Tänkte köpa ny dator men ska jag vänta till hösten?

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny dator men ska jag vänta till hösten?

Som rubriken lyder så vill jag veta vad som är på g i datorkomponenter
Världen. Nu kommer ju gtx 1080 och hört rykten om nya CPU .
Ska jag då vänta på MSI eviga etc versioner?
Stämmer detta? Är m2 diskar snabbare än ssd?

Tacksam för all info som kan ges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lybo:

Som rubriken lyder så vill jag veta vad som är på g i datorkomponenter
Världen. Nu kommer ju gtx 1080 och hört rykten om nya CPU .
Ska jag då vänta på MSI eviga etc versioner?
Stämmer detta? Är m2 diskar snabbare än ssd?

Tacksam för all info som kan ges.

Om du ska vänta beror ju på din situation. Har du en dator som funkar ok idag, hur mycket spelar du, vad har du för budget, hur viktigt är det för dig att maxa inställningarna, osv.

1070 och 1080 kommer ju väldigt snart. 1-2 månader så lär du kunna välja bland eftermarknadskylare på dessa kort. Om ett par veckor vet vi mer om när AMDs motsvarighet Polaris släpps.

Kan du vänta till senare i höst eller årsskiftet kommer ännu en omgång nya kort som lär prestera ytterligare betydligt bättre.

Hösten eller allra helst kanske black friday är nog bästa tiden att göra klipp om man inte har bråttom.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Om du ska vänta beror ju på din situation. Har du en dator som funkar ok idag, hur mycket spelar du, vad har du för budget, hur viktigt är det för dig att maxa inställningarna, osv.

1070 och 1080 kommer ju väldigt snart. 1-2 månader så lär du kunna välja bland eftermarknadskylare på dessa kort. Om ett par veckor vet vi mer om när AMDs motsvarighet Polaris släpps.

Kan du vänta till senare i höst eller årsskiftet kommer ännu en omgång nya kort som lär prestera ytterligare betydligt bättre.

Hösten eller allra helst kanske black friday är nog bästa tiden att göra klipp om man inte har bråttom.

Jag har alltid haft ganska bra specs men denna gång tänkte jag köpa lite dyrare och bättre.
Mellan 15-20k tänkte jag.

Så ingen ny processor på g i höst? Köra på skylake?

Lirar mycket grafikkrävande spel så det är ju till det som jag köper nytt.

Permalänk
Medlem

Angående M.2 och olika typer av SSDs så hittade jag denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1306664-m2-sata-msata-e...

"SysGhost" svarade riktigt bra i den tråden!

Permalänk
Medlem

@lybo:

Nyare saker är bättre än dom gamla, simple as that.

Ska du köpa Maxwell 9xx Nvidia kort så köp det begagnat och INTE nytt då dom inte är prisvärda för fem öre så fort Pascal trillar ut samt presterar ytterst tveksamt i DX12 med tanke på priset.

M.2 är bara en annan standard än sata, diskarna är fortfarande SSD.
Smakar det så kostar det, personligen så hade jag heller klippt en större SATA SSD och får kanske 4GGR mera plats med "bara" 500/500 MB/s read/write" vilket är klart godkänt för en Svensson.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av lybo:

Jag har alltid haft ganska bra specs men denna gång tänkte jag köpa lite dyrare och bättre.
Mellan 15-20k tänkte jag.

Så ingen ny processor på g i höst? Köra på skylake?

Lirar mycket grafikkrävande spel så det är ju till det som jag köper nytt.

Vad jag menade var att om du har hyggliga grejer nu är det mer värt att vänta än om du inte har något att spela på.

Har du gott om pengar är det inte hela världen att köpa nu och uppgradera igen när du behöver utan att bekymra dig för om du får allra bästa prestandan per krona om du då prioriterar att få prestandan direkt.

Har inte hört så mycket om nya CPUs, det kommer väl alltid något nytt, men är väl inte mycket som tyder på någon större revolution i prestanda vad jag vet. Skylake räcker dessutom för att matcha vilket grafikkort som helst.

EDIT: för 15-20k så blir det utmärkt med ett GTX 1080 och en 6700k.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4