaffade det på den plattformen och det finns långt fler spelare/servers där. Nu har jag ett oanvänt Black Ops 3 sittande i Steam och ett för XBO som används dagligen...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så det enda som spelar någon roll är alltså grafiken? Och det räcker inte med att spelet ser bra ut utan det måste se bättre ut än det på konsol av ren princip?

Hur mycket mer vill du betala för ett spel för att det ska se bra ut? För det är så ekonomi fungerar. De räknar med att få sålt ett visst antal spel. Kostnaden för ett spel är relativt konstant. Sedan kan man räkna bakvägen ungefär hur stor budget man har att röra sig med. De kan ju alltid göra som vissa andra stora studior och hoppas på att de får sålt 10 miljoner enheter och sedan lägga ner utvecklingen av alla uppföljare när de "bara" säljer 4 miljoner. Souls-spelen har väldigt trogna fans men de säljer inte som CoD. DS och D2 sålde strax över 2 miljoner enheter var. Bloodbourne verkar ligga på 1,4 miljoner ungefär. Det ska jämföras med ett större spel som Tomb Raider som sålde 3,4 miljoner första månaden vilket Square Enix klassade som ett misslyckande.

Du verkar ha en väldigt konstig bild av hur spelbranschen fungerar. Det är dyrt att göra spel. Tomb Raider hade en budget på 100 miljoner dollar. GTA V hade en budget på 265 miljoner dollar. Få spel kan sälja så många enheter för att motivera en så stor budget. Souls-spelen säljer inte tillräckligt för att kunna lägga ner mängder av miljoner på ögongodis. Speciellt inte när det är saker som deras huvudsakliga fans inte bryr sig så mycket om. De prioriterar annat istället.

Bra grafik i ett spel är en investering från företagets sida. Om ett spel har tråkig grafik så är det dålig reklam för spelet. Om spelutvecklare ser bättre grafik som en ren kostnad så är det inte jag som har dålig koll på hur ekonomi fungerar.

Självklart är inte grafik "det enda viktiga", men om grafiken inte är betydligt bättre än motsvarande konsolvariant så är den inte bra nog. Särskillt inte med tanke på hur pass eftersatt prestandan i dagens konsoler är, och nu menar jag inte "prestanda per krona" utan vid en ren jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

CoD har varit poppis på PC sedan första kom ut.

Och gällande de där källorna så inkluderas väl som vanligt inte Steam? Dock är det få som skulle ha köpt MW3 eller Ghosts bl.a.

Tycker jag inte, nog ett utav dom stora titlarna som dör ut snabbast på PC i alla fall om man tittar på hur många som spelar Multiplayer aktivt.

Skrivet av Yoshman:

Försäljningssiffror har ett visst mått av "gissning" i sig, så är 100 % rätt. Men går att göra väldigt kvalificerade gissningar och dessa kan även iterativt göras bättre allt eftersom mer information blir tillgänglig.

Ett ganska definitivt mått är ju omsättningen, det räknar i all typ av försäljning oavsett kanal och gissar att det är från detta man gör vettig uppskattningar kring hur mycket som säljs via kanaler som Steam. Tittar man i länken jag postade ovan ser man att totalt sett stod PC för 12 % av omsättningen. Väg det sedan mot att PC är ett betydligt mer komplicerad plattform att utveckla mot än konsolerna då det är en väldigt heterogen maskinpark man måste designa för. D.v.s. att få ett spel att fungera lika problemfritt på PC som de typiskt gör på konsol är ett långt svårare (och därmed dyrare) problem.

Tycker också många här på SweC har lite skev bild över vilken upplevelse man faktiskt får på konsol när det är 30 FPS. Ett PC-spel med genomsnittlig FPS runt 30 är en hemsk upplevelse, men 30 FPS på konsol betyder typisk exakt 33 ms frame-time och på det stora hela en riktigt trevlig upplevelse. Kör just nu Rise of the Tomb Raider på XBO som är låst till 30 FPS och upplever det som att flyta på hur bra som helst.

