TSMC laddar för 10 nanometer 2016 och accelererar utvecklingen av 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jag tycker att vi kan gå över till Ångström när vi ändå håller på.

Pfft.. Plancklängd!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jag tycker att vi kan gå över till Ångström när vi ändå håller på.

1 Å är dock 100 pm

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

1 Å är dock 100 pm

Hade för mig att det var mindre. Aja Ångström låter i alla fall häftigare än picometer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Något som också märkts redan på 28nm när mellanklass kortens pris gick upp typ 1000kr. Det är inte mycket att göra åt det, utan att man får räkna med det. Lite därför jag anser att man måste börja tänka på hållbarheten på korten också, inte bara initiala pris/prestanda. För nästa kort kommer kosta mer, och mer, så man får räkna med att behålla sitt kort lite längre, om du inte planerar öka din egen lön i samma takt dvs.

Tror helt ärligt att materialändring är enda sättet att få detta att fungera. Man måste nog börja om från scratch, för att komma nånvart nu. Kisel har varit den enkla vägen, och nu kommer vägbulor, farthinder, hastighetsbegränsningar och trafikljus...

Så mao har artikeln inte helt rätt gällande kommande lösningar:
"Snävare marginaler och inte minst fysikens lagar har dock gjort att utvecklingen på senare år saktat ned."

För fysikens lagar säger att den bollen ska studsa mot väggen... så problemet är snarare att saker inte följer fysikens lagar, vilket ju blir... roligt, att förutspå

Fast artikeln har fortfarande rätt. När man började närma sig kiseldioxidlager på några ynka nanometer så blev tunnling ett problem (ska nämnas att tunnlingsrisken ökar exponentiellt med minskade tjocklek så vid tjockare lager är problemet i realiteten noll men smäller det till helt plötsligt) och då fick man byta ut till andra material som beter sig elektriskt likadant men som är fysiskt tillräckligt tjockt för att hindra tunnling (som, som sagt, främst beror på fysisk tjocklek).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornchristensen:

Fast artikeln har fortfarande rätt. När man började närma sig kiseldioxidlager på några ynka nanometer så blev tunnling ett problem (ska nämnas att tunnlingsrisken ökar exponentiellt med minskade tjocklek så vid tjockare lager är problemet i realiteten noll men smäller det till helt plötsligt) och då fick man byta ut till andra material som beter sig elektriskt likadant men som är fysiskt tillräckligt tjockt för att hindra tunnling (som, som sagt, främst beror på fysisk tjocklek).

Skickades från m.sweclockers.com

Var ju syftat på att effekten som sker följer inte fysikens lagar, det följer ju kvantlagarna
Hittills har artikeln rätt, där av att jag skrev att den inte har helt rätt gällande kommande lösningar, för det är inte fysikens lagar som begränsar, utan att de upphör att gälla som gör det.

Permalänk
Medlem

7 nm = 70 atomer

Undrar vad livslängden på sådan utrustning blir.
Material har ju en viss drift. I industrin brukar man räkna på MTBF (Mean Time Between Failure). Om man har 100 miljoner transistorer med 70 atomer i gatelängd så kommer felfrekvensen öka. Det är snart för få atomer för att den naturliga difusionen skall hålla sakerna på plats. Jag skulle jämföra det med att mura med allt mer tunna cementfogar, till slut klarar man binda ihop teglet, men det blir väldigt skört och poröst... Vad hände med nanotuberna Allt handlar ju ändå om att få ner resistans, capacitans och induktans i kretsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Skulle gissa att det hänger på hur strömsnåla man göra transistorerna, något som dock lär påverka hur snabbt man kan klocka dem. Det bör mao vara fördel GPU, då dom lämpar sig för parallelisering. Men vara en större nackdel för CPU'er som behöver single thread prestanda.

Ju lägre spänning man har över en elektrisk barriär, desto mindre sannolikhet för att tunnling sker. Så ett sätt att försöka krympa transistorerna ännu lite mer är att försöka köra de på lägre spänning.

