Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@deques Okey, det är alltså en fråga som kommer när man vill länka konton?
Gällande Samsungen som nån länkade tidigare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3131991
Är det nån som faktiskt jobbar i branschen och kan förklara lite?
För känslan jag får är att ÅF:arna har stora påslag?

På 10 dagar har den tvn droppat från 17k till 10k => ~40%.
Och jag utgår från att NoN inte säljer den med förlust.

Det är en utgående modell, så de väl knappast någon större vinst på den...
Kanske till och med möjligt att de faktiskt går lite back nu, men å andra sidan så tömmer de ut restlager, samt lockar folk att handla?

Den har dock länge legat nästan lite konstigt högt för att vara en av Samsungs "budget 4k" modeller. Nog har det funnits vinstmarginaler där

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

vilken platta ska man satsa på?
surf o film är kraven men dom kanske är likvärdiga?

Lamina eller Trekstor?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3270725
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3669681

Visa signatur
Permalänk

Ni som har varit på event likt det i Barkarby nu i helgen, brukar det vara helt smällpackat med folk redan vid öppning och på förmiddagen?

Permalänk
Skrivet av Sweet_Shadow:

Ni som har varit på event likt det i Barkarby nu i helgen, brukar det vara helt smällpackat med folk redan vid öppning och på förmiddagen?

När det öppnade var kön gigantisk. Gick nästan enda till avfarten till ICA Maxi. Kan inte föreställa mig att det blir mycket större nu dock.

Permalänk

Alina Rear 1080 innan de ens kommit ut

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Alina Rear 1080 innan de ens kommit ut

Förmodligen rätt stora marginaler på de första korten som släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Förmodligen rätt stora marginaler på de första korten som släpps.

Vore logiskt om det var precis det omvända.

Att kalla något rea som precis har släppts är dock borderline bedrägeri.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vore logiskt om det var precis det omvända.

Att kalla något rea som precis har släppts är dock borderline bedrägeri.

Inget fel med att ge rabatt även om de inte kommit på lager.
Dom skriver inte REA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedbullF1:

Alina Rear 1080 innan de ens kommit ut

Nej det gör de inte. Det är ingen "rea" de har, utan de har en 10% rabatt på hela sortimentet om man beställer via beta sidan, just för att kunder ska testa den och komma med rapporter om buggar, upplevelsen mm.

Skrivet av SUMITOMO:

Förmodligen rätt stora marginaler på de första korten som släpps.

Snarare tvärt om, de bygger en ny sida och har 10% rabatt om man beställer via den på hela sortimentet.

Skrivet av Yorg:

Vore logiskt om det var precis det omvända.

Att kalla något rea som precis har släppts är dock borderline bedrägeri.

Det är inte en rea, det är en "testa på beta" webbsidan rabatt på hela sortimentet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det gör de inte. Det är ingen "rea" de har, utan de har en 10% rabatt på hela sortimentet om man beställer via beta sidan, just för att kunder ska testa den och komma med rapporter om buggar, upplevelsen mm. (Det är dock inte 10% på grafikkorten).
Snarare tvärt om, de bygger en ny sida och har 10% rabatt om man beställer via den på hela sortimentet (Dock är inte grafikkorten nedsatta 10%,utan något mindre).
Det är inte en rea, det är en "testa på beta" webbsidan rabatt på hela sortimentet.

Det är ju exakt 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Ni som har varit på event likt det i Barkarby nu i helgen, brukar det vara helt smällpackat med folk redan vid öppning och på förmiddagen?

Jag var där när Inet Barkarby öppnade förra året, kom väl dit ca 2 timmar innan de öppnade butiken och då vart jag runt 30:e på plats. Denna gång kommer jag nog inte gå då det inte är lika många bra erbjudanden som tidigare, men finns väl vissa fynd som jag antar att folk kommer vilja köpa (bl.a. 399 kr för 250 GB SSD:n). Man kan då anta att det kommer bli kö, men säkerligen inte lika stor som förra gången iaf!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rain007:

vilken platta ska man satsa på?
surf o film är kraven men dom kanske är likvärdiga?

Lamina eller Trekstor?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3270725
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3669681

Lamina, utan tvekan.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har också en Plasma nu, en rätt fin 46" Panasonic, så jag undrar om jag skulle bli nöjd med den Samsungen...

Panasonic var ju kända för att göra de bästa apparaterna med plasma. Så nej det tror jag inte, fast det beror ju på hur gammal den är, vad du har för ljus i rummet mm. Kör själv en av de sista de gjorde och det lär dröja innan den åker ut. Iofs, tittar jag sällan på tv

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Lamina, utan tvekan.

För att?
Även fast prisskillnaden är 500kr? Och om vi blandar in point of view också samma svar?
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3422651

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg att GTX 1080 fanns med som dagens fynd. Knappast något fynd att köpa det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Såg att nån länkade till nya priser för spotify familj.
Jag hittar dock ingen läsning om vad som räknas som en "familj"?

Dvs, är det ok att jag stoppar in morsan, syrran, bror och far, trots att vi alla är vuxna och bor på olika adresser?

https://www.spotify.com/se/legal/family-plan/

Är det nån som vet vad spotify gör för "checkar"?
Vad hindrar t ex 5 polare att dela på detta?
Tycker det verkar väldigt suspekt, känns som att dom kan förlora extremt mycket stålar...

Visst att några kommer nappa, typ nån förälder som lägger till Family så att kiddsen får premium.
Men dessa borde väldigt fort motarbetas av att 5 polare = 500:- / mån går ihop och helt plötsligt bara betalar 150:-.
Mao en potentiell förlust på 350:- / 5 pers för spotify?

EDIT: Okey, i sista steget innan man ska betala så stod det, märkligt att detta inte syns nån annanstans?
Men min fråga kvarstår då, hur fasen ska Spotify verifiera att man delar adress?
Det enda man (eventuellt) har fyllt i är ju Land, Postnummer och Födelsedatum...

Undrar också det. Funderar och dela med min kompis då vi bor på samma adress (hela vårt lägenhetskomplex har samma adress).

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Undrar också det. Funderar och dela med min kompis då vi bor på samma adress (hela vårt lägenhetskomplex har samma adress).

Bor ni i samma lägenhet? Om inte så bör ni ha olika adresser, då lägenhetsadresser är uppbyggda med:

Gata / port / våning-lägenhet

Ex: Swecklockersvägen 1337 lgh 37
(Väg, gatunummer, lgh 37)

Alla har då olika adresser, då lgh 37 är adressen, lgh 38 osv är ny adress.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Spotitify familj? vem som är vad? och var bor de? vilken storlek på skor har de? Hrrrrrrrrmmmmp!!!?

..och det köper ni?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rain007:

För att?
Även fast prisskillnaden är 500kr? Och om vi blandar in point of view också samma svar?
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3422651

Skickades från m.sweclockers.com

Lamina har en nyare Atom-processor än de övriga två i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Bor ni i samma lägenhet? Om inte så bör ni ha olika adresser, då lägenhetsadresser är uppbyggda med:

Gata / port / våning-lägenhet

Ex: Swecklockersvägen 1337 lgh 37
(Väg, gatunummer, lgh 37)

Alla har då olika adresser, då lgh 37 är adressen, lgh 38 osv är ny adress.

Ah, då vet jag! Skiter nog i det kanske. Ska iaf säga till mina föräldrar och min syster att de borde skaffa familj då de i nuläget har 3 olika konton (och ja de bor alla tre på samma adress).

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av rain007:

För att?
Även fast prisskillnaden är 500kr? Och om vi blandar in point of view också samma svar?
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3422651

Skickades från m.sweclockers.com

För att lamina har bättre byggkvalite, 64 bitars uefi och atom x5 8300 som slaktar Z3735.

POV borde heta POS. Rör den inte ens med gummihandskar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Ah, då vet jag! Skiter nog i det kanske. Ska iaf säga till mina föräldrar och min syster att de borde skaffa familj då de i nuläget har 3 olika konton (och ja de bor alla tre på samma adress).

Ja Spotify får ju Microsoft att framstå som scouterna i den kampanjen.

Bad deal.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Satt och slösurfade igår natt och hittade av en slump en superbillig 4TB HGST-disk hos Proshop.
HGST MegaScale DC 4000.B HMS5C4040BLE640

1299kr. Verkar normalt gå på runt 3k. Trodde först prissättningen var fel, men slängde iväg en beställning för att testa. Idag gick beställningen igenom och den är packad och klar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2338419

Det här verkar ju nästan för bra för att vara sant?!

Enligt HGST är disken avsedd för

Citat:

[...] low-workload applications such as bulk storage for unstructured or big data, disk-to-disk backup, online archives, or long-term data retention [...]

och hos Backblaze (suck!) är Megascale 4000.B en av de diskar med allra lägst failure rate, trots 20% lägre MTBF än tex WD Red.

Från databladet:

Citat:

The HGST MegaScale DCTM 4000.B is designed to meet the needs of the scale-out data center where low- power, high-capacity, cost-e ective storage is essential. MegaScale DC addresses low application workloads that operate within 180TB per year. Typical low-workload applications include multi-drive replicated environments, disk-to-disk backup and restore snapshots, online archives, big data stores and long-term data retention that benefit from low-cost or energy usage.

