Vilken av dessa TV högtalare? Andersson, Caton, och Dynavoice.

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa TV högtalare? Andersson, Caton, och Dynavoice.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hifi/hogtalare/canton-gl...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/hogtalare/ander...

Vilken av dessa tre kommer ge mig det bästa ljudet för tv/musik?

Vet ni om något bättre i samma prisklass 3.5 - 4.5 så får ni gärna länka det med.

Permalänk
Medlem

jag hade valt dynavoice, högtalare som fått bra kritik, dessutom bor jag 3min ifrån butiken ^^

hade inte rört de från andersson. budgetmärke

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

jag hade valt dynavoice, högtalare som fått bra kritik, dessutom bor jag 3min ifrån butiken ^^

hade inte rört de från andersson. budgetmärke

Dynavoice för mig personligen kvalar nog inte in som en kvalitéthögtalare.

Jag hade kört på Canton-högtalarna, beprövade och bra. Du har inte koll på begagnatmarknaden? Man får väldigt mycket för pengarna där..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Dynavoice för mig personligen kvalar nog inte in som en kvalitéthögtalare.

Jag hade kört på Canton-högtalarna, beprövade och bra. Du har inte koll på begagnatmarknaden? Man får väldigt mycket för pengarna där..

Jo Har hört det men bor i en håla så inga högtalare kommer ut på Blocket så vill gärna köpa nytt, men Canton ska man satsa på alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekmanova:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hifi/hogtalare/canton-gl...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/hogtalare/ander...

Vilken av dessa tre kommer ge mig det bästa ljudet för tv/musik?

Vet ni om något bättre i samma prisklass 3.5 - 4.5 så får ni gärna länka det med.

Jag har ett par M85 EX hemma och tycker det låter bra.

Du kan lätt spela till dig en varning eller tre om du bor i lägenhet.

Ska du bara ha 2 frontar till TV ljudet?

Permalänk
Medlem

Kör själv med Dynavoice, dock Magic serien. Är väldigt nöjd, mycket bang for the buck.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekmanova:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hifi/hogtalare/canton-gl...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/hogtalare/ander...

Vilken av dessa tre kommer ge mig det bästa ljudet för tv/musik?

Vet ni om något bättre i samma prisklass 3.5 - 4.5 så får ni gärna länka det med.

Jag tänkte bara ge dig ett annat tips om du sitter i tankar om tv ljud. Kolla på någon form av så kallad "limpa". En smal enhet man lägger under tv:en med flera mindre element för att simulera 3.0 (left front right). Om du kan få tag på en sådan som har stöd att bli styrd av tv:ens fjärr får du ett väldigt lätanvänt system, vilket brukar leda till mer användning.

Själv använder jag Sonos play bar som har just denna funktionen. Utöver att den kan styras med tv:en ir-fjärr startar / stänger den av när tv ger ut ljud / inte gett ljud på ett tag. Det betyder att den används varje gång tv körs utan att man tänker på det. Bara den en delen gör allt sjukt värt i mina ögon, och då är jag föredetta installatör samt teknikpryls-freak...

Utöver att det är högtalare till tv:en har den internetradio, Spotify, mm. Allt kan stryras från telefonen, så när du vill ha musik i rummer tar man bara fram luren och startar önskad källa.
Jag är rätt säker på att andra företag än Sonos gör liknande produkter så kolla gärna runder! Sonos är tänkt som en helhets lösning för ditt hem och börjar skina när du skaffar fler enheter. Man betalar just mycket för funktionalitet och tror limpan går lös för runt 7000 nu för tiden. Vill man kan man kompletera med trådlös (el behövs ofc) subwoofer kostar denne lika mycket till. Men bor du i lägenhet bör basen skippas om du inte vill reta upp grannar.

Mening är inte att just pusha Sonos utan bara en smartare lösning som leder till mer användning. Dock så länkade du vanliga högtalare så gissar att du redan har en förstärkare. Men tycker fortfarande du bör kika på en limpa, borde finna andra märke i din prisklass.
Vill du spana in limpan tror jag att det flesta HIFI-klubben brukar ha de hemma, de har säkert från andra märke också.

Sen bara en snabb kommentar av dina länkar, håll dig borta från Andersson. Budgetmärken som dessa ger lätt mer huvudbry än vad som är nödvändingt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Mening är inte att just pusha Sonos utan bara en smartare lösning som leder till mer användning.

På vilket sätt och varför skulle man använda riktiga högtalare mindre?
Hur är en limpa en "smartare" lösning?

Jag kan se poänger med limpor om inredning och annat gör att det inte riktigt lämpar sig med ett par stora högtalare, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle rekommendera en limpa istället för golvhögtalare på det här viset om det inte specifikt efterfrågats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

På vilket sätt och varför skulle man använda riktiga högtalare mindre?
Hur är en limpa en "smartare" lösning?

Jag kan se poänger med limpor om inredning och annat gör att det inte riktigt lämpar sig med ett par stora högtalare, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle rekommendera en limpa istället för golvhögtalare på det här viset om det inte specifikt efterfrågats...

Håller med, om man inte har platsbris eller av estetiska skäl inte vill ha golvhögtalare så ja. Annars nej, alla dessa all-in-one lösningar låter betydligt sämre än en medioker ljudanläggning. Har själv bytt från två golvhögtalare till 2 små plus en sub modell billig, det funkar, men det är inte alls lika rent och brett ljud. Det är mer ett "Coolt" ljud, lite som ett instagramfilter fast för ljud. Det finkar bra för film, mindre bra för musik.

Lite on topic. Har bra erfarenhet av dynavoice, men det är framför allt byggkvaliteen man tappar. Hade deras Magic serie för ett tag sen i högblank svart, och det är ju bara spånskiva med ditklistrad lackad yta som flagnade i kanterna efter ett tag. Ljudmässigt var de helt ok dock

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tagit Canton-högtalarna, Dynavoice ska vara prisvärda saker men tycker i prisklassen uppemot 4000 kronor börjar andra alternativ bli intressantare och även om jag inte hört just den modellen så känns Canton-högtalarna lite mer kvalitativa än Dynavoice.

Men dynavoice högtalarna är ju en storlek större liksom, så det är ju lite vad du prioterar just här.

För "mer" ljud, Dynavoice-modellen.
För "bättre" ljud, Canton-modellen.

Andersson paketet kanske är ett bra köp det också, visst är det ett budgetmärke och dom har en hel del skit, men dom har också en hel del saker som är förvånansvärt bra och imponerande med tanke på sin prislapp.
Ingen aning om just det här paketet dock. Så det är ju lite av en chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad har du för förstärkare i dagsläget?

Asså jag märker hur lite jag kan, måste man ha en förstärkare också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekmanova:

Asså jag märker hur lite jag kan, måste man ha en förstärkare också?

Till dom högtalarna du har länkat så ja, då måste du ha en förstärkare.
Det finns aktiva system som har det inbyggt.

Du kan köpa en hemmabioförstärkare och ett par golvhögtalare.
Till exempel det här:
https://www.dustinhome.se/product/5010870830/rx-v379---black
Och sen dom här:
https://www.dustinhome.se/product/5010881614/ns-50f-svart

Eller en soundbar som tipsades om innan, till exempel den här i din prisklass:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2964711

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

På vilket sätt och varför skulle man använda riktiga högtalare mindre?
Hur är en limpa en "smartare" lösning?

Jag kan se poänger med limpor om inredning och annat gör att det inte riktigt lämpar sig med ett par stora högtalare, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle rekommendera en limpa istället för golvhögtalare på det här viset om det inte specifikt efterfrågats...

För att den vanlige personen är bekväm. Du måste starta en maskin till, i detta fallet förstärkare, och sen varje gång ljudet ändras byta fjärrr. Då är det helt enkelt inte så smidigt. Allt som gör din användning mer strömlinjeformad kommer öka sannolikheten för användning.

Smartare för att många har funktioner inbyggt som internetradio och spotify. Ingen dator eller aux kabel till telefonen där du sedan har en halv klumpig styrning när du vill lyssna på dessa media. Och ser vi till den vanliga svensken idag så dominerar nog spotify eller motsvarande tjänst mot LP skivor / Ljudfiler på NAS / CD. Där av är blir dessa smartare, det finns inbyggt.

Jag skrev väll först att det kanske inte var det han fråga efter? Eller kanske jag som missminner mig, orkar inte ta upp det nu när jag skriver.
Åter igen, är du en vanlig användare så kommer funktionen vara det viktiga. Med största sannolikhet så är ditt media i 99% av gångerna det som kommer begränsa dig mest när det kommer till ljudkvalitet, inte hur fet förstärkare eller högtalare du har. Han har inte nämnt något om högupplösta filer eller LP-spelare? Han skrev för film och musik.

Hur han skriver tyder på att han inte är en entusiast. Känns som att du har valt att anta att han är en hård kritiker, precis som många andra folk här på forumet gör fast oftast gällande datorer.
Jag vet att jag nu kommer dra många över en kant men, om man nu har så bra kolla på ljud osv finns där då inte många andra bättre forum än SWEC? Bara att tråden ligger här ökar sannolikheten är det är den vanlige mannen och inte en audiofil.

Med allt ovan i åtanke så förstår jag inte varför en limpa är ett så dålig alternativ. Den har ju även inbyggd förstärkare som det nu visade sig att han saknade.

Jag är mycket väl medveten om att ljud för pengarna är inte alls högt på min Sonos sound bar men den används nästan dagligen. Den används när jag tittar TV, den används när jag har fest (med mina andra zooner), den används när jag sitter på balkongen / vardagsrummet och vill ha lite nice musik i bakgrunden (som jag då styr helt med telefonen). Ljudmässigt och volymmässigt spelar den tillräckligt bra för att tillfredsställa mina behov.
Så om jag bara uttalar mig bang for the buck, då får den nästa full pott.

