Välja Toshiba Chromebook 2 - det hänger på processorn!

Permalänk

Välja Toshiba Chromebook 2 - det hänger på processorn!

Hej,

Funderar på att köpa en Chromebook för surf, streaming och andra enkla webbaserade ting. Har hittat Toshiba Chromebook 2 med en fantastisk skärm på 1080 med IPS. Dock har jag upptäckt att den finns i olika varianter:

Det jag funderar mest på är att datorn på punkt 1 har en Intel Celeron N2840 och datorn på punkt 2 har en Intel I3 5015U, den sistnämda har även belysning i tangentbordet vilket är ett stort plus.

Vilken av dessa två hade ni valt om ni jämför processorerna med varandra? Se jämförelse här!

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Skrivet av Hjulspinn_:

Hej,

Funderar på att köpa en Chromebook för surf, streaming och andra enkla webbaserade ting. Har hittat Toshiba Chromebook 2 med en fantastisk skärm på 1080 med IPS. Dock har jag upptäckt att den finns i olika varianter:

Det jag funderar mest på är att datorn på punkt 1 har en Intel Celeron N2840 och datorn på punkt 2 har en Intel I3 5015U, den sistnämda har även belysning i tangentbordet vilket är ett stort plus.

Vilken av dessa två hade ni valt om ni jämför processorerna med varandra? Se jämförelse här!

Det löste sig självt. Det gick inte att få varan skickad från Amazon till Sverige. Jäkla tråkigt att olika modeller finns bara på olika marknader.

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk

Skaffade du CB30 i alla fall? Några intryck att dela med dig av i så fall?

Permalänk
Medlem

Ja, @Hjulspinn_, blev det någon Chromebook till slut? Jag är nämligen själv intresserad av denna modell från Toshiba!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Ja, @Hjulspinn_, blev det någon Chromebook till slut? Jag är nämligen själv intresserad av denna modell från Toshiba!

Yes det blev den svenska versionen. Köpte den på Elgigantens nattrea, så jag sparade in 500 kr.

Jag är överlag nöjd. Jag använder den endast till surf, film och andra enklare saker. Underbar skärm, och jättebra batteritid. Dock så kommer jag från en i5:a och visst märks det rent prestandamässigt. Men som sagt, jag gör inga tunga grejer och Chrome OS är tämligen lätt och allt flyter på och synkas som tänkt mellan min dator, telefoner och platta.

Att den är fläktlös är ett plus, jag har inte heller märkt av temperaturproblem.

Jag rekommenderar ett köp.

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk

Håller med, har haft min CB30 sedan julas och är väldigt nöjd.
Perfekt dator att sufra med, skriva på och kolla bilder framförallt. Musplattan är suverän. Att processorn är inte den snabbaste märks inte om man endast gör ovanstående delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulspinn_:

Yes det blev den svenska versionen. Köpte den på Elgigantens nattrea, så jag sparade in 500 kr.

Jag är överlag nöjd. Jag använder den endast till surf, film och andra enklare saker. Underbar skärm, och jättebra batteritid. Dock så kommer jag från en i5:a och visst märks det rent prestandamässigt. Men som sagt, jag gör inga tunga grejer och Chrome OS är tämligen lätt och allt flyter på och synkas som tänkt mellan min dator, telefoner och platta.

Att den är fläktlös är ett plus, jag har inte heller märkt av temperaturproblem.

Jag rekommenderar ett köp.

Skrivet av bergggren:

Håller med, har haft min CB30 sedan julas och är väldigt nöjd.
Perfekt dator att sufra med, skriva på och kolla bilder framförallt. Musplattan är suverän. Att processorn är inte den snabbaste märks inte om man endast gör ovanstående delar.

Det låter onekligen lovande! Jag är nämligen ute efter en ersättare till min Asus Transformer Book T100 som blev lite av ett akutinköp för två år sedan när min Macbook dog plötsligt. Har sedan dess klarat mig med den, men då jag ska resa en hel del i sommar, kan det vara skönt med någon mer pålitligt.

Så den är verkligen snabb? Min T100 känns seg och hackar bara man använder Chrome på den.
Så musplattan är bra? På min T100 är den plastig och allmänt tråkig.
Så batteritiden är pålitlig? På min T100 klarar det knappt en dag medelanvändning.
Så skärmen är schysst? Min T100 saknar full HD och är ganska trist att titta på.

Några andra frågor... hur klarar den av att spela upp film? Går det bra i 720p och 1080p? Kan man köra dem från ett USB 3.0-minne utan att det laggar (tänkte då utrymmet är så litet)?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har haft den modellen med 1080p skärm sen november och jag har lite intryck jag kan dela med mig av. Den är snabb, tycker varken emmclagringen eller CPUn gör ett dåligt jobb.
Den fläktlösa kylningen gör ett bra jobb.

Man får genast ställa sig frågan, var är kompromisserna? Iom att datorn kostar runt 3000:-

Hårdvara:
Jag har bekymmer med IPS-glow på ett sätt som stör mig, skickade tillbaka ett exemplar och fick ett nytt som var bättre. Men det finns fortfarande där. Märks av när det är mörk eller svart bakgrund av något slag. Annars är skärmen underbar, vilka betrakningsvinklar! Jätteimponerad!

Trackpad har lossnat lite för mig, så det blir som en extra instans att trycka ner den. Det är fler som har klagat på detta, och det ska vara åtgärdat med 2015-versionen. Misstänker dålig konstruktion just där.

När jag laddar datorn eller har den inkopplad med laddaren, så hörs ett högfrekvent ljud. Jag har öppnat upp den för att lokalisera ljudet och det verkar som att det kommer från minneskortsläsaren. Läste om någon som hade kopplat ur den, och fått ljudet att försvinna.

Detta är dock inga superallvarliga saker, men tillräckligt för att uppmärksamma dem.

Batteritiden är suverän! Länge sedan jag ägde en laptop med sådana egenskaper.

Mjukvara:
ChromeOS är väldigt lätt och datorn behöver sällan svettas.
Apputbudet är inte fantastiskt, men för mig som student fungerar det utmärkt. Kör Kami för pdf:er med highlightning och dylikt. Den inbyggda mediaspelaren kan inte läsa alla format, eller läsa in undertexter för den delen. Finns VLC att ladda hem, men det är extremt buggigt och jag lyckades inte få hårdvaruaccelerering att fungera ordentligt.

En struntsak för många, men det går inte att läsa in drivrutiner för skrivare t.ex.

Nu kör jag Ubuntu Mate på den sedan en tid tillbaka, och det har verkligen öppnat nya världar för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack vare era positiva omdömen, alla recensioner på webben som hyllar den och Webhallens reapris (-400 kronor), så slog jag precis till på en Toshiba Chromebook 2 (CB30-B). Det ska bli skönt att byta ut min skruttiga Asus Transformers Book T100. Personliga omdömen kommer någon gång nästa vecka!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Nu har jag inte använt toshibas chromebook men jag va mycket sugen på att köpa en. Dock ville jag ha en 11" istället för 13. Acer Chromebook CB3-131 är en liknande variant på 11" och ips-panel. Dock ej 1080P för er som kollar runt.

Chromebook som enhet är ju perfekt för surf! Köpte en begagnad Samsung chromebook 2 med exynos och 4gb ram och den fungerar utmärk för slösurfande i soffan och på jobbet.

För er som är sugna på chromebook och vet att det inte är en fullfjädrad windowsmaskin så kan jag bara rekommendera det varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Nu har jag inte använt toshibas chromebook men jag va mycket sugen på att köpa en. Dock ville jag ha en 11" istället för 13. Acer Chromebook CB3-131 är en liknande variant på 11" och ips-panel. Dock ej 1080P för er som kollar runt.

Chromebook som enhet är ju perfekt för surf! Köpte en begagnad Samsung chromebook 2 med exynos och 4gb ram och den fungerar utmärk för slösurfande i soffan och på jobbet.

För er som är sugna på chromebook och vet att det inte är en fullfjädrad windowsmaskin så kan jag bara rekommendera det varmt.

Problemet med min nuvarande fullfjädrade Windows-maskin (Asus Transformer Book T100) är att komponenterna man får för det billigare priset inte klarar av att driva Windows fullt ut på ett sätt som jag är nöjd med. Det blir segt, hackigt och allmänt drygt att använda den. Bättre då att man, som jag nu gjort, skaffar en dator med lättdrivet operativsystem (Chrome OS) och byggd för det jag ska använda det till (surf, serier och lite arbete).

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Problemet med min nuvarande fullfjädrade Windows-maskin (Asus Transformer Book T100) är att komponenterna man får för det billigare priset inte klarar av att driva Windows fullt ut på ett sätt som jag är nöjd med. Det blir segt, hackigt och allmänt drygt att använda den. Bättre då att man, som jag nu gjort, skaffar en dator med lättdrivet operativsystem (Chrome OS) och byggd för det jag ska använda det till (surf, serier och lite arbete).

Ja det är ju det jag säger Chromebook är perfekt för ändamålet.