Klocka/uppgradera för bättre fps?

Permalänk
Medlem

Klocka/uppgradera för bättre fps?

Hej! Jag skulle vilja få bättre fps i csgo, anser redan att jag borde ha 200-300 fps med min dator då den är inhandlad 2013 från inet, som jag byggde ihop själv och datorn kostade då 11200 vilket jag tycker är en summa som borde leverera en dator som kan kräma ut 200-300 fps i csgo på 1024x768 och low på allt, men det gör den tyvärr inte. Droppar i fps ganska mycket, 140 som lägst 299 som max har spärrat fpsen på 300.

Om ni kollar på mina specs nedan

Cpu Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Gpu Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition
Ram Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Röd
Processorkylare Noctua NH-U9B SE2
SSD Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
OS Windows 10

Det jag undrar lite är om det är värt att klocka processorn? Har aldrig klockat tidigare men antar att min gpu är tillräcklig för spelet då det inte är så grafikkrävande speciellt inte på låg grafik, så om jag klockar processorn kanske jag får märkbart bättre fps? Eller måste jag helt enkelt uppgradera datorn? Och räcker det med att uppgradera cpu då?

Permalänk
Medlem

Någonting är det som inte orkar mer idag. Kolla CPU- , GPU- och RAM-användningen när du spelar så vet du vart flaskhalsen är.

Spontant känns det som att din dator borde klara av det galant, men jag vet inte hur CS:GO utnyttjar resurserna, kanske är bara två processorkärnor belastade till fullt? I så fall är en enkel överklockning rätt medicin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@zibbe:

Klocka upp din CPU riktigt, du har en okej kylare för det.
Sen kolla hur mycket bättre det blir och hör av dig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ok! ska överklocka den! Men eftersom jag inte gjort det tidigare ska jag kolla upp lite guider o så. Kanske inte blir att jag fixar med det idag men jag gör det när jag har tid så jag återkommer! Snabb fråga bara, finns det något värde som borde vara safe att klocka till utan att testa med massor program för stresstest osv? Tex 4,2 ghz är väl inte så jättestor klockning med tanke på kylaren och att turbon går upp till 3,8 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Ok! ska överklocka den! Men eftersom jag inte gjort det tidigare ska jag kolla upp lite guider o så. Kanske inte blir att jag fixar med det idag men jag gör det när jag har tid så jag återkommer! Snabb fråga bara, finns det något värde som borde vara safe att klocka till utan att testa med massor program för stresstest osv? Tex 4,2 ghz är väl inte så jättestor klockning med tanke på kylaren och att turbon går upp till 3,8 tror jag.

4,2ghz bör gå utan att ändra något annat än CPU multiplier. Kör min 4790k i 4,6ghz med stock volt (1,2).

Permalänk
Medlem

@zibbe: Sålänge du inte rör spänningen (volten), så kan du i princip höja utan problem.

Min 3570k kör jag i 4,5ghz med luftkylning.

Bara prova sig fram genom att höja lite.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@zibbe:

Klocka upp din CPU riktigt, du har en okej kylare för det.
Sen kolla hur mycket bättre det blir och hör av dig

Det blev dags nu för att fixa till datorn. Jag installerade om OSet, blåste ur datorn med tryckluft på burk och kopplade in 3 fläktar, hade inga innan. Detta gjorde jag för att få så optimal kylning som jag kunde få till. Nu var det dags för att överklocka datorn men det verkar som jag har gjort något fel. Har ändrat i bios men cpun går bara upp till 3,9 ghz precis som innan. Ser du/någon vad som har blivit fel?

Bilder på bios:

http://i.imgur.com/5CLw0Me.jpg

http://i.imgur.com/LB9YKq4.jpg

http://i.imgur.com/NHc0gNF.jpg

Inställningarna som jag har ändrat i bios är cpu multiplier (cpu ratio), och stängt av cpu turbo boost. volten orörd. Vet inte hur tydligt det syns på bilden men Cpu Frequency är gråmarkerat i bios.