Fast att du tycker det är en trevlig upplevelse gör inte att jag eller någon annan tycker det. Klart en spelbar upplevelse, men där går gränsen, spelbar och trevlig är ju inte samma sak heller. Har prövat 30fps i GTA V på PC flera gånger (V-sync) och tycker det är en spelbar upplevelse det med, men ingen trevlig sådan. Märkte faktiskt att det kändes som ett helt okej flyt fram tills då jag började gasa på, snabba rörelser och 30fps funkar inte så bra ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tycker jag inte, nog ett utav dom stora titlarna som dör ut snabbast på PC i alla fall om man tittar på hur många som spelar Multiplayer aktivt.

Klart dom dör ut, när ett nytt CoD släpps. Precis som med Battlefield. Fast MW3, Ghosts, Blops 3 och AW var inte särskilt bra spel, även om AW var lite nytänkande.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Fast att du tycker det är en trevlig upplevelse gör inte att jag eller någon annan tycker det. Klart en spelbar upplevelse, men där går gränsen, spelbar och trevlig är ju inte samma sak heller. Har prövat 30fps i GTA V på PC flera gånger (V-sync) och tycker det är en spelbar upplevelse det med, men ingen trevlig sådan. Märkte faktiskt att det kändes som ett helt okej flyt fram tills då jag började gasa på, snabba rörelser och 30fps funkar inte så bra ihop.

Visst finns det spel där 30 FPS inte är tillräckligt, CoD är ett exempel och bilspel tycker jag också fungerar mindre bra i 30 FPS. De flesta 3:e person spel brukar däremot fungera hur bra som helst i stabila 30 FPS, kör just nu också Witcher 3 och efter lite pillande insåg jag att en av huvudanledningarna till att jag ville köra detta spel var att se grafiken och effekterna så kör spelet med absolut allt på max (inklusive HairWorks) i låst 30 FPS.

GTA V tycker jag inte riktigt kan räknas som bilspel och även det fungerar bra i 30 FPS förutsatt att man använder handkontroll (kör även Witcher 3 med handkontroll). Kan tänka mig att man får ett större behov av högre FPS med mus då det är en snabbare återkoppling mellan styrdon och förväntad visuell återkoppling på skärmen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte bara det spelet. Här finns lite siffror från Ubisoft som de släppte efter Far Cry 4.

http://www.dualshockers.com/2015/02/12/assassins-creed-sells-...

PC sålde sämre än PS3, PS4, Xbox 360 och Xbox One.

Vi kan gå vidare till Fallout 4. http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Fallout+4

1,05 miljoner på PC mot 6,47 miljoner på PS4 och 3,79 miljoner på Xbox One. SteamSpy påstår att PC nu är uppe i 3 miljoner exemplar. Jag har inte sett några nya siffror men Fallout 4 sålde 12 miljoner första dagen.

Här är en fin lista över alla Call of Duty: http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Call+of+Duty

Du får scrolla ner till plats 31 innan du hittar PC och det är Modern Warfare 3 med 1,71 miljoner. Samma spel toppar listan med 14,71 miljoner enheter för Xbox 360. Lite längre ner hittar vi versionen för PS3 med 13,41 miljoner sålda.

VGChartz är dock bara gissningar, det har inget med verkliga försäljningssiffror att göra. På länken nedan beskriver Gamereactors redaktör vad problemet med sidan är.

http://www.gamereactor.se/blog/Jonas/719234/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon99339:

VGChartz är dock bara gissningar, det har inget med verkliga försäljningssiffror att göra. På länken nedan beskriver Gamereactors redaktör vad problemet med sidan är.

http://www.gamereactor.se/blog/Jonas/719234/

Fast det är bara halva sanningen, Vgchartz är ju väldigt snabb att publicera siffror ner på veckobasis och de siffror man initialt lägger upp är definitivt rena gissningar. Vad man sedan ska göra (enligt vad jag läst på flera ställen) är att revidera sina gissningar allt eftersom mer officiell statistik och information blir tillgänglig, så med tiden får man något som är en helt OK fingervisning.

Att det går att göra så gissar jag beror på att den här typen av information till mycket är en färskvara så initialt håller de som bedriver djupare (och dyrare) research kring detta hårt på sina siffror då den går att ta betalt för detta, det är ju vad NDP-group, Gartner och liknande lever på. Med tiden har denna stänga information läckt till så många ställen att den i praktiken blir fritt tillgänglig, något t.ex. Vgchartz då man använda för att revidera sina siffror.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Pc kommer alltid övervinna console i både grafik och prestanda. Tråkigt med folk som tycker console är en upplevelse!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Klart dom dör ut, när ett nytt CoD släpps. Precis som med Battlefield. Fast MW3, Ghosts, Blops 3 och AW var inte särskilt bra spel, även om AW var lite nytänkande.

