Jag älskar berg- och dalbanor, vart åker jag?

Permalänk
Medlem

Jag älskar berg- och dalbanor, vart åker jag?

Jag kan inte få nog av berg- och dalbanor och undrar vilken/vilka parker ni skulle rekommendera för de bästa upplevelserna. Jag har varit på Gröna Lund, Liseberg och Tivoli Köpenhamn senaste tiden men känner att alla dessa har sina berg- och dalbanor på alldeles för liten yta. De som är gjorda för lite äldre tar ju ofta bara 45-60 sekunder att åka. Dessutom hittar man ofta bara en häftig berg- och dalbana per park vilket känns lite snålt då jag inte åker något annat.

Jag tar gärna emot förslag både på parker och berg- och dalbanor i och utanför Europa.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Jag kan inte få nog av berg- och dalbanor och undrar vilken/vilka parker ni skulle rekommendera för de bästa upplevelserna. Jag har varit på Gröna Lund, Liseberg och Tivoli Köpenhamn senaste tiden men känner att alla dessa har sina berg- och dalbanor på alldeles för liten yta. De som är gjorda för lite äldre tar ju ofta bara 45-60 sekunder att åka. Dessutom hittar man ofta bara en häftig berg- och dalbana per park vilket känns lite snålt då jag inte åker något annat.

Jag tar gärna emot förslag både på parker och berg- och dalbanor i och utanför Europa.

Six Flags New England (Massachusetts, USA) har den bästa jag åkt!

Bizarro, första droppen där är helt sjuk. Börjar med att stiga, stiga, stiga, sen kommer ett krön man ser inte själva spåret när man sakta går över krönet, så kommer ett fall på 67m ner in i en tunnel!
Den åker man i 2:35, så är rätt länge. Kommer fram i slutet med tårar i ögonen...
Och lätt värt att vänta extra för att få sitta längst fram (Är en special kö till första vagnen)

Den har även blivit utsedd till världens bästa stålberg- och dalbana flera år i rad.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

now we're talking När ska Sverige lära sig av detta? Den park som investerar i lite lite ny yta för att bygga en sådan här skapelse kommer ju att göra succé!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Du kanske kan prova på Borgbacken i Helsingfors. Bättre än Gröna Lund och ändå nära.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Tyskland har iaf en riktigt stor dalbana.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hittade en som verkar riktigt rolig, "Kingda Ka" Six Flags, New Jersey.

Skjuts upp i 205km/h 139m upp, i 90 graders vinkel, för att sen åka nerför 90 grader. Verkar som det också händer då och då att man får för lite kraft upp så att den börjar åka tillbaka baklänges...

Hoppas man kan besöka den snart, då min brorsa flyttar ner till Philadelphia som ligger rätt nära just den Six Flagen. Får åka över och besöka snart.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Hittade en som verkar riktigt rolig, "Kingda Ka" Six Flags, New Jersey.

Skjuts upp i 205km/h 139m upp, i 90 graders vinkel, för att sen åka nerför 90 grader. Verkar som det också händer då och då att man får för lite kraft upp så att den börjar åka tillbaka baklänges...
HN8nv4tVFuA

Hoppas man kan besöka den snart, då min brorsa flyttar ner till Philadelphia som ligger rätt nära just den Six Flagen. Får åka över och besöka snart.

Haha där snackar vi frihet, lätt velat åka den.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Ta och läst den här bloggen. En polare till mig + hans vänner. Är i usa på en 2 månaders semester:P
http://kausti.com/blogg/index.php?id=1227

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Borgbacken ska nog prövas, kanske redan denna sommar!

24mbit: TACK 17 (!) berg- och dalbanor på en och samma park. Cedar Point är definitivt den park jag kommer besöka när jag åker till USA. Hade inte en tanke på denna.. allt man hör är ju six flags.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Har alltid drömt om denna som nyss skrevs!
http://www.cedarpoint.com/public/park/rides/coasters/index.cf...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Testpilot

Har länge varit skitsugen på att besöka nån Six Flags-park i USA men har inte tagit mig över ännu. Hur funkar det rent praktiskt i dessa enorma parker och bergodalbanor? köper man åkpass precis som på Liseberg eller har de nått helt annat system? Kostar det multum att gå in/åka eller tar de igen det med ett stort antal besökare?

