Hjälp med nytt chassi pga lätt irriterad fru.

Permalänk
Medlem

Hjälp med nytt chassi pga lätt irriterad fru.

Ja som rubriken säger så skulle jag behöva hjälp med ett nytt chassi.

Har nu ett Fractal Design Define R4 svart.

Problemet är att hon här hemma tycker det är för stort samt att det helst skall vara ett vitt chassi.

Så frågan är om det finns några mindre och likvärdiga i ljudnivå osv som ändå får plats med mina komponenter:

ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD PRO 850-Series 256GB
2TB WD Red 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
2 x Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
2 x ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC Sli
Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum,

Skulle kunna tänka mig att gå ner till mATX om det finns några bra moderkort och chassin som klarar av Sli.

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att behålla husfriden här hemma

/Rickard

Permalänk
Medlem

Detta är visserligen silver.

Men storleken är nog något för dig.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205870-bitfen...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whez:

Ja som rubriken säger så skulle jag behöva hjälp med ett nytt chassi.

Har nu ett Fractal Design Define R4 svart.

Problemet är att hon här hemma tycker det är för stort samt att det helst skall vara ett vitt chassi.

Så frågan är om det finns några mindre och likvärdiga i ljudnivå osv som ändå får plats med mina komponenter:

ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD PRO 850-Series 256GB
2TB WD Red 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
2 x Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
2 x ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC Sli
Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum,

Skulle kunna tänka mig att gå ner till mATX om det finns några bra moderkort och chassin som klarar av Sli.

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att behålla husfriden här hemma

/Rickard

Lika stort chassi men med plats och lite snyggare är Nzxt Noctis 450.
Och M-ATX Phanteks Enthoo EVOLV. Men då får du leta efter Moderkort.ASUS Gryphon Z97 S-1150 M-ATX Har SLI stöd.
Hon är inte ensam om problemet. Jag letar själv efter vit vardagsrums chassi.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Hon är inte ensam om problemet. Jag letar själv efter vit vardagsrums chassi.

Är det inte bara att spraymåla det vitt? Har en polare som gjorde det.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Moderator
Moderator

https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Inga underverk då det fortfarande är ATX såklart men 3.2cm smalare och kortare, 7.8 cm mindre på djupet. mATX som tagits upp är tyvärr sällan särskilt lyckat för SLI (många chassin har bara 4 slots alt moderkort bara PCIEx16 med 1 slot spacing vilket gör att korten sitter mot varandra).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Byt Fru! Ni får ha en dialog kring detta. Blir ett mini-itx för min del nästa gång jag byter dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror på att du säljer paketet och köper helt nytt. Skippa SLI helt och hållet då litet brukar innebära problem med värme. Då vill du inte ha två grafikkort som pumpar ut värme.

Permalänk

Kan inte svara för ljudnivån då jag inte köpt något än, men denna är mATX och snart kommer en lite större ATX version.

jag kommer köpa den direkt, det är iaf riktigt snyggt tycker jag.

https://www.quietpc.com/cooltek-jonsbo-umx3

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Skulle nog göra som någon annan föreslog och det är att skaffa ett mITX chassi istället. Detta gör tyvärr att du inte kan ha två grafikkort eller andra expansionskort.

Sälj ditt moderkort, och ett grafikkort och köp ett mITX moderkort, och ett nytt chassi.

Fractal Design har ju sina vita Node 304. Finns säkert andra vita mITX chassin också.

Själv skaffade jag mig ett Ncase M1, som är riktigt litet, men silvrigt, inte vitt. Min fru har varit ok med det då allt får plats på skrivbordet utan att vara för uppseendeväckande. Problemet är att med detta chassit måste man tänkta till lite mer då vissa standard komponenter inte fungerar, då chassit är så litet. Kylare, PSU etc. Sen är det inte heller ljuddämpat, men med tysta komponenter är det inte så farligt.

