Permalänk

Nya DDR3 minnen, tips?

Ska köpa nya minnen. Helst 2 stickor då det blir trångt med 4. (Gör det ngn skillnad prestandamässigt?) Setupen är:

Intel Core i5-2500k / Be-Quiet Pure Rock
MSI P67A-GD65 B3, socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC 4GB

Tips?

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det ger inte prestanda men det är bekvämt om du är en sån person som har jättemycket grejer uppe helt enkelt. Men 8GB räcker finfint såvida du inte har flera spel och tiotal Chrome-flikar uppe samtidigt.

Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket du använder, om du inte går över 6GB behöver du inte orora dig. Jag låg själv ofta på 7-7.5 så jag uppgraderade till 16.

Permalänk

Min tolkning av denna svåra situation.

Skrivet av Cranzle:

Det ger inte prestanda men det är bekvämt om du är en sån person som har jättemycket grejer uppe helt enkelt. Men 8GB räcker finfint såvida du inte har flera spel och tiotal Chrome-flikar uppe samtidigt.

Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket du använder, om du inte går över 6GB behöver du inte orora dig. Jag låg själv ofta på 7-7.5 så jag uppgraderade till 16.

Själv tycker jag att det inte ens är lönt att ha 8GB i dagens samhälle. Jag menar varje dag ökas minneskraven, kolla bara på den senaste Windows uppdateringen! Den kräver nu dubbelt så mycket minne som den tidigare!! Du har helt fel om din åsikt att inte uppgradera RAM. Bara för att det tar 6GB idag behöver det inte göra det imorgon. Om du ska köpa mer RAM i dag så är 8GB per sticka ett krav för att säkra din framtid med en total uppgraderingsmöjlighet på hela 32GB.

Värt att tänka på är även om man kör virtuella maskiner så krävs det en enorm mängd RAM-minne av hög kvalitet. För övrigt fylls inte RAM-minnena om man fyller disken med spel som du påstår i denna mening...

Skrivet av Cranzle:

Men 8GB räcker finfint såvida du inte har flera spel

Kan också tillägga att du kanske borde undersöka din minnesanvändning i Chrome då 7GB på 10 flikar inte låter normalt och kanske kan vara en minnesläcka i en extension.

Permalänk

Tack för svar!

Har ni några tips på 2 stycken stickor som passar att köpa? 8gb vardera då.

/Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9419447/

Permalänk

Tack!
En fråga ba, är inte 2133Mhz minnen bättre då?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: Inte så du kommer märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Tack!
En fråga ba, är inte 2133Mhz minnen bättre då?

Köp 2133 och jo du kommer märka skillnad, den som säger annat har inte uppdaterat sin info på länge. Skillnaden i pris är absolut värd prestandavinsten.

https://www.proshop.se/RAM/RipjawsX-DDR3-2133-C9-DC-16GB/2422...

Dessa hade jag nog kört på.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

@TheMuffinMan: Inte så du kommer märka någon skillnad.

https://www.dustinhome.se/product/5010784236/hyperx-fury-blac...

Är dessa något att ha?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Absolut.

Permalänk

Angående Mhz på korten, passar alla eller? Dum fråga säkert!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: Nej alla moderkort stödjer inte dessa. Du får kolla vad som gäller för ditt moderkort.

Permalänk

Här står det vad som passar till mitt:
https://www.msi.com/Motherboard/P67AGD65_B3.html#hero-specifi...

Då passar alltså inte 1866Mhz eller?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd

Jag har samma HyperX minnen och kunde överklocka dom till CL9 2133MHz. Prisvärda även i 1866MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trädörr:

Själv tycker jag att det inte ens är lönt att ha 8GB i dagens samhälle. Jag menar varje dag ökas minneskraven, kolla bara på den senaste Windows uppdateringen! Den kräver nu dubbelt så mycket minne som den tidigare!! Du har helt fel om din åsikt att inte uppgradera RAM. Bara för att det tar 6GB idag behöver det inte göra det imorgon. Om du ska köpa mer RAM i dag så är 8GB per sticka ett krav för att säkra din framtid med en total uppgraderingsmöjlighet på hela 32GB.

Värt att tänka på är även om man kör virtuella maskiner så krävs det en enorm mängd RAM-minne av hög kvalitet. För övrigt fylls inte RAM-minnena om man fyller disken med spel som du påstår i denna mening...
Kan också tillägga att du kanske borde undersöka din minnesanvändning i Chrome då 7GB på 10 flikar inte låter normalt och kanske kan vara en minnesläcka i en extension.

Jag tror du underskattar hur mycket RAM t.ex. Twitch streams, addons m.m. tar. När jag har ~10 flikar uppe inkl. en stream på och kanske 3-4 addons så tar det ett par 2-3GB.

Att Windows tar mer minimalt RAM numera visste jag inte, trodde inte de skulle göra en sådan uppdatering. Fast å andra sidan kan du ju köra utan den också? Så förstår inte ditt argument.

Att framtidssäkra RAM-minnen är inte särskilt lönt då;
1) De är väldigt billiga och lätta att byta ut
2) Den dagen det är så pass att du måste byta ut RAM borde du nästan byta ut moderkort och dylikt också, det är sällan man helt plötsligt behöver köpa till RAM. Och i värsta fall kan man då byta ut sina gamla. Själv är jag inte kräsen över att byta ut mina 400kr stickor efter ett par år även om jag inte tänker använda dem mer.

Såklart är det bättre att köpa 2x8 istället för t.ex. 4x4 men om du redan har (som jag) 2x4 så tycker jag du max behöver ett till par 2x4. Det kommer dröja många år innan vi når 16GB-gränsen.

Och för övrigt så uttalar jag mig själv från en "vanlig" gamers perspektiv, en gamer som INTE kör virtuella maskiner, servrar etc.

Kan inte mycket om Dual-Channel, men jag har hört att det är bättre att köra på Dual-Channel om du uppgraderar än att köpa till en ensam större (kan vara fel, har inte kollat upp det själv).

TL;DR

RAM är billigt och lätt att byta ut, går hellre från 2x4GB till 4x4GB än 2x4 till 2x8GB + 2x4GB.