Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Särskrivningar är hemskt att läsa för någon som har bra grepp om det svenska språket, kanske för att det förstör rytmen i rösten man läser med i huvudet, som plötsligt låter helt efterbliven.

Håller dock inte med om att det är så bra att använda "volten" eller andra uttryck för saker som har ett riktigt namn, ingen säger ju "metern" eller "litern" när man avser längd eller volym. Undra just varför spänning har blivit utvald att felbenämnas titt som tätt?

Däremot har jag mer förståelse för tekniska begrepp som saknar bra motsvarigheter i svenskan, som ditt "polyfitting", eller om man pratar om CAD så kan man säga t.ex. "Har du constrainat sketchen helt?". Just dessa termer saknar spontana, vettiga, svenska översättningar och blir lättare att dra på svengelska, och låter ofta bättre än en direkt översättning - "Har du "begränsat" sketchen helt?". Dock blir det väldigt fort för mycket svengelska för många vilket jag tycker är synd, då tappar svenska ord sina bruk fast de funkar alldeles utmärkt, t.ex. "Vi ska promota vår nya produkt" funkar ju lika bra att uttrycka som "Vi ska marknadsföra vår nya produkt" utan att man blandar in engelska. Kort sagt önskar jag väl att folk var lite bättre på att skriva svensk text .

Nu vill jag ju inte promota ( ) för användandet av volten, utan menar bara att jag finner det OK vid mindre formella sammanhang. Jag tror det har blivit såhär pga engelskans voltage alt. om man har en voltmeter framför sig och spänningen skulle öka, så kanske man spontant säger "nu ökar volten" istället för "nu ökar spänningen". Bara för att man ser att V ökar.

Sedan om tekniska begrepp som saknar svensk motsvarighet. Nu har jag aldrig arbetat i CAD och vågar inte yttra mig om ditt exempel, men jag tror det säkert finns någon svensk formell översättning till det också. Polyfit har ju kruvanpassning som översättning, men jag tror man väljer att prata lite svengelska för man vill relatera till kommandon och funktioner i mjukvaran. Sedan är man ju såklart bekväm av sig när man pratar "samma språk". "Surfplotta funktionen" --> "Rita kurvan i rummet/Skissera 3D-kurva"

Skrivet av Henrik-W:

[quote postid="16174870" userid="152219" name="Dajms"]
Antar att du föredrar datorskärm eller bildskärm, men i en annan tråd fick du falla för grupptrycket ser jag.
--

Nej, det är placeringen av R som är tokig. Att skriva skäRm är alltså helt OK men att skriva skRäm är ett SweC-unikt fel som jag "retat" mig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, baklängesmål. Såg inte att det var det som var felet. Känns ju mer som ett stavfel istället för ett ord som en person är fast bestämd att skriva. Så, är väl bara att knyta näven i fickan när man ser det.

Förlåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

[quote postid="16174870" userid="152219" name="Dajms"]
Antar att du föredrar datorskärm eller bildskärm, men i en annan tråd fick du falla för grupptrycket ser jag.
--

Nej, det är placeringen av R som är tokig. Att skriva skäRm är alltså helt OK men att skriva skRäm är ett SweC-unikt fel som jag "retat" mig på.

Skickades från m.sweclockers.com

känns som ett sånt ord jag skulle kunna läsa flera gånger utan att märka att det ens är felstavat. (såvida det inte påpekas som i detta fallet)

Permalänk
Medlem

Jag stör mig enormt på

Denna veckan
Detta huset
Denna soffan

Verkar vara nått som framförallt skåningar har för sig (?)
Otroligt fult.

Denna vecka
Detta hus
Denna soffa

Ska det vara så svårt...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Särskrivningar är hemskt att läsa för någon som har bra grepp om det svenska språket, kanske för att det förstör rytmen i rösten man läser med i huvudet, som plötsligt låter helt efterbliven.

Håller dock inte med om att det är så bra att använda "volten" eller andra uttryck för saker som har ett riktigt namn, ingen säger ju "metern" eller "litern" när man avser längd eller volym. Undra just varför spänning har blivit utvald att felbenämnas titt som tätt?

Däremot har jag mer förståelse för tekniska begrepp som saknar bra motsvarigheter i svenskan, som ditt "polyfitting", eller om man pratar om CAD så kan man säga t.ex. "Har du constrainat sketchen helt?". Just dessa termer saknar spontana, vettiga, svenska översättningar och blir lättare att dra på svengelska, och låter ofta bättre än en direkt översättning - "Har du "begränsat" sketchen helt?". Dock blir det väldigt fort för mycket svengelska för många vilket jag tycker är synd, då tappar svenska ord sina bruk fast de funkar alldeles utmärkt, t.ex. "Vi ska promota vår nya produkt" funkar ju lika bra att uttrycka som "Vi ska marknadsföra vår nya produkt" utan att man blandar in engelska. Kort sagt önskar jag väl att folk var lite bättre på att skriva svensk text .

