Koppla 5.1 system till datorn.

Permalänk
Inaktiv

Koppla 5.1 system till datorn.

Hejsan tänkte koppla in ett sorroundsystem i datorn med 5.1
Jag får dock enbart ljud i 4 av 5 högtalare och ingen bas alls.
Den som då är inkopplad i "center" är den som ej ger ljud.

Jag har ett msi 9704-g46 moderkort.
Portar på moderkortet: https://gyazo.com/6103236f598abdf5c1d6528ae21245c9.png

Hur jag kopplat: https://gyazo.com/d35046e440927ffefde2d6dbbc2d678f

Hur det ser ut i inställingarna: https://gyazo.com/a71710718564192ec6831225fa5fdbb9

Är det någon inställningar jag behöver fixa eller behöver jag bara någon annan kabel. Tänker då på 5.1 input.
Går det att få igång så jag får lite bas? Behöver jag köpa något extra för att få det att fungera osv?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Help me plz

Permalänk
Medlem

Ser spontant ut som att du har kopplat in fel på subben. Vad jag kan se från bilden så har du kopplat in en stereo ingång d.v.s endast 2.1 ljud. Jag antar att ljudet sedan "dubbleras" och skickas ut i de andra stereo högtalarna d.v.s de bakre. Det finns en ingång på baksidan av subben som heter 5.1 jag hade provat koppla in där först. På morderkortet ska tre kablar vara inkopplade med färgerna, grön, gul och svart.

Kolla upp vilken typ av ingång och hur många sladdar du har kopplat in på moderkortet så har du troligtvis löst ditt problem.

Om du spelar upp musik och allt är rätt inkopplat så kommer endast 2.1 av ljudet höras då i princip all musik endast innehåller 2 kanaler (vänster & höger)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SaltyLiquorice:

Ser spontant ut som att du har kopplat in fel på subben. Vad jag kan se från bilden så har du kopplat in en stereo ingång d.v.s endast 2.1 ljud. Jag antar att ljudet sedan "dubbleras" och skickas ut i de andra stereo högtalarna d.v.s de bakre. Det finns en ingång på baksidan av subben som heter 5.1 jag hade provat koppla in där först. På morderkortet ska tre kablar vara inkopplade med färgerna, grön, gul och svart.

Kolla upp vilken typ av ingång och hur många sladdar du har kopplat in på moderkortet så har du troligtvis löst ditt problem.

Om du spelar upp musik och allt är rätt inkopplat så kommer endast 2.1 av ljudet höras då i princip all musik endast innehåller 2 kanaler (vänster & höger)

Jag har ingen 5.1 kabel som passar där.. Har nu left o right inkopplat bara. Går det att få igång suuben även med 2.1? För jag hör att den är igång men det är väldigt dåligt med kraft även om jag höjer max..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Jag har ingen 5.1 kabel som passar där.. Har nu left o right inkopplat bara. Går det att få igång suuben även med 2.1? För jag hör att den är igång men det är väldigt dåligt med kraft även om jag höjer max..

2.1 innebär: 2 kanaler vänster och höger och en kanal för låga frekvenser (bas).

Vad är det för högtalarpaket du har köpt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SaltyLiquorice:

2.1 innebär: 2 kanaler vänster och höger och en kanal för låga frekvenser (bas).

Vad är det för högtalarpaket du har köpt?

Det är ett par philips a5 600/00D som jag hittade hemma. Då mina högtalare gick sönder så tänkte att jag kopplar in dom i datorn o kör men så var det inte...

Hur får jag då igång så basen dunkar?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det första du gör är att helt kopplat bort kablarna som går in in iput 3 stereo, både från subben/förstärkaren och datorn. Och sen får du kontrollera att du satt alla kablar till rätt plats. Starta om datorn också för säkerhetsskull.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ibland är kraven högre än systemet kan leverera. Kanske är så att systemet inte levererar mer helt enkelt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ibland är kraven högre än systemet kan leverera. Kanske är så att systemet inte levererar mer helt enkelt.

Nej ts, har bara kopplat fel med kablarna i datorn .

Edit: Testa kopplar från subben/förstärkaren till datorn, följ färgerna på bilden. http://www.home-pc-help.com/images/no_sound1.jpg

och vore bra ifall du tog kort på hur sladdarna ser ut i andra änden som ska in I datorn.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Står klart och tydligt att det krävs en 9 pin mini-din to 3 x 3.5mm stereo jack och att den inte följer med högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Nej ts, har bara kopplat fel med kablarna i datorn .

Edit: Testa kopplar från subben/förstärkaren till datorn, följ färgerna på bilden. http://www.home-pc-help.com/images/no_sound1.jpg

och vore bra ifall du tog kort på hur sladdarna ser ut i andra änden som ska in I datorn.

Då jag inte har någon 9pin sladd kör jag vanlig 3.5mm direkt in i datorn vilket ger ljud men ingen bas.
Så vad mer kan jag ha kopplat fel??

Skrivet av Heinel:

Står klart och tydligt att det krävs en 9 pin mini-din to 3 x 3.5mm stereo jack och att den inte följer med högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har ingen sån kabel. Detta är ett gammalt system så skulle anta att den kabeln har försvunnit någongång under åren.

Du har ingen aning vart man kan få tag i en sådan kabel? Har försökt o googla fram något men utan framgång...

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag iallafall löst problemet med basen. Så nu dunkar det på gött!
Var en av honorna till basen som lossnat. Så satte fast den och klämde fast den rejält med en tång och nu dunkar basen som den ska