180TB/år borde man ju klara att hålla sig under...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Haha, jo exakt. Kände lite samma sak själv. Men sedan såg jag att priset låg på samma nivå även i ett antal tyska butiker (ännu billigare tillochmed, men vi drabbas ju av copyswedes maffiafasoner). Så det kanske är legit ändå, om inte alla gjort samma prismiss samtidigt.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det här verkar ju nästan för bra för att vara sant?!

Enligt HGST är disken avsedd för och hos Backblaze (suck!) är Megascale 4000.B en av de diskar med allra lägst failure rate, trots 20% lägre MTBF än tex WD Red.

Från databladet:
180TB/år borde man ju klara att hålla sig under...
Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, med lägre failure rate samt ~18% billigare per GB än WD Red så känns det lite väl dumt att inte klippa till nu när man ändå behöver ett par nya.
3 års garanti också, samma som Reds.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Ptja, med lägre failure rate samt ~18% billigare per GB än WD Red så känns det lite väl dumt att inte klippa till nu när man ändå behöver ett par nya.
3 års garanti också, samma som Reds.

Är det vanliga konsument diskar eller enterprise ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Ptja, med lägre failure rate samt ~18% billigare per GB än WD Red så känns det lite väl dumt att inte klippa till nu när man ändå behöver ett par nya.
3 års garanti också, samma som Reds.

Vad ska ni ha diskarna till? HGST är arkivdiskar (typ backup) och bör nog inte användas till något annat.
*edit*
Jag har nog fel: detta verkar inte vara SMR-diskar, så funkar nog helt OK i NAS!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Ptja, med lägre failure rate samt ~18% billigare per GB än WD Red så känns det lite väl dumt att inte klippa till nu när man ändå behöver ett par nya.
3 års garanti också, samma som Reds.

Verkar helt klart prisvärt, jag skulle gissa att det är en utgående modell (lanserad 2013) och att HGST tömmer sitt Europa-lager. Lite intressant är att Proshop har två olika Megascale-diskar i sitt sortiment, den andra kostar 3800 kr. Tyvärr har de inte specat modellkoden på den dyrare så det går inte att googla vidare på den. De specar den dyrare med lite lägre sannolikhet för läsfel och dubbelt så många i/ur-laddningscykler.

Skrivet av pompa_kumla:

Är det vanliga konsument diskar eller enterprise ?

Mer enterprise än konsument iaf, de är inte gjorda för att arbeta dygnet runt men är ändå avsedda att användas i datacenter.

Skrivet av Roger W:

Vad ska ni ha diskarna till? HGST är arkivdiskar (typ backup) och bör nog inte användas till något annat.

Blanda inte ihop äpplen och päron. HGST är ett varumärke (som för övrigt ägs av WD) och de har flera olika serier med hårddiskar för användning i allt mellan kontorsdatorer och data-center. HGST Archive är en av dessa serier och Megascale är en annan. I databladet skriver de att avsedd användning är "low-workload applications includ[ing] multi-drive replicated environments, disk-to-disk backup and restore snapshots, online archives, big data stores and long-term data retention", dvs inget om offline storage. Som NAS-disk tror jag de fungerar utmärkt.

https://www.hgst.com/products/hard-drives/megascale-dc-4000b

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Blanda inte ihop äpplen och päron. HGST är ett varumärke (som för övrigt ägs av WD) och de har flera olika serier med hårddiskar för användning i allt mellan kontorsdatorer och data-center. HGST Archive är en av dessa serier och Megascale är en annan. I databladet skriver de att avsedd användning är "low-workload applications includ[ing] multi-drive replicated environments, disk-to-disk backup and restore snapshots, online archives, big data stores and long-term data retention", dvs inget om offline storage. Som NAS-disk tror jag de fungerar utmärkt.
https://www.hgst.com/products/hard-drives/megascale-dc-4000b

Hmm, verkar som du har rätt! Jag var av någon anledning hyfsat säker på att dessa diskar var SMR-diskar, men det verkar som jag är helt på fel spår... Så jag backar på det jag sade innan!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det här verkar ju nästan för bra för att vara sant?!

Enligt HGST är disken avsedd för och hos Backblaze (suck!) är Megascale 4000.B en av de diskar med allra lägst failure rate, trots 20% lägre MTBF än tex WD Red.

Från databladet:
180TB/år borde man ju klara att hålla sig under...
Skickades från m.sweclockers.com

Jäklar vad intressant. Sitter just och funderar på att bygga en NAS, då kanske det här kan vara något.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10