Bild på cpu-Z och realtemp medan prime95 stresstestar i bakgrunden

http://i.imgur.com/kuWTw7Q.png

EDIT: Okej, intel turbo skulle vara på för att det skulle fungera. Men nu ligger den ju på 4,2 ghz hela tiden verkar det som trots att datorn ligger på load 3%. Ska det verkligen vara så? När man spelar/gör något krävande ska den ju givetvis ligga på 4,2 men när datorn knappt arbetar så känns det lite märkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Det blev dags nu för att fixa till datorn. Jag installerade om OSet, blåste ur datorn med tryckluft på burk och kopplade in 3 fläktar, hade inga innan. Detta gjorde jag för att få så optimal kylning som jag kunde få till. Nu var det dags för att överklocka datorn men det verkar som jag har gjort något fel. Har ändrat i bios men cpun går bara upp till 3,9 ghz precis som innan. Ser du/någon vad som har blivit fel?

Bilder på bios:

http://i.imgur.com/5CLw0Me.jpg

http://i.imgur.com/LB9YKq4.jpg

http://i.imgur.com/NHc0gNF.jpg

Inställningarna som jag har ändrat i bios är cpu multiplier (cpu ratio), och stängt av cpu turbo boost. volten orörd. Vet inte hur tydligt det syns på bilden men Cpu Frequency är gråmarkerat i bios.

Bild på cpu-Z och realtemp medan prime95 stresstestar i bakgrunden

http://i.imgur.com/kuWTw7Q.png

EDIT: Okej, intel turbo skulle vara på för att det skulle fungera. Men nu ligger den ju på 4,2 ghz hela tiden verkar det som trots att datorn ligger på load 3%. Ska det verkligen vara så? När man spelar/gör något krävande ska den ju givetvis ligga på 4,2 men när datorn knappt arbetar så känns det lite märkligt

Prime95 är värdelöst och stannar ofta vid din processorn max och inte på turbon.
Testa starta ett spel med HWmonitor eller liknande igång eller Alt+tabba.
EDIT: CPU-Z är ett smidigt program och har en inbyggd "bench" för att fresta alla kärnorna till max

Ändra till balanserat i windows ström inställningar om du inte redan gjort det (max prestanda håller din CPU på max hela tiden).

En korrekt överklockning ska inte ha några problem med att skala ner när belastningen är låg, Extrem eller felaktig överklockning brukar där emot hålla frekvensen och volten på max konstant vilket inte är att rekommendera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Prime95 är värdelöst och stannar ofta vid din processorn max och inte på turbon.
Testa starta ett spel med HWmonitor eller liknande igång eller Alt+tabba.
EDIT: CPU-Z är ett smidigt program och har en inbyggd "bench" för att fresta alla kärnorna till max

Ändra till balanserat i windows ström inställningar om du inte redan gjort det (max prestanda håller din CPU på max hela tiden).

En korrekt överklockning ska inte ha några problem med att skala ner när belastningen är låg, Extrem eller felaktig överklockning brukar där emot hålla frekvensen och volten på max konstant vilket inte är att rekommendera.

Har balanserat i windows. Frekvensen ligger fortfarande på 4200 enligt realtemp med en load på 1,5-4% efter att ha stängt av cpu-z. Vad kan jag ha gjort fel på? Kan det vara att volten är på auto? För mina tempraturer är skitbra, låg på 62-70 typ i prime när jag stresstesta i 3 timmar. När jag spelade csgo tror jag inte ens att det låg över 60-65c.

Lite konstigt i windows 10 också aktivitetshanterare, där står det speed 5 ghz och på maxium står det 4,20

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Har balanserat i windows. Frekvensen ligger fortfarande på 4200 enligt realtemp med en load på 1,5-4%. Vad kan jag ha gjort fel på? Kan det vara att volten är på auto? För mina tempraturer är skitbra, låg på 62-70 typ i prime när jag stresstesta i 3 timmar. När jag spelade csgo tror jag inte ens att det låg över 60-65c.

