AMD Radeon Pro Duo drar 350 W – presterar 50 procent bättre än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

För vem - för dig ja

Kortet är alldeles för sent ute,vem vill köpa gårdagens arkitektur när Pascal/Polaris står runt hörnet?...så totalt ointressant för mej och de flesta andra.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Kortet är alldeles för sent ute,vem vill köpa gårdagens arkitektur när Pascal/Polaris står runt hörnet?...så totalt ointressant för mej och de flesta andra.

Säljs detta för 6000:- så

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Kortet är alldeles för sent ute,vem vill köpa gårdagens arkitektur när Pascal/Polaris står runt hörnet?...så totalt ointressant för mej och de flesta andra.

..och du läser bara vad du själv skriver eller tittar du igenom hela denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vill se prestandatest innan jag tror på något överhuvudtaget.

För det är ju extremt svårt att lista ut hur det här kortet presterar när vi har haft Fury x ute i snart ett år, dvs runt 5% lägre än fury x crossfire vid stock.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KalBumling:

För det är ju extremt svårt att lista ut hur det här kortet presterar när vi har haft Fury x ute i snart ett år, dvs runt 5% lägre än fury x crossfire vid stock.

Exakt jag har 4x fury x, detta presterar exakt som 2x fury x nästan!

Bara kolla CF benchmarks!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimb0:

ge mig ett så blir min dator glad

och dollarn ligger inte på 10++ utan på 8.15 sist ja kolla.

Du har absolut rätt i att dollarn inte ligger så högt, men du glömmer att räkna in moms och sådana saker.

Man kan oftast enkelt översätta USD -> SEK med en valutakurs på ~10-11 för att veta vad priset kommer bli i butik i Sverige.

Permalänk
Medlem

nu förstår jag att AMD Radeon Pro Duo är 50% snabbare då den har dubbla gpu´s så Gtx titan X är bara singel. Amd skryter allt märker jag som alla andra säger påståenden är lätta häva ur sig mot verkligheten,skulle titan X ha dubbla gpus tror jag den ligger lika dock för dyrt kort 1499 dollar lixom många lär inte ha råd skaffa den. Dessutom tycker jag allt var klent med minne på sånt dyrt kort bara 4GB HBM

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Kortet är alldeles för sent ute,vem vill köpa gårdagens arkitektur när Pascal/Polaris står runt hörnet?...så totalt ointressant för mej och de flesta andra.

Beror ju på, som jag nämnde tidigare är Polaris inte menat för highend eller enthusiast (vilket är bekräftat av AMD). Dvs. Polaris kommer ersätta dagens 370, 380 och 380X (möjligtvis 390 utan x). Här kommer ju Pro Duo fortfarande vara snabbare än dem, och Vega ser vi inte skymten av förrän 2017.

Pascal däremot kan jag inte säga ngt om.

Märkte precis att Sapphires version finns listat hos datapryl.se för strax över 16K. Inte i lager givetvis.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det är ju ditåt utvecklingen drar. De kommer bli för dyrt att sälja stora chip (Gx200) till konsumenter, två små ger bättre yield/wafer och mer prestanda till lägre kostnad.. och med Dx12/Vulcan försvinner föhoppningsvis alla problem med Multigpu så framtiden ser ljus ut.

Permalänk
Medlem

Ska bli fantastiskt kul att få lägga vantarna på detta kort inom ett par dagar.
Ett dyrt kort, men det kommer vara världens snabbaste grafikkort i minst två år framåt, ungefär som att köpa en Intel Extreme CPU, prisvärt nej, men skänker ro i sinne och behövs inte bytas ut.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Känns ju sådär av AMD att fortsätta lansera fler dual-GPU kort när Crossfire-stödet i deras drivrutiner fortfarande är extremt tveksamt både för splitternya titlar men även spel som funnits ute i flera år.

