OS optimization bör jag köra i Samsung Magician?

Permalänk
Medlem

OS optimization bör jag köra i Samsung Magician?

Hej där alla glada och mindre glada

Funderar vilken OS optimization jag ska köra i Samsung Magician? Just nu använder jag Maximum Reliability men finns ju även Maximum Capacity och Maximum Performance?

Tack för svaren

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Avstängd

Reliability, capacity ,performance, vet du inte vad orden betyder eller ? Är ju ganska self-explanatory..
Google translate om engelskan är så dålig.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tapi0:

Hej där alla glada och mindre glada

Funderar vilken OS optimization jag ska köra i Samsung Magician? Just nu använder jag Maximum Reliability men finns ju även Maximum Capacity och Maximum Performance?

Tack för svaren

Det beror på vad du vill få ut av disken, jag kör på Maximum Performance.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder också Maximum Performance.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör iaf själv på Reliability eftersom jag har en mindre SSD och man därav får mer plats, endast pga det kör jag Reliability och för att jag fått för mig att SSDn ska hålla längre?
Vill höra vad andra kör och hur dom upplevt att köra det dom kör.

Inlägg redigerat enl § 1. // MOD
Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag kör på Max Performance på min ssd med os

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Kör iaf själv på Reliability eftersom jag har en mindre SSD och man därav får mer plats, endast pga det kör jag Reliability och för att jag fått för mig att SSDn ska hålla längre?
Vill höra vad andra kör och hur dom upplevt att köra det dom kör.

Rimligtvis är det maximum capacity du borde köra på om du är ute efter maximal kapacitet på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Rimligtvis är det maximum capacity du borde köra på om du är ute efter maximal kapacitet på disken.

Testat alla och med Reliability fick jag mest free space på SSDn? Men fattar vad du menar.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tapi0:

Kör iaf själv på Reliability eftersom jag har en mindre SSD och man därav får mer plats, endast pga det kör jag Reliability och för att jag fått för mig att SSDn ska hålla längre?
Vill höra vad andra kör och hur dom upplevt att köra det dom kör.

Max performance är det som gäller hos mig eftersom mitt os win 8.1 ligger på den disken:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Kör själv med Samsung Magician. Har en 840 EVO 120GB (OS disk). Nu är ju tråden ganska gammal men undrar lite själv om dom olika alternativen. Kör just nu på "Maximum reliability" då det känns som att disken kommer ha en längre livslängd och det är mindre risk att tappa data.
Eller tänker jag fel?
"Maximum Performance" borde ju innebära att disken blir "snabbare". Hur mycket snabbare? Hur mycket utrymme kommer jag att "förlora"?
Kan disken bli ostabilare och kanske gå sönder tidigare än om jag kör disken i "Maximum reliability"?
Ha det bra där ute i internetvärlden.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Hej där alla glada och mindre glada

Funderar vilken OS optimization jag ska köra i Samsung Magician? Just nu använder jag Maximum Reliability men finns ju även Maximum Capacity och Maximum Performance?

Tack för svaren

Ingen skillnad på någon av dom, testade alla när jag fick min 840 EVO

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ingen skillnad på någon av dom, testade alla när jag fick min 840 EVO

lol, vart lite fundersam när jag såg att du svarat på mitt inlägg från 2013, haha xD

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

lol, vart lite fundersam när jag såg att du svarat på mitt inlägg från 2013, haha xD

Haha, den dök upp i "nytt i forumet" för personen ovan mig väckte liv i tråden igen ^^
Dom borde nästan låsa dom efter så lång tid

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Att tråden låses efter att det har kommit ett bra/korrekt svar/lösning så kan jag tycka att det är okej. Dock så hittade jag inget speciellt som jag kunde dra nytta av "innan" mitt inlägg.
Om det nu inte är någon speciell skillnad på dom 3 alternativen så varför finns dom?
Det blir o forska vidare lite till. Men tack för era svar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

@hakd:
Varför ska man låsa en tråd som tar upp ett program som vissa säger är helt onödigt men andra säger är bra, samtidigt som man efter några år kan se skillnad?
Vad händer om man inte alls installerar Magician, håller SSD'n(exempel 850 pro 256 GB) kortare än garantitiden eller är det knappt märkbart.
På min moderkorts sida(Asus) finns en drivrutin som heter "Intel Rapid Storage Technology Driver software" som jag då installerar då det hör till moderkortet. Exempel bild. Och har inte den samma funktion som Magician, eller vad är skillnaden egentligen.

Oavsett operativsystem så undrar jag egentligen varför jag behöver Magician. Brorsan har kört sin dator i nästan 5 år med en Samsung 830 utan något extra Samsung program i bakgrunden, den fungerar helt ok fortfarande, men skulle det idag ge något med detta så skulle jag vilja ha Reliability över de andra funktionerna.
Läser man här så verkar det heller inte så viktigt, även om det handlar mer om win10.
http://www.tenforums.com/performance-maintenance/14090-ssd-qu...
Dessutom saknas inget i enhetshanteraren så det handlar mer om ska jag installera än kan jag avinstallera.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher:
Jag använder magician för att den säger till mig om firmwareuppdatering finns till mina ssd's.
Samt att när det ändå ligger där så har jag maximum reliability på för om ifall att det gör nytta

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt