Permalänk
Medlem

Snygg uppgradering av min dator.

Hej,

Nu är det så att det är dags att uppgradera datorn! Vill börja med att säga att jag har lite speciella referenser och ramar som uppskattas om ni håller er inom. Målet med datorn är att få en riktigt bra speldator som ser snygg ut (på insidan) på skrivbordet och är väldigt tyst. Jag behöver hjälp med att välja vissa (i princip alla) delar eftersom min kunskap är begränsad.

1. Jag har ett 500W nätagg som jag inte ser någon anledning till att byta ut. (https://www.inet.se/produkt/6911369/corsair-cx500-500w/#specs)
2. Jag har en 120GB SSD som jag också gärna behåller och lagringen är mer än nog, men om hastigheten bottleneckar andra komponenter så kan den bytas ut/användas som lagring och inte som OS-disk. (https://www.inet.se/produkt/4308274/adata-premier-sp550-120gb...)
3. Jag har 2 st 120mm fläktar som går tyst och har ett bra luftflöde som jag gärna behåller till det nya bygget. (https://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120m...)
4. Jag vill bygga i följande chassi. (https://www.inet.se/produkt/6912079/phanteks-enthoo-pro-m-acr...)
5. Vill bygga med Z170 chipsettet som är klockvänligt.
6. Vill ha en vattenkyld processor, en i7a, som klarar hög aktivitet och är klockvänlig.
7. Vill ha ett 970 grafikkort från nvidia.
8. Vill ha bra luftflöde i datorn.
9. Vill ha dessa RAM-minnerna, mest för utseenders skull. (https://www.inet.se/produkt/5310137/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...)

Länk till det jag har / är att föredra https://www.inet.se/kundvagn/visa/9379699/.

Har ingen exakt budget med skulle gärna se att det hamnar på omkring 10 000 +- 2000-3000.

Uppskattar verkligen all hjälp som jag kan få och har ni några åsikter om andra chipset/grafikkort/processorer eller annat så får ni gärna dela med er av det och motivera varför!

Permalänk

Ursäkta om jag ställer en dum fråga.

Men vad exakt är det du vill ha hjälp med? Verkar som du har bra koll på vad du vill ha.

P.S Du kan sammansätta . 9 coh . 6

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Permalänk

Om du vill ha en tyst dator så är fläktmostånd, noctua fläktar + NH-D15 och ett ljudisolerat chassi att föredra, men dessa ser inte något vidare ut om man jämför utseendet med en allt i ett vattenkylare och öppet chassi. Sen kanske man ska byta ut PSUn till något som använder något Semi-passivt kylning för att hålla ljudet nere. Mina tips är bara för ljudnivåns skull, om du vill ha stil tips så mitt enda att ta ett par timmar till att göra en ordentlig kabeldragning, plus en massa buntband :).
Du får väl kolla ut själv vad du tycker se bra ut och matcha färgerna på komponeter till något personligt, vi vet inte vad du tycker om. Utav det du skrev verkar du vara ganska bestämd så du hittar nog något. Lägg ut en vagn så kan någon medlem kolla igenom så allt passar om du är osäker. lycka till :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

@BrainDrain56: Så viktig är inte ljudnivån för mig, men vill ha så tyst dator som möjligt, men vill inte att prestandan ska lida för det, är istället redo att betala lite mer. Ja, har sett noctua fläktarna, och du har helt rätt, utseendet faller inte mig i smaken.

Tack för tipset, ska kolla runt lite och slänga ihop en kundvagn och låta er mer kunniga kolla på den.

Tack så mycket.

@RaBlack: Riktigt snyggt chassi, ska kolla in det.

EDIT: Här är vad jag tror blir bra? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9379757/

Vad tror ni? Extremt osäker på kylningsdelen, ska jag beställa andra fläktar än de som följer med chassit? Ska jag köpa en annan vattenkylare? Behöver jag någon annan kylning tror ni? Helsvart/Svartvitt är att föredra.

Permalänk

Gjorde en snabb kundvangn nu innan jag ska lägga mig, utseendemässigt tyckte jag att detta passa rätt bra och kommer säkert vara väldigt tyst, men som sagt är väldigt trött så ifall någon annan skulle vilja ta en extra titt så skulle det vara välkommet :P.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9379790/

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Gjorde en snabb kundvangn nu innan jag ska lägga mig, utseendemässigt tyckte jag att detta passa rätt bra och kommer säkert vara väldigt tyst, men som sagt är väldigt trött så ifall någon annan skulle vilja ta en extra titt så skulle det vara välkommet :P.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9379790/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9379790/

Varför annat chassi? Varför annat nätagg än det jag redan har? Varför 4x4 istället för 2x8? Kanske är dumma frågor, men finns det någon anledning till att använda dem så lyssnar jag! Kylaren ser klockren ut!

