Permalänk
Medlem

Spel till win xp?

har en win xp retro dator.

Vilka spel skulle kunna funka?
spec:
core 2 duo e8400
3gb ram
radeon 5850 1gb
xfi xtrem music
skärm: 4:3 1280 x 1024

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Gamla goa Age of Empires 2 skulle funka fint på den burken

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Gamla goa Age of Empires 2 skulle funka fint på den burken

Har hd edition på steam. Men tack ändå

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Lego rock raiders

Permalänk
Medlem

Med så pass nya komponenter i den är de väldigt få spel som går köra på den som inte funkar i Win 7.
Fixa en S478 eller en S939 burk så finns de massor av spel du kan köra på den som inte vill fungera med nyare datorer.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

cod modern warfare2 utan problem.
släng i win7 istället

Permalänk

tippar att de flesta spel fram till 2011-13 nånting ska fungera under XP om de är spelbara är väl en annan femma pga hårdvaran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

GTA IV!

Om du söker på Lowspecgamer på Youtube så har han en video om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Terraria, warcraft III och half-life 2?
Jag gillar resident evil 4 HD edition, men det är ju en nischad grupp som gillar action horror och survival horror.

Sen finns det väl massor med nyare och häftiga spel men jag tror att de här lär rulla väldigt bra på de flesta maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Röj skulle nog fungera finfint!

Permalänk

fans ett ganska korny spel som hete Evolvia som var riktigt härligt att spela på XP. Lego Rock Raiders var också sjukt roligt och fungerar inte på nyare datorer utan mods pga Direct X. Dock fungerar det fin fint till xp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Med så pass nya komponenter i den är de väldigt få spel som går köra på den som inte funkar i Win 7.
Fixa en S478 eller en S939 burk så finns de massor av spel du kan köra på den som inte vill fungera med nyare datorer.

Um... Vilka spel är mer beroende av hårdvaran, än OS'ett när vi pratar XP miljö? Personligen hade jag lagt mig på så ny hårdvara jag kan få tag i, och som stöds av retro OS'ett jag vill köra. Då vet man att man har resurser till även de mest krävande spelen från eran, samtidigt som mindre krävande spel fungerar i alla fall. Så nu blev jag nyfiken på vilka spel som inte fungerar på XP plattformen för att man har för ny hårdvara?

478, eventuellt även 939 skulle vara mer aktuellt om man sneglar på en Windows 9X miljö, där ju nyare hårdvara har svårt med drivrutiner.

XP är i alla fall inte så skadat av Microsofts policyförändringar att spel slutat fungera halvvägs genom OS'etts livstid. Jag har köpt nya spel i "3 för priset av 2" korgen i affärerna som vägrar fungera på Windows 7-8/8.1 eftersom man ändrat policy angående kopieringsskydd, och vad de får göra. Och inte släpps det några patchar som fixar det. Tragiskt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

XP är väl med NT kodbasen ?
Finns säkert fler spel som fungerar i Win98 men som ej fungerar med XP eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

XP är väl med NT kodbasen ?
Finns säkert fler spel som fungerar i Win98 men som ej fungerar med XP eller senare.

Självklart, men det är ju då baserat på OS, och inte hårdvara. Ville man nu ha en XP retro spel-burk, ser jag inget fel i den valda hårdvaran.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Minns inte nu på rak arm vilka spel de var som krånglade för mig, men är då ett par stycken spel för XP som vägrade starta på min dåvarande win 7 burk och en XP maskin med E8500 och GT430. La sedan in dom på min XP burk i sig å där fungerade dom fin.
Var väldigt tidiga spel för Win 98, 2000 och XP om jag inte minns helt tokigt, börjar va ett par år sen.

Det kan ju också ha varit en tillfällighet att dom spel som är så pass gamla inte vill gå igång med nyare delar eller nått orelaterat fel, men en kompis har varit med om liknande fel med riktigt gamla XP spel.

Rätta mig gärna om jag har fel, men de är så jag har upplevt de iaf.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

@-=Mr_B=-: Minns inte nu på rak arm vilka spel de var som krånglade för mig, men är då ett par stycken spel för XP som vägrade starta på min dåvarande win 7 burk och en XP maskin med E8500 och GT430. La sedan in dom på min XP burk i sig å där fungerade dom fin.
Var väldigt tidiga spel för Win 98, 2000 och XP om jag inte minns helt tokigt, börjar va ett par år sen.

