Permalänk

Är detta datorbygge OK?

Hej! Jag planerar på att bygga en dator då min nuvarande har några år på nacken. Har aldrig byggt en dator förut så tänkte att det kanske vore bra att få lite input så att jag inte missat något super obvious.

Moderkort: ASUS Z97-P
Processor: Intel Core i7-4790K
RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB (2x 8GB)
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 390X 8GB GDDR5 NITRO
Nätaggregat: Corsair CX750M, 750W PSU
Lagring blir på en 250GB SSD och en 1TB HDD
Chassit är ett Corsair Carbide 330R

Är som sagt nybörjare på detta så vill bara vara säker på att allt är kompatibelt. Datorn kommer att användas för spel men är inte i behov av de starkaste grejerna och har även en begränsad budget. Om det är något jag missat eller om bygget är helt åt pepparn hade jag vart tacksam för lite tips!

Permalänk
Entusiast

Ptja, prisskillnaden är nu så pass liten att Haswell inte är värt att köpa längre om du frågar mig.
Satsa på DDR4 och en 6700K istället.

Annars ser det väl bra ut även om jag personligen skulle lägga lite extra på nätaggregatet och de nya grafikkorten från AMD/Nvidia kommer ju om drygt 1 månad så sämre tider att köpa grafikkort finns ju inte

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Allt känns kompatibelt, skulle dock vänta med att köpa grafikkort några månader då de nya korten från amd och nvidia kommer runt juni-juli och kommer göra att alla ändra sänks eller reas ut.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Captain_Spock:

Allt känns kompatibelt, skulle dock vänta med att köpa grafikkort några månader då de nya korten från amd och nvidia kommer runt juni-juli och kommer göra att alla ändra sänks eller reas ut.

Japp, 490x skulle visst ligga på 980ti nivå och bra mkt billigare. Att köpa just nu är ovärt rent överlag.

Permalänk

OK! Funderade just på om nätaggregatet var tillräckligt. Jag kanske borde lägga lite mer på ett 800W? Tack för tipset med grafikkortet! Planerar att köpa delarna runt Juni så då kan jag ju lika gärna vänta!

Permalänk
Medlem

Dålig tidpunkt att köpa grafikkort nu då Pascal, de nya grafikkorten från nVidia, kommer om en månad. Sen vet jag inte hur prisläget är men skulle rekommendera tt köpa i7-6700K med tillhörande moderkort och DDR4 minnen i stället för i7-4790K. Sen skulle jag satsa på ett nätaggregat med bättre kvalitet såsom Corsair RM650x om du bara ska ha ett grafikkort eller Corsair RM750x om du vill ha möjlighet att ha 2 grafikkort.

650W är betydligt mer än tillräckligt om du ska ha ett grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr Drakken:

OK! Funderade just på om nätaggregatet var tillräckligt. Jag kanske borde lägga lite mer på ett 800W? Tack för tipset med grafikkortet! Planerar att köpa delarna runt Juni så då kan jag ju lika gärna vänta!

Det jag menar angående nätaggregatet är inte att du ska köpa ett som är speccat för en högre effekt utan snarare ett mera kvalitativt nätagg, alltså att det levererar mera "ren" ström och är mer hållbart/har lägnre garantitid.

Corsair gör vissa bra nätagg men CX-serien är ökända för att vara dåliga/halvdana.
Det här är ett fint agg som fick "Toppklass" av Sweclockers till exempel: https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w/#s...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kylning också, h80i gör jobbet bra. Om du ändå har tänkt att gå på en överklockningsbar prolle så är det bra att kylningen också pallar.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

OK! Funderade just på om nätaggregatet var tillräckligt. Jag kanske borde lägga lite mer på ett 800W? Tack för tipset med grafikkortet! Planerar att köpa delarna runt Juni så då kan jag ju lika gärna vänta!

Nja, alltså att lägga mer pengar på nätagget innebär inte nödvändigtvis att du ska ta ett kraftfullare. Kolla på dessa.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det jag menar angående nätaggregatet är inte att du ska köpa ett som är speccat för en högre effekt utan snarare ett mera kvalitativt nätagg, alltså att det levererar mera "ren" ström och är mer hållbart/har lägnre garantitid.

Corsair gör vissa bra nätagg men CX-serien är ökända för att vara dåliga/halvdana.
Det här är ett fint agg som fick "Toppklass" av Sweclockers till exempel: https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w/#s...

Jaha! Okej då håller jag mig till 750W och kollar in ett bättre nätagg då!
Kollar in kylningen till processorn också!

Permalänk

SSHD eller SSD+HDD?

En ytterligare fråga är om det är bättre för mig att skaffa en 2TB SSHD istället för en 250GB SSD + 1TB HDD? Många säger ju att det är SSD+HDD som gäller eftersom man kan förkorta boot tiden men jag kan inte påstå att jag är super hype på att sätta mig in i det tekniska kring det hela... '^^ Och eftersom en 2TB SSHD är det billigare av de två alternativen känns det som det bekväma valet. Eller är SSD+HDD så pass överlägset att det är värt krånglet och de extra pengarna? Och i så fall vad är fördelarna med att köra SSD+HDD?

