Geforce "Pascal" GTX 1080 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad AMD sagt så ska AMD släppa ett kort som slår 980 TI (vad det verkar).

Ja det får vi ju verkligen hoppas nu när Nvidia verkar släppa mellanklasskort som slår 980 Ti. Personligen är jag inte imponerad över Nvidias ynkliga prestandaökning.

Om vi antar att 1080 blir 60% snabbare än 980 så kommer spel med upplösningar som hackar sig fram runt 30 fps att i bästa fall nå 48 fps. Typ 6000 spänn senare så är det ändå inte spelbart. Stämmer detta så seglar Nvidia upp mot en rejäl flopp, då de dels gjort en rejäl processkrympning och dessutom klockat upp så in i helvete. Nåja, jag skulle inte köpa skiten ändå. Det är väl antagligen bara att hålla andan i något år till tills det eventuellt kommer ut några vettigare kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För de som har 980Ti, ja, men de kommer att uppgradera ändå för att de bryr sig inte om pris och vill ha det värsta som är för stunden. Dom köper även 1080Ti längre fram. För alla andra som bryr sig om pris kan man vackert hoppas på vad det ser ut som: 980Ti+ prestanda för en hel del mindre pengar(den verkliga fördelen med krympning när väl tillverkning är igång)

Nja, 1080 kommer att kosta 5500-6000kr för ett tredjepartskylarutrustat kort och 5000kr för ett referenskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det får vi ju verkligen hoppas nu när Nvidia verkar släppa mellanklasskort som slår 980 Ti. Personligen är jag inte imponerad över Nvidias ynkliga prestandaökning.

Om vi antar att 1080 blir 60% snabbare än 980 så kommer spel med upplösningar som hackar sig fram runt 30 fps att i bästa fall nå 48 fps. Typ 6000 spänn senare så är det ändå inte spelbart. Stämmer detta så seglar Nvidia upp mot en rejäl flopp, då de dels gjort en rejäl processkrympning och dessutom klockat upp så in i helvete. Nåja, jag skulle inte köpa skiten ändå. Det är väl antagligen bara att hålla andan i något år till tills det eventuellt kommer ut några vettigare kort...

Precis, 6000kr är vad det kommer att kosta, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Färre beräkningsenheter med. Om ryktet stämmer med 2640 shaders så är det långsammare per shader, men beror ju helt på hur det ser ut med TMUs och ROPs med. Men om de är ganska lika konfigurationsmässigt där så är Pascal definitivt svagare per enhet och Hz. Men det lär ju vara en kalkylerad kompromiss för att nå slutprestandan ändå i så fall.
Möjligheten finns ju också att det är 2048 shaders.

En spekulation som jag har är att vi inte får fulla kretsen, dels för utbytte är för låg i början på GP104 och kanske GDDR5X bara finns i 10Gb/s utförande.

Så det är möjligt att vi får en 1080ti av GP104 med GDDR5X på 12Gb/s när utbytte är bättre och tillgången på GDDR5X med högre hastighet finns.

Typ:
1080TI
2560 shaders
384 GB/s

Men det är bara spekulationer och jag tror inte riktigt själv på det.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

En spekulation som jag har är att vi inte får fulla kretsen, dels för utbytte är för låg i början på GP104 och kanske GDDR5X bara finns i 10Gb/s utförande.

Så det är möjligt att vi får en 1080ti av GP104 med GDDR5X på 12Gb/s när utbytte är bättre och tillgången på GDDR5X med högre hastighet finns.

Typ:
1080TI
2560 shaders
384 GB/s

Men det är bara spekulationer och jag tror inte riktigt själv på det.

Ja alltså det är ju en möjlighet. Det skulle nog närmast vara negativa nyheter. För det skulle nog antyda att de har svårt att tillverka GP104 och att GP100 ligger riktigt långt bort om det sparas helt och hållet till en annan serie.
Så jag tror ju lite som du, kanske möjligt, men inte jättetroligt.

Permalänk
Medlem

Är inte alls intresserad av 6000:- kort i värstingsegmentet. Men betyder där här att nya mellanklasskort kommer i ny generation snart?
Funderar på att bygga ny dator och då lutar det mot GX960, men det är ju egentligen bara nämnvärt bättre än mitt GX760. Är det ingen mening att vänta på ett GX1060 för det kommer knappt vara nån skillnad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Är inte alls intresserad av 6000:- kort i värstingsegmentet. Men betyder där här att nya mellanklasskort kommer i ny generation snart?
Funderar på att bygga ny dator och då lutar det mot GX960, men det är ju egentligen bara nämnvärt bättre än mitt GX760. Är det ingen mening att vänta på ett GX1060 för det kommer knappt vara nån skillnad tror ni?

Beror på när du tänker uppgradera, men nu skall ju dom här korten finnas att köpa om en månad redan så länge kanske du kan hålla ut.

Redan efter presentationen inatt bör vi veta om det är någon mening, om det inte är det så är i nuläget ett nedsatt/begagnat 970 det mest prisvärda upp till 1440P.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Är inte alls intresserad av 6000:- kort i värstingsegmentet. Men betyder där här att nya mellanklasskort kommer i ny generation snart?
Funderar på att bygga ny dator och då lutar det mot GX960, men det är ju egentligen bara nämnvärt bättre än mitt GX760. Är det ingen mening att vänta på ett GX1060 för det kommer knappt vara nån skillnad tror ni?

6000kr? Hahaha, nja... Det va fleeeeera år sedan du fick värstingkort av nvidia för det priset. Räkna med 8000-12000kr

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det kommer vi med all sannolikhet få se mer av längre fram. Speciellt om DX12/Vulkan kommer igång ordentligt och utvecklare kan börja hantera multi-GPU via de interfacen istället för SLI/CF (om det nu är möjligt att skippa dem).

Hoppas verkligen det blir av och fungerar bra när det kmr!

Hade varit oerhört tillfredställande att se ett par procent bättre prestanda pga igpun tex:)

Permalänk

@Koyaanis: Ja dom kommer sluta tillverka 970, 980 och 980 TI till att börja med.

Mellanklass korten vet jag inte (950 och 960) men titan ska de fortsätta med ett par månader vad jag hört.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem

Dom visade upp ett kort fast det var överklockat på deras presentation.

1.7 ghz verkar den ligga på.
Han snackade om bättre än 980 sli prestanda men det verkar endast gälla vr.
i spel är det väldigt annorlunda http://www.geforce.com/hardware/10series/geforce-gtx-1080

Permalänk
Medlem

Men shit vad fult... Får vänta på eftermarknadskylare...

Permalänk
Medlem

Det bästa vore ju om Samsung köpte upp Nvidia, då behöver vi inte betala för påslaget som TSMC tar ut av Nvidia för kretsarna. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Då förstår du uppenbarligen inte fördelarna med bättre prestanda/watt

Du förstår uppenbarligen inte hur tongångarna varit här senaste åren.

När Nvivia lanserar en Kokplatta (fermi) så skriker folk att prestandan är det enda som spelar roll,
När Amd släpper ett kort som landar på 95°C med referenskylare är det ett varmt skitkort i flera år, även fast 3e part löste detta typ direkt.
Fury har haft oslagbar prestanda/watt men det har inte spelat någon roll då det inte varit snabbast.

Så Prestanda/watt är återigen bara relevant då hemmalaget har bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det bästa vore ju om Samsung köpte upp Nvidia, då behöver vi inte betala för påslaget som TSMC tar ut av Nvidia för kretsarna. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

På vilken planet funkar det så?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Mot Maxwell stämmer det att GCN har sämre prestanda per mm². Men inte mot Kepler. Tahiti utpresterar GK104 med typ lika mycket som Tahiti är större. Så var det inte inledningsvis, men AMD drog ifrån mer och mer med bättre drivrutiner sedan. Sedan är Hawaii rejält mycket snabbare per mm² än GK110. Samma gäller för Pitcairn mot GK106 eller Cape Verde mot GK107.

Men ja, överlag så gjorde AMD inte alls så stora framsteg med prestanda per transistor vid övergången till 28nm just för att de byggde en mycket starkare allround arkitektur med en helt annan typ av beräkningsprestanda. Och det du kallar "Forward looking" antar jag. Samtidigt lärde sig nVidia delvis av AMD från tidigare generationer samtidigt som de hamnade i läget att deras mellan-Kepler utan transistorer "slösade" på beräkningsprestanda fick bli flaggskepp en tid. Så GCN har inte alls haft lika stort övertag över Kepler som Terascale hade över Fermi.

Skulle säga att exakt samma gäller Kepler (GK104) och GCN1.0 (Tahiti). Tittar man på prestandaindex när 970/980 lanserades så ligger 770 och 7970 helt jämnt, det är respektive toppmodell för GK104-kretsen och Tahiti-kretsen, GK104 är 294 mm² medan Tahiti är 353 mm².

Vad prestanda mellan dessa kort är idag är irrelevant, under den tid dessa kretsar var vad respektive företag primärt saluförde så hade Nvidia en mindre krets i motsvarande segment.

Sedan verkar GK110 (780/780Ti) ha ett liknade designproblem som Fiji (Fury-serien), trots att GK110 är väsentligt större än GK104 och nästan alla delar har rejält mycket högre prestanda så skillnaden i spel inte alls lika stor som skillnader i t.ex. antal CUDA-cores. Just rastreringssteget verkar vara en svag länk för Kepler och där kapaciteten endast 5 % högre i 780 jämfört med 770, d.v.s. för spel var redan GK110 illa balanserad från start och sedan verkar just detta blivit en allt större flaskhals i senare spel (Maxwell är rejält mycket starkare jämfört med Kepler på just denna punkt).

Just effekter likt detta är ännu en anledning jag lite undrar varför man prioriterat "bredd" så uteslutande över frekvens under så lång tid. Det som spelar roll för kapacitet är produkten av bredd och frekvens, när frekvensen ökas kapaciteten för alla delar i kretsen. När man ökar t.ex. shader-kapaciteten genom fler CUDA/stream-cores så händer ju ingenting med geomtrikapacitet, med rastreringskapacitet, med ROP-kapacitet och med latens/bandbredd för cache.

Problemet med höga frekvenser är att det är svårare att designa kretsar som ska nå högre frekvensen, framförallt på ett sätt att de får vettig strömförbrukning (kisel verkar ha ett knä runt 2-2,5 GHz där effekten börjar dra iväg och efter ~4 GHz blir det ohållbart, GPUer har ju legat ~1 GHz så borde finnas utrymme ändå). Så up-front kostnaden blir högre, men å andra sidan klarar man sig med en enklare krets så löpande kostnader blir lägre så borde tilltala volymprodukter i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dallebull:

Du förstår uppenbarligen inte hur tongångarna varit här senaste åren.

När Nvivia lanserar en Kokplatta (fermi) så skriker folk att prestandan är det enda som spelar roll,
När Amd släpper ett kort som landar på 95°C med referenskylare är det ett varmt skitkort i flera år, även fast 3e part löste detta typ direkt.
Fury har haft oslagbar prestanda/watt men det har inte spelat någon roll då det inte varit snabbast.

Så Prestanda/watt är återigen bara relevant då hemmalaget har bättre.

Handlar det inte mer om att när du ställer 280X/380 mot 960, 290/390 mot 970 och 290X/390X mot 980 så fick man ungefär samma prestanda för ungefär samma mängd pengar, men valde man Nvidia fick man också lägre strömförbrukning?

Håller du strömförbrukning konstant så hamnar 280X/380 mot 970/980, för de flesta är prestanda långt viktigare så man skulle inte ens jämföra dessa produkter. Undantaget är de som bygger smått och eventuellt de som prioriterar ett tyst system högre prestanda, de är en minoritet men för den minoriteten är perf/W långt viktigare än absolut prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Du förstår uppenbarligen inte hur tongångarna varit här senaste åren.

När Nvivia lanserar en Kokplatta (fermi) så skriker folk att prestandan är det enda som spelar roll,
När Amd släpper ett kort som landar på 95°C med referenskylare är det ett varmt skitkort i flera år, även fast 3e part löste detta typ direkt.
Fury har haft oslagbar prestanda/watt men det har inte spelat någon roll då det inte varit snabbast.

Så Prestanda/watt är återigen bara relevant då hemmalaget har bättre.

Du menar några fanboys? Varför blir ni så irriterade över Nvidia fanboys men skiter i AMD fanboys? Samma visa varje gång.

Dessutom är denna tråden inte direkt fylld av folk med mentaliteten du beskrev. Jag såg en person skriva att prestanda/W inte spelar någon roll innan ditt inlägg skrevs. Och då vet du väl knappast om denna personen har varit för prestanda/W när AMD har haft bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar några fanboys? Varför blir ni så irriterade över Nvidia fanboys men skiter i AMD fanboys? Samma visa varje gång.

Man får inte gilla det som är populärast tydligen för då bara måste någon gå i försvar för det mindre populära som de gillar. Jag tror de försöker rätrfärdiga misstaget de gjorde när de valde det andra alternativet. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar några fanboys? Varför blir ni så irriterade över Nvidia fanboys men skiter i AMD fanboys? Samma visa varje gång.

Varit så att vissa nvidia boys stack ut betydligt mer, än amd gör.

Har du inte sett hur sjukt vissa vinklar amds bra eller lite sämre nyheter jämfört med nivida. Där allt dom senare gör hyllas till skyarna här (nästan). Blivit bättre än tidigare i forumet.

Men vist finns det amd boys, men är oftast inte lika mycket pajkastning och flamebait från dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Man får inte gilla det som är populärast tydligen för då bara måste någon gå i försvar för det mindre populära som de gillar. Jag tror de försöker rätrfärdiga misstaget de gjorde när de valde det andra alternativet. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Ångrar snarare köpet av 670 när 7970 var betydligt bättre polare kör just det kortet och det presterar idag grymt bra (inte så att 670 är dåligt, men amd kortet presterar bättre för inte mycket extra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varit så att vissa nvidia boys stack ut betydligt mer, än amd gör.

Har du inte sett hur sjukt vissa vinklar amds bra eller lite sämre nyheter jämfört med nivida. Där allt dom senare gör hyllas till skyarna här (nästan). Blivit bättre än tidigare i forumet.

Men vist finns det amd boys, men är oftast inte lika mycket pajkastning och flamebait från dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Titta lite i tråden då, hur många anser du vara fanboys? Och som jag sa, att en person skriver att han inte bryr sig om prestanda/W säger ingenting, då vi inte vet om just samma person tyckt annorlunda när AMD har bättre prestanda.

Drar man gränsen för "fanboy" där många tycks göra det så finns det hur många AMD fanboys som helst. Blivit kallad för fanboy endast för att jag bara har Nvidiakort i signaturen och rekommenderat deras kort, flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ångrar snarare köpet av 670 när 7970 var betydligt bättre polare kör just det kortet och det presterar idag grymt bra (inte så att 670 är dåligt, men amd kortet presterar bättre för inte mycket extra).

Såna här inlägg gör att det inte går att ta dina definitioner av bra prestanda på allvar.

670 och 7970 är museiföremål för böveln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det bästa vore ju om Samsung köpte upp Nvidia, då behöver vi inte betala för påslaget som TSMC tar ut av Nvidia för kretsarna.

Fast ska man tro på AMD & nVidias säljsnack så är det billigare att betala påslaget än att äga fabrikerna, eftersom man då slipper stå för inköp av nya maskiner och underhåll, för hela skiten. Och det är inte som om Samsung sitter på en massa outnyttjad kapacitet i sina produktionsanläggningar, så jag är inte helt säker på att ett sådant köp leder till "minskade kostnader i samband med produktionen av grafikkort". Efter ett par generationer GPU'er hade det nog kunnat ge upphov till tekniskt intressanta lösningar dock...

Skrivet av Sveklockarn:

670 och 7970 är museiföremål för böveln!

Jag och mitt museiföremål (7950) spelar fortfarande allt jag har provat så här långt. Det finns en anledning till att AMD fortfarande säljer de här omstöpta korten, 3 generationer senare...
Självklart är de inte med i prestanda toppen. Men de var absolut inte ett dåligt köp när det begav sig. "Förhoppningsvis" blir priset rätt på 1080, men siffrorna som är de officiella är inte bra nog, så det blir nog inte ett sådant, när jag nu måste köpa ett nytt grafikkort inom de närmaste 2 månaderna. Det KAN bli ett 980Ti, men då är det fan frågan om man inte ska ta ett begagnat...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag och mitt museiföremål (7950) spelar fortfarande allt jag har provat så här långt.

Ja, och det är ju inget argument för att det är tillräckligt snabbt för fler än dig, eller hur?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns en anledning till att AMD fortfarande säljer de här omstöpta korten, 3 generationer senare...

Säkert, men det är knappast av prestandaskäl.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Självklart är de inte med i prestanda toppen.

Gårdagens prestandatopp är dagens botten, eftersom mjukvara lyckligtvis utvecklas.

Sen kan jag ju också sitta och bara köra Fallout 2 och tycka att GeForce 256 är det bästa sedan skivat bröd.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Men de var absolut inte ett dåligt köp när det begav sig.

Jaha? Nähe? Ok? Hur kom vi in på det? Varför kände du att det var relevant att ta upp?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det KAN bli ett 980Ti, men då är det fan frågan om man inte ska ta ett begagnat...

Ja, begagnat är nog rätt för dig eftersom du uppenbarligen inte bryr dig om att ha prestanda. Onödigt att kasta pengar på något man inte använder såklart. Jag, och många andra intresserade, inser dock att 980 Ti inte är tillräckligt snabbt på långa vägar ens för de spel som finns ute redan nu.

Det blir nedskruvade kvalitetsinställningar och andra kompromisser för att få en någorlunda njutbar upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Såna här inlägg gör att det inte går att ta dina definitioner av bra prestanda på allvar.

670 och 7970 är museiföremål för böveln!

Sa inte att det är prestanda monster idag. Men amd kortet fått betydligt mer prestanda boost än vad 670 någonsin fick.

Skrev av mig egna erfarenheter, när du nämnde att man ångrar ett köp av x tillverkare. Nvidia är inte bättre precis.

Tycker inte dagens kort har prestanda nog för att vara värt att uppgradera, men vist vill man tvunget dra på ultra i 1440p eller högre så behövs ju kort som inte finns än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, och det är ju inget argument för att det är tillräckligt snabbt för fler än dig, eller hur?
Säkert, men det är knappast av prestandaskäl.
Gårdagens prestandatopp är dagens botten, eftersom mjukvara lyckligtvis utvecklas.

Sen kan jag ju också sitta och bara köra Fallout 2 och tycka att GeForce 256 är det bästa sedan skivat bröd.
Jaha? Nähe? Ok? Hur kom vi in på det? Varför kände du att det var relevant att ta upp?
Ja, begagnat är nog rätt för dig eftersom du uppenbarligen inte bryr dig om att ha prestanda. Onödigt att kasta pengar på något man inte använder såklart. Jag, och många andra intresserade, inser dock att 980 Ti inte är tillräckligt snabbt på långa vägar ens för de spel som finns ute redan nu.

Det blir nedskruvade kvalitetsinställningar och andra kompromisser för att få en någorlunda njutbar upplevelse.

Behöver inte köra lägre än high än på mitt kort. Men då kör jag inte så krävande spel idag (BF 3 är det som kräver mest som jag äger).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sa inte att det är prestanda monster idag. Men amd kortet fått betydligt mer prestanda boost än vad 670 någonsin fick.

Skrivet av Broken-arrow:

Skrev av mig egna erfarenheter, när du nämnde att man ångrar ett köp av x tillverkare. Nvidia är inte bättre precis.

Det har jag väl ändå inte skrivit någonting om?

Skrivet av Broken-arrow:

Tycker inte dagens kort har prestanda nog för att vara värt att uppgradera, men vist vill man tvunget dra på ultra i 1440p eller högre så behövs ju kort som inte finns än.

Det är ju svårt att veta i förväg om ett visst kort klarar av att få ett spel att flyta på, inte minst som väldigt många har så slappa definitioner av prestanda och när ett spel flyter. Om minsta fps i genomsnitt är under 60 så flyter det sämre än vad man kan förvänta sig på PC. Att datorn orkar hosta fram ett par frames med 16 ms mellan sig är inte 60 fps, vilket förbluffande många tycks anse.

Skrivet av Broken-arrow:

Behöver inte köra lägre än high än på mitt kort. Men då kör jag inte så krävande spel idag (BF 3 är det som kräver mest som jag äger).

Precis, alltså ett fem år gammalt spel som inte ens var det mest krävande 2011.

Förstår du att det är svårt att ta det du skriver om "grym prestanda" på allvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, och det är ju inget argument för att det är tillräckligt snabbt för fler än dig, eller hur?

Eftersom det fortfarande är ett ganska vanligt kort bland forumets medlemmar är jag knappast ensam...

Skrivet av Sveklockarn:

Gårdagens prestandatopp är dagens botten, eftersom mjukvara lyckligtvis utvecklas.

Botten? Är du frisk eller? Vad hände med de korten som var "botten" i går? De bara försvann?

Skrivet av Sveklockarn:

Sen kan jag ju också sitta och bara köra Fallout 2 och tycka att GeForce 256 är det bästa sedan skivat bröd.

Fast nu spelar jag anno 2205, Fallout 4 osv, dvs, spel där 3D grafikprestanda faktiskt är relevant, och inte 2D Isometriskt där 3D prestandan är irrelevant.

Skrivet av Sveklockarn:

Jaha? Nähe? Ok? Hur kom vi in på det? Varför kände du att det var relevant att ta upp?

För att du refererade till kort som spelar dagens spel som om de vore helt förbrukade, och helt uppenbart saknar insikt i deras användbarhet?

Skrivet av Sveklockarn:

Ja, begagnat är nog rätt för dig eftersom du uppenbarligen inte bryr dig om att ha prestanda.

Eftersom prisklassen är sådan att jag troligtvis kommer att välja ett 980Ti, är det betydligt rimligare att köpa ett begagnat. Eller du inbillar dig att prestandan i ett nytt vs begagnat skiljer?

Skrivet av Sveklockarn:

Det blir nedskruvade kvalitetsinställningar och andra kompromisser för att få en någorlunda njutbar upplevelse.

Jag var tvungen att titta efter. Men för både Fallout4 & Anno 2205 har jag allt maxat, utom AA. Om det är ett problem får stå för dig, det är de inte det för min del...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom det fortfarande är ett ganska vanligt kort bland forumets medlemmar är jag knappast ensam...

Fortfarande inget argument för att prestandan är tillräcklig idag.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Botten? Är du frisk eller? Vad hände med de korten som var "botten" i går? De bara försvann?

Många används säkert än. Det innebär inte att de duger till dagens spel.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu spelar jag anno 2205, Fallout 4 osv, dvs, spel där 3D grafikprestanda faktiskt är relevant, och inte 2D Isometriskt där 3D prestandan är irrelevant.

Testa gärna GTA V i 1440p med maxinställningar, kom tillbaka och berätta om resultaten.

Skrivet av -=Mr_B=-:

För att du refererade till kort som spelar dagens spel som om de vore helt förbrukade, och helt uppenbart saknar insikt i deras användbarhet?

Tack vare såna som sitter och tröskar på gamla skitkort istället för att byta upp sig så går inte utvecklingen snabbare.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom prisklassen är sådan att jag troligtvis kommer att välja ett 980Ti, är det betydligt rimligare att köpa ett begagnat. Eller du inbillar dig att prestandan i ett nytt vs begagnat skiljer?

Nej det är ju ett utmärkt val att köpa begagnade kort om man är snål, fattig eller bara inte spelar spel som kräver mer.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag var tvungen att titta efter. Men för både Fallout4 & Anno 2205 har jag allt maxat, utom AA. Om det är ett problem får stå för dig, det är de inte det för min del...

Det är ett problem när jag inte kan spela spel jag äger utan att tvingas skruva ner inställningarna med mitt 980 Ti.