Permalänk

Förlänga trådlöst nätverk

Hej alla,
Jag har dålig täckning på det trådlösa nätverket i vårt vardagsrum. Jag har dragit in en kabel från routern i rummet och jag vill använda denna för att förstärka det trådlösa och även dra en kabel vidare till min tv-box. Jag vill gärna att det trådlösa har samma SSID och lösen som routern.

Vad ska jag använda? Accesspunk, Repeater eller en trådlösrouter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Hej alla,
Jag har dålig täckning på det trådlösa nätverket i vårt vardagsrum. Jag har dragit in en kabel från routern i rummet och jag vill använda denna för att förstärka det trådlösa och även dra en kabel vidare till min tv-box. Jag vill gärna att det trådlösa har samma SSID och lösen som routern.

Vad ska jag använda? Accesspunk, Repeater eller en trådlösrouter?

En switch och en accesspunkt, det finns även kombinerat i samma enhet och enheter som kan konfigureras om mellan olika funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Den borde fungera om du klarar dig med 1 port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den borde fungera om du klarar dig med 1 port.

Det gör jag i dagsläget. Var kan man hitta med fler portar? Eller är det lättare att köra en switch då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Det gör jag i dagsläget. Var kan man hitta med fler portar? Eller är det lättare att köra en switch då?

En del hemmaroutrar kan konfas om så de uppträder som switch och ap eller bara ap men det finns även accesspunkter med en 4 ports switch och det går att ange antal portar i filtren på Prisjakt om du vill leta modeller, det går naturligtvis också att använda en lös switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att om OP eller annan som läser detta väljer att köpa en repeater, se då till att den även sänder på 5GHz-bandet om ni använder det! Många billigare repeaters sänder bara på 2.4GHz-bandet.

Permalänk

Om jag tar en hemmarouter kan jag då få samma SSID som mitt trådlösa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Om jag tar en hemmarouter kan jag då få samma SSID som mitt trådlösa?

Om du köper en egen pryl så bestämmer du själv vilket ssid du vill använda (och de flesta operatörers utrustning går också att ändra ssid på)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så med andra ord kan man få en sömlös övergång mellan de olika access punkterna?

Permalänk
Medlem

Dra en kabel från routern in i rummet till en 5portars ggiswitch, netgear har såna här för typ 200 spänn på t ex dustinhome (https://www.dustinhome.se/product/5010057259/prosafe-gs105). Köp en AP och se till att den har minst ac-standard så att du är säker ett tag framöver, plus att den funkar i 2.4 GHz och 5 GHz banden. Därefter drar du en kabel från gigswitchen till TV-boxen. Iom att det är en AP och inte en annan router/repeater kommer den behålla samma SSID och lösen som routern. Beroende på hur många personer och enheter ni är i hushållet kan det krävas en större AP men runt 500 mbps är att föredra.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Så med andra ord kan man få en sömlös övergång mellan de olika access punkterna?

Sömlöst är nått helt annat och ska det bli sömlöst måste man ha en wifikontroller och då är du inne på lite mer avancerade företagsprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sömlöst är nått helt annat och ska det bli sömlöst måste man ha en wifikontroller och då är du inne på lite mer avancerade företagsprylar.

Räcker med att dela samma SSID och fysiska nätverk för att det ska bli ett sömlöst roaming-nätverk.
Sen är roamingnät inte helt problemfria, men det är något annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sniglom:

Räcker med att dela samma SSID och fysiska nätverk för att det ska bli ett sömlöst roaming-nätverk.
Sen är roamingnät inte helt problemfria, men det är något annat.

Sömlöst är att det inte blir avbrott i trafiken, att ha samma ssid löser väl inte det däremot kommer klienten att växla ap men det lär inte ske sömlöst om man inte har en kontroller eller tänker jag fel nu ? Hursomhelst är väl behovet av sömlösa byten mellan olika ap väldigt litet hemma?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sömlöst är att det inte blir avbrott i trafiken, att ha samma ssid löser väl inte det däremot kommer klienten att växla ap men det lär inte ske sömlöst om man inte har en kontroller eller tänker jag fel nu ? Hursomhelst är väl behovet av sömlösa byten mellan olika ap väldigt litet hemma?

