Permalänk

Speldator 10k / SLI-kompabilitet

Hej

Har under en tid satt ihop en köplista på komponenter som jag tror kan möta mina behov. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9436562/elektroniklada2000

Medel till höga grafikinställningar och 60-120 fps är önskvärt. Hade tänkt vänta till hösten egentligen för att se hur marknaden för gpu:er förändrar sig gällande priser i och med de nya släppen.
Jag tror jag har satt ihop en ganska framtidssäker burk.

Nu i dagarna fick jag dock ett erbjudande om att få köpa två gtx 760 till ett bra pris av en vän och fick då ändra om lite gällande PSU och moderkort men är fortfarande inte helt hundra på kompabiliteten. Planen är att köra på de två 760:na i SLI och eventuellt uppgradera senare till 1070ti eller något annat.

Frågor: Fungerar moderkortet för SLI? Det enda jag reagerade över var att den ena av de två PCI-anslutningarna går i 4x istället för att båda går i 16x. Det kanske är för dåligt för SLI? PSU:n ska funka för två 760. Tror man behövde 700w som lägst.
Hårddisken vet jag att det inte är nåt super premium men har en likadan redan som har fungerat bra. Kommer att ha 240 gb SSD totalt då och har inget behov av mycket utrymme på hårddisken faktiskt. Är där något annat som ser skevt ut får ni gärna nämna det

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

hur bra är priset? det får vara jävligt bra för att det ska vara värt det istället för att köpa ett rx 480. moderkortet du har valt har inte stöd för sli, du kan köpa exempelvis https://www.inet.se/produkt/1902867/asus-z170-a/#specs. nätagget fungerar utmärkt men man behöver inte 700w "som lägst". du har valt ddr3, du måste välja ddr4.

Permalänk

@versions: 500 spänn för båda 760. Det jag tänker på är att man behöver gå upp lite i pris på moderkort och psu bara för att köra SLI kontra singel gpu men det är det du menar också kanske. Är ddr3 inte bra nog längre?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc: ddr3 passar inte ihop med övriga komponenter.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc:
Ditt moderkort behöver DDR4, så det kommer inte fungera med DDR3-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Är ddr3 inte bra nog längre?

DDR4 är överlägset, men det handlar mest om att DDR3 och DDR4 är inte kompatibelt med varandra. Moderkorten är gjorda för antingen DDR3 eller DDR4. Ska du däremot skaffa ett DDR3 moderkort så bör du verkligen skaffa DDR3L minnen.

Kortfattat, DDR4 bör du tag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

w7 licens billigt

Som jag skrev i en liknande tråd tidigare idag. Köp en licens här och uppgradera till w10 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

@versions: 500 spänn för båda 760. Det jag tänker på är att man behöver gå upp lite i pris på moderkort och psu bara för att köra SLI kontra singel gpu men det är det du menar också kanske. Är ddr3 inte bra nog längre?

det är ett bra pris. med det sagt ska väl gtx 760 sli prestera ungefär som gtx 780 ti och r9 290x i bästa fall. sedan varierar skalning, så du kan gå ner till gtx 780 eller ändå ner till ett gtx 760 när sli inte fungerar alls. du har också bara 2gb vram och strömförbrukningen (och därmed värmeutvecklingen) ligger en bit över de mest strömtörstiga grafikkorten med en gpu. räknar vi sedan med att du får lägga några hundra extra på både nätagg och moderkort så kanske det inte blir lika fantastiskt.

som sagt så måste du ha ddr4 i det moderkortet, det är det enda som får plats. det finns vissa moderkort med stöd för DDR3L men då bör du ändå inte använda vanligt DDR3 för att spänningen ligger på 1,5v (det finns även ddr3 med 1,65v). ddr3l ligger på 1,35v precis som väldigt snabba ddr4-minnen, och vanligare ddr4 ligger på 1,2v.

Permalänk

@philipborg: Okej, då förstår jag.

@wow_jon: Vet att den möjligheten finns men får se.

@versions: Jo, dom är ju ett par år gamla men tror jag hade kunnat få användning för prestandan i nåt halvår eller så utan problem. Över stabila 60 fps och inte behöva ha alla settings på low på mest prio för mig. Bygga en SLI-kompatibel dator bara för det är kanske onödigt. Funderar på att vänta till hösten ändå faktiskt.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super