Nu är ju detta kort inte riktat mot äldre spel utan nuvarande och framtida VR-titlar, vilket ter sig lustigt eftersom i alla fall Rift SDK mig veterligen inte har något multi-GPU stöd över huvudtaget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nu förstår jag att AMD Radeon Pro Duo är 50% snabbare då den har dubbla gpu´s så Gtx titan X är bara singel. Amd skryter allt märker jag som alla andra säger påståenden är lätta häva ur sig mot verkligheten,skulle titan X ha dubbla gpus tror jag den ligger lika dock för dyrt kort 1499 dollar lixom många lär inte ha råd skaffa den. Dessutom tycker jag allt var klent med minne på sånt dyrt kort bara 4GB HBM

Men nu finns det inget kort med dubbla Titan X. Och ska du köpa 2 st Titan X blir det betydligt dyrare. Första generationens HBM finns inte med mer än 4GB per GPU så det är bara att gilla läget tills HMB2 kommer vilket sannolikt dröjer till 2017. Men det verkar inte som det är någon större begränsning då Fury X är som starkast i 4K upplösning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Synd bara att 4GB videominne inte är nog för många spel i 4K. Jag skulle gärna vilja se de där fina GTAV-benchmarksen med lite fler advanced options igång..

Dessutom får man bättre prestanda till ett lägre pris med Fury X i crossfire.

Väldigt nischad produkt som kommer bli omsprungen om någon månad. Det hade blivit så otroligt mycket bättre om det lanserades vid årskiftet istället.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Många Fiji kretsar på AMD lagret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Synd bara att 4GB videominne inte är nog för många spel i 4K. Jag skulle gärna vilja se de där fina GTAV-benchmarksen med lite fler advanced options igång..

Dessutom får man bättre prestanda till ett lägre pris med Fury X i crossfire.

Väldigt nischad produkt som kommer bli omsprungen om någon månad. Det hade blivit så otroligt mycket bättre om det lanserades vid årskiftet istället.

Vid årskiftet fanns det inga VR hjälmar ute och SDK:er var inte klara. Och du får inga utvecklarverktyg, certifieringar, tillgång till professionella drivrutiner eller support direkt från AMD med FuryX. Det får du med Pro Duo.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Vid årskiftet fanns det inga VR hjälmar ute och SDK:er var inte klara.

Uppenbarligen skiftade syftet med Gemini. Men det borde fortfarande lanserats då och inte nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jaha, så man skall alltså bli imponerad av att ett dual gpu kort är snabbare än ett singel gpu?
Nja, tror inte det..

Då hoppas jag mer på att AMD's nya serie kan sätta press på nvidia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ska bli fantastiskt kul att få lägga vantarna på detta kort inom ett par dagar.
Ett dyrt kort, men det kommer vara världens snabbaste grafikkort i minst två år framåt, ungefär som att köpa en Intel Extreme CPU, prisvärt nej, men skänker ro i sinne och behövs inte bytas ut.

Mvh

Är det inte bättre att köpa 2x R9 Fury X istället? Billigare och bättre prestanda, eller har jag fel?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Missar folk att det här är riktat mot utvecklare?

Permalänk
Medlem

Prestandan stämmer säkert bra. Problemet är att det kommer i helt fel tid. Det är ett kort som främst riktar sig till de som är fanboys eller endast får plats med ett grafikkort (liten låda). Inga andra kan tänka sig att betala detta pris. Nu står vi ju inför stora lanseringar där grafikkort som drar långt mycket mindre Watt närmare sig den prestandan till en bråkdel av priset.

Men det är kul för AMD att än en gång kunna säga att de har världens bästa grafikkort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ska bli fantastiskt kul att få lägga vantarna på detta kort inom ett par dagar.
Ett dyrt kort, men det kommer vara världens snabbaste grafikkort i minst två år framåt, ungefär som att köpa en Intel Extreme CPU, prisvärt nej, men skänker ro i sinne och behövs inte bytas ut.

Mvh

Jo, du kommer att behöva byta ut det redan idag, såvida du inte tänk dig att spela i 1080p med diverse inställningar neddragna, för 4GB VRAM är inte tillräckligt, inte ens i 1080p. Ta Mirror's Edge Catalyst, till exempel - det använder 4,2 - 4,4 GB VRAM i 1080p, och mellan 5 och 6 GB i 1440p. Ska du upp i 4k-upplösning så lär 6GB vara absolut minimum. Och det är inte det enda spelet.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är det inte bättre att köpa 2x R9 Fury X istället? Billigare och bättre prestanda, eller har jag fel?