Nu menar jag inte ett år efter när det ersätts, jag menar efter kanske 3 månader. Känns som Battlefield håller sig bättre.

Skrivet av Yoshman:

Visst finns det spel där 30 FPS inte är tillräckligt, CoD är ett exempel och bilspel tycker jag också fungerar mindre bra i 30 FPS. De flesta 3:e person spel brukar däremot fungera hur bra som helst i stabila 30 FPS, kör just nu också Witcher 3 och efter lite pillande insåg jag att en av huvudanledningarna till att jag ville köra detta spel var att se grafiken och effekterna så kör spelet med absolut allt på max (inklusive HairWorks) i låst 30 FPS.

GTA V tycker jag inte riktigt kan räknas som bilspel och även det fungerar bra i 30 FPS förutsatt att man använder handkontroll (kör även Witcher 3 med handkontroll). Kan tänka mig att man får ett större behov av högre FPS med mus då det är en snabbare återkoppling mellan styrdon och förväntad visuell återkoppling på skärmen.

Spelat Black Ops för länge sedan på PS3, konstigt nog kändes flytet helt ok, medan det var helt kasst i både GTA IV och GTA V (prövat på både 360 och PS3). Men varför skulle GTA inte räknas som bilspel? Du kan ju trots allt racea där med och kör gör man ju hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte bara det spelet. Här finns lite siffror från Ubisoft som de släppte efter Far Cry 4.

http://www.dualshockers.com/2015/02/12/assassins-creed-sells-...

PC sålde sämre än PS3, PS4, Xbox 360 och Xbox One.

Vi kan gå vidare till Fallout 4. http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Fallout+4

1,05 miljoner på PC mot 6,47 miljoner på PS4 och 3,79 miljoner på Xbox One. SteamSpy påstår att PC nu är uppe i 3 miljoner exemplar. Jag har inte sett några nya siffror men Fallout 4 sålde 12 miljoner första dagen.

Här är en fin lista över alla Call of Duty: http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=Call+of+Duty

Du får scrolla ner till plats 31 innan du hittar PC och det är Modern Warfare 3 med 1,71 miljoner. Samma spel toppar listan med 14,71 miljoner enheter för Xbox 360. Lite längre ner hittar vi versionen för PS3 med 13,41 miljoner sålda.

PC spel säljer betydligt bättre än för några år sedan och trenden pekar åt PC plattformens fördel, och detta märks när utvecklare av tidigare konsolexklusiva titlar kommer krypandes och kommer släppa för PC, varav flertalet även släpper en PC version av tidigare exklusiva titlar.

EA's säljrapport för Q1 2015 visade att endast PS4 sålde bättre än PC (ca 25-30% mot 21% för PC) om vi talar enkilda plattformar. PC sålde således bättre än både Xbox 360, PS3 samt Xbox One.

CDPR förklarade nyligen att en tredjedel av försäljningen av Witcher 3 bestod av PC utgåvan. Gissningsvis hade Witcher 3 sålt ännu bättre till PC om inte utvecklarna hade ljugit för sina fans samt nedgraderat spelet till förmån för konsolerna.

Rocket Leauge sålde bättre än Xbone och PS4 tillsammans.

PC säljer bättre än Xbox One i flertalet moderna AAA titlar, bl.a Alien: Isolation, Dying Light och Tomb Raider för att nämna några.

Värt att nämna är även att PC dominerar försäljningen av digitala kopior med 32 miljarder dollar, mot 4 miljarder hos konsolerna.

Sist men inte minst så får man inte glömma indie-utvecklade spel, där PC plattformen även här dominerar. Och med både UE4, Unity och nu CryEngine gratis och tillgänglig till vem som helst så kommer den trenden bara att öka.