Permalänk

Ditt nätagg är inte modulärt och är Corsairs budgetmodell, så ett nytt hade varit att föredra.

Det är inte heller lönt att köpa ett grafikkort nu när nya är runt hörnet och priserna högst troligt kommer sjunka, resten av datorn kan du köpa men grafikkort hade jag personligen väntat med.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av daedmau5:

Varför annat chassi? Varför annat nätagg än det jag redan har? Varför 4x4 istället för 2x8? Kanske är dumma frågor, men finns det någon anledning till att använda dem så lyssnar jag! Kylaren ser klockren ut!

Det är inga dumma frågor ^^.
*Jag valde en annan Psu eftersom den enligt inet hade 7 år längre garanti än cx serien samt var helmodulär och semi passiv, alltså tystare samt av högre kvalitet. Att snåla in på nättagget är ett vanligt fel många gör och KAN skapa stora problem i framtiden.

*Dominator ram minnen testas hårt tillsammas inom individuella kit när dom säljs i kit för att kunna vara så komblitabla som möjligt med varandra i just det kitet för stabilitet samt överklockning, därför kan det bli problem ifall du köper två olika kit, t.ex. 2x8gb nu och sedan om något år köper till ett par till 2x8gb i samma modell samt timing och hastighet. Kan även fungera klockrent, det är en chansning. Samt så är dual channel teoretisk snabbare än singel channel, samt ser bättre ut.

*Chassit tog jag bara eftersom det passade med kylaren och samt i färgmatchningen, vilket blev vitt med lite blå leds. Kollade inte så mycket i din kundkorg utan gjorde en själv som förslag till dig :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Ditt nätagg är inte modulärt och är Corsairs budgetmodell, så ett nytt hade varit att föredra.

Det är inte heller lönt att köpa ett grafikkort nu när nya är runt hörnet och priserna högst troligt kommer sjunka, resten av datorn kan du köpa men grafikkort hade jag personligen väntat med.

När ungefär tror du att de kommer sjunka? Innan sommaren? Efter sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Det är inga dumma frågor ^^.
*Jag valde en annan Psu eftersom den enligt inet hade 7 år längre garanti än cx serien samt var helmodulär och semi passiv, alltså tystare samt av högre kvalitet. Att snåla in på nättagget är ett vanligt fel många gör och KAN skapa stora problem i framtiden.

*Dominator ram minnen testas hårt tillsammas inom individuella kit när dom säljs i kit för att kunna vara så komblitabla som möjligt med varandra i just det kitet för stabilitet samt överklockning, därför kan det bli problem ifall du köper två olika kit, t.ex. 2x8gb nu och sedan om något år köper till ett par till 2x8gb i samma modell samt timing och hastighet. Kan även fungera klockrent, det är en chansning. Samt så är dual channel teoretisk snabbare än singel channel, samt ser bättre ut.

*Chassit tog jag bara eftersom det passade med kylaren och samt i färgmatchningen, vilket blev vitt med lite blå leds. Kollade inte så mycket i din kundkorg utan gjorde en själv som förslag till dig :).

*1 Svar: Förstår, blir nog att byta ut min nuvarande PSU då!

*2 Svar: men de som är 2x8 i min kundvagn är ju "starkare" eller vad man ska säga? Samt billigare. Och jag ser det mer som att jag blir "cappad" på 16gb om jag kör 4x4, alltså gör det omöjligt att sätta in ytterligare minnen, istället för att lägga till i ett senare skede om jag skulle känna att det var nödvändigt?

*3 Svar: Passade med färgerna men tyvärr inte för mig estetiskt, men bra tanke!

Och tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daedmau5:

När ungefär tror du att de kommer sjunka? Innan sommaren? Efter sommaren?

När dom nya släpps Verkar som det kan bli mer info på Fredag, iaf angående Nvidia.

Permalänk
Skrivet av daedmau5:

*1 Svar: Förstår, blir nog att byta ut min nuvarande PSU då!

*2 Svar: men de som är 2x8 i min kundvagn är ju "starkare" eller vad man ska säga? Samt billigare. Och jag ser det mer som att jag blir "cappad" på 16gb om jag kör 4x4, alltså gör det omöjligt att sätta in ytterligare minnen, istället för att lägga till i ett senare skede om jag skulle känna att det var nödvändigt?

*3 Svar: Passade med färgerna men tyvärr inte för mig estetiskt, men bra tanke!

Och tack för all hjälp!

När man kollar på minnen så skalar alltid timing latens med frekvensen på minnet, det gäller att balansera de två men skulle gissa på att dom är likvärdigt snabba då 3000 minnet har en timing med latensen 15-17-17-35 och minnet på 3200 hade timing låtens på 16-18-18-36. Hoppas jag inte rörde ihop något nu :). Och på frågan om du behöver mer än 16gb så tänker jag som så här, att när spel kräver över 16gb så är det nog dags med en ny dator iallafall ;).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W