Permalänk
Medlem

Problem med Alltele (landsomfattande?)

Hej! Har alltele via Telia öppen fiber.
Sedan ungefär tre veckor tillbaka började jag få problem med att ansluta till en server jag hyr, hallen i fråga ligger i Frankrike. Fick connection timeout. Samma med ap.namecheap.com och ironiskt nog alltele.se. Möjligen fler platser jag ännu ej observerat.

Provade med att byta dns till både Googles och open dns utan förändring. Bytte router även det utan resultat.
Enda sättet att nå platserna är att köra via proxy eller vpn. Kontaktade alltele förra veckan men de kunde inte förstå vad problemet beror på utan fick standard svaren som "starta om routern" "byt kabel" mm.
Har även kört traceroute på berörda adresser/ipn och då bollas jag runt i världen så det är inte konstigt att man får timeout.

Frågade en kollega igår som även han har fiber via alltele på Telia öppen fiber och han kunde inte heller nå alltele.se hemifrån! Så problemet ligger hos Telia/Alltele.

Någon annan som har alltele med samma problem?
Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

En enkel trace från jobbet på annan ort (till vänster) och hemifrån (till höger):

Image hosted for free at CtrlV.in

Permalänk
Medlem

Ingen som har alltele som leverantör på detta forumet som kan testa om den har samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ830131:

Ingen som har alltele som leverantör på detta forumet som kan testa om den har samma problem?

Hej!
Jag har Alltele via stadsnätet/koax.
Har sedan ett par veckor svåra problem med uppkopplingen, modemet tappar link till alltele. Flera gånger om dagen, även direkt efter en renew/release.
Har provat med annat modem, kablar etc utan resultat.

Tracert från idag:

bild
Permalänk
Medlem

Be din kompis felanmäla han med.
Kör parallella pingplotter , tex mot sunet.se samt alltele.se , bifoga en trace mot alltele.se.

Se till att supporten förstår att det är problem med accessen mot vissa siter bara.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hade helt glömt bort denna tråden då jag inte fick något svar när jag hade problem men för mig är det löst sedan någon vecka tillbaka.
Efter mycket om och men i konversation med Alltele så löste det sig tillslut, här är sista mailet jag fick från dom:

"Traceroute
Alltele Kundservice <support@alltele.se> 19 maj 2016 12:58
Till: xxxxxxx@gmail.com
Hej xxxxxxx,
tack för ditt mejl. Vi har fått höra att det har varit problem med detta i Telia Öppen Fiber och de ska ha löst det nu. Vänligen starta om all din utrustning och testa igen. Du är välkommen att återkomma om du skulle fortfarande ha problem att komma åt sidorna.
[#HD3119687]"

Om någon med problem har alltele via Öppen fiber kan ni ju referera till #HD3119687 då "*.cogentco.com" verkar vara den gemensamma nämnaren i ovanstående traceroute också.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all info, och fint att det löste sig för dig.
Får ta och kontakta kundtjänst om det strular igen.