Permalänk

Problem med datorn!

Tjena,

För någon dag sen hände nått konstigt när jag skulle sätta mig och spela lite, märkte att min FPS hade droppat från 250-300 på cs då till runt 100. På andra spel som Arma eller Dayz hade jag också fått sämre fps. Detta hände över natten och har ingen aning vad det kan vara. Jag tror inte det är fel på min hårdvara men jag vet ärligt inte. Jag rensade datorn på onödiga spel filer och liknande men har samma problem fortfarande. GPU är uppdaterad!

Hårdvara
Nvidia GTX 970 GPU
intel core i5 3570k 3,4 GHz CPU
8Gb RAM

Windows 7
Någon som vet varför och hur man skulle kunna fixa detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps? Minnesanvändning? Pröva annars att köra en reparation av spelfilerna och kolla om det löser något.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

@Captain_Spock:
temps på CPUn ligger mellan 45 till 53-54
https://gyazo.com/86712677a643f3187ed88c2d15ee6c28 temp och annan info

https://gyazo.com/b0d7d085f4cf37b0827df65b57b47c79 info om CPUn.

Har gjort reperation till alla spel.

alla förslag behövs!!

Permalänk
Medlem

@filleheiden: Första bilden ger inga cpu-temps... Men det verkar som om din gpu-klocka går på 1/10 av prestandan, kan du pröva att hoppa in i något spel som du har problem med och ta en print på användningen?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

@Captain_Spock:
https://gyazo.com/a1813c8139214d9efc02b7ef7619540b
https://gyazo.com/d000ad87e05d07d1daf02d75621c66e9
https://gyazo.com/4e20c0b5b49836d6d616b3a93f4348c5

detta är efter jag varit inne på Dayz i 20min ungefär

har fortfarande problem med allt ifrån FPS drop till frysningar etc.

Det ska inte vara någe fel med min hårdvara då min polare har exakt samma prylar. Han säger att jag ska omformatera datorn...
Tror du/ni att det skulle hjälpa?

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

@filleheiden: Första bilden ger inga cpu-temps... Men det verkar som om din gpu-klocka går på 1/10 av prestandan, kan du pröva att hoppa in i något spel som du har problem med och ta en print på användningen?

nu har jag använt DDU och gjort en clean install, sedan laddade jag ned de nyaste drivrutinerna och tog bort geforce experience.
Detta skulle fungera för många men inte för mig...

Har du något förslag?

Permalänk

@filleheiden: Dessa bilder på aktivitetshanteraren, är det när något spel faktiskt är startat? Jag noterar att du har väldigt många processer startade och minnet ligger lite väl nära gränsen. För att nämna någon sak som realistiskt kan hända "overnight" så kan mjukvara bli korrupterad via automatisk uppdatering (läs: lata programmerare) och sen ligga och sno dina resurser nästa gång du startar datorn. Att du avinstallerat onödiga spel handlar ju bara om mer hårddiskutrymme, däremot att avinstallera onödiga program som faktiskt körts konstant i bakgrunden kan ge bättre prestanda.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk

@Dehumanisation:
Bilderna är tagna när jag spelar dayz. Vad ska jag göra för att få ned mitt minne? Och tror du det kommer hjälpa om jag omformaterar min dator helt då jag börjar lessna på att få ut 1/4 av vad min hårdvara klarar egentligen...

Permalänk

@filleheiden: Formatering kommer ju givetvis rensa bland dina aktiva processer eftersom systemet återställs till grundskick helt utan program som inte automatiskt följer med operativsystemet. Du hade dock kunnat kontrollera vilka program det är som nyttjar resurser genom att helt enkelt titta på listan i aktivitetshanteraren eller resursövervakaren och observera minnes- och CPU-användning sen avinstallera saker du inte längre behöver. Kanske kan du upptäcka någon systemprocess som drar omotiverat mycket resurser och då kan du ofta bli hjälpt av att googla på t.ex "processnamn.exe is using too much memory".

För att ge dig realistiska riktnummer:
Du hade 120 aktiva processer när du tog bilden och det är vad man oftast ser på en laptop fylld med massvis av bloatware från tillverkaren. Om du är riktigt petig kan du få ner det till någonstans mellan 20-30 och ändå ha ett fullt fungerande system. Normalt skulle jag säga är ca 50-70 med standard systemprogram, lite olika drivrutinsprogram för grafikkort, input osv, något skiljande mellan olika versioner av Windows.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12