Datorn går upp i 90+% RAM och Processor användning

Permalänk
Medlem

Datorn går upp i 90+% RAM och Processor användning

Tidigare i veckan uppdaterade windows min dator till windows 10 utan förvarning så hade inget jävla val.

Nu några dagar senare så kan min dator helt random efter några timmars vanlig användning gå upp i 90+% RAM och Processor användning och oavsett vad jag gör går det inte ner. Kan stänga av allt och endå är datorn hur seg som helst och den ligger i 90+% load.

Har någon annan erfarenhet av det här och vet hur man fixar det?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

testa att stänga av inställningar>system>meddelanden och åtgärder>visa tips om windows

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har samma problem, men bara ram då.
Hängde även med byte av hårdvara som ram-minnen, processor och moderkort

Permalänk

Tryck Ctrl-alt-delete

Där står en lista på allt som är igång gogla på allt i den listan... Allt som är onödigt plockar ni bort. I många program kan man ställa i så att det inte startar när man startar windows.

Många program har även en liten grej som sköter om uppdateringar och den är kanske bra att ta bort.

Sedan så lär ni även hitta något som heter GWX som är något som CP microsoft hittat på som har med tjatat om win10 att göra. Goggla hur ni gör med den orkar inte skriva in vart ni hittar... man skall i alla fall stoppa GWX å ändra slutat på namnet på två plattser inte plocka bort dem...

Förbannade microsoft kan dra åt... Blir linux så mycket det går för mig...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakoby:

Tidigare i veckan uppdaterade windows min dator till windows 10 utan förvarning så hade inget jävla val.

Nu några dagar senare så kan min dator helt random efter några timmars vanlig användning gå upp i 90+% RAM och Processor användning och oavsett vad jag gör går det inte ner. Kan stänga av allt och endå är datorn hur seg som helst och den ligger i 90+% load.

Har någon annan erfarenhet av det här och vet hur man fixar det?

Och vilken/vilka processer är det som tar mycket RAM och CPU-tid enligt fliken Processer i Aktivitetshanteraren?