Permalänk
Medlem

Programmeringsdator

Hej,

Jag är intresserad av att köpa en kraftfull programmeringslaptop med ett riktigt fint tangentbord att skriva på.
Planen är att bli mästare inom men del av detta och lära sig grunderna i annat.

  • Java & script

  • PHP

  • .NET

  • .NET

  • C

  • SQL

  • Python

  • HTML 5 CSS

  • CAD

  • Lightroom

Vidare till datorn så vill jag ha en som är under 3kg och max 15" då jag kommer att flytta på mig en del. Jag kommer inte ha tillgång till USB tangentbord eller mus. Den kommer oxå att användas mycket utomhus så batteritid och inte en skärm som speglas alldeles för mycket.

Det står mellan dessa tre datorer om ingen annan kommer med förslag: Lenovo T460s
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3646716
Då jag känner mig säker med kvaliteten, batteritiden och att jag inte kommer slösa tid på att spela spel

Även T460p
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3646646
Kraftfullare, om det nu behövs? Samma sak med kvaliteten här och kanske klarar denna av "mellan avancerad" CAD körning och fotoredigering? Pga grafikkortet och 4 kärnig. Programmeringsmässigt är väl denna bättre än T460s? Är det märkbart dock?

Dell XPS 15"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3425272
Att redigera bilder på denna måste vara väldigt fint? Den har ju bra hårdvara oxå men fundera på ifall man skriver mycket, så kanske tangentborden på thinkpads passar bättre?

Jag bryr mig enbart om grafikkort för att det ska flyta bättre inom CAD och fotoredigering, om det nu har betydelse?
Vilka av dessa tre rekommenderar ni? Det står mellan dessa tre för mig, ifall inte någon har ett annat förslag.
Väldigt tacksam för svar.
Mvh

Inlägg redigerat enl § 9. // MOD
Permalänk
Medlem

ThinkPadorna är väl kända för sina tangentbord, dock har tangentborden tyvärr blivit markant sämre sen de bytte till "Island/Chiclet keys" (alla laptops har ju det idag tyvärr). Finns dom som moddar in tangentborden från äldre ThinkPads (*20-serien och äldre, t.ex. T420) för att få det bästa av båda världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

ThinkPadorna är väl kända för sina tangentbord, dock har tangentborden tyvärr blivit markant sämre sen de bytte till "Island/Chiclet keys" (alla laptops har ju det idag tyvärr). Finns dom som moddar in tangentborden från äldre ThinkPads (*20-serien och äldre, t.ex. T420) för att få det bästa av båda världar.

Det var ju mindre trevligt att höra att de tappat kvalitet så. När jag själv bor i en sån liten stad att ingen butik jag varit inne i (iofs bara vart på el-giganten) hade inga dells ÖHT eller någon thinkpad.
Är tangentborden likvärdiga och jag kommer skriva mycket så lutar det nästan mest mot en XPS då. Dom verkar riktigt fina. 15.6" är säkert lite trevligare att programmera på än en 14" även om de inte är så stor skillnad.
Men jag kommer sitta utan mus oxå har jag som fastnat för att använda den där röda klittan, sen att det ska vara kaffespillsäkert på thinkpadsen talar ju för de.
Men Xps:n och verkar ju otroligt fin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Det var ju mindre trevligt att höra att de tappat kvalitet så. När jag själv bor i en sån liten stad att ingen butik jag varit inne i (iofs bara vart på el-giganten) hade inga dells ÖHT eller någon thinkpad.
Är tangentborden likvärdiga och jag kommer skriva mycket så lutar det nästan mest mot en XPS då. Dom verkar riktigt fina. 15.6" är säkert lite trevligare att programmera på än en 14" även om de inte är så stor skillnad.
Men jag kommer sitta utan mus oxå har jag som fastnat för att använda den där röda klittan, sen att det ska vara kaffespillsäkert på thinkpadsen talar ju för de.
Men Xps:n och verkar ju otroligt fin...

En annan variant är ju om man orkar släpa med sig separat tangentbord. Antingen något schysst 60% mekaniskt eller varför inte ett sånt här:

Förstår om det inte är ett alternativ för många dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

En annan variant är ju om man orkar släpa med sig separat tangentbord. Antingen något schysst 60% mekaniskt eller varför inte ett sånt här: http://17c4dcd7f91259d8cc66-f5932f6db0039e8c02f89a70c334ff0e.r2.cf1.rackcdn.com/wp-content/uploads/sites/2/48086.jpg

Förstår om det inte är ett alternativ för många dock.

Tror inte det skulle passa mig så bra då det tar upp plats framför laptopen på skrivbordet och vid andra annorlunda arbetsställningar jag har.

Har ändrat min önskelista lite och den ser nu ut så här

Priserna är irrelevanta här utan det är dessa modeller och så ändrar jag hårdvaran för vad som passar bäst.
Kommer inte använda mig av någon mus, t-bord eller extern skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Tror inte det skulle passa mig så bra då det tar upp plats framför laptopen på skrivbordet och vid andra annorlunda arbetsställningar jag har.

Har ändrat min önskelista lite och den ser nu ut så här

Priserna är irrelevanta här utan det är dessa modeller och så ändrar jag hårdvaran för vad som passar bäst.
Kommer inte använda mig av någon mus, t-bord eller extern skärm

Jag brukar inaktivera laptopens inbyggda tangentbord och lägga det externa ovanpå det inbyggda tangentbordet för att spara plats när jag tvingas använda en laptop med dåligt inbyggt tangentbord, men det är knappast optimalt.

Permalänk
Medlem

Carbon:en är riktigt bra och lätt och dess tangentbord är det inget fel på alls... Nej det är inte som ett mekaniskt fullstorlek men jag har inte hittat nåt bättre på en så liten laptop (tycker carbons tgb är bättre än t450 som jag också har).
Skärmen utan touch är inte heller högblank men Max ljusstyrka är lite låg så jag skulle inte sätta mig med solen i ryggen och använda datorn med solljus direkt på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med Lenovo 460 är dubbla batterier(möjligheten till). Då får du 15 timmar på batteri med prestanda. De andra maskinerna får du 6-7 timmar utveckling/virtuella maskiner batteritid på.

Sen rekommenderar jag ju verkligen en trådlös råtta, då att markera o dra på en trackpad inte är någon skojig upplevelse.

// LZ

Permalänk
Medlem

Tack för svaren jag har fått

Kan väl säga nu direkt att jag väljer undan Asusen i vart fall.
Tänkte berätta lite mer om hur jag kommer använda datorn, så kanske det skulle vara lättare för er att avgöra vad som skulle passa mig bättre

I September flyttar jag utomlands. Kommer använda datorn i lägenheten, där skulle jag kunna använda en råtta och tangentord.
Men minst lika mycket tid kommer jag nog spendera vid, i bibliotek, lobby och framförallt poolen i Thailand.. Jag har aldrig haft värmeproblem med thinkpaden jag använder nu, men då har jag inte arbetat så hårt med den heller.
Fördelarna för mig med thinkpaden är kvaliteten i helhet som ex spill/stänkskydd om något barn beslutar sig för att "kasta vatten" på mig, blir det skada då så får jag väl ta det med föräldrarna till ungen. Värmeproblem talar väl för thinkpadens fördel? Då jag inte kommer skaffa mig någon mus så tycker jag at
t den röda klitan på thinkpadsen fungerar välädigt bra
Om Carbonen är dålig i solljus kanske den inte fungerar så fint där heller. Eller så kanske jag självmant väljer att sitta i skuggan.
Jag har inte haft några tidigare problem med att markera text med trackpointen på en thinkpad så tror jag klarar mig utan en trådlös råtta.
Det fina med XPS 15 är ju hårdvaran, större skärm med bättre färgåtergiivning - då det händer att jag redigerar raw filer i lightroom. USB-C /& Thunderbolt saknas på T460p.

Fungerar ett sånt där mekaniskt tangentbord väldigt bra att sätta över det befintliga tangentbordet för att skriva texter på? Har aldrig sett eller prövat, men får känslan av att det skulle kunna bete sig glidaktigt?

Nu har jag gått så mkt OT att den här tråden handlar mest om datorval. Där jag oxå har en tråd om dessa datorer och summerade med detta

Fördelar XPS 15"

+ Skärmen, både upplösning, tocuh och infinity
+ Hårdvaran
- Värmen(?)
- Kvaliteten - jämfört med thinkpads då (spillskydd etc)
? ljudnivån - här gissar jag vilt att thinkpaden är tystare.

Sen är det väl bara att vända på det negativa och positiva om man jämför XPS 15 och en thinkpad T460p
Är det något jag har missat betydligt här?

Vilken dator hade ni valt?

Just nu lutar det nog mest mot XPS 15

Permalänk
Medlem

Ähh, sluta gnäll på tangentbordet, lär dig koda istället !

Dessutom att flytta till Thailand och smutta bira, blir nog svårt att bli mästare i ett programmeringspråk. Du kanske blir mästare i att supa.
Det absolut viktigaste enligt mig är att du har 1080p. För att splitta en texteditor och programmeringsinstruktioner.

Permalänk
Permalänk
Datavetare

Du nämner CAD, är novis på det området men har ändå noterat att när man testar prestanda i CAD-program som verkar grafikkortet vara i det närmaste irrelevant, det som spelar roll är CPUn och då främst dess enkeltrådprestanda. Här är ett exempel

Dold text

Vad som sedan är viktigast är väldigt personligt, nog mer så på en laptop där formfaktorn kommer kräva olika avvägningar.

Personligen föredrar jag t.ex. "chiclet keyboard" och väljer därför Apples Macbook Pro och Dells XPS över Lenovo. Fast överlägset viktigast när det kommer till tangentbordet är layout, den skiljer sig på några väldigt kritiska punkter bland olika laptops. T.ex. har det lösa tangentbord som @s0sdaf länkar i min mening (åsikt alltså, inte fakta) totalt idiotisk layout då placeringen av page-up/down gör dessa tangenter helt oanvändbara. Jag vill ha page-up/down på pil upp/ned ihop med "fn" (som det är på bl.a. XPS och MBP). Föredrar också "fn" till höger om "Ctrl", så där är t.ex. XPS bättre än MBP och Lenovo. Det brukar gå att byta plats i BIOS eller i inställningar, då är det bara storleken som blir fel, "ctrl" är normalt bredare än "fn".

Du kanske tycker annorlunda och det är sådana personliga preferenser som ska avgöra valet.

Vad det gäller skärmen ska du tänka dubbelt upp! D.v.s. vilken upplösning anser du ger en vettig upplösning i oskalat läge, d.v.s. med zoom nivå på 100 %. Personligen tycker jag 1280x800/1366x768 är lämpligt för 13-14" medan 1600x900 fungerar bra för 14-15". För att få text riktigt skarp vill du ha exakt dubbla denna upplösning så zoom-nivån blir 200 %. Det blir mindre problem och bättre resultat att köra med just 200 % jämfört med t.ex. 150 % eller 250 %. Så skärmen ska ligga runt 2560x1440 för 13-14" och runt 3200x1800 för 14-15".

Åter igen, du kanske tycker att 1920x1080 fungerar oskalat på 15" och då är ju XPS15 perfekt!

Den tredje komponenten som jag anser absolut kritiskt på en laptop är touchpad. Dell XPS13/15 hade en ruggigt bra touchpad i 2013/14 års modeller, men av någon anledning bytte man till en modell som är något sämre. Idag är Apple åter igen ensam herre på täppan just här, fast bara om man kör OSX då deras touchpad inte alls fungera lika bra under Windows, där finns andra alternativ som är bättre. Att markera text och liknande fungerar hur bra som helst på MBP och 2013/14 års XPS, kör "tap-to-grab" och sedan kan man enkelt markera sin text med ett finger på plattan (och det fungerar varje gång vilket inte är fallet på andra laptops jag testat, om de ens har "tap-to-grab").

Hur någon kan använda den lilla styrpinnen övergår mitt förstånd, men åter igen: andra tycker annorlunda!

Personligen tycker jag att en laptop blir rätt värdelös om någon av tangentbord, touchpad eller skärm är dålig. Saker som batteritid och CPU kraft ligger definitivt längre ned på skalan. Men här finns lite mer avvägningar: bryr du dig om batteritid så skippa dGPU och undvik modeller med fler än två kärnor! Rent generellt är det bättre att ha en tvåkärnig CPU med högre enkeltrådprestanda än flera kärnor, det även vid programutveckling då t.ex. Java och .NET stödjer inkrementell kompilering så är extremt sällan du får nytta av många kärnor. Jobbar du med stora C++ projekt kan det vara läge att fundera på 4-kärnigt dock då C++ kod tar lång tid att kompilera och varje fil kan effektivt hanteras av en egen CPU-tråd.

Av de du listat skulle jag välja XPS15 (har själv en 2014 års XPS15). Gillar du tangentbordet på Lenovon så tycker jag ändå att T460p har ett bättre val av upplösning för de saker du vill göra. Är OSX okej så har du också MBP13/15, skulle dock aldrig välja en MBP för att köra Windows på (har testat det på de två MBP jag haft, det blir en väldigt mycket sämre dator på många sätt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller skärmen ska du tänka dubbelt upp! D.v.s. vilken upplösning anser du ger en vettig upplösning i oskalat läge, d.v.s. med zoom nivå på 100 %. Personligen tycker jag 1280x800/1366x768 är lämpligt för 13-14" medan 1600x900 fungerar bra för 14-15". För att få text riktigt skarp vill du ha exakt dubbla denna upplösning så zoom-nivån blir 200 %. Det blir mindre problem och bättre resultat att köra med just 200 % jämfört med t.ex. 150 % eller 250 %. Så skärmen ska ligga runt 2560x1440 för 13-14" och runt 3200x1800 för 14-15".

Åter igen, du kanske tycker att 1920x1080 fungerar oskalat på 15" och då är ju XPS15 perfekt!

Hur väl fungerar högupplösta skärmar på windows? Finns det fortfarande problem med vissa program så som chrome, eller fungerar det utan problem? Är det många program som har stöd för dubbelt så hög pixeltäthet, alltså har de ikoner i högre upplösning så att allt ser skarpare ut, eller är det egentligen bara texten som blir skarpare?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sony?:

Hur väl fungerar högupplösta skärmar på windows? Finns det fortfarande problem med vissa program så som chrome, eller fungerar det utan problem? Är det många program som har stöd för dubbelt så hög pixeltäthet, alltså har de ikoner i högre upplösning så att allt ser skarpare ut, eller är det egentligen bara texten som blir skarpare?

Från Windows 8.1 skulle jag säga att det fungerar utmärkt. De program som fortfarande har problem är väldigt få och de program jag personligen använder som har problem med 200 % är sådana där UI är i stort sätt irrelevant i alla fall, t.ex. blir det lite skumt i den VPN-klient jag kör till jobbet och i Steam dubblas storleken på alla pixels (så det blir som om man kör halv upplösning).

MS Office fungerar lysande, vilket också gäller Chrome, Firefox och IE. Skype var ganska sena att fixa vettigt stöd för högupplösta skärmar, men det är också löst numera. Har aldrig märkt att ikoner och liknade ställer till problem, tror i.o.f.s. man inte alls märker lika väl om dessa bara skalats upp som man gör med text.

