Deltids webbutvecklare som student

Permalänk

Deltids webbutvecklare som student

Hej!

Jag pluggar just nu mitt andra år på högskolan och har under hösten även flyttat till en studentlägenhet. Detta gör så att jag(självklart) har mer utgifter än när jag fortfarande bodde hemma och just nu så täcker jag upp dessa igenom att ta studielån varje månad. Jag funderar nu på att leta efter ett deltidsjobb för att försöka minska eller ev. helt eliminera studielånet varje månad.

Min fråga är främst riktad till personer som jobbar på företag som sysslar med webbutveckling, men alla är självklart välkomna att ge sina tankar och synpunkter

Det jag undrar är om det finns något behov/vilja hos företag att anlita en student som webbutvecklare?

Det som är nämnvärt om mig själv är att jag har pluggar till högskoleingenjör i datateknik och har gått ett flertal kurser i programmering och webbutveckling.

Kurser som jag har läst som kan vara relevanta:

  • 3 "kurser" i programmering på gymnasiet samt 1 "kurs" i webbutveckling

  • Programmering I, Programmering II och Objektorienterad Design på högskolan

  • Applikationer för internet(Vi fick utveckla en hemsida ifrån grunden med hjälp av PHP framework, JS framework samt en SQL databas) på högskolan

  • Webbutveckling I som distanskurs på högskolan

Nämnvärt är även att mitt gymnasiearbete var att göra en hemsida i PHP.
Jag har även arbetat med säkerhet och HTTPS på hemsidor.
Det jag är absolut bäst på är backend-utveckling men har även erfarenheter inom frontend.

Jag är som sagt student och behöver därför kunna gå på föreläsningar i skolan de flesta dagar. Detta betyder alltså att jag behöver en ganska flexibel arbetstid och kanske möjligheten att jobba hemifrån någon/några dagar i veckan. Jag är dock väldigt bra på att arbeta självständigt och effektivt. Skulle uppskatta att jag kan jobba mellan 15-30 timmar i veckan.

Jag undrar alltså om det finns arbetsgivare som är intresserade av att anställa personer som mig? Jag har försökt leta runt bland jobbannonser men hittar inte så många deltidsjobb inom detta område. Som jag har förstått det så är marknaden för webbutvecklare ganska mättad just nu och därmed skulle jag vilja veta om det är någon idé att söka jobb med dessa kriterier eller om jag istället ska kolla på jobb inom något annat område.

Tacksam föra alla tankar och svar

* Bonus fråga *
Är det någon som har erfarenhet av att arbeta som frilans-webbutvecklare? Isf. hur svårt har du att få tag i jobb och skulle detta kunna vara något för mig?

Visa signatur

Fractal Design R5 (White, Windowed) | Asus Z170-Deluxe
Intel I7-6700k | Trident Z 3600Mhz DDR4 CL15
Asus Strix GTX1080 8GB | Samsung SM951 256GB
EVGA Supernova G2 850W | Acer Predator x34

Permalänk
Medlem

Generellt så är det heltid på plats (dvs. sitta på kontor) eller driva egen firma som gäller för webbutvecklare. Som frilans tar det tid att bygga kundbas, finns få vettiga projekt eller kunder som ger bra och stabil inkomst, men som hobby eller extrajobb så funkar det nog fint.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

En sak man kan göra är att hitta mindre företag som har en extremt ful hemsida och kontakta dom introducera dig själv och erbjuda dom ett billigt pris för att göra en ny hemsida. Erbjud dom 100% nöjd garanti - är de inte nöjd med ditt arbete så behöver dom inte betala något. (Och får självklart ingen hemsida)

Detta är inget som tar lång tid. Exempel - även om denna hemsidan inte är hemsk. http://www.vvsbolaget.com/

För att göra en fin hemsida till dom skulle inte alls ta lång tid. Bara en fin framsida, kanske lägga till ett galleri och några knappar som visar lite info om dom osv. Därav kan man erbjuda dom en fin hemsida för bara några tusenlappar så kan de få en proffsig hemsida.

Värt och tänka till också - vilka firmor är det extra viktigt med en proffsig hemsida? T.ex där en kund anlitar ett företag för att renovera deras fasad, badrum eller dylikt. Då känns de ju tryggare om de framstår seriösa genom sin hemsida samt kanske har ett galleri där de enkelt kan ladda upp sina resultat.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det som Kwame säger är precis vad jag gjorde i några år. Jag arbetade mest mot små lokala företag och föreningar, exempelvis åkerier som ville ha sin webbsida uppdaterad. Oftast är det ganska enkla saker de vill ha såsom kontaktformulär och kontaktdata, bildgalleri på sin utrustning, lista över tjänster de erbjuder, en karta och så vidare.

Jag gjorde det mest för att få in lite extra pengar då och då när det fanns tid. Det underlättar väldigt om man har kontakter, eller i mitt fall kontakter med kontakter.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Tack så mycket för feedback!

Frilans webbutvecklare verkar vara en ganska svår bransch att ta sig in på. Men att arbeta som frilans verkar dock vara det klart bättre alternativet för mig då det inte ställs några krav på fasta arbetstider samt att, som ni säger, jobben är av mindre skala.

Just nu så har jag inte jättemycket att visa upp så det känns som att jag skulle behöva några hemsidor i min portfolio innan jag kontaktar personer/företag. Jag vet dock att det är några personer bland släkt och vänner som har diverse hemsidor, så jag funderar på att fråga runt där och se om någon behöver hjälp. Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar något som kan fräschas upp lite

Visa signatur

Fractal Design R5 (White, Windowed) | Asus Z170-Deluxe
Intel I7-6700k | Trident Z 3600Mhz DDR4 CL15
Asus Strix GTX1080 8GB | Samsung SM951 256GB
EVGA Supernova G2 850W | Acer Predator x34