Tycker att folk skriver alldeles för ofta på en infantil nivå på det här forumet. Lite fel kan jag också acceptera, men man ser ju enorma språkfel på dagsbasis på SweC som inte borde förekomma om man befunnit sig i det svenska skolsystemet ens en kortare period.

Något som jag stör mig på och har hört många gånger är folk som av någon anledning svär med "För i helvete!".
Det är för mig helt obegripligt varför man lägger in ett "i" där emellan.

Nu har jag raljerat tillräckligt, gonatt på er!

Finns en del avarter, men jag är försiktigt positiv. Tror de flesta verkligen försöker anstränga sig att skriva korrekt, det är lätt att få raljerande kommentarer. Det viktiga är ändå att kunna nå fram och skriva. Att vara aktiv på forum för unga är ett utmärkt sätt att förbättra sitt språk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hmpf, tack för den. 😒

\Lifooz

Det finns naturligtvis undantag och troligen tillräckligt många för att avfärda regeln till och med. Vidare är ju mitt stickprov ganska litet.

Det största problemet jag stöter på i dessa projektsammanhang är dock att folk hittar på nya ord och motiverar deras existens med att googla dom. Att hänvisa till SAOL och påpeka att t.ex. "tillgives" (tilldelas) inte finns är att prata för döva öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på folk som inte kan skilja ord som.

Huset - istället stavar dom husät eller Drömjobbet så skriver dom Dröm jobbet.

Eller klassen som dom stavar klasen. Sade man det lågt hade det varit med 1 "s" men säger man snabbt då blir det "2" S.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast

När detta ju ändå är ett datorforum så får vi inte glömma klassikerna "damfilter" och "damsuga"

Permalänk
Medlem

rökar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Söndrig är la ändå ett ord. Eller? Sönder är ju det iaf. Sen har vi ju paj/pajjat.

Fanns ett företag som hette "Paj Data".
Blir ju ganska så lustigt och även fel då det heter dator och inte data, om man nu inte menar information.
Sedan hade dom säkert ingen paj heller

Permalänk
Hedersmedlem

Att använda "han" när det ska vara "honom" vilket inte bara ser fel ut utan låter fel om man bara läser igenom det man har skrivit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Men lödade borde man ju kunna säga? "Lödade du fast kabeln igen?" (Löd du fast kabeln igen?) ??? xD

lödde heter det

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag skärde hon.

Permalänk
Inaktiv

Det värsta tycker jag ändå om folk som inte kan skilja mellan "de" och "dem" eller i värsta fall endast använder "dem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Värsta är ju ändå när folk skriver "volten", verkar tyvärr utbrett på forumet

Det kan ju ha att göra med att den bestämda formen av volt är just volten och att i princip alla som läser här förstår att höja volten innebär samma sak som att öka spänningen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svergie2:

Jag bor i Kungshamn, och det är väl så nära havet man kan komma. Här säger man så. Dock är ju Bohuslänskan rätt brutal här ute, men dom som pratar någorlunda rent säger "Jag bytade däck på bilen idag".

Lite kul att du hade mellanslag före utropstecknet i rubriken. xD

Särskrivning är det värsta som finns enligt mig, fullkomligt hatar det! >:( Överlag hatar jag också när man använder sig utav talspråk i skrift. Väll (vad fan är ens grejen?!), våran, nåt osv. Hatart! (See what I did there?)

Då kan du lägga ner användningen av "utav" på momangen Direkt vidrigt ord som helt saknar existensberättigande.

Vill ni se exempel på riktigt dålig grammatik och stavning i "redaktionellt" material bör ni surfa in på Gamereactor. Där är det högstadienivå på nio av tio texter. Grabbade första texten jag stötte på för ett ögonblick sedan, och visst fan är det felaktig kommatering i den allra första meningen:

"För första gången någonsin släpper Blizzard ett spel samtidigt till konsol och PC, vi kollar in deras stekheta Overwatch i mastig recension för att se om de kan skaka om actiongenren..."

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Det kan ju ha att göra med att den bestämda formen av volt är just volten och att i princip alla som läser här förstår att höja volten innebär samma sak som att öka spänningen.

Felet är att man använder en enhet totalt felaktigt och ser megadumt ut, att använda en bestämd form av enheten gör väl saken knappast bättre? snarare sämre.
Specifik form av Kilogram är kilogrammet, så om du gått upp i vikt under vintern så skriver du alltså: "Måste börja gymma igen, gått upp i kilogrammet av all julmat"

Permalänk
Medlem

Skulle vilja slänga in "överprisat" i tråden också.
När jag läser det ordet läser jag det som att något är väldigt överdrivet kritikerrosat. Sedan får jag läsa om när jag inser att det inte passar in och det istället menas att något är för högt prissatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Värsta är ju ändå när folk skriver "volten", verkar tyvärr utbrett på forumet

Det kanske är spänningen som driver dem?

