Moderkort socket 1155. Finns det något vettigt kvar på marknaden?

Permalänk
Medlem

Moderkort socket 1155. Finns det något vettigt kvar på marknaden?

Mitt MSI Z77A-G45 har gått och dött och jag överväger hur vida jag ska försöka rädda komponenterna jag har kvar eller om jag blir tvungen att uppgradera. Jag sitter för tillfället utan stadig inkomst så en billig räddning vore bra, men jag kan inte hitta några vanliga ATX-kort på marknaden längre. Det finns dock ett par Micro ATX-kort listade på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1794&o=produkt_sort_la...

Är nån av dessa något som kan rädda burken en stund? Kommer någon vara enkel att överklocka med?

Alla verkar vara begränsade till 4 sata-portar och usb 2.0 även om det är surt får jag väl leva med det.

Alternativet till Micro ATX verkar vara beggat, men då går priserna raskt upp på nivåer där jag hellre uppgraderar än slänger pengar på ett gammalt kort som eventuellt dör veckan efter utan garanti.

Finns import som en lösning?

Datorn ifråga:
i7-3770k 3.50GHz, 4 cores
asus gtx 970
16 GB DDR3 1600 mhz (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Som du säger börjar dom försvinna.
Ebay, tradera osv kan man hålla koll på utöver Swec.

Jag köpte själv mitt begagnade Z77 Asus z77 Gene V för ett år sedan här på marknaden.

Det är lite tråkigt då man har svårt att motivera en "uppgradering" som du säger, men att lägga dyra pengar på ett gammalt moderkort är inte heller kul.

Permalänk
Medlem

De enda vettiga korten som finns att köpa nya i din lista (som finns i lager) har chip H61, och då kan du glömma överklockning utöver att justera FSB några MHz. Det var dessutom det billigaste chipet till 1155 så därav ingen USB3.0 och få Sata-portar.

Vill man inte chansa på begagnat så är det tyvärr svårt då det är en sockel som varit övergiven av tillverkarna i flera år nu.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för svaren. Ska kanske avvakta en vecka eller två och se om nått dyker upp beggat till vettigt pris eller om det går att hitta lite reade prylar till uppgradering.

Permalänk
Medlem

Sätt in en annons i Marknad här
att 1155 Z77 moderkort köpes.

Det finns många som har såna kort. Jag till exempel.
Men jag använder mitt Z77 moderkort ännu.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4