R9 390, gpu driver krashar. Lämnat in den till Webhallen, "vi ser inga fel".

Permalänk
Medlem

R9 390, gpu driver krashar. Lämnat in den till Webhallen, "vi ser inga fel".

Vad är det för fel på min dator då? Medans jag lämnade in mitt kort lånade jag min kompis, fungerade felfritt, också ett Radeon kort.

Jag köpte även en ny PSU om det skulle lösa problemet, vilket det icke gjorde. Minnena och cpun är relativt nya (1½ år gamla). Det enda som är föråldrat i datorn är moderkortet som är 2½-3 år sedan det släpptes. Kan moderkortet vara problemet här? För det är så himla konstigt att Webhallen inte ser några fel. Men så fort jag öppnar ett spel och spelar i någon minut så krashar skiten, och jag börjar bli lagom irriterad, för kortet kostade nästan 4000kr, är två månader gammalt och jag kan inte använda mig av det.

Permalänk
Medlem

Börja med att nämna vilka andra komponenter du har, vilket operativsystem du kör med, vilka drivrutiner för grafikkortet du har installerade för närvarande, när problemet först dök upp med mera.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prixm:

Vad är det för fel på min dator då? Medans jag lämnade in mitt kort lånade jag min kompis, fungerade felfritt, också ett Radeon kort.

Jag köpte även en ny PSU om det skulle lösa problemet, vilket det icke gjorde. Minnena och cpun är relativt nya (1½ år gamla). Det enda som är föråldrat i datorn är moderkortet som är 2½-3 år sedan det släpptes. Kan moderkortet vara problemet här? För det är så himla konstigt att Webhallen inte ser några fel. Men så fort jag öppnar ett spel och spelar i någon minut så krashar skiten, och jag börjar bli lagom irriterad, för kortet kostade nästan 4000kr, är två månader gammalt och jag kan inte använda mig av det.

Lämna in hela datorn så dom ser ditt problem.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Börja med att nämna vilka andra komponenter du har, vilket operativsystem du kör med, vilka drivrutiner för grafikkortet du har installerade för närvarande, när problemet först dök upp med mera.

GA-990FXA-UD3.
Evga Supernova 750w G2.
Corsair Vengeance 2x4 GB.
FX8350.
R9 390 (Strix).

Jag har testat med både Win 10 och Win 7. Jag har den senaste drivrutinen som kom ut den 4/4. 16.4.1, men har även testat den tidigare varianten 16.3.2 som kom ut den 28/3.

Det dök upp så fort jag startade upp datorn med det nya grafikkortet. Jag köpte detta grafikkort för att jag hade samma problem på mitt förra. Men mitt förra fungerar perfekt på min lillebrors dator, så tänkte att PSUn var problemet, för att den drev för lite ström, men så köpte jag en ny PSU och det var inte problemet.

Har svårt att se att CPU/Minnena är ett problem. Är det så att moderkortet bara är söndrigt eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

Avinstallera drivrutinerna för grafikkortet och testa med ett annat grafikkort (t.ex. det som finns i din brors dator) med din dator, se om du upplever samma problem. Om inte så kan du bortsluta från att det är andra komponenter i din dator som orsakar problemet och det faktiskt är grafikkortet. Om problemet kvarstår så är det någon annan komponent!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vilken revision har du på ditt moderkort, har du installerat den senaste biosen?
Är cpu överklockad?
Hur är kylningen runt cpu:n?
Har du testat att ha en fläkt blåsandes mot VRM på ditt moderkort?
Har du prövat att byta PCI-express port?

Permalänk
Skrivet av Prixm:

GA-990FXA-UD3.
Evga Supernova 750w G2.
Corsair Vengeance 2x4 GB.
FX8350.
R9 390 (Strix).

Jag har testat med både Win 10 och Win 7. Jag har den senaste drivrutinen som kom ut den 4/4. 16.4.1, men har även testat den tidigare varianten 16.3.2 som kom ut den 28/3.

Det dök upp så fort jag startade upp datorn med det nya grafikkortet. Jag köpte detta grafikkort för att jag hade samma problem på mitt förra. Men mitt förra fungerar perfekt på min lillebrors dator, så tänkte att PSUn var problemet, för att den drev för lite ström, men så köpte jag en ny PSU och det var inte problemet.

Har svårt att se att CPU/Minnena är ett problem. Är det så att moderkortet bara är söndrigt eller vad är det frågan om?

kolla om det finns en uppdatering till bios/uefi på ditt moderkort är ju ganska många som haft problem med gammla bios på moderkortet och nya grafikkort. mest Nvidia dock men är rätt säker att jag sett några trådar även till AMD.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#bi...

var noga med att välja rätt revision på ditt kort längst upp så du inte försöker flasha in bios för fel revision kan ju vara så att de gjort någon ändring så att du kan bricka det med fel mjukvara.