Permalänk
Medlem

Vilka bekymmer...
Häng ditt nuvarande chassi under bordet så slipper hon se det. Ikea brukar ha lösningar för det. Se bara till att chassit passar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt Aerocool DS Cube (mATX) låda. Tyst, lagom storlek och bra kylning. Lådan borde klara av att kyla SLI. Eventuellt får man köra utan tysta toppen då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whez:

Ja som rubriken säger så skulle jag behöva hjälp med ett nytt chassi.

Har nu ett Fractal Design Define R4 svart.

Problemet är att hon här hemma tycker det är för stort samt att det helst skall vara ett vitt chassi.

Så frågan är om det finns några mindre och likvärdiga i ljudnivå osv som ändå får plats med mina komponenter:

ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD PRO 850-Series 256GB
2TB WD Red 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
2 x Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
2 x ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC Sli
Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum,

Skulle kunna tänka mig att gå ner till mATX om det finns några bra moderkort och chassin som klarar av Sli.

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att behålla husfriden här hemma

/Rickard

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/209722-fracta...
R5 är bättre att montera i, samt tystare, jag har Noctua på alla fläktplatser i min burk, Dock svart, men juvlig att montera i.
Mindre chassier är aldrig bra för dubbla grafikkort, de måste ju ha frisk luft för att inte väsnas för mycket.
Dotterns kille bytte från R3 till R4 med samma komponenter och det tystnade, pga bättre luftgenomströmning, och det blir bättre med R5, den finns ju utan fönster också...

Edit: Utan fönster http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2898280 // MOD

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Även rensad på lite olämpliga inlägg, läs TS inlägg ordentligt och hitta inte på egna förutsättningar.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

lådan du har är ju ganska normal stor så behåll den och lacka om sen lägg på lite snygga mönster alternativ göm den kablar finns för avstånd strömbrytaren kan man sätta en förlägnare på

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tackar som fan för all respons, nu har jag en del att fundera över och olika alternativ.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Core 1300 med ett mATX-moderkort (chassit är till för mATX och mITX MKs).
Det är mycket mindre än Define R4/R5.

Tyvärr är även det i svart men ska lacka om det själv i vitt och silver (behålla svart vid på/av-knappen och USB-portarna).

Nackdelen med Core-serien är att man måste skaffa extra ljuddämpning och dammfilter till dom.

Ett alternativ är att skaffa en möbel som rymmer chassit. IKEAs Bestå 60x64x40 bxhxdj rymmer lätt Core 1300 chassit.
Stommen (själva skåpet)+1 dörr+dörrhantag/dörröppnare+ben/hjul kostar ca:500kr

Datorskåp

Bestå delar som TV-bänk

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30245850/

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Har ej läst artikeln, så vet ej hur det ligger till med plats för dina komponenter. Kom att tänka på denna tråd iom att det är vitt
Dyrt är det, men kvinnor är dyra i drift
#16138329

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Fractal R-serien är dösjysst, byt fru.

Om det inte är ett alternativ finns NZXT S340 som är hyfsat tjusigt, vitt och inte onödigt stort. Däremot har det nog ingen version utan sidoruta, så därför saknar det ljudisoleringspanelerna inuti, och det kanske går bort? Vet inte hur stressigt du har det med temperaturer men luftkyld SLI kan ju väsa en del.

https://www.inet.se/produkt/6911835/nzxt-s340-vit/#specs

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Har min dator i denna möbeln http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60192826/

Fungerar utmärkt, sågade dock ut större hål där bak för enklare komma åt kontakterna, jäkla jobb annars om man ska sätta i en kabel

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JimmieSan:

Har min dator i denna möbeln http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00261295/

Fungerar utmärkt, sågade dock ut större hål där bak för enklare komma åt kontakterna, jäkla jobb annars om man ska sätta i en kabel

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60192826/

Verkar lite smidigare?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kör med Fractal R4 vitt, med Noctua D15 - ganska tyst. Ställt datorn dikt mot en vit möbel, så de "går ihop". Har inte fått några klagomål efter det

// LZ

Permalänk
Medlem

Oj, det var den jag menade att länka haha.
Behöver nog lite kaffe tror jag :>