Ja, här skall det vara dem! De som inte kan det är också lite väl utbredda.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

"Det ända som saknas nu"

Varför skriver folk med ä istället för e? Hur svårt ska det va haha

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem

Jag min morgontrötta skalle läste: Vad är grejen med "blyat"?
får nog bli en kaffe på den va...

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det kanske är spänningen som driver dem?

Ja, här skall det vara dem! De som inte kan det är också lite väl utbredda.

Ett knep jag fick lära mig om man är osäker på om man ska använda de eller dem är att "testa" meningen med vi eller oss istället. Funkar vi ska man använda de, funkar oss bättre ska man använda dem.

"som driver vi" "som driver oss", oss funkar, alltså ska det vara "som driver dem" precis som du skrev

Permalänk
Avstängd

Orka ej läsa hela tråden men då jag som smålänning både bott i Skåne samt västra Götaland är jag ganska säker på att "bytat" används flitigt i Skåne . I västra Götaland har jag aldrig hört det

Permalänk

Det jag stör mig absolut mest på är när man byter ut "de" och "dom" mot "dem". Jag kan itne läsa en text utan att stanna upp vid varje 2dem och bli irriterad.

Dem som skriver dem hela tiden, dem borde skjutas ....... Hemsk text

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Nycklen är också ett väldigt dumt påhitt. Nyckeln heter det...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Oj, baklängesmål. Såg inte att det var det som var felet.

Åfan, är det så det heter? Obs, inget ironiskt menat, jag har vid flera tillfällen sett liknande och för mitt inre sett nån script-kiddie som försöker verka ball när det skrivs, men det finns alltså en benämning på det. Är det någon "riktig" dialekt, eller bara en benämning på fenomenet?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Då är du ju å andra sidan inte i landskapet Västra Götaland längre

Att det ingår i den adminstrativa regionen känns mindre relevant för det dialektala.

Landskapet heter ju Västergötland, Västra Götaland är en region som innefattar delar av Västergötland bland annat.

Skrivet av Jonny Myran:

Då kan du lägga ner användningen av "utav" på momangen Direkt vidrigt ord som helt saknar existensberättigande.

Vill ni se exempel på riktigt dålig grammatik och stavning i "redaktionellt" material bör ni surfa in på Gamereactor. Där är det högstadienivå på nio av tio texter. Grabbade första texten jag stötte på för ett ögonblick sedan, och visst fan är det felaktig kommatering i den allra första meningen:

"För första gången någonsin släpper Blizzard ett spel samtidigt till konsol och PC, vi kollar in deras stekheta Overwatch i mastig recension för att se om de kan skaka om actiongenren..."

Gamereactor är inte så bra på grammatik, nej. Jag har dock sett mycket värre i en annan speltidning som visade sig vara finsk. Uppenbarligen skiljer sig den finlandssvenska grammatiken från den svenska, eller så var de bara kassa på den tidningen.

Skrivet av pekkasteele:

Det jag stör mig absolut mest på är när man byter ut "de" och "dom" mot "dem". Jag kan itne läsa en text utan att stanna upp vid varje 2dem och bli irriterad.

Dem som skriver dem hela tiden, dem borde skjutas ....... Hemsk text

Itne... Jag lyckas också skriva fel på inte på just det sättet hela tiden, vet inte varför riktigt men det har väl att göra med att man skriver bokstäverna växelvis med ens händer eller så.

En sak som jag stör mig på är att skriva exempelvis Ni, Du eller Er med stor bokstav i löpande text. Det känns inställsamt och billigt på något sätt. Kanske för att det verkar vara standard i reklamtexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Men lödade borde man ju kunna säga? "Lödade du fast kabeln igen?" (Löd du fast kabeln igen?) ??? xD

Lödde, så blir det bra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Rätt kul med vad folk stör sig på. För min del är bytat det självklara i både tal och språk, även om bytt också fungerar.

Data/datan och skärde är nog det jag stör mig mest på av det som tagits upp här.

@Pappy:
Dessa avkortade former sabbar ju helt flytet i meningarna när man säger dem

Jag får nog ta och införskaffa en spade och börja gräva lite vid länsgränsen...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Bytat är väl ytterligare en av SFI:s alla framgångar. Fast vad gör det när vi har mängder av dialekter som fullkomligt slaktar språket, inte blir det bättre av att stavningar som "dej", "mej" och "hen" blir accepterade av Svenska Akademien. Eller ostkrokar för den delen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det enda jag har stört mig på är "tack i förhand", fast det kanske är rätt?

Fult är det iaf

Visa signatur

Grubblare