Permalänk
Medlem

Chassi fläkt baserad på GPU temp?

Hej SC!

Köpte ett Evga GTX 980ti hybrid kort för inte alltför längesedan, har funkat sjukt bra förövrigt! Men tyckte att fläkten som var inkluderad till radiatorn väsnades lite mer än vad jag önskat och ville försöka mig på att byta ut den för att se resultatet.

Bytte ut den mot en "Noctua NF-F12 iPPC-2000 120mm", kopplade in och startade datorn.. Fläkten snurrade inte överhuvudtaget. Kollade på kontakten och den har bara två "piggar" som kopplades ihop till Noctuan som vill ha 3 pin. Antar att den ger för lite ström? Försökte därmed koppla fläkten till moderkortet som en chassifläkt och då snurrade fläkten alledes utmärkt. Trots dens höga maxtak på RPM så är den väldigt tyst på lägre varv, vilket jag hade hoppats att den hade kunnat klara av att kyla ner radiatorn ändå utan att gå på max => tystare fläkt.

Frågorna är;

Går det att få fläkten att snurra via grafikkortet, om inte vilken annan fläkt bör jag testa?

Går det att få chassifläkten att öka/minska RPM baserad på GPUns temp?

Har ni en bättre fläkt att rekommendera?

Mvh
Daniel

Permalänk
Vive la liberté!

Du kan prova Speedfan för att reglera moderkortets fläktuttag baserat på GPU-temp.

Det är inte så att Noctuan inte startade pga att fläktstyrningen för grafikkortet matar ut för lite spänning vid låg belastning och att den kommer igång senare när grafikkortet blir varmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Du kan prova Speedfan för att reglera moderkortets fläktuttag baserat på GPU-temp.

Det är inte så att Noctuan inte startade pga att fläktstyrningen för grafikkortet matar ut för lite spänning vid låg belastning och att den kommer igång senare när grafikkortet blir varmare?

Testat speedfan men ej fått det att fungera, vet ej om det är för jag kör Windows 10. God tanke föresten med spänningen, ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Du kan prova Speedfan för att reglera moderkortets fläktuttag baserat på GPU-temp.

Det är inte så att Noctuan inte startade pga att fläktstyrningen för grafikkortet matar ut för lite spänning vid låg belastning och att den kommer igång senare när grafikkortet blir varmare?

Du har helt rätt i att fläkten startar när grafikkortet blir mer ansträngt! Vet du om det går att justera så fläkten matar ut mer spänning vid ett tidigare stadium så att säga? Just nu så sätts den på/stängs av hela tiden typ när kortet ligger på ca 45-50grader. Hade varit grymt om den hade kunnat snurra lite grann när kortet ej kämpar så att säga och öka beroende på värmen/ansträngning/spänning idc

Försökt testat Speedfan men får det ej att funka?

Permalänk
Vive la liberté!

Se om det går att justera fläktkurvan med Precision
http://www.evga.com/precision/

Permalänk
Medlem

Fläktar som är kopplade till moderkortet styrs alltid av cputemp. Inte GPU temp.
Jag tror inte att moderkortet kan läsa av vilken temp en gpu har. Den infon hämtas från gpun direkt via program som tex speedfan. Fläkten måste kopplas till gpun för att den ska vara styrd av gputemp.

En annan sak, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Fläktvalet? Noctua NF-F12. F står väl för airflow, och fungerar inte likabra mot en radiator som en NF-12P skulle göra. P står för pressure. F är mer för ventilation för chassit, medans P är mer rekommenderat för kylfläns/radiatorer.
De är iaf så jag har mina fläktar. Mina heter AF(Airflow) och SP(Static Pressure). AF sitter i chassit, och SP sitter i mina radiatorer.

Nu är inte detta hela världen. tror inte de blir någon större skillnad. Men nästa gång du köper fläkt kan du ju tänka på de iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Fläktar som är kopplade till moderkortet styrs alltid av cputemp. Inte GPU temp.
Jag tror inte att moderkortet kan läsa av vilken temp en gpu har. Den infon hämtas från gpun direkt via program som tex speedfan. Fläkten måste kopplas till gpun för att den ska vara styrd av gputemp.

En annan sak, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Fläktvalet? Noctua NF-F12. F står väl för airflow, och fungerar inte likabra mot en radiator som en NF-12P skulle göra. P står för pressure. F är mer för ventilation för chassit, medans P är mer rekommenderat för kylfläns/radiatorer.
De är iaf så jag har mina fläktar. Mina heter AF(Airflow) och SP(Static Pressure). AF sitter i chassit, och SP sitter i mina radiatorer.

Nu är inte detta hela världen. tror inte de blir någon större skillnad. Men nästa gång du köper fläkt kan du ju tänka på de iaf.

NF-F12 är en senare revision av P12. Noctuas fläktar optimiserat för airflow heter något i stil med "AXX"

Permalänk
Medlem

@Ruzikx:
Okok hade inte en aning. Hade en gammal towerkylare som de satt 12P fläktar på nämligen.
Men tackar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Vive la liberté!

@TaunyTiger: Och med Speedfan kan du styra fläkthastighet på Moderkortsuttagen baserat på GPU temp. Det meckiga är att ställa in så att fläktstyrningen som sådan fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=crgDnjyfc2w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Se om det går att justera fläktkurvan med Precision
http://www.evga.com/precision/

Inte så high på Precision men har programvaran, skall det vara möjligt? Inte lyckats hitta något hittills.

Skrivet av TaunyTiger:

Fläktar som är kopplade till moderkortet styrs alltid av cputemp. Inte GPU temp.
Jag tror inte att moderkortet kan läsa av vilken temp en gpu har. Den infon hämtas från gpun direkt via program som tex speedfan. Fläkten måste kopplas till gpun för att den ska vara styrd av gputemp.

En annan sak, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Fläktvalet? Noctua NF-F12. F står väl för airflow, och fungerar inte likabra mot en radiator som en NF-12P skulle göra. P står för pressure. F är mer för ventilation för chassit, medans P är mer rekommenderat för kylfläns/radiatorer.
De är iaf så jag har mina fläktar. Mina heter AF(Airflow) och SP(Static Pressure). AF sitter i chassit, och SP sitter i mina radiatorer.

Nu är inte detta hela världen. tror inte de blir någon större skillnad. Men nästa gång du köper fläkt kan du ju tänka på de iaf.

Sökte runt på webben efter vad för fläkt alla andra valt och det verkade som denna var populär så hoppades på att det skulle funka smidigt men ack!

Permalänk
Medlem

Precision X kommer styra den fläkten som sitter direkt på Hybrid-kortet, fläkten som (tidigare) satt på radiatorn går med konstant hastighet. Jag kopplade min till ett av moderkortets pwm portar och ställde den på en lagom konstant hastighet med moderkortet program för att ställa in fläktkurvor. Tanken är att använda speedfan när det väl vill funka med ett z170 kort från gigabyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajin:

Precision X kommer styra den fläkten som sitter direkt på Hybrid-kortet, fläkten som (tidigare) satt på radiatorn går med konstant hastighet. Jag kopplade min till ett av moderkortets pwm portar och ställde den på en lagom konstant hastighet med moderkortet program för att ställa in fläktkurvor. Tanken är att använda speedfan när det väl vill funka med ett z170 kort från gigabyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken fläkt använde du dig av? Kanske var dumt att välja den jag valde? Men trodde det var den bästa i den sizen. Kanske räcker med att välja en lagom kurva och se efter så tempsen ej skenar iväg?