Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Jaha, då ska vi se.. Har funderingar på ett ljudkort till burken. Sitter idag med det inbyggda realtek kortet från 2012(?) och mina Audio-Technica ATH-AD500X. Spel, youtube och film är väl prio 1 just nu, pris är väl runt 500 men kan säkert sträcka mig lite högre om det behövs. Några bra tips eller ska jag "nöja" mig med det inbyggda kortet?

//Ceder

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

4-polig kontakt i vanlig 3.5mm usb dac?

Hej hörlursgalningar!
För ett par dagar sedan fick jag hem mina nya V-Moda m-100. Dom är grymma, och skall få ersätta mina Sennheiser HD25-II som förmodligen skall säljas.

Man får med två kablar: en headset-kabel för telefoner, och en s.k "share-play kabel" som är en delad kabel så att man kan plugga in ett extra par lurar till samma källa. Båda dessa har 4 poler. Jag antar att en mic-kabel behöver ha det (vänster, höger, mic, jord) men förstår inte varför den andra kabeln har det riktigt.

Problemet är att ingen av dessa kablar funkar bra i min Fiio E-10. Jag får stereo, men ljudet låter platt och konstigt, och nästan utan bas. Om jag pillar runt lite med kontakten blir ljudet "fullt" i någon sekund, men försvinner igen. Det glappar liksom.

Dacen har varit lite glappig ett tag, så jag vet inte om den börjar bli kass kanske. Men är det meningen att 4-poliga kablar skall passa i alla 3.5 mm-uttag, eller är det någonting speciellt jag skall kolla efter om jag letar ny dac?

Jag antar att jag skulle kunna skaffa en vanlig 3-polig kabel också, men dacen har som sagt känts glappig och kanske måste bytas ut ändå...

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blitzer:

Hej hörlursgalningar!
För ett par dagar sedan fick jag hem mina nya V-Moda m-100. Dom är grymma, och skall få ersätta mina Sennheiser HD25-II som förmodligen skall säljas.

Man får med två kablar: en headset-kabel för telefoner, och en s.k "share-play kabel" som är en delad kabel så att man kan plugga in ett extra par lurar till samma källa. Båda dessa har 4 poler. Jag antar att en mic-kabel behöver ha det (vänster, höger, mic, jord) men förstår inte varför den andra kabeln har det riktigt.

Problemet är att ingen av dessa kablar funkar bra i min Fiio E-10. Jag får stereo, men ljudet låter platt och konstigt, och nästan utan bas. Om jag pillar runt lite med kontakten blir ljudet "fullt" i någon sekund, men försvinner igen. Det glappar liksom.

Dacen har varit lite glappig ett tag, så jag vet inte om den börjar bli kass kanske. Men är det meningen att 4-poliga kablar skall passa i alla 3.5 mm-uttag, eller är det någonting speciellt jag skall kolla efter om jag letar ny dac?

Jag antar att jag skulle kunna skaffa en vanlig 3-polig kabel också, men dacen har som sagt känts glappig och kanske måste bytas ut ändå...

Det är troligen ett rent mekaniskt problem pga att kontakterna passar dåligt i varandra och det går troligen att lösa via rätt adapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen ett rent mekaniskt problem pga att kontakterna passar dåligt i varandra och det går troligen att lösa via rätt adapter.

Verkar troligt ja. Jag får testa lite, tack för svar

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

Då vart paketet framme!

Jag kommer troligen skriva en liten review senare. Kommer även testa o2/odac vs Schiit stack 1 och ge lite skillnader etc

Sen har jag fått en lite fundering på att köpa ett par closed back over ear lurar. Eller bara kolla runt lite. Men vart rekommenderar ni att kolla runt på lurar, vill gärna ha möjligheten att testa dom med min egen setup innan man köper dom För jag uppfattar det ganska torrt på svenska marknaden för mid range hifi lurar (cirkus 500-3000 kr)

Permalänk
Medlem

@Matsson82: Handlar inte om Sverige, utan det finns ganska få bra slutna lurar för hemmabruk i de prisklasserna du rör dig i överlag oavsett geografiskt läge.