Ubisoft fortsätter att skita ur sig dåliga spel, inte konstigt att de säljer dåligt på PC fronten, men alla snorungar med konsoler vill självklart ha nya assassins creed och Far Cry. Själv rynkar jag på näsan åt dessa spel. COD kan glinen ha för sig själva också, det är ett typiskt konsolspel nu för tiden.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Gnäller i onödan? Här är det så att man helt enkelt har medvetet begränsat PC-versionen. Ska folk skita i att dom sätter in spärrar så att du max kan ha 60fps? Håller man käften så blir det företagen som styr och inte konsumenterna. Då jag ser folk reagera är inte när spel inte har "tillräckligt" bra grafik utan det är i princip alltid när man har begränsat helt i onödan, Ubisoft är ju väldigt bra på sådant *host* watchdogs *host*. Folk klagar inte på Fallout för dom visade inte upp ett otroligt snyggt spel för att få hype för att sedan begränsa inställningar och/eller lägga till fps-caps.

Delen om hur pass bättre många spel blir när man spelar dom i 4k på pc det ignorerade du helt. Förvånad att det skrivs knappt något om hur pass mycket bättre att spela i 4k är. Har inte haft så många problem med spel och låg fps, brukar finnas rätt snabbt att få tag på lösningar att låsa upp fps på dom få spelen jag drabbats. L.A. Noire som är ett par år gammalt och inte var gjort för 4k, ser överlag avsevärt bättre ut i 4k. Shadow Of Mordor i 4k var en av dom angenämaste upplevelserna att spela i 4k, nästan som att spela spelet på nytt, så pass förbättrad grafik blir det på många spel i 4k, givetvis allt maxat förutom antialiasing som är onödig i så hög upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Nu menar jag inte ett år efter när det ersätts, jag menar efter kanske 3 månader. Känns som Battlefield håller sig bättre.

Tyckte CoD2, 4, WAW, MW2, Blops 2 höll sig väldigt länge.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Spelat Black Ops för länge sedan på PS3, konstigt nog kändes flytet helt ok, medan det var helt kasst i både GTA IV och GTA V (prövat på både 360 och PS3). Men varför skulle GTA inte räknas som bilspel? Du kan ju trots allt racea där med och kör gör man ju hela tiden.

GTA IV tyckte jag var helt OK på PS3, men GTA V var lite mer än förra generations konsoler klarade av då man inte ens är nära några 30 FPS

Vad jag menar att GTA V inte är ett bilspel är att man inte behöver någon större precision och finess i bilkörning där, har spelat igenom nästan hela storyn på PS3 och även om upplevelsen lämnade en hel del att önska vad det gäller FPS så var det ändå fullt spelbart. Köpte även GTA V på PC men orkade aldrig spela speciellt långt, visst blev det 60 FPS och lite bättre grafik men ändå samma spel som på PS3...

Bara testat GTA V några kortare stunder på PS4, där flyter det ju på fullt tillräckligt för en sådan här titel. Till skillnad från PS3 så har PS4 och XBO stabila 30 FPS i denna titel.

CoD har väl sedan ett par släpp sedan alltid sett till att det är stabila 60 FPS även på konsoler (vet inte då jag inte kör CoD själv)? Så det borde ha flutit på fint även på en PS3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Delen om hur pass bättre många spel blir när man spelar dom i 4k på pc det ignorerade du helt. Förvånad att det skrivs knappt något om hur pass mycket bättre att spela i 4k är. Har inte haft så många problem med spel och låg fps, brukar finnas rätt snabbt att få tag på lösningar att låsa upp fps på dom få spelen jag drabbats. L.A. Noire som är ett par år gammalt och inte var gjort för 4k, ser överlag avsevärt bättre ut i 4k. Shadow Of Mordor i 4k var en av dom angenämaste upplevelserna att spela i 4k, nästan som att spela spelet på nytt, så pass förbättrad grafik blir det på många spel i 4k, givetvis allt maxat förutom antialiasing som är onödig i så hög upplösning.

4k-gaming är fantastiskt. Om du inte provat Tomb Raider så råder jag dig att göra det. Det är visserligen snyggt i 1080 också men i 4k häpnar man. Problemet är att det inte blir så mycket spelande för att man stannar och tittar sig runt och bara står och glor så ofta.
Lyckas man få ett bra moddat Skyrim blir det samma sak där. Springer bara runt och tittar och blir nästan förbannad när det kommer fiender och stör.

Värdelöst med fps-spärrar och annat tjafs som låst fov. Kanske krävs för att fungera optimalt i vissa spel men ofta verkar det vara ren jävulskap.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |