Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Absolut, men nu enligt lite research jag har kollat så var ju dollarpriset på GTX 680 499$ Så 100$ skillnad mellan ett flaggskeppskort 2012 och flaggskeppskort 2016. Men det är väl som en tidigare forumit skrev, dyrare tillverkningskostnader. Då snackar vi inte några förändringar i valutakurser osv, det är inte intressant här. GTX 1080 är dyrare än vad GTX 680 var då

Rätta mig jättegärna om jag haft fel nu. Vill bara ha lite koll

Jo men glöm dessutom inte inflationen om ca 2% per år.

2012 499$ = 2016 540$

Så höjningen med 2012 års prisnivå är 59$ och inte 100
Sen kan man gotta ner sig i statistiken för att få fram en mer exakt inflationstakt för och försöka ännu närmare en uppskattning.

Men för att sammanfatta så ja 1080 är dyrare än 680 vid release.
Dock slår fortfarande 8800GTX($650) och Ultra($830) detta så jag skulle kalla 1080 för ett medeldyrt toppkort och det återspeglar nog bara bristen på konkurrens tyvärr

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vi säger så. Den enorma majoriteten av alla som spelar har en 1080P skärm fortfarande. 4K är fortfarande en nisch. 1440P har en större andel än 4K användarna men är enormt mycket mindre än 1080p.

Källa: Steam.

Den enorma majoriteten har inte kort som är i närheten av GTX 1080 i prestanda så vad är din poäng?

Det är större andel 4K och 1440 spelare än spelare med GTX 980 eller bättre.

Andelen folk med 1080p skärm och grafikkort bättre än GTX970 är försvinnande liten.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en sak. Dem faktiska minnes frekvenserna blir följande
1070 2GHz
1080 1.25GHz

Gör att jag misstänker att det finns rätt mycket utrymme i minnes överklockning på 1080 medans 1070 blir nog rätt begränsad då iaf med dagens GDDR5 minnen är det svårt att komma över strax över 2GHz med normal kylning. Visserligen vet jag inte hur mycket 64bit pre-fetch påverkar klockningsförmågan gentemot 32bit, men känns fortfarande som man bör kunna dra upp den rätt rejält ändå.

Någon som vet eller hört rykten om Polaris 10/11 kommer köra GDDR5X? AMD gillar ju stora minnesbussar vilket i kombination med GDDR5X bör kunna ge sjuk minnesbandbredd. Hawaii kan ju nå nära HBM bandbredd med överklock tack vare sin breda buss. (Har själv kommit upp i 460GB/s på båda mina Hawaii kärnor gentemot Fiji's 512GB/s i stock.) Är väldigt intresserad då jag gillar hög minnesbandbredd för GPGPU.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Lutar åt ett GTX 1080 efter sommaren om det presterar så bra som det ser ut på papperet. Av siffrorna att döma borde det kunna utprestera GTX 980 SLI, och med bra överklockning är ju frågan om det inte kommer ikapp 980Ti SLI (beroende på hur väl det skalar, förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lutar åt ett GTX 1080 efter sommaren om det presterar så bra som det ser ut på papperet. Av siffrorna att döma borde det kunna utprestera GTX 980 SLI, och med bra överklockning är ju frågan om det inte kommer ikapp 980Ti SLI (beroende på hur väl det skalar, förstås).

Kan sätta allt smör i Småland att ett single 1080 inte kommer vara snabbare än 2x980Ti i nåt benchmark där SLI fungerar skapligt.
Men med det sagt så har du ju även många situationer när SLI inte fungerar som tänkt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra GTA V i 60 FPS @ 1080P med ett GTX 1080?
Bör det funka tro?
Alla inställningar skall vara maxade, och då menar jag allt!
Sitter på ett 980 idag, och det går inte att köra max på allt där utan att dimpa en bra bit under 60 fps.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jo men glöm dessutom inte inflationen om ca 2% per år.

2012 499$ = 2016 540$

Så höjningen med 2012 års prisnivå är 59$ och inte 100
Sen kan man gotta ner sig i statistiken för att få fram en mer exakt inflationstakt för och försöka ännu närmare en uppskattning.

Men för att sammanfatta så ja 1080 är dyrare än 680 vid release.
Dock slår fortfarande 8800GTX($650) och Ultra($830) detta så jag skulle kalla 1080 för ett medeldyrt toppkort och det återspeglar nog bara bristen på konkurrens tyvärr

Tyvärr sätter Nvidia sina priser och amd sina. Är ingen riktig konkurrens när kunder köper bara av en tillverkare oavsett pris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan sätta allt smör i Småland att ett single 1080 inte kommer vara snabbare än 2x980Ti i nåt benchmark där SLI fungerar skapligt.
Men med det sagt så har du ju även många situationer när SLI inte fungerar som tänkt.

Nej, skalar det bra lär 980Ti SLI vinna alla dagar i veckan. Det är ju dock varierande prestanda med SLI, som sagt.

Säg att 1080 blir ~40% snabbare än 980Ti. Skalningen på SLI verkar hamna mellan, säg, 45-80%. Med överklockning kan jag tänka mig att 1080 isåfall hamnar nånstans i mitten av det spannet.

Återstår att se förstås. Ska bli kul att se riktiga tester.

För egen del misstänker jag att processorn kan komma att flaska lite i vissa titlar. Vet inte hur min 5820K @ 4Ghz och 1440p kommer gå, men så länge jag har stabilt 60fps är det ju lugnt.

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Fast han har en liiiten poäng där. Jag minns att jag betalade omkring 4500kr för mitt GTX 680 när det var nytt. Detta att jämföra med de 6000kr som de tar för ett GTX 1080. Båda korten är det absoluta flaggskeppskortet för sin tid och bör därefter ligga på ungefär samma prisnivå. Jag vill även minnas att ett GTX 670 kostade runt 3000kr, vilket också är mer än de GTX 1070 kostar.

Så ja, antingen så har nvidia blivit dyrare, eller så har grafikkorten i allmänt blivit dyrare. Jag har ingen jättekoll på AMD så där kan jag inte säga så mycket.

Inflation och allmän prisökning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Den enorma majoriteten av alla som spelar har en 1080P skärm fortfarande.

Ja, Steam Hwsurvey rapporterar att 36.42% har 1080p, mot 1.51% som har 1440p. Enligt samma siffror så kör 25.82% av användarna i upplösningen 1366x768. Jag tolkar siffrorna som att Steam har nått ut på alla möjliga system, som från första början inte var tänkta för gaming överhuvudtaget. Pratar vi gamingsystem så tror jag inte att 2560x1440 är så underrepresenterat som det verkar av detta.

Därtill är det ju väldigt skitsamma om en fjärdedel av Steam-användarna sitter och kör 1366x768, för det lär sannolikt inte vara några stationära datorer med diskreta grafikkort överhuvudtaget. 1080p är inte heller någon ny och exotiskt hög upplösning, så det går inte dra några tvärsäkra slutsatser av det heller (t.o.m. min bärbara dator har det).

Oavsett vad så är det ett dåligt argument att ett antal kör på föråldrad hårdvara, i förhållande till var man ska lägga ambitionerna för vad som behöver utvecklas. Många av dem är antagligen inte kunder på ett nytt grafikkort oavsett vad, utan det är ju vad eliten behöver för att driva spel i höga upplösningar på aktuella gamingskärmar som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ingen riktig konkurrens när kunder köper bara av en tillverkare oavsett pris.

Det är ju det som är det fina med en fri marknad, att varje aktör är fri att locka eller stöta bort kunder med olika kvalitéer på sina varor och tjänster. Det kan man knappast lasta kunderna för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Eller vänta till dess att GTX1080Ti släpps (årsskiftet?).

För mig blir det kanske Vega och Zen i början av nästa år.

Ja, vi får se hur detta kort presterar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av triDave:

Jag kanske tänker fel men om man köper 1080 för att spela på 1080p upplösning då lär det ju garanterat hålla 4år.

Skickades från m.sweclockers.com

Högst hypotetisk diskussion, men...

Nej, det spelar ju absolut ingen roll vad för upplösning du kör på i det teoretiska sammanhanget. Finns det prestandautrymme för utvecklarna så kommer de använda det, och det skalas till alla upplösningar.

Det scenario som kommer närmst ditt drömupplägg är väl om man från tillverkarhåll nyttjar prestandabuffen till att lansera 4K på bred front. Hinner det bli standard fort, så kommer inte utvecklarna ha så mycket att jobba med. Då kanske du kan hänga kvar med din 00-talsrelik till bildskärm i några år.

Om jag var du hade jag kikat på historisk data och tagit reda på hur ofta det har hänt att ett grafikkort levererat AAA-prestanda i fyra år. Jag tror inte det har hänt i modern hårdvaruhistoria. Cyklerna idag är väl på 18-månader vad gäller grafikkort om jag inte missminner mig, och nu blir de ju ännu kortare. Det är ungefär ett år sedan 9XX släpptes...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kolla länken igen, inget av korten är överklockade utan de kör på den klockfrekvens de har ur kartong. Alla kort utom Fury-serien kör högre frekvenser än deras referensvärde i den länken, men det är så man rimligen borde testa grafikkort då i princip alla kort som säljs idag är "fabriksöverklockade".

Just för 980Ti och lite mindre del 970 blir det väldigt skevt att jämföra med referensmodellerna då de modeller folk faktiskt köper är 10-20 % snabbare p.g.a. eftermarknadskylare och högre klockor. Finns lite som tyder på att detta kanske blir än värre med 1000-serien om den nu klockar så väl som Nvidia hintar om.

I din kommentar framställde du det som om det var referens. Dessutom så var testet utfört i DX11 och inte DX12 som du hävdade i din kommentar. Jag syftade på att 980tin i din länk är extremt överklockat från fabrik. Då jämföra med 1080 som inte var extremt överklockat och dessutom inte i DX12 är fel. Detta är från din länk:

Om 980itn AMP Extreme och dess default klockfrekvens från fabriken:

Citat:

Modellen som heter Geforce GTX 980 Ti AMP! Extreme kan mycket väl vara den högst fabriksöverklockade varianten från någon partner. Basfrekvens på 1 253 MHz och 1 355 MHz vid boost är hela 25 procent högre än referensutförandet.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20777-zotac-saljstartar-gefo...

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Vad tror ni om att köra GTA V i 60 FPS @ 1080P med ett GTX 1080?
Bör det funka tro?
Alla inställningar skall vara maxade, och då menar jag allt!
Sitter på ett 980 idag, och det går inte att köra max på allt där utan att dimpa en bra bit under 60 fps.

Behöver väl kanske inte idiotförklara dig totalt och informera om att det så klart handlar om vad du har för minne och processor också. Men, ja. Borde fungera på ditt 980 också.

Randomfilm från Youtube säger avg fps på 58. https://www.youtube.com/watch?v=YAQNlhlpQLo

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Om jag var du hade jag kikat på historisk data och tagit reda på hur ofta det har hänt att ett grafikkort levererat AAA-prestanda i fyra år. Jag tror inte det har hänt i modern hårdvaruhistoria. Cyklerna idag är väl på 18-månader vad gäller grafikkort om jag inte missminner mig, och nu blir de ju ännu kortare. Det är ungefär ett år sedan 9XX släpptes...

970 och 980 släpptes för 20 månader sedan. 980 Ti släpptes däremot för nästan ett år sedan.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr sätter Nvidia sina priser och amd sina. Är ingen riktig konkurrens när kunder köper bara av en tillverkare oavsett pris.

En viss tröghet finns säkert, dvs att man gärna väljer samma tillverkare som sist, förutsatt att det fungerat bra tidigare.

Min erfarenhet är att vid de två tillfällen jag valt AMD så har det varit påtagligt strul med drivrutiner och mjukvara. Första gången i slutet av 90-talet och senast för ca 8 år sedan om jag minns rätt.

För att förtjäna kundernas förtroende krävs en effektiv QA.
Varje liten bug, varje litet strul sätter stora avtryck hos användarnas uppfattning av tillverkarens kvalitet.

Några FPS har noll betydelse för mig i detta sammanhang. Det ska till rejäla skillnader för att jag ska chansa och hoppa mellan skutorna. Nu har NVIDIA visat påtagliga framsteg, så det är inte konstigt om AMD nu kommer att tappa ännu mer.

Ska bli intressant att se vad AMD kontrar med, hur väl de presenterar det, och när de kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja men det är många som inte spelar i 1080p. Redan i 1440P kan man kamma sig med dagens grafikkort om man vill ha 100+ fps iaf. 4K ska man vara glad om man kan komma upp i 60fps.
Ska bli intressant o se vad ett singel gtx1080 kan göra.