Stämmer väl för de flesta, men fördelarna detta har är att det tar mindre plats och har ganska mycket lägre strömförbrukning, vilket kan vara viktigt för utvecklare och andra som kortet riktar sig till.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Synd bara att 4GB videominne inte är nog för många spel i 4K. Jag skulle gärna vilja se de där fina GTAV-benchmarksen med lite fler advanced options igång..

Dessutom får man bättre prestanda till ett lägre pris med Fury X i crossfire.

Väldigt nischad produkt som kommer bli omsprungen om någon månad. Det hade blivit så otroligt mycket bättre om det lanserades vid årskiftet istället.

Tänk på att det inte går åt lika mycket minne när man kör HBM, så där ett Titan drar 6GB i ett spel kan Fury ligga under 4 vid samma 4k-upplösning och inställningar på grund av den högre bandbredden och minneskompression.

För att märka av begränsningar fick de skruva upp inställningarna så högt att det blev ospelbart p.g.a. prestanda ändå, så 4GB är nog inte lika stor gräns som man tror.

Kika lite på den här artikelns sammanfattning t.ex.
http://www.extremetech.com/gaming/213069-is-4gb-of-vram-enough-amds-fury-x-faces-off-with-nvidias-gtx-980-ti-titan-x/5

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@diddedraker: Ja det gör de, de läser inte hela artikeln eller tidigare inlägg. Tröttsamt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimb0:

ge mig ett så blir min dator glad

och dollarn ligger inte på 10++ utan på 8.15 sist ja kolla.

VAT gör dollarn till runt 10kr.
Jahop. Jag gissar vad som finns i paketet adresserat; "Till mig från Tomten" innehåller.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

AMD skulle kunna behöva en kurs i engelska också... Som rubriken säger är kortet 50% snabbare än Titan X, inte "1.5x faster" (alltså 150% snabbare).

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Det här är ju lite som att jämföra päron med äpplen. SingleGPU vs DualGPU, de tävlar inte i samma klass.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

AMD skulle kunna behöva en kurs i engelska också... Som rubriken säger är kortet 50% snabbare än Titan X, inte "1.5x faster" (alltså 150% snabbare).

Nu är jag ingen professor i matematik men va jag vet så är 1.5x (multiplikation) en ökning med 50%. En ökning med 150% skulle därför vara 2.5x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Tänk på att det inte går åt lika mycket minne när man kör HBM, så där ett Titan drar 6GB i ett spel kan Fury ligga under 4 vid samma 4k-upplösning och inställningar på grund av den högre bandbredden och minneskompression.

För att märka av begränsningar fick de skruva upp inställningarna så högt att det blev ospelbart p.g.a. prestanda ändå, så 4GB är nog inte lika stor gräns som man tror.

Kika lite på den här artikelns sammanfattning t.ex.
http://www.extremetech.com/gaming/213069-is-4gb-of-vram-enough-amds-fury-x-faces-off-with-nvidias-gtx-980-ti-titan-x/5

Jo, fast nu stämmer inte det där. 4GB minnesbuffert är 4GB, inget annat.

HBM1 är ingen bandbreddsrevolution, det förbättrar latensen och förbättrar utrymmeskraven. Som en konsekvens av detta och XDMA så skyfflar korten data mellan sig något snabbare.

Jag kan få mitt Nano att gå på knäna bara genom att öka view distance i GTAV någon millimeter.

https://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-en...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Nu är jag ingen professor i matematik men va jag vet så är 1.5x (multiplikation) en ökning med 50%. En ökning med 150% skulle därför vara 2.5x.

Korrekt

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

AMD skulle kunna behöva en kurs i engelska också... Som rubriken säger är kortet 50% snabbare än Titan X, inte "1.5x faster" (alltså 150% snabbare).

Kan skiva något lustigt på din bekostnad också, men ditt citat är betydligt roligare.