Permalänk
Medlem

Söker nu nya brusreducerande in-earhörlurar och är lite sugen på Bose QC20. ÄR väl medveten om att de inte är några mästerverk, men har någon här någon erfarenhet av dem? Låter de okej eller känner ni till något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

@tgadler: Ska du ha noise cancelling så är Bose det bästa du kan köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Sen har jag fått en lite fundering på att köpa ett par closed back over ear lurar. Eller bara kolla runt lite. Men vart rekommenderar ni att kolla runt på lurar, vill gärna ha möjligheten att testa dom med min egen setup innan man köper dom För jag uppfattar det ganska torrt på svenska marknaden för mid range hifi lurar (cirkus 500-3000 kr)

Jag kan rekommendera AKG 550 om du letar efter en bra closed over ear. Men de är ganska stora och bör provas innan köp, för om de inte sitter rätt så låter de inte bra.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk

Nu har jag använt mina B&W P7:or ett tag men har ett litet problem. De trycket lite för mycket runt öronen. Något tips på hur man kan fixa detta?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag köpte ett par Audio-Technica m50x till frugan som tillsammans med Antlion Modmic blir hennes spelhörlurar. De trycker dock lite för hårt på huvudet. Ska man försöka spänna ut dem för att kanske få dem lite snällare? Sätta dem på en ballong kanske hjälper?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Jag köpte ett par Audio-Technica m50x till frugan som tillsammans med Antlion Modmic blir hennes spelhörlurar. De trycker dock lite för hårt på huvudet. Ska man försöka spänna ut dem för att kanske få dem lite snällare? Sätta dem på en ballong kanske hjälper?

Mvh, Jakob

Sätt dom över något typ en kudde eller motsvarande över natten. Går även bra att med handkraft töja ut dom om man är lite försiktig. Ibland får man repetera några gånger för att dom ska ge med sig. Tänk på att du kan töja ut dom ordentligt, va inte för försiktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Sätt dom över något typ en kudde eller motsvarande över natten. Går även bra att med handkraft töja ut dom om man är lite försiktig. Ibland får man repetera några gånger för att dom ska ge med sig. Tänk på att du kan töja ut dom ordentligt, va inte för försiktig

Hej.

Jag ska prova det, lite försiktigt i alla fall.

Mvh, Jakob Eriksson

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Mobileztore

@UnkeN:

Gör det super försiktigt! Lyckades paja ett par hörlurar (inte den här modellen dock) för ett par år sen när jag försökte töja ut dem :'(

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Medlem

Det är ingen här i Karlstadområdet som sitter med ett par Alpha Prime?
Jag skulle gärna vilja provlyssna ett par över ett par koppar kaffe.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Så här 2 månader efter köpet: helvete vad jag är nöjd med HD800S. Det klart bästa jag hört än så länge (ska dock påpekas att jag inte hört SR-007/009 samt LCD4), och "buyers remorse" är 0.
Den enda nackdelen är att p.g.a. stereovidden så blir musik som gör sig bättre med en viss 'intimitet' lite tråkigare.

Kan rekommenderas!

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Hur upplevde du skillnaden mellan HD800 kontra HD800S, om du nu har provat.
Jag funderade på HD800S själv men jag kunde inte höra någon skillnad mellan de två modellerna, det kanske är pga åldern, jag vet inte.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Skillnaderna är ganska små, testat båda ur bl.a. en 430HA samt HDVD800. Diskanten är lite snällare och det är lite mer bas i dem. Dessa små nyanser är dock det som gör dem bra, eftersom jag gillade HD800 men tyckte att höga toner kunde bli lite väl 'på' och basen snäppet för tillbakadragen. Jag skulle säga att de har alla fördelar från HD800 men nackdelarna har försvunnit.

Permalänk

Kanske bäst jag förtydligar mig lite till det jag skrev. P7:orna är lite hårda runt öronen o det känns fan inte skönt efter en stund, de trycker. Kan man göra nåt åt detta eller ska jag byta lurar eftersom jag samtidigt vill ha en bredare ljudbild? Eller byta kuddar och köpa en dac? Jag kan ju ingenting, kör via mobilen o är tacksam för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HalvdövGubbe:

Kanske bäst jag förtydligar mig lite till det jag skrev. P7:orna är lite hårda runt öronen o det känns fan inte skönt efter en stund, de trycker. Kan man göra nåt åt detta eller ska jag byta lurar eftersom jag samtidigt vill ha en bredare ljudbild? Eller byta kuddar och köpa en dac? Jag kan ju ingenting, kör via mobilen o är tacksam för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

Bredare ljudbild kan du få om du lyssnar på stereoinspelningar via en hörlursförstärkare som har Cross feed den finns i hårdvara tex i Holographic Audio men det finns även en del mjukvaror och diy för att nå funktionen.
http://www.holographicaudio.com/products/5/ear-one.html
Och här kan du läsa lite om den
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=4009
Teorierna och genomförandet Öhman X feed som är den version som Holograpic använder har behandlats i nått gammal nummer av MOLT

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

[ModMic] Problem med brus!

Hej!

Kompisen har ett Sound Blaster Z ljudkort och en ModMic Uni v4.0. När vi spelar tillsammans upplever jag ett väldans mycket bakgrundsbrus från hans mic, ungefär såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=d2n2xRLgTMk

Bruset försvinner om han aktiverar CrystalVoice Noise Reduction i SBX Pro Studio, men hans röst blir ganska "mesig"/färgad på något sätt vilket han ogillar (mest eftersom jag skrattar).

Vi har testat att köra hans mic i min dators ZxR ljudkort och bruset försvinner helt och hållet. Vi har även testat att flytta ljudkortet längre bort från hans grafikkort men det verkar inte hjälpa särskilt mycket (Sound Blaster Z har tydligen en löljigt dålig EMI sköld).

Vad kan man göra för att lösa hans problem (förutom att lösa det med mjukvara)? Finns det någon billig USB ADC som inte färgar rösten och som ni kan rekommendera?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bredare ljudbild kan du få om du lyssnar på stereoinspelningar via en hörlursförstärkare som har Cross feed

Mjae, min begränsade erfarenhet säger snarare tvärtom: crossfeed tenderar att samla ihop och "fokusera" ljudbilden, snarare än att göra den bredare.
Det stämmer iallafall på de mjukvarulösningar jag testat (nån plugin till foobar) samt även crossfeeden på min IFI Ican.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, min begränsade erfarenhet säger snarare tvärtom: crossfeed tenderar att samla ihop och "fokusera" ljudbilden, snarare än att göra den bredare.
Det stämmer iallafall på de mjukvarulösningar jag testat (nån plugin till foobar) samt även crossfeeden på min IFI Ican.

Lyssnar du på stereoinspelningar så gör Öhmans crossfeed att det inte låter mitt i huvudet utan blir mer likt högtalare, å andra sidan finns det inte mycket som är stereoinspelat idag utan det mesta är utpanorerad mono och det kan ju låta lite hur som helst då inspelningen saknar verklig ljudplaceringsinformation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ett par Beoplay H6 Gen2 som jag gillar väldigt mycket. Otroligt klart ljud, man tror nästan man är intill artisten. Helt sjukt.

Kör idag lurarna direkt in i hörlursuttaget på min Macbook Pro ifrån 2012.

Kan jag på något sett bättra på ljudet, för att få ännu bättre ljud?

Kör 24 bitars ljud, och det är säkert placebo effekt, men jag tycker jag kan differentiera mellan 16 och 24. Som ska vara omöjligt med denna utrustning efter vad jag läst på forum forum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hardrade:

Har ett par Beoplay H6 Gen2 som jag gillar väldigt mycket. Otroligt klart ljud, man tror nästan man är intill artisten. Helt sjukt.

Kör idag lurarna direkt in i hörlursuttaget på min Macbook Pro ifrån 2012.

Kan jag på något sett bättra på ljudet, för att få ännu bättre ljud?

Kör 24 bitars ljud, och det är säkert placebo effekt, men jag tycker jag kan differentiera mellan 16 och 24. Som ska vara omöjligt med denna utrustning efter vad jag läst på forum forum.

Första steget för dig bör vara är att fixa en bra hörlursförstärkare sedan kan du skaffa ett par bättre lurar och sist byter du signalkälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tänkte köpa http://cdon.se/hemelektronik/audio_technica_m50x_kampanj/ och undrar om någon här har det. Kommer användas mest till spel och Youtube och så.
Håller på och bygger en ny dator nu och har köpt denna ljudkort för någon månad sen ASUS Xonar D2/PM.
Vad tycker ni?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Bästa on ear lurarna för ca 1,5k och så snygga satt dom går att använda i skolan?

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Hej!

Jag tänkte köpa http://cdon.se/hemelektronik/audio_technica_m50x_kampanj/ och undrar om någon här har det. Kommer användas mest till spel och Youtube och så.
Håller på och bygger en ny dator nu och har köpt denna ljudkort för någon månad sen ASUS Xonar D2/PM.
Vad tycker ni?

M40X låter MYCKET bättre än M50X. Du slipper alla jobbiga spikar och urholkade ljudbild. M50x kan vara världens i särklass mest överskattade hörlur. My 2 cents.

Permalänk
Medlem

@Icte: Asus ljudkort har för det mesta riktigt bra mic/line-in billigaste lösningen är väl internt Xonar D-något för ~400:- USB lösning Xonar U7 runt 800:- lillebror U5 och U3 vet ja inget om, kanske fungerar lika bra..

Finns en del youtube klipp med folk som har löst det med ett billligt usbljudkort men hjälpte mig inte alls och inspelningskvaliteten va horribel vs onboard Realtek Kör dock med mixerbord + Audio Technica AT2020..

Permalänk
Avstängd

Tips på bra men prisvärt hörlursställ?

Visa signatur

lolclockers