Skrivet av Paddanx:

Så mao har artikeln inte helt rätt gällande kommande lösningar:
"Snävare marginaler och inte minst fysikens lagar har dock gjort att utvecklingen på senare år saktat ned."

För fysikens lagar säger att den bollen ska studsa mot väggen... så problemet är snarare att saker inte följer fysikens lagar, vilket ju blir... roligt, att förutspå

Kvantfysiska lagar är fortfarande "fysikens lagar", bara att de inte är på makronivå som vi alla är så vana vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

Kanske en framtida teknik kan göra det möjligt att "förminska" atomer genom att reducera utrymmet mellan protoner/neutroner och elektroderna

Du tänker på denna ?
"If you remove all the space in the atoms, the entire human race could fit in the volume of a sugar cube"

Verkar onekligen finnas mycket tomrum
Frågan är väl hur svårt/enkelt det är att försöka sig på att förminska atomer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Ju lägre spänning man har över en elektrisk barriär, desto mindre sannolikhet för att tunnling sker. Så ett sätt att försöka krympa transistorerna ännu lite mer är att försöka köra de på lägre spänning.

Detta måste ju ställa till bekymmer med överklockning, då du kommer ha ett tak på vilken volt som dessa problem blir helt ut kontroll.

Skrivet av rarifag:

Kvantfysiska lagar är fortfarande "fysikens lagar", bara att de inte är på makronivå som vi alla är så vana vid.

Med tanke på att fysikaliska "lagar" är regler du inte kan gå runt. De gäller oavsett vad du gör, vilket är anledningen till varför det tex inte går att göra evighetsmaskiner. Eller som gör att vi inte kan färdas fortare än ljusets hastighet.

Kvantfysiken, sist jag fick min dos av huvudvärk i försök att förstå den, har inga "lagar", utan mer... uppskattningar. Man vet inte allt, man kan inte förutspå eller förstå allt. Det är mao, inga lagar, utan mer vadslagning om vad som är mest troligt att det sker, jämför vadslagning på hästar/sport, typ.

Så nej, jag klassar definitivt inte det som fysikens lagar, då dessa är absoluta som inte kringgås. Det har bara ordet "lag" i sig, för en dag kanske vi kan förklara dem helt, men oftast används därför orden "kvantteori"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta måste ju ställa till bekymmer med överklockning, då du kommer ha ett tak på vilken volt som dessa problem blir helt ut kontroll.

Med tanke på att fysikaliska "lagar" är regler du inte kan gå runt. De gäller oavsett vad du gör, vilket är anledningen till varför det tex inte går att göra evighetsmaskiner. Eller som gör att vi inte kan färdas fortare än ljusets hastighet.

Kvantfysiken, sist jag fick min dos av huvudvärk i försök att förstå den, har inga "lagar", utan mer... uppskattningar. Man vet inte allt, man kan inte förutspå eller förstå allt. Det är mao, inga lagar, utan mer vadslagning om vad som är mest troligt att det sker, jämför vadslagning på hästar/sport, typ.

Så nej, jag klassar definitivt inte det som fysikens lagar, då dessa är absoluta som inte kringgås. Det har bara ordet "lag" i sig, för en dag kanske vi kan förklara dem helt, men oftast används därför orden "kvantteori"

Fast vi kan ju beskriva enklare kvantfysiska system exakt (t.ex 1 atomkärna + 1 elektron, eller 1 elektron som tunnlar genom ett motstånd), så vi kan ju definitivt veta vad utkomsten kommer vara. Går vi till lite mer komplexa system så blir det snarare numeriska approximationer, som dock kan vara extremt exakta på inte särskilt stora system. Skillnaden är att svaren kommer fram i sannolikheter, istället för "ja" eller "nej" som man har lyxen av att kunna få som svar på makroskopiska frågor. Och ordet "teori" i naturvetenskaplig benämning betyder snarare "det närmaste sanningen vi har" än "något som verkar rimligt". Gravitation räknas som en "teori", evolutionen är en "teori", och t.ex rymdkonstellationers rörelse beskrivs av "teorier". Tunnlingssannolikheter är en "lag" på samma sätt som huruvida bollen kan komma upp för kullen eller inte är en "lag".