Du har säkert rätt i det du säger. Vi har olika tolkningar av ordet sömlöst bara.

Jag tänkte sömlöst ur användarperspektivet att länken kanske bryts en kort stund, men du gör inget aktivt, länken går upp utan extra konfiguration och om dina applikationer tål lite packet drop kopplar de troligtvis inte ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sniglom:

Du har säkert rätt i det du säger. Vi har olika tolkningar av ordet sömlöst bara.

Jag tänkte sömlöst ur användarperspektivet att länken kanske bryts en kort stund, men du gör inget aktivt, länken går upp utan extra konfiguration och om dina applikationer tål lite packet drop kopplar de troligtvis inte ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, men då kan man även ha olika ssid, länken kommer att gå upp när klienten tappar kontakten med det första man anslöt till och det finns ett ssid inom räckvidd förutsatt att man "sparat anslutningen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, men då kan man även ha olika ssid, länken kommer att gå upp när klienten tappar kontakten med det första man anslöt till och det finns ett ssid inom räckvidd förutsatt att man "sparat anslutningen"

Nja, det går snabbare om man har samma SSID, då sker ett snabbt byte av AP pga att den kan använda samma DHCP och routing info. Men är det olika SSID så tar det längre tid, då sker uppdatering av bl a routinginfo/DHCP som tar tid. Då blir det ett komplett nätverksbyte som sedan "råkar" vara inom samma lokala nätverk.

Men helt sömlöst blir det inte även med samma SSID, men inte så att en normal användare märker det annat än vid IP-telefoni/video samtal. Enkelriktad strömmad video bör klara sig tack vara några sekunders buffer.

Här är en artikel som beskriver det bra:

http://www.smallnetbuilder.com/basics/wireless-basics/32751-s...

Permalänk
Hedersmedlem

Switchen är ok. Jag hade dock läst på några extra gånger angående repeatern för att kolla om den verkligen kan användas som AP. I och med att du dragit fram en kabel så vill du använda den. Det blir mycket bättre med en AP än en repeater. Nu kan vissa prylar användas både som repeater och AP, men andra kan det inte, eller har begränsningar. Så mitt tips är att köpa en pryl som tydligt säger att den kan användas som AP.

Skrivet av teejee:

Nja, det går snabbare om man har samma SSID, då sker ett snabbt byte av AP pga att den kan använda samma DHCP och routing info. Men är det olika SSID så tar det längre tid, då sker uppdatering av bl a routinginfo/DHCP som tar tid. Då blir det ett komplett nätverksbyte som sedan "råkar" vara inom samma lokala nätverk.

Men helt sömlöst blir det inte även med samma SSID, men inte så att en normal användare märker det annat än vid IP-telefoni/video samtal. Enkelriktad strömmad video bör klara sig tack vara några sekunders buffer.

Här är en artikel som beskriver det bra:

http://www.smallnetbuilder.com/basics/wireless-basics/32751-s...

Det spelar även in hur benägna klienterna är att byta AP. Många devicer håller gärna kvar en AP som de har börjat prata med även om en starkare finns tillgänglig. I ett nät med en WiFi-kontroller så är det kontrollern som styr vem du pratar med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det spelar även in hur benägna klienterna är att byta AP. Många devicer håller gärna kvar en AP som de har börjat prata med även om en starkare finns tillgänglig. I ett nät med en WiFi-kontroller så är det kontrollern som styr vem du pratar med.

Jo du har rätt, men moderna enheter fungerar bra tycker jag, men de byter inte så fort det finns en starkare signal utan när nuvarande signal ligger under en viss nivå (ofta runt -70dBm). Så har man välplacerade AP med anpassad effekt (ska ofta sänkas) så fungerar det bättre.