Jag vet vad det innebär att ha förstärkare mm, hade en rörförstärkare innan som tog 30 sek att starta tex och rätt dålig layout på fjärrkontrollen. Och nej det var inget skit, det var en dyr historia från ett erkänt märke...
Jag är en mindre prylbög, men inte en audiofil. Jag har bra mycket mer kunskap och erfarenhet i området än gemene man då jag delvis jobbat med ljud. Men just för att jag har jobbat med det har jag sett hur mycket värt funktionalitet är om du inte är en fanatiker.

Det är bra att du har andra åsikter vilket leder till diskussion som nu vår kära TS kan ha nytta av. Men som du reagerade på mitt andra inlägg verkar du stött vilket jag inte kan förstå. För mig har du valt att se din vinkel och endast den. Vad sen helheten är spelar ingen roll. Och ärlig talat är det sådana saker som gör att man inte ibland orkar lägga sin tid på forum för man blir bara irriterad på ignorant folk. "Hur är en limpa en "smartare" lösning?" är bara ett exempel från din text som visar på detta. Jag skrev ju redan i inlägget delar av smartheten i det... Att det sen inte passar dig har absolut inget som helst med saken att göra, den blir inte dum pga av din åsikt.

Sorry för att jag gick off topic i sista stycket!
Jag önskar dig all lycka i att hitta lösning som passa dig bäst. Mitt tips som du nog bör förstå vi det här laget är att inte se förbi funktionaliteten på system du väljer att skaffa.

Permalänk
Inaktiv

Definition är bättre än Challanger om du ska köpa från Dynavoice. Df8 är den senaste, men dom säljer även df6 och df5
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-8-natural-oak-black-piano-front/4679/

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att Dynavoice Definition serien är betydligt bättre än deras billigare. Köpte Stativhögtalaren DM-6 ihop med centern DC-5 samt surround högtalarna DX-5.

Jag tycker ljudet är mycket bra för pengarna, ja även om det hade kostat det tredubbla.
Kevlarbas och hybriddiskant bestående av softdome + banddiskant är normalt förknippat med helt andra prisklasser.

Har också en XTZ 10.17 subwoofer till detta och det lirar mycket bra ihop med Yamaha bioreceivern jag har så jag är helnöjd.

Då spelas det också musik och inte bara tv/film som ställer lite högre krav än om man bara är ute efter mäktigt filmmuller. Spelat allt från kyrkorgel till Funkjazz med perfektionistisk precision på anläggningen. Fast även filmer låter långt mycket bättre med bra anläggning.

Man kommer faktiskt långt på bara ett par DM-6 och förstärkare då högtalaren går ned till 35hz i basen, så är man på budget kan man skaffa sig förstärkare/receiver och fronthögtalarna först och köpa till och bygga ut mer senare om man vill.

Det låter ändå så mycket bättre med riktiga högtalare och hygglig förstärkare än en ljudlimpa gör om man har plats för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

För att den vanlige personen är bekväm. Du måste starta en maskin till, i detta fallet förstärkare, och sen varje gång ljudet ändras byta fjärrr. Då är det helt enkelt inte så smidigt. Allt som gör din användning mer strömlinjeformad kommer öka sannolikheten för användning.

Smartare för att många har funktioner inbyggt som internetradio och spotify. Ingen dator eller aux kabel till telefonen där du sedan har en halv klumpig styrning när du vill lyssna på dessa media. Och ser vi till den vanliga svensken idag så dominerar nog spotify eller motsvarande tjänst mot LP skivor / Ljudfiler på NAS / CD. Där av är blir dessa smartare, det finns inbyggt.

Även förstärkare/receivers har följt med i utvecklingen. Allt det du skriver gör du även med en modern receiver och ett par govhögtalare. Min har exempelvis stöd för wifi, DLNA, spotify, internetradio och en app man kan styra allt med utan fjärrkontroll.
Väldigt ´strömlinjeformat´:-)

Permalänk
Medlem

Som tillägg till tråden vill jag bara slänga in att jag hade valt en del av dynavoice modeller framför canton. Hade nyligen ett par canton golvare hemma som tilltänkta till kontoret. Låg på ca 14 nya och de lät tyvärr i min mening inget vidare.

Sen att man på något sätt skulle kunna jämföra en ljudlimpa med ett par golv-högtalare och en förstärkare håller jag inte med om. Jag har lyssnat på sådana blandannat nämnda sonos och nej. Jag skulle då aldrig stå ut med det ljudet. Smidigt ja, men hifi? Nej!

Har man ont om utrymme så duger de.

Tips är att kika på Audio Pro t20 golvhögtalare som är aktiva. Ska man inte spela på väldigt höga volymer så piskar de både canton och dynavoice som nämns tidigare. Rent ut sagt låter dessa Audio Pro otroligt bra för priset!

De har både analog, optisk och bluetooth! Dvs hela paketet

Har dessa i sovrummet och har kört dem i vardagsrummet. Där lirar de både stort öppet och rent. Sen att de pinnar ner till 30hz med nivå (riktiga 30hz och inte cantons önsketänkande) är inte fy skam!