Amiga eller Atari=?

Permalänk
Avstängd

Atari alla dagar!

Permalänk
Medlem

Om du kör en amiga500 så skaffa en extra diskenhet. Tro mig. Det är värt.

Permalänk
Inaktiv

Commodore 64 med Final Cartridge 3 som gör om din C64 till Amiga, nästan. https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Final_Cartridge_III

Permalänk
Avstängd

Jag har kört både amiga och atari back in the days men skulle jag välja en idag så blev det amiga 500/1200 utan minsta tvivel och har en 500 med extra minne + skärm och tac 2 som ligger i källaren ifall man skulle få retro vibbar nån gång men skulle jag köpa så siktade jag helst på en med disk för floppys och amiga är adhd framkallande idag

Om inte minnet sviker mig gick det att löda i gamla laptop ide diskar ...har nått svagt minne av att jag satt och lödde en ide kabel i yngre dagar och finns säkert färdiga lösningar för det idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför man behöver löda, men Amiga 600 och 1200 tar internt 2,5" IDE-hårddiskar av samma typ som satt i många bärbara PC på 1990-talet och en bit in på 2000-talet. Dock finns ju begränsningar på kapacitet (4 GB per partition, om jag minns rätt).

En ny användare av idag skulle förmodligen leta efter en minneskortsbaserad lösning, oavsett vilket märke man satsar på. Disketter är visserligen trevliga, men slitaget på framförallt diskettstation och i förlängningen även disketten gör dem något kortsiktiga lösningar. Speciellt Amigan är ökänd för att diskettstationerna tar stryk och slutar att fungera. Ofta sägs det hänga ihop med hur datorn alltid läser in ett helt spår från disketten och delar upp det i minnet efter sektorer, men det råder delade meningar om det är boven i dramat. I vilket fall upplever jag att identiska mekanismer fast använda på Atari-datorer håller längre. Det är absolut något att beakta om man köper en begagnad Amiga 500, att datorn kan fungera bra även om diskettstationen är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Just nu är amiga 600 med ett vampire2-kort mest amiga för pengarna. Hdmi + RTG grafikkort + sdkort som hdd.

Tufft. Lillbrorsan har fått både min A600 och min A1200, så det kanske vore nåt att kika på för honom som är intresserad av retrogrejer

Själv har jag ju kvar min Pegasos II som dock stått och samlat damm i nåt år eller två.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

När det var aktuellt för min del så föll det på att den enda som hade Atari i närområdet var ett rövhål..

Livlig trafik med Demos, mods och spel oss C= folk sinsemellan ^^

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Amiga 500 eller 1200 Är vad jag skulle satsa på idag, tänk också på att Amiga 500 finns i 2 olika modeller varav den senare har modernare hårdvara.

Har haft 3 st olika Amigor dels ursprungliga 500 och en den senare modellen som sen blev utrustad med 68030 CPU + flickerfixer mer minne, HDD och lite annat godis, sista Amigan blev en 4000.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Båda är roliga och intressanta system. En fördel med Atari är att de mot slutet tillverkade ett par modeller som hade den överlägset bästa hårdvaran, Atari Falcon. Tyvärr tror jag dock inte det finns särskilt mycket program till den.

En stor fördel med Amiga är att det finns klart mycket mer programvara och en större, mer livskraftig retro-scen.

Själv har jag fortfarande kvar min Amiga 1200.