Sen kan ju nämnas att t ex Ubiquiti har ingen välfungerade roaming i sin controller, utan bara en speciallösning för främst IP-telefoni som ska undvikas för vanlig användning.
Så om man inte ska köpa t ex Cisco-AP med seperat dyr (antagligen tokdyr...) controller-mjukvara så är samma SSID och låta enheten byta AP själv oftast den bästa lösningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade lite tid att kolla upp EX6150 nu. Den funkar utmärkt att köra i AccessPoint mode enligt manualen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, men då kan man även ha olika ssid, länken kommer att gå upp när klienten tappar kontakten med det första man anslöt till och det finns ett ssid inom räckvidd förutsatt att man "sparat anslutningen"

Min uppfattning är att skiftet mellan två accesspunkter som inte kör roaming går långsammare.

Dessutom ger du inte drivrutinen en chans att byta AP vid dålig mottagning, du har låst in dig till det SSID du valt att ansluta till. En övergång kommer endast ske vid nedkoppling, antingen manuellt eller på grund av att du helt tappat mottagningen.

Det i kombination med att varje användare manuellt måste lägga in två nätverk istället för ett ser inte jag som något sömlöst.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Min uppfattning är att skiftet mellan två accesspunkter som inte kör roaming går långsammare.

Dessutom ger du inte drivrutinen en chans att byta AP vid dålig mottagning, du har låst in dig till det SSID du valt att ansluta till. En övergång kommer endast ske vid nedkoppling, antingen manuellt eller på grund av att du helt tappat mottagningen.

Det i kombination med att varje användare manuellt måste lägga in två nätverk istället för ett ser inte jag som något sömlöst.

Du har rätt. Om man rör sig fram och tillbaka i huset kommer din enhet förmodligen inte att byta nät förrän det den använder är helt kört. Men om man inte är fullt så mobil så spelar det kanske inte så stor roll eftersom dina prylar lär välja den starkaste när de först kopplar upp. Man kan ändå ha en fördel i att det är samma SSID och lösenord eftersom det blir mindre att hålla reda på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har rätt. Om man rör sig fram och tillbaka i huset kommer din enhet förmodligen inte att byta nät förrän det den använder är helt kört. Men om man inte är fullt så mobil så spelar det kanske inte så stor roll eftersom dina prylar lär välja den starkaste när de först kopplar upp. Man kan ändå ha en fördel i att det är samma SSID och lösenord eftersom det blir mindre att hålla reda på.

Gör man som vana att när man ska arbeta med en burk koppla ned sig och sedan koppla upp sig lär du få den att vara ansluten till den som ger bäst signal, men annars är det långt ifrån säkert att du är ansluten till den närmaste accesspunkten/routern. Även om du har samma SSID så kopplar många enheter inte ned sig bara för att en annan AP med samma SSID finns i närheten eller i varje fall gör det ytterst motvilligt.

Sömlöst för mig är när det är riktigt sömlöst, vilket i praktiken bara fungerar när en controller eller accesspunkt (exempelvis har aerohive en lösning utan controller där en accesspunkt tar själva "controlleransvaret") aktivt överför anslutningen från den ena APn till den andra APn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Talisker00:

Gör man som vana att när man ska arbeta med en burk koppla ned sig och sedan koppla upp sig lär du få den att vara ansluten till den som ger bäst signal, men annars är det långt ifrån säkert att du är ansluten till den närmaste accesspunkten/routern. Även om du har samma SSID så kopplar många enheter inte ned sig bara för att en annan AP med samma SSID finns i närheten eller i varje fall gör det ytterst motvilligt.

Sömlöst för mig är när det är riktigt sömlöst, vilket i praktiken bara fungerar när en controller eller accesspunkt (exempelvis har aerohive en lösning utan controller där en accesspunkt tar själva "controlleransvaret") aktivt överför anslutningen från den ena APn till den andra APn.

Har du läst tråden/mina inlägg? På vilket sätt skiljer sig detta svar från vad jag har skrivit?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köp en till router och stäng av DHCP/brandvägg osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du läst tråden/mina inlägg? På vilket sätt skiljer sig detta svar från vad jag har skrivit?

Det jag poängterade var att man kunde slå av och på wifi på den enhet man skulle jobba på för att säkerställa att den kopplar upp sig mot den närmaste punkten.

Den andra sektionen är nog precis vad du skrivit, men den var inte för att bemöta dig. Någon annan tolkade sömlöst som att det var ok med packet loss under tiden man byter accesspunkt, vilket jag (och då du också) inte anser vara sömlöst.