Är inte köerna skitstora på de största nöjesfälten? om man kollar på Bizarro som nämndes tidigare står det på Wikipedia att den tar 1300 pers/timmen och kollar man på Balder på Liseberg tar den inte så mycket mindre, 1149 pers/timme så med tanke på hur lång tid man kan få vänta på Balder så känns det som att man bara hinner åka en bergodalbana innan parken stänger

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har länge varit skitsugen på att besöka nån Six Flags-park i USA men har inte tagit mig över ännu. Hur funkar det rent praktiskt i dessa enorma parker och bergodalbanor? köper man åkpass precis som på Liseberg eller har de nått helt annat system? Kostar det multum att gå in/åka eller tar de igen det med ett stort antal besökare?

Är inte köerna skitstora på de största nöjesfälten? om man kollar på Bizarro som nämndes tidigare står det på Wikipedia att den tar 1300 pers/timmen och kollar man på Balder på Liseberg tar den inte så mycket mindre, 1149 pers/timme så med tanke på hur lång tid man kan få vänta på Balder så känns det som att man bara hinner åka en bergodalbana innan parken stänger

Systemet är ganska likt det vi har i Sverige. Men oftast så brukar nästan alla har en så kallade "vip biljett" Vilket gör att man slipper vänta 2-4 timmar varje kö. Men dom brukar kosta runt 120 dollar, men totalt värt det.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Man kanske inte befinner sig i Japan varje dag men damn vad jag skulle vilja testa!
Kärlek vid 1.47

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat denna men X har ändå "alltid" varit lite av en personlig favorit för mig. Lite sådär lagom flippad och skruvad.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Du åker till Dubai och tar ett åk i Ferraris roller coaster som också är världens snabbaste Btw jag älskar också att åka b&d bana, senaste gången jag var på Gröna lund åkte jag bara berg och dalbana för allt annat suger hehe.

http://watch?v=ijuQwnfBBZw

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har länge varit skitsugen på att besöka nån Six Flags-park i USA men har inte tagit mig över ännu. Hur funkar det rent praktiskt i dessa enorma parker och bergodalbanor? köper man åkpass precis som på Liseberg eller har de nått helt annat system? Kostar det multum att gå in/åka eller tar de igen det med ett stort antal besökare?

Är inte köerna skitstora på de största nöjesfälten? om man kollar på Bizarro som nämndes tidigare står det på Wikipedia att den tar 1300 pers/timmen och kollar man på Balder på Liseberg tar den inte så mycket mindre, 1149 pers/timme så med tanke på hur lång tid man kan få vänta på Balder så känns det som att man bara hinner åka en bergodalbana innan parken stänger

Skrivet av Henrikfotograf:

Systemet är ganska likt det vi har i Sverige. Men oftast så brukar nästan alla har en så kallade "vip biljett" Vilket gör att man slipper vänta 2-4 timmar varje kö. Men dom brukar kosta runt 120 dollar, men totalt värt det.

Six Flags har "Flash pass", en liten apparat som gör att du kan "ställa dig i kö" till, alla eller om det var en limit på hur många attraktioner samtidigt, då det närmar sig din tur så plingar den lilla apparaten till och du kan gå förbi alla.
Som tur var då jag gick till Six Flags, så var det inte alls många där, parken kändes tom. Ville inte ens tänka mig hur lång tid köerna annars kan ta då man såg hur långt "kö räckena" gick ut...

Kollade upp på deras hemsida finns visst 3 olika sorters.
Vanliga: $45 (de jag beskriv)
Guld: $80 (Man står mindre tid i kö än andra personer)
Platinum: $115 (Man får åka allt två gånger i rad)

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Attans att jag har missat denna tråden för än nu, beror väl på att jag hänger mer på Berg-och-Dalbaneforum än här på Sweclockers
Har varit runt i stora delar av Europa samt att ha hunnit med både Japan och Sydkorea. Dock inte USA ännu.
Senaste resan (nu i Augusti) var 2.5 veckor i från norra Tyskland till södra Italien då vi besökte ca 30 parker och åkte runt 100 banor (vilket inkluderade min 400:e bana). Bilder från senaste resan: Click.

De flesta parker utom de inne i städer (som de vi har i Sverige/Danmark) är att man betalar ett pris för att gå in som motsvarar entre+åkband, alla betalar detta även om man inte åker något. Sedan så har parker börjat introducera olika typer av saker så att man kan skippa att stå i kön, mot en kostnad förstås, allt ifrån Q-bots, FlashPass, ExitPass, etc. Är det bara en stor park med bra personal (som Liseberg) så behövs i mitt tycke inte dessa om det inte är grymt mycket folk i parken, så att man är säker på att få åka allt.

Kazen: Kingda-Ka är rätt meningslös egentligen, köa i ett par timmar för att åka en grej som är över på några sekunder, inte riktigt värt det, men ack så roligt

ZitreXx: Takabisha är en bana som ligger högt på min önskelista, tyvärr så ligger den i parken Fuji-Q, vilket emot resten av Japan är väldigt ineffektiv Första gången jag var där fick jag vänta i 4 timmar för Eejanaika (som X som var postad ovan fast större), 2.5 för Dodonpa, den andra hade vi åkt alla banor efter 5 timmar...
Inget riktigt höjdar ställe, men allt verkar hänga på när man är där...
Och andra sidan har de denna:

Dodonpa, 0-172 km/h på 1.8 sekunder, en rickig adrenalin kick, mycket snabbare acceleration än någon annan bana i världen

Soulnut: Kanske dags att söka efter ett berg-och-dalbane forum (finns tyvärr inget bra på svenska dock...)

Det är bara att packa bilen och dra söderut om man vill ha en del vettiga banor, redan i norra Tyskland finns det vettiga parker (t.ex. Heide Park), längre söderut finns även Europapark, Phantasialand, Walibi World, osv. Är man i Tyskland så tycker jag att man skall kolla upp om man åker förbi någon ambulerande tivoli (liknande Axels Tivoli, fast bättre, större och säkrare) som typ Hamburger Dom, Oktoberfest etc.

Släng er i väggen Axels kålmaskar:

Olympia Looping <3 En av de absolut bästa banorna i Europa...

Annars kan man ju alltid ta en billig flight över till England, där finns också en drös trevliga parker med sköna banor, bra ställe att börja på för att få in vanan

Sen skall jag bara säga: en stor bana betyder inte att den är bra, de riktigt stora banorna blir ofta väldigt långtråkiga...
Hellre en mindre kompakt jäkel med mycket fart och fläkt, eller som jag brukar göra på Balder, åka med bygeln så löst att man kan stå över bergen

Permalänk
Medlem

Sorry för att rota upp en gammal tråd... men de riktiga bergochdalbanorna hittar du på Fuji-Q Highland. Jag har skrivit mer om det och min resa till Japan här:
http://www.jonasresor.se/japan-skidakning-tivioli-fujiq-bergo...

Det var riktigt riktigt fett!