Här har du lite färsk statistik från steam. Skrämmande att så många spelar i lägre än 1080p haha.

Källa Steam

Men ja av oss swec-anhängare är det nog betydligt större andel med 1440p-skärmar, skulle vara intressant med en poll.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Skrämmande att så många spelar i lägre än 1080p

Min teori är att datan avspeglar att det är många system som inte primärt är avsedda för någon seriösare gaming som har installerat Steam av olika anledningar. Ta t.ex. 1366x768 (över 25%) så är det bara gamla usla bärbara datorer som har den upplösningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Србо:

I din kommentar framställde du det som om det var referens. Dessutom så var testet utfört i DX11 och inte DX12 som du hävdade i din kommentar. Jag syftade på att 980tin i din länk är extremt överklockat från fabrik. Då jämföra med 1080 som inte var extremt överklockat och dessutom inte i DX12 är fel. Detta är från din länk:http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/02/tomb-raider-2160.jpg
Om 980itn AMP Extreme och dess default klockfrekvens från fabriken:http://www.sweclockers.com/nyhet/20777-zotac-saljstartar-geforce-gtx-980-ti-amp-extreme-med-skyhog-fabriksoverklockning

Det var inte jag som postade länken, det gjorde @sesese. Påpekade bara att alla kort som testas där kör i den frekvens som tillverkaren garanterar att korten klarar, d.v.s. inget av korten är överklockade. Ett överklockat kort är ett kort som körs på högre frekvens än vad tillverkaren specificerar.

Just detta med att kort med eftermarknadskylare har högre frekvenser verkar ha varit förvånansvärt svårt för många att inse när prestanda diskuterats i forumet, de mer påkostande modellerna har ju haft en så pass mycket högre frekvens jämfört med referens att den relativa positionen en viss GPU-krets fått definitivt ändrats mellan referens och modellerna med eftermarknadskylare.

Det enda som är relevant med 1080 är hur pass överklockade och framförallt hur pass bra de modeller som folk faktiskt köper presterar. Förhoppningsvis kommer "Founders Edition" ligga nära modellerna med eftermarknadskylare så de tester som görs (utgår nästan från att Nvidia kommer se till att de som testar får "Founders Edition") faktiskt är helt representativa för vad man som kund kan förvänta sig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer att fortsätta att spela i 1080p tills vidare. Tycker 1440p blir allt för dyrt om man vill ha G-Sync, 144 Hz och IPS. Dessutom verkar många spelskärmar med 144 Hz och G-Sync som finns att köpa nu inte vara problemfria.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av erssn:

Här har du lite färsk statistik från steam. Skrämmande att så många spelar i lägre än 1080p haha.
https://i.gyazo.com/dc32ac34b4d7f1eb8d8d4e9442bb9724.png
Källa Steam

Men ja av oss swec-anhängare är det nog betydligt större andel med 1440p-skärmar, skulle vara intressant med en poll.

Förmodligen det obskyra antalet Counter Strike spelare som drar ner den statistiken under 1080p. De flesta kör väl nedskalad upplösning där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzone:

Förmodligen det obskyra antalet Counter Strike spelare som drar ner den statistiken under 1080p. De flesta kör väl nedskalad upplösning där?

Tror inte det är tokmånga som gör det i CSGO jämfört med 1.6 men jag vet inte.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzone:

Förmodligen det obskyra antalet Counter Strike spelare som drar ner den statistiken under 1080p. De flesta kör väl nedskalad upplösning där?

Skrivet av erssn:

Tror inte det är tokmånga som gör det i CSGO jämfört med 1.6 men jag vet inte.

Nja det där är inte vilken upplösning man spelar i. Det är upplösningen som din primära skärm rapporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

I din kommentar framställde du det som om det var referens. Dessutom så var testet utfört i DX11 och inte DX12 som du hävdade i din kommentar. Jag syftade på att 980tin i din länk är extremt överklockat från fabrik. Då jämföra med 1080 som inte var extremt överklockat och dessutom inte i DX12 är fel. Detta är från din länk:http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/02/tomb-raider-2160.jpg
Om 980itn AMP Extreme och dess default klockfrekvens från fabriken:http://www.sweclockers.com/nyhet/20777-zotac-saljstartar-geforce-gtx-980-ti-amp-extreme-med-skyhog-fabriksoverklockning

Jag är grymt nöjd med min Amp Extreme!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av erssn:

Här har du lite färsk statistik från steam. Skrämmande att så många spelar i lägre än 1080p haha.
https://i.gyazo.com/dc32ac34b4d7f1eb8d8d4e9442bb9724.png
Källa Steam

Men ja av oss swec-anhängare är det nog betydligt större andel med 1440p-skärmar, skulle vara intressant med en poll.

Sedan finns en anledning att ha ett kort som klara högre än 1920x1080 även om man sitter på 1920x1080 skärm. Finns ju alla möjliga former av anti-aliasing, men bortsett från FSAA introducerar alla andra former av AA mer eller mindre oönskade artefakter. Att rendera hela scenen i högre upplösning och sedan skala ned den till 1920x1080 är extremt dyrt, men resultatet är verkligen ett resultat med bättre kvalité.

Faktum är att rendera i 2560x1440 för att skala ner till 1920x1080 har i vissa avseenden bättre kvalité än att både rendera och visa bilden i 2560x1440. Många tänker säker instinktivt "bull ***" här, men då glömmer man att det faktum att man delar in bilden i diskreta pixels från en kontinuerlig värld är i sig en källa till artefakter.

Den artefakt man specifikt inte blir av med oavsett hur hög upplösning man kör är att pixels som ligger på gränsen mellan två områden som har stor kontrastskillnad tenderar att flimra när man rör sig. Personligen tycker jag den formen av artefakt är otroligt irriterande då ingen ser ut så i verkligheten så scener som har detta problem tappar direkt känslan av att "det ser ut som en film!". Så kan själv mycket väl tänka mig skaffa ett kort som fixar 2560x1440 eller högre i 60 FPS även om skärmen är 1920x1080 då både AMD och Nvidia har stöd för att rendera i högre upplösning än skärmen och skala ned (spelet behöver inget stöd utöver att man ska kunna välja den upplösning man faktiskt vill rendera i).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, Steam Hwsurvey rapporterar att 36.42% har 1080p, mot 1.51% som har 1440p. Enligt samma siffror så kör 25.82% av användarna i upplösningen 1366x768. Jag tolkar siffrorna som att Steam har nått ut på alla möjliga system, som från första början inte var tänkta för gaming överhuvudtaget. Pratar vi gamingsystem så tror jag inte att 2560x1440 är så underrepresenterat som det verkar av detta.

Därtill är det ju väldigt skitsamma om en fjärdedel av Steam-användarna sitter och kör 1366x768, för det lär sannolikt inte vara några stationära datorer med diskreta grafikkort överhuvudtaget. 1080p är inte heller någon ny och exotiskt hög upplösning, så det går inte dra några tvärsäkra slutsatser av det heller (t.o.m. min bärbara dator har det).

Oavsett vad så är det ett dåligt argument att ett antal kör på föråldrad hårdvara, i förhållande till var man ska lägga ambitionerna för vad som behöver utvecklas. Många av dem är antagligen inte kunder på ett nytt grafikkort oavsett vad, utan det är ju vad eliten behöver för att driva spel i höga upplösningar på aktuella gamingskärmar som är intressant.

Jag är säker på att skillnaden är stor. Mestadels pga. att 120/144 Hz finns mest på skärmar i 1080p.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Behöver väl kanske inte idiotförklara dig totalt och informera om att det så klart handlar om vad du har för minne och processor också. Men, ja. Borde fungera på ditt 980 också.

Randomfilm från Youtube säger avg fps på 58. https://www.youtube.com/watch?v=YAQNlhlpQLo

Lycka till att få ut 60 FPS med ett GTX 980..
Jag snackar om att köra allt på max.
Sitter på en I7 2600K @ 4.6Ghz och 16GB DDR3 @ 1866 Mhz just nu.

Att välja förinställt "Ultra" innebär ju inte att man maxar allt.
De ja snackar om är även kantutjämning och allt sådant godis som skall vara på, respektive 16x.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett 1080 blir riktigt passligt till 1080p. Kanske lite overkill nu men tänk på att nya spel generellt blir allt mer krävande med tiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vad fan är för spel du spelar? Partikelfysik sims?

Tomb Raider, t ex.

http://www.sweclockers.com/test/21666-snabbtest-grafikprestan...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080