Rev nummret ser ut att stå längst ner på vänstra kanten på moderkortet om du inte har boxen/manualen tillgänglig för att kolla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla om det finns en uppdatering till bios/uefi på ditt moderkort är ju ganska många som haft problem med gammla bios på moderkortet och nya grafikkort. mest Nvidia dock men är rätt säker att jag sett några trådar även till AMD.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#bi...

var noga med att välja rätt revision på ditt kort längst upp så du inte försöker flasha in bios för fel revision kan ju vara så att de gjort någon ändring så att du kan bricka det med fel mjukvara.

Har även kollat detta innan och sitter på senaste versionen till bios. Vilket den gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Har även kollat detta innan och sitter på senaste versionen till bios. Vilket den gör!

Ta och testa RAM minnet, med tex memtest86+ http://www.memtest.org skakigt minne som ger error kan tex få drivrutiner att krascha.
Ser det bra ut där är väl nästa steg en helt ny installation av Windows för att utesluta andra mjuvaroproblem.

Och hjälper inte allt ovan så är nog grafikkortet eller moderkortet defekt eller dåligt kompatibelt.
Kanske kan du testa att köra grafikkortet hos en kompis dator ett tag...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ta och testa RAM minnet, med tex memtest86+ http://www.memtest.org skakigt minne som ger error kan tex få drivrutiner att krascha.
Ser det bra ut där är väl nästa steg en helt ny installation av Windows för att utesluta andra mjuvaroproblem.

Och hjälper inte allt ovan så är nog grafikkortet eller moderkortet defekt eller dåligt kompatibelt.
Kanske kan du testa att köra grafikkortet hos en kompis dator ett tag...

Testar detta. Har även gjort en helt ny installation bara för två-tre dagar sedan och problemet återstår.
Jag ska testa grafikkortet på min kompis dator som jag bor med så fort han får tillbaka den nu i veckan.

Permalänk
Medlem

Som jag förstod så hade du samma problem med tidigare grafikkort.
Har överclockat CPU ?
Testa att sätta en fläkt som blåser på vrm, mest så att det är inte dom som skapar problemet

Permalänk
Medlem

Är problemet konstant eller enbart när du spelar ett visst spel? Jag har haft samma problem jag med... men enbart när jag spelade The ark survival evolved

Permalänk
Medlem

Jag hadde skuma fel på mitt GA-990FXA-UD5 oxå.

För mig var det ramminerna som var tvunget att ställas in manuellt i bios.
Testa det om du inte har gjort det.
Sen lider GA-990FXA-UD3 av att kylflänsarna på moderkot blir jävligt varma.
Kyl dom med en fläkt. Kan vara ht bryggan som blir överhettad.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Vad är det för fel på min dator då? Medans jag lämnade in mitt kort lånade jag min kompis, fungerade felfritt, också ett Radeon kort.

Kolla hur varmt kortet är, AMD kort tidigare haft en tendens att krasha/stänga ned GPU drivrutinerna för att skydda kortet pga värme. Om det funkar med en kompis kort så borde de inte vara något problem förutom med själva kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Som jag förstod så hade du samma problem med tidigare grafikkort.
Har överclockat CPU ?
Testa att sätta en fläkt som blåser på vrm, mest så att det är inte dom som skapar problemet

Icke overclockat! Får testa det!

Skrivet av J3ster:

Är problemet konstant eller enbart när du spelar ett visst spel? Jag har haft samma problem jag med... men enbart när jag spelade The ark survival evolved

Nope, det är med flertalet spel som är krävande. Tex LoL fungerar fint, CS kan krasha ibland, men direkt i mer krävande spel, tex The Division så går det inte att spela alls. Men det krashar i stort sett i varenda spel.

Skrivet av putte_br:

Jag hadde skuma fel på mitt GA-990FXA-UD5 oxå.

För mig var det ramminerna som var tvunget att ställas in manuellt i bios.
Testa det om du inte har gjort det.
Sen lider GA-990FXA-UD3 av att kylflänsarna på moderkot blir jävligt varma.
Kyl dom med en fläkt. Kan vara ht bryggan som blir överhettad.

Ska kika på det, tack.

Skrivet av VexedRelic:

Kolla hur varmt kortet är, AMD kort tidigare haft en tendens att krasha/stänga ned GPU drivrutinerna för att skydda kortet pga värme. Om det funkar med en kompis kort så borde de inte vara något problem förutom med själva kortet.

Har redan haft koll och den står på väldigt stabil värme, så inte det tyvärr!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prixm:

Testar detta. Har även gjort en helt ny installation bara för två-tre dagar sedan och problemet återstår.
Jag ska testa grafikkortet på min kompis dator som jag bor med så fort han får tillbaka den nu i veckan.

Senaste bios/UEFI på moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)