Permalänk
Medlem

Kingda Ka har nämnts några gånger. Kan bara intyga att den är brutalt kul. Speciellt om man sitter längst fram

Om man är där (eller på någon annan Six Flags-park) under högsäsong så är det sjukt värt att skaffa gold flash pass. Köpa sig förbi kön... gotta love it

Permalänk
Hedersmedlem

I juni kan du besöka Kolmårdens Djurpark och åka Wildfire.

http://wildfire.kolmarden.com/

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Inte världens häftigaste bod-banor kanske men i Finland(tammerforsk) finns en park som hade ett par lite annorlunda banor när jag var där för många år sedan. Bland annat Trombi där du ligger på mage i en hängande korg under rälsen, blir en rätt häftig känsla av frihet.
https://m.youtube.com/watch?v=QIZtFvkxjBI
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Jag kan inte få nog av berg- och dalbanor och undrar vilken/vilka parker ni skulle rekommendera för de bästa upplevelserna. Jag har varit på Gröna Lund, Liseberg och Tivoli Köpenhamn senaste tiden men känner att alla dessa har sina berg- och dalbanor på alldeles för liten yta. De som är gjorda för lite äldre tar ju ofta bara 45-60 sekunder att åka. Dessutom hittar man ofta bara en häftig berg- och dalbana per park vilket känns lite snålt då jag inte åker något annat.

Jag tar gärna emot förslag både på parker och berg- och dalbanor i och utanför Europa.

Orlando, USA
har en riktigt häftig virituell 3D-bana med simpsonstema som var sjukt kul och det pirrade rejält i magen. Har många bra fysiska attraktioner också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du besöker Orlando, Florida. Där kan du spendera lång tid innan du upplevt alla häftiga attraktioner!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Hjälpsam

Ferrari Land i PortAventura verkar bli försenade till 2017, men det är något som du skall hålla ögonen på.

PortAventura är rätt fet som den är men kommer en del galna attraktioner med Ferrari Land så den kombinationen har du nog at göra ett tag.

https://www.portaventuraworld.com/en/ferrari-land

https://en.wikipedia.org/wiki/PortAventura

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kingda Ka var sjuuuuukt häftig. Var där för 2 år sen och åkte den. Förra året var jag i Japan och på Fuji Q highlands och där fanns det en del riktigt sjuka banor bland en som är mer än 90 grad brant.

Nu i April bär det av till Hong Kong för Ocean Park, Macao för världens högsta Bungy Jump samt Happy Valley i Shenzhen.

Det är svårt att rekommendera en park bara men jag tyckte Japan var ett häftigare Land än USA samt att det var mycket mindre folk på Fuji Q än på Six Flags.

I England har du ju Thorpe Park som ska vara riktigt bra och det blir inte så dyrt för dig att resa.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är svårt att rekommendera en park bara men jag tyckte Japan var ett häftigare Land än USA samt att det var mycket mindre folk på Fuji Q än på Six Flags.

+1 på att japan är ett häftigare land att åka till.
Och angående Fuji-Q så verkar du ha varit dör på en bra dag. Har själv besökt parken två gånger och ena gången hann vi med totalt 4 åk på 8 timmar, resten var bara köande, och andra åkte vi alla banor och en del annat på 5 timmar. Så är man där rätt dag så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha något i närheten kan jag rekommendera Bakken utanför Köpenhamn - byggdes samtidigt som Tivoli men mer för "arbetarklassen"... Träbana (ev. världens äldsta...), manuella bromsare (danskar som sitter längst bak och röker samtidigt som de åker runt). Ju längre köer, desto bättre åk - för att öka kapaciteten så bromsar de mindre...

http://www.bakken.dk/svenska/bakken-danmarks-roligasta-nojesp...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

@loefet: Ja då måste vi haft tur, Var inte en människa där typ. Åkte allt minst 2 gånger. Det enda jag lipar över var att vi missade spökhuset för vi hade inte koll på att det stängde mycket tidigare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Six Flags, ganska enkelt att ta sig till Magic Mountain om man är i Los Angeles (och har bil). Grymt många bra berg- och dalbanor att välja mellan, många rekord har slagits i den parken. Vi var där i Februari och kötiderna snittade 30-60 minuter. Dock var det många attraktioner som havererade vilket var kasst.

Häftigast var Tatsu, Twisted Colossus (trä berg- och dalbana med två parallella spår) och Goliath tycker jag, X2 (gamla X) är hyfsad men lite för kort. Japan nästa kanske?

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.