Jag var mest nyfiken. Jag har en Q6600, GT7800 & XP, och har inte råkat ut för något XP kompatibelt som inte fungerat. Däremot börjar moderkortet nog ge upp, den har blivit lite... opålitlig, och det verkar inte spela någon roll om jag stoppar i min E8400, andra minnen, och annat grafikkort... Jaja, ren lekstuga i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Medal of Honor Airborne - vet med mig att detta fungerar på XP och förmodligen bara på XP, lyckades aldrig att få det att fungera i windows 7. Såklart fungerar även de andra utgåvorna i serien, kan rekommendera dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Medal of Honor Airborne - vet med mig att detta fungerar på XP och förmodligen bara på XP, lyckades aldrig att få det att fungera i windows 7. Såklart fungerar även de andra utgåvorna i serien, kan rekommendera dessa.

XP / Vista enligt lådan... (Och fungerar det på Vista borde kompatibilitetsläge få det att fungera på 7-8?)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Pettson och findus
Mulle meck bygger båtar/bilar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

XP / Vista enligt lådan... (Och fungerar det på Vista borde kompatibilitetsläge få det att fungera på 7-8?)
B!

Ok, då minns jag förmodligen fel, hade för mig att det endast stod XP. I vilket fall fick jag det aldrig att fungera på 7:an, googlade runt och svaret på forum var att spelet fungerade endast med XP (vad jag minns).

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Pettson och findus
Mulle meck bygger båtar/bilar m.m.

Dock inte Bygg Flygplan med Mulle Meck, den har något skit med sig att den endast vill funka med Windows ME. Jag fick den inte att funka med varken Windows 98, Windows XP, Windows 2000 eller Windows 95.

Angående spel så har du alla Pettson och Findus, men främst resten av Mulle Meck-spelen.
Lego Rock Raiders, Lego Racers 2, Lego Island 2 funkade också riktigt bra i Windows XP.

Minns att jag satt och lirade Lego Rock Raiders på CD från min kusin! Det var tider det!

// Sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag inte fått lotr battle for middle earth 2 att fungera på något nyare är xp. Det är riktigt kul att köra conquest och erövra hela middleearth som mordor. Det går att åkalla balroger och även sauron själv. Det var en lotr nörds dröm det spelet, vid sidan av de där hacknslash spelen på ps2 och xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag kom på att jag inte fått lotr battle for middle earth 2 att fungera på något nyare är xp. Det är riktigt kul att köra conquest och erövra hela middleearth som mordor. Det går att åkalla balroger och även sauron själv. Det var en lotr nörds dröm det spelet, vid sidan av de där hacknslash spelen på ps2 och xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

det går att få igång även på nyare os.

men vet att f.o.m. vista eller nyare så krävs det lite fipplande för att få igång det men går gör de.

dock har jag bara lotr battle for middle earth inte 2an så inte säkert det funkar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hjälpsam

Damn jag är gammal. Från min synvinkel är 95 eller viss mån 98 övre gränsen för retro.

Unreal Tournament är ju ett måste på en sådan maskin.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Damn jag är gammal. Från min synvinkel är 95 eller viss mån 98 övre gränsen för retro.

Fast vi har ju tur på ett sätt. Det tillverkas så många Via-baserade tunna klienter som fungerar med Windows 9x, att våra retro-behov är väl täckta, utan att det tar en massa plats, och utan förlorad prestanda.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Airborne-problemen

@-=Mr_B=-: är ett känt problem med phys-x-drivrutinerna till det spelet om man ska installera det på windows 7. man får avinstallera de man har o sen installera de från dvd-n o sen uppdatera dom.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem

@kakan86:
Diablo, Baldurs Gate och Civilization...
Glöm inte Doom och Wolfenstein... sen har vi... slut på bokstäver på tangentbordet.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Star Wars Battlefront.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Morrowind skulle nog fungera fint.

Permalänk
Rekordmedlem

Myst, Riven och kanske nyare Myst, Episka !

https://www.gog.com/game/riven_the_sequel_to_myst

Outcast är en pärla som dessutom har släppts igen efter 15år med förfinad grafik, blev årets äventyr 1999.
Och musiken..... Vilken stämning.

https://www.gog.com/game/outcast

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.