Volten på auto är normalt för "enkel" överklockning och ska följa med även när din CPU skalar ner.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Volten på auto är normalt för "enkel" överklockning och ska följa med även när din CPU skalar ner.

Ok, för det är så konstigt. Volten på auto och frekvensen på 4,2 och jätte stabil tempratur så trodde jag hade lyckats bra med klockningen men av nån anledning krämar den ju ut max hela tiden. Volten ändras dock men inte frekvensen. Du råkar inte veta vad felet skulle kunna vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@zibbe:

Klocka upp din CPU riktigt, du har en okej kylare för det.
Sen kolla hur mycket bättre det blir och hör av dig

Ligger runt 300 fps hela tiden nu, flyter på bra. Har spärrat på 300 så att den ligger stabil däromrking. Klockade till 4,2, har 3 fläktar nu som snurrar i datorn, innan hade jag inga. Gjorde rent datorn med tryckluft på burk också

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Ligger runt 300 fps hela tiden nu, flyter på bra. Har spärrat på 300 så att den ligger stabil däromrking. Klockade till 4,2, har 3 fläktar nu som snurrar i datorn, innan hade jag inga. Gjorde rent datorn med tryckluft på burk också

Personligen så har jag aldrig kört en CPU i stock, det första jag gjorde med min 6600k var att köra upp den till 4.6Ghz.
Skönt att det löste sig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det skiljer sig från chip till chip, så bara för att någon har nått 4,7ghz med sin 3770k kommer inte du göra det.

Med just 3770k når många iaf 4,5ghz, jag däremot upplevde lite krascher och dylikt efter några timmars hårt stresstestande.

Drog ner min till 4,3ghz direkt från 4,5 och där har den kört 100% stabilt nu.
Så låter den vara kvar där.

Och i mitt fall är det inte kylningen som är problemet, har en Corsair H100 på den och den är väldigt sval, 55-60 grader i full load efter några timmar.

Men som sagt, vissa chip går högt, andra inte.
Det gäller att "vinna på lotteriet" och prova sig fram.

Just fps-mässigt tjänar du dock INTE mycket på att klocka cpu'n.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det skiljer sig från chip till chip, så bara för att någon har nått 4,7ghz med sin 3770k kommer inte du göra det.

Med just 3770k når många iaf 4,5ghz, jag däremot upplevde lite krascher och dylikt efter några timmars hårt stresstestande.

Drog ner min till 4,3ghz direkt från 4,5 och där har den kört 100% stabilt nu.
Så låter den vara kvar där.

Och i mitt fall är det inte kylningen som är problemet, har en Corsair H100 på den och den är väldigt sval, 55-60 grader i full load efter några timmar.

Men som sagt, vissa chip går högt, andra inte.
Det gäller att "vinna på lotteriet" och prova sig fram.

Just fps-mässigt tjänar du dock INTE mycket på att klocka cpu'n.

I csgo gör man väl det? Cpun används mest till cs .Jag märkte ju stor skillnad fast kan väl inte ge överklockningen all cred då jag även instsllerade om windows, koppla in fläktar och damma rent datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zibbe:

I csgo gör man väl det? Cpun används mest till cs .Jag märkte ju stor skillnad fast kan väl inte ge överklockningen all cred då jag även instsllerade om windows, koppla in fläktar och damma rent datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte uttala mig om just cs:go då det är inget jag varken spelar eller har intresse för, men rent generellt ger dig en OC på cpu'n väldigt lite ökning i fps / grafikbench.

Problemet som varit är nog att din gpu (som dessutom är från AMD, och därmed strömtörstig) har blivit throttlad.

Alltså på svenska; efter en stunds spelande har ditt grafikkort blivit så varmt att det strypt sig själv hastighetsmässigt för att inte gå sönder eller ta skada - därav dina drops.

Håll datorn ren framöver så blir de nog inga problem.
Överklockat eller oklockat, i ditt fall spelar detta ingen roll med 300+ fps som du nämner.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •