Vad har ni för hastighet Tele2 mobilt bredband 4G router?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för hastighet Tele2 mobilt bredband 4G router?

Är det någon mer som har tele2 4G mobilt bredband via router och kan göra en bredbandskoll för att checka hastigheten och posta här.
För ca ett år sedan hade jag en hastighet på runt 50mbit.
Idag när jag kollar får jag en hastighet runt 5mbit. Andra dagar har jag haft runt 10-20mbit på sista tiden.
Det jag vill undersöka är ifall fler har fått sänkta hastigheter.

Permalänk
Medlem

Det kan helt bero på vilken frekvens du blir uppkopplad på.
Jag kör på 900Mhz och det ligger runt 10-15mbit. ställer jag om till 2600Mhz (viket är den "normala" för Tele2's 4G) ligger jag runt 25-30mbit, dock med "hemlängtan & nerförs backe" kan jag få runt 50mbit.

Sen påverkar naturligtvis andra saker också, som hur vida det finns hinder (hus/träd m.m) i vägen mellen en och masten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, jag glömde nämna att jag kör 4G via router hemma så den har ju stått på samma plats hela tiden.
Nu har jag redigerat om texten.

Permalänk

maximera router 4G

@Belzader:

Hej du skrev
900Mhz och det ligger runt 10-15mbit. ställer jag om till 2600Mhz (viket är den "normala" för Tele2's 4G) ligger jag runt 25-30mbit, dock med "hemlängtan & nerförs backe" kan jag få runt 50mbit.

Jag har den Nya Tele2 router sedan 1 månad men får 1,37 Mbit/s i nerladdning och 5,05 Mbit/s på uppladdning

Tele2 säger att jag får 20-40 mbit/s

hur ställer man om till till 2600Mhz ?

det finns ju ingenting på själva raoutern

MVH

Permalänk
Medlem

Hej,
har kört Tele2 4g modem ca en vecka.
Fungerar bra tycker jag, i väntan på fiber.

Har Huawei E3372 inkopplad i Dovado Tiny, bryggad.
Kopplad till Router ac68, vidare till AP ac66.
Router och AP är inte optimalt placerade, fortfarande nyinflyttad bland kartongen kläder osv 😀.

Hursom, mätte 2ggr nu;
Ned: 46 och 40
Upp: 19 och 29.

Ingen aning vilket band jag kör på.
/Mike

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigvaldjonsson:

@Belzader:

Hej du skrev
900Mhz och det ligger runt 10-15mbit. ställer jag om till 2600Mhz (viket är den "normala" för Tele2's 4G) ligger jag runt 25-30mbit, dock med "hemlängtan & nerförs backe" kan jag få runt 50mbit.

Jag har den Nya Tele2 router sedan 1 månad men får 1,37 Mbit/s i nerladdning och 5,05 Mbit/s på uppladdning

Tele2 säger att jag får 20-40 mbit/s

hur ställer man om till till 2600Mhz ?

det finns ju ingenting på själva raoutern

MVH

Hej
Varit lite upptagen, så ledsen för det sena svaret.
Om du har en Huawei E5186s så kör den automatisk på det den tycker är bäst, vilket inte alltid är 2600Mhz, och när jag provade en sådan gick den inte att ställa om överhuvudtaget.
Samma sak med miniroutern (E5577), om du har en sådan och har möjlighet att koppla den till en dator, så kan du komma åt dess web interface. Annars om du har en Android telefon kan du installera Huawei's HiLink och adminstrera den från telefonen, dock precis som med E5186:en går den inte att ställa frekvens band på den utan den kör på den frekevens den tycker är bäst.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

E5186

@Belzader:

För att ställa om frekvensband på E5186 så loggar man in som vanligt i routern och sedan Inställningar/nätverksanslutning/nätverksinställningar.

Går att välja alla frekvenser och även sätta routern i manuellt sökläge.

Sent svar men jag har nyss köpt min E5186.

"Glömde skriva att jag kör på 900 manuellt med yttre antenn. 45-50 ner och 23-24 upp i mitt wifi Tele2 4G".

//Jörgen

Permalänk
Medlem

Jag får Nedladdning 48,84 Mbit/s, Uppladdning 43,20 Mbit/s efter jag har tryckt på resetknappen på modemet så det verkar ha löst mitt bekymmer.