Permalänk
Skrivet av Dr Drakken:

En ytterligare fråga är om det är bättre för mig att skaffa en 2TB SSHD istället för en 250GB SSD + 1TB HDD? Många säger ju att det är SSD+HDD som gäller eftersom man kan förkorta boot tiden men jag kan inte påstå att jag är super hype på att sätta mig in i det tekniska kring det hela... '^^ Och eftersom en 2TB SSHD är det billigare av de två alternativen känns det som det bekväma valet. Eller är SSD+HDD så pass överlägset att det är värt krånglet och de extra pengarna? Och i så fall vad är fördelarna med att köra SSD+HDD?

En SSD+HDD alla dagar i veckan. Då väljer du själv vilka program/spel/etc som du lägger på SSD:s, och så använder du HDD:n för lagring. En SSHD har ofta ett litet flash-minne på ca 8 GB dit den flyttar filer du använder ofta för snabbare åtkomst, men det är inte alls lika effektivt som en renodlad SSD, samt att storleken på flash-minnet är ganska liten.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

En SSD+HDD alla dagar i veckan. Då väljer du själv vilka program/spel/etc som du lägger på SSD:s, och så använder du HDD:n för lagring. En SSHD har ofta ett litet flash-minne på ca 8 GB dit den flyttar filer du använder ofta för snabbare åtkomst, men det är inte alls lika effektivt som en renodlad SSD, samt att storleken på flash-minnet är ganska liten.

Så borde jag installera både Windows och alla spel/program på en 250GB SSD? Eller hur är det meningen att man skall dela upp filerna? Och vad blir fördelen med att dela upp filerna manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Så borde jag installera både Windows och alla spel/program på en 250GB SSD? Eller hur är det meningen att man skall dela upp filerna? Och vad blir fördelen med att dela upp filerna manuellt?

Precis, i första hand installerar du windows på SSDn, sen alla program och dokument, och sen installerar du i mån av plats de spel som du använder mest (eller de som har mest nytta av snabbare laddtider).

Allt som ligger på SSDn kommer gå betydligt snabbare att ladda.

Andra filer som musik/Filmer/bilder kan du ha på hårddisken då det inte spelar så stor roll att dessa inte laddar supersnabbt. Och resten av spelen som inte får plats på SSDn. Att installera spel på hårddisk överhuvudtaget är bara en prisfråga. Har man råd med större SSD så finns det inga nackdelar med att installera alla spel på SSD.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

Du installear windows + spel med långa loading screens (ex gta V) eller övriga program som du använder ofta, kanske nåt filmredigeringsprogram eller liknande! Minst 250gb på en ssd rekommendear jag, 120 fylls upp nästan direkt utav windows endast.

Nätagg så är ett på 650-750 i tusenkronorsklassen att rekommendera till ett så pass dyrt bygge, ex. EVGA G2 eller corsairs RMI serie. Och somsagt vänta med grafikkort tills de nya kommer ut!

CPU kylare behöver du också, men det är inget krav på vattenkylning. En CM Hyper 212X gör jobbet galant även om du vill överklocka, men ska du dra på mer är Noctua the shit DH-15 eller UH-15 tror jag den heter, där är riktigt grymma luftfläktar!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Precis, i första hand installerar du windows på SSDn, sen alla program och dokument, och sen installerar du i mån av plats de spel som du använder mest (eller de som har mest nytta av snabbare laddtider).

Allt som ligger på SSDn kommer gå betydligt snabbare att ladda.

Andra filer som musik/Filmer/bilder kan du ha på hårddisken då det inte spelar så stor roll att dessa inte laddar supersnabbt. Och resten av spelen som inte får plats på SSDn. Att installera spel på hårddisk överhuvudtaget är bara en prisfråga. Har man råd med större SSD så finns det inga nackdelar med att installera alla spel på SSD.

Jaha! Men är det möjligt att använda en mindre SSD (150GB?) och installera alla spel och större program på en 1TB HDD för att hålla priset nere? Eller är det bara slöseri? Vet inte riktigt vad jag skulle lägga på SSDn för att snabba på det förutom Windows etc. Såvida inte det är ett super krävande spel lär man väl inte märka så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Jaha! Men är det möjligt att använda en mindre SSD (150GB?) och installera alla spel och större program på en 1TB HDD för att hålla priset nere? Eller är det bara slöseri? Vet inte riktigt vad jag skulle lägga på SSDn för att snabba på det förutom Windows etc. Såvida inte det är ett super krävande spel lär man väl inte märka så stor skillnad?

Det är möjligt men fylls snabbt, tror du skulle ångra dig ganska snart. Mindre SSD än ~250GB brukar dessutom vara dyrare per GB så du sparar inte mycket på det. 250 GB är lagom som minimum. Man märker skillnad på allt man lägger på SSDn.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Det är möjligt men fylls snabbt, tror du skulle ångra dig ganska snart. Mindre SSD än ~250GB brukar dessutom vara dyrare per GB så du sparar inte mycket på det. 250 GB är lagom som minimum. Man märker skillnad på allt man lägger på SSDn.

Ja det är sant. 250GB låg på bara några hundringar mer än 120GB SSD. Men tack för infot! Lär köra på 250GB SSD och en 1TB HDD i så fall!