Kört 3200x1800 med 200 % zoom på 15" (upplösningen för 2013/14 års XPS15) i ca 2,5 år nu och skulle aldrig kunna gå tillbaka till en icke "retina" skärm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Hade nästan helt bestämt mig för en Dell XPS till dess att du nämnde tangentbordet i slutet. Men det är en månad bort före jag ska köpa ändå, så får fundera lite mer.
Tack för ett bra svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den tredje komponenten som jag anser absolut kritiskt på en laptop är touchpad. Dell XPS13/15 hade en ruggigt bra touchpad i 2013/14 års modeller, men av någon anledning bytte man till en modell som är något sämre. Idag är Apple åter igen ensam herre på täppan just här, fast bara om man kör OSX då deras touchpad inte alls fungera lika bra under Windows, där finns andra alternativ som är bättre. Att markera text och liknande fungerar hur bra som helst på MBP och 2013/14 års XPS, kör "tap-to-grab" och sedan kan man enkelt markera sin text med ett finger på plattan (och det fungerar varje gång vilket inte är fallet på andra laptops jag testat, om de ens har "tap-to-grab").

Vilken PC har bättre TouchPad i Windows än MacBook Pro? Nog för att TouchPad:en är ännu bättre i OSX, men jag har trots det ändå inte hittat nån som är bättre även när man kör Windows. Men vill gärna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilken PC har bättre TouchPad i Windows än MacBook Pro? Nog för att TouchPad:en är ännu bättre i OSX, men jag har trots det ändå inte hittat nån som är bättre även när man kör Windows. Men vill gärna göra det.

Kör du en Thinkpad har du ett betydligt mycket mer ergonomiskt alternativ; trackpointen (aka "klittan") mitt i tangentbordet som gör att du inte behöver flytta händerna stup i kvarten.
Den tar i ärlighetens namn ett tag att vänja sig vid men när du väl gjort det kommer du aldrig vilja återgå till en touchpad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av improwise:

Vilken PC har bättre TouchPad i Windows än MacBook Pro? Nog för att TouchPad:en är ännu bättre i OSX, men jag har trots det ändå inte hittat nån som är bättre även när man kör Windows. Men vill gärna göra det.

Upplever att 2013/2014 års XPS13/15 absolut har en bättre touchpad under Windows än vad MBA/MBP mäktar med, är överhuvudtaget riktigt nöjd med touchpad på XPS då den väldigt nära MBA/MBP under OSX.

Problemet är att Dell bytte touchpad till en som följer specifikationen för Windows Precision Touchpad. Man tycker det borde vara ännu bättre men tycker det blev ett steg ned, vilket är trist då nya XPS i övrigt är likvärdig eller bättre (skärmpanelen och ännu kompaktare yttermått).

Skulle också säga att touchpad i Lenovo ThinkPad X1 Carbon (har bara testat 2015 års modell) spöar MBP/MBA under Windows. Men MBA/MBP touchpad är absolut bättre än genomsnittet även under Windows (däremot finns det rätt många andra orsaker att inte köra Windows på dessa maskiner).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Upplever att 2013/2014 års XPS13/15 absolut har en bättre touchpad under Windows än vad MBA/MBP mäktar med, är överhuvudtaget riktigt nöjd med touchpad på XPS då den väldigt nära MBA/MBP under OSX.

Problemet är att Dell bytte touchpad till en som följer specifikationen för Windows Precision Touchpad. Man tycker det borde vara ännu bättre men tycker det blev ett steg ned, vilket är trist då nya XPS i övrigt är likvärdig eller bättre (skärmpanelen och ännu kompaktare yttermått).

Skulle också säga att touchpad i Lenovo ThinkPad X1 Carbon (har bara testat 2015 års modell) spöar MBP/MBA under Windows. Men MBA/MBP touchpad är absolut bättre än genomsnittet även under Windows (däremot finns det rätt många andra orsaker att inte köra Windows på dessa maskiner).

Då har du som det verkar samma uppfattning som mig, att till Windows är det ThinkPad och MacBook (Pro) som har bästa TouchPad. Många PC laptops undrar man om dom som gjort dom någonsin själva försökt använda dom. Hoppas nu bara inte Lenovo börjar tumma på kvalitén på sina ThinkPads, finns vissa oroväckande tecken på det.