Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Om microservern drar mer vid exempelvis uppstart, än vad enheten klarar av att hantera, kommer den gå sönder i förtid, eller stänga ner och inte låta servern starta. Och utan uppgift på konstantförbrukning, har vi ingen aning om hur låg kapacitet man kan koma undan med i batteriet, och kan inte dimensionera efter det. APC SmartUPS 750, är ett strålande exempel på en skitbra UPS som garanterat har betydligt mer batterikapacitet än vad man faktiskt behöver i det här scenariot. Det kommer med andra ord fungera utmärkt, men kostar kanske en del i onödan...

Om jag inte minns fel så kommer servern med 150-200w PSU beroende på vilket utförande man köper?Peak borde med andra ord vara under 200 watt. Med det som utgångspunkt, (iofs rent spekulativt, men samtidigt är det svårt att hitta vettiga UPS'er för lägre kapaciteter i alla fall) kanske an APC Back-UPS CS BK325I vore rätt lämplig? Går att ha den hemskickad för strax över 600 spänn. Ett par tior mer än Eatons alternativ, men en "riktig UPS" om man nu inte gillar "power brick" konstruktionen. Själv vet jag inte riktigt om jag tycker det spelar någon roll. Men det är ett alternativ.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina Eaton Powerware 5115 höll i 7 år innan jag behövde byta batterierna. Kör 2st Microserver G7 per en 500VA sådan UPS. Motsvarande idag är https://www.dustinhome.se/product/5010756608/5sc-500i

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Om man bara ska ha det till en microserver för att den ska hinna stänga av sig korrekt vid strömavbrott känns det som att det inte spelar så stor roll vad det är för peak- eller konstantförbrukning.
Avstängningen går ju på under en minut.
Å för det billiga priset kan man köpa en ny efter några år. Dom i 2-3kkr klassen håller väl inte så fantastiskt mycket länge.

Så det känns onödigt att slänga ut mer pengar om det bara är för att säkerställa korrekt avstängning.

Om den inte hinner gå sönder när strömmen dippar. Hände mig. Fick en ny på garanti efter mycket snack sen hände samma sak i somras, Efter det kör jag med https://www.komplett.se/product/800578/datorutrustning/ups-ov... men har den kopplad till mer utrustning än microservern. Funkar än så länge för någon hundra lapp mer än ursprungspriset på eatonen.

men visst 600kr är riktigt bra för en ups.

Permalänk

Sitter på köpknappen på denna setup:

Eventuellt kommer ett RAID-kort ELLER ett grafikkort ELLER ett extra NIC tillkomma och sen är det klart som jag ser det.
I dagsläget tänkt köra en VM med Ubuntu Server med Plex + Sab + Sick(beard/rage)/Sonarr + Couch, en VM med Pfsense och lite andra virtuella maskiner men daglig dags är de två ovan 24/7.

Verkar inte vara några problem eller? Kollat runt lite och ville bara se att jag inte missat något.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hezt:

Var registrerar jag servern hos HP? Vad jag än söker på hittar jag den inte i listan över produkter.

Ser inte ut som om du fått svar på din fråga... Går du in på HPs vanliga svenska webb hittar du bara konsumentprodukter, skrivare och lite annat. Besök HP Eneterprise, skapa ett HP Passport-konto ochsedan ska du till "Link warranties". Du kan behöva testa med lite olika inköpsländer för att få igenom registreringen, bla har Spanien figurerat som ett fungerande alternativ.

Nej, det är inte meningen att vi vanliga dödliga privatpersoner ska köpa servrar...

Lycka till!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Slog till på den billiga 600-kronors UPS. Ska ge den en chans. Kan hända man uppgraderar i framtiden. I sådana fall kan denna få flytta till någon annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Så var de nere på 1899:- på Dustin Home igen:

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Finns också en modell med Xeon och 8GB RAM för 4599:-

https://www.dustinhome.se/product/5010784032/proliant-microse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Så var de nere på 1899:- på Dustin Home igen:

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Finns också en modell med Xeon och 8GB RAM för 4599:-

https://www.dustinhome.se/product/5010784032/proliant-microse...

Hur kommer det sig att den dyrare har UDIMM och inte ECC minnen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur kommer det sig att den dyrare har UDIMM och inte ECC minnen?

Hur menar du? ECC och UDIMM har inget med varandra att göra, ett minne kan vara av typen UDIMM både med/utan ECC tekniken.
Lite mer läsning: https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory

Edit: Blev lite luddigt svar på din fråga, båda servrarna har ECC-minne av typen UDIMM vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Hur menar du? ECC och UDIMM har inget med varandra att göra, ett minne kan vara av typen UDIMM både med/utan ECC tekniken.
Lite mer läsning: https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory

Ok. En annan fråga vilken socket är denna server? 1155?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ok. En annan fråga vilken socket är denna server? 1155?

Precis, socket 1155 är det, även kallad H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Precis, socket 1155 är det, även kallad H2.

Tråkigt, för det verkar inte säljas några Xeon processorer till den socket nu.

Tänkte först köpa https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... + Intel Xeon E3-1231V3 / 3.4 GHz processor

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Orici:

Tråkigt, för det verkar inte säljas några Xeon processorer till den socket nu.

Tänkte först köpa https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... + Intel Xeon E3-1231V3 / 3.4 GHz processor

Går säkert att hitta på ebay, tradera eller liknande.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kolla några inlägg ovanför ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Kolla några inlägg ovanför ditt.

Aaeh! Jag blev ju så glad så att jag var tvungen att posta och inte läste :).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Är det ditt inlägg? Icy Dock MB411SPO-B? Oberoende vilket så finner du svaret där ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ser inte ut som om du fått svar på din fråga... Går du in på HPs vanliga svenska webb hittar du bara konsumentprodukter, skrivare och lite annat. Besök HP Eneterprise, skapa ett HP Passport-konto ochsedan ska du till "Link warranties". Du kan behöva testa med lite olika inköpsländer för att få igenom registreringen, bla har Spanien figurerat som ett fungerande alternativ.

Nej, det är inte meningen att vi vanliga dödliga privatpersoner ska köpa servrar...

Lycka till!

Stort tack!

Permalänk
Medlem

HP har i särklass den sämsta, rörigaste och långsammaste websida jag någonsin sett. Har tillbringat dagar totalt med att försöka registrera supportavtal och hårdvara i jobbet. Helt sjukt. Sen att försöka hitta rätt mjukvara...

De borde lära av Dell, långsam sida där också men det räcker att hamra in S/N så kan man både se ursprunglig konfiguration och tillhörande mjukvara. Hur det är med licens/supporthantering hos Dell vet jag inte.

Skäms HP!!!

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Micke O:

HP har i särklass den sämsta, rörigaste och långsammaste websida jag någonsin sett. Har tillbringat dagar totalt med att försöka registrera supportavtal och hårdvara i jobbet. Helt sjukt. Sen att försöka hitta rätt mjukvara...

De borde lära av Dell, långsam sida där också men det räcker att hamra in S/N så kan man både se ursprunglig konfiguration och tillhörande mjukvara. Hur det är med licens/supporthantering hos Dell vet jag inte.

Skäms HP!!!

Kan inte annat än ställa mig till de som håller med. Använda HPs webbplats är i det närmaste en omöjlighet, enda sättet att hitta något på deras hemsida är via google.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Sen, när man tror att man har hittat rätt, då räcker det inte med S/N. Då ska det minsann hamras in produkt-IDn, licensnycklar, supportavtalsnummer (på supportavtalen står det flera siffer/bokstavskombinationer så man vet inte ens vilket som ska in). De har inte ens godheten att visa i vilket format siffer/text-harangen ska ha... Man får prova sig fram. Brukar bli på pissdåligt humör för att det är så otroligt onödigt krångligt så jag avsätter en eftermiddag för ändamålet när det behövs och går hem sedan.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Skäms HP!!!

Hehe, jag vet ett företag som faktiskt är än sämre, Dasault som kränger Catia/Enovia samt Abaqus (Simulia) m.fl.. Här kan vi snacka palm face av episka proportioner....

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har nyss fått hem en sån här liten ögonsten och ska sätta i fyra röda 3TB:are. Frågan lyder hurvida det är "good to go" att köra Raid 10 aka 1+0 på den eller borde man köpa till ett Raidkort och köra RAID 5 och i så fall vilket? De brukar ju vara dyra de där....

Jag skulle gärna vilja ha på Raid läget då jag vill ha ner ljudvolumen från fläkten (vilket verkar kräva RAID).
Har slumrat genom tråden. Kan hända att det redan besvartats men då har jag missat det. Sen är det kanske skönt att ha en pcie ledig ifall man får andra behov längre fram för servern (en till NIC eller så).

Två av diskarna är använda redan medans de andra två är helt nya. Så jag antar att jag borde tänka taktiskt hur jag parar ihop dem. Två av dem kommer ju krasha tidigare än de andra två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Två av diskarna är använda redan medans de andra två är helt nya. Så jag antar att jag borde tänka taktiskt hur jag parar ihop dem. Två av dem kommer ju krasha tidigare än de andra två.

Klokt tänkt där, man bör alltid vara försiktig med splitter nya hårddiskar och testa dem noga innan man lagrar viktig data på dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Jag har nyss fått hem en sån här liten ögonsten och ska sätta i fyra röda 3TB:are. Frågan lyder hurvida det är "good to go" att köra Raid 10 aka 1+0 på den eller borde man köpa till ett Raidkort och köra RAID 5 och i så fall vilket? De brukar ju vara dyra de där....

Jag skulle gärna vilja ha på Raid läget då jag vill ha ner ljudvolumen från fläkten (vilket verkar kräva RAID).
Har slumrat genom tråden. Kan hända att det redan besvartats men då har jag missat det. Sen är det kanske skönt att ha en pcie ledig ifall man får andra behov längre fram för servern (en till NIC eller så).

Jag kör 4 st röda WD 3TB i den med RAID 10 sedan 1,5 år tillbaks. Inte haft några problem hittills bortsett en korrupt VHDX-fil efter ett strömavbrott förra veckan. Återställer som bäst ju nu. Skaffade en UPS därefter.

Permalänk

Funderar som bäst på att köpa en G1610T med extra ram. Hur många kör med SSD i sin Microsserver? Om ni gjord det hur har ni kopplat in dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Tack, men jag har problem med USB-key-util, på min dator (win10) så hittar den ingen usb-drive alls. testat flera stickor utan att det fungerar. i utforskaren funkar det galant. Någon annan som haft liknande problem ?

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av broccoli:

Tack, men jag har problem med USB-key-util, på min dator (win10) så hittar den ingen usb-drive alls. testat flera stickor utan att det fungerar. i utforskaren funkar det galant. Någon annan som haft liknande problem ?

Kör som administratör. Kanske jag skulle skrivit :).

EDIT: Fast det verkar den göra automatiskt. Är det version 2.0 du kör?