Permalänk
Medlem

DRAM LED lyser

Hej,

Hållt på och fixa med min dator ett bra tag nu. Äntligen fick jag den att fungera, började pilla lite, installera Windows, Steam osv osv. Såg sen att endast 16GB av 64GB RAM (Hehehe) registerades av datorn. Beslutade mig därför för att stänga av och felsöka problemet.

Drog ut alla RAM, körde sudd-tricket på dom och satte sedan tillbaka samtliga. Och nu postar inte datorn utan DRAM LED lyser bara orange och vägrar vara med mig. Eftersom jag är så trött på mitt datorhelvete köpte jag direkt nya RAM, 2x8 GB för att testa. Fortfarande lyser DRAM. Vad är det som kan vara fel?

Har även:
Testa VARJE RAM i VARJE port.
Dragit ut GPU för att se om något är fel på dem

Har ej dragit ut batterierna till moderkortet pga en GPU sitter ivägen (och har vattenkylning, så då suger det att fixa. Men får kanske göra det snart.

Min setup:
ASUS maximus viii formula
4x16 GB Corsair RAM - CMK32GX4M2A2133C13 även testat med 2x8GB Corsair CMK16GX4M2A2666C16
2x ASUS 980 Ti STRIX
Intel i7 6700K
Evga 1000W T2 PSU

Båda RAM är OK enligt ASUS RAM-lista.

Med vänlig hälsning

Permalänk
Hedersmedlem

Är sockelpinnarna till CPUn kontrollerade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är sockelpinnarna till CPUn kontrollerade?

Nej. Den sattes in av Inets personal så dom borde väl ha gjort ett bra jobb. Men isåfall borde den väl inte ha startat från början?

Permalänk
Hedersmedlem

Dåliga pinnar kan fungera intermittent.

Vilken kylare har du? Skylake har speciella krav iom tunnare substrat som den är monterad på och tål inte lika högt tryck utan kan deformeras.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21400-intel-skylake-for-lga-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dåliga pinnar kan fungera intermittent.

Vilken kylare har du? Skylake har speciella krav iom tunnare substrat som den är monterad på och tål inte lika högt tryck utan kan deformeras.

Ajdå, det låter läskigt.

Har vattenkylning och ett EK CPU block.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dåliga pinnar kan fungera intermittent.

Vilken kylare har du? Skylake har speciella krav iom tunnare substrat som den är monterad på och tål inte lika högt tryck utan kan deformeras.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21400-intel-skylake-for-lga-...

Skruvade lite på skruvarna till blocket och lättade trycket litegranna. Satte därefter in ett av de nya ramen i en slot som jag nog inte testat med just den. Nu startar den till BIOS. Är det någonting jag bör göra nu för att fortsätta felsökningen, medans jag har datorn på osv? Updatera bios antar jag kanske?