Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Skulle vilja se detta mötet med din arbetsgivare.

Vad menar du med filmerna?

Det är höglevels programmerande. Det är bara något jag visade att jag ådstakommit i tidig ålder, den videon är från 2012 och jag är 19 idag. Den första videon visar en icke-screenshotbar radar (endast koncept) och körs på hårdvarunivå. Det är helt omöjligt för operativsystemet att ta en screenshot (ESEA, EAC och andra AC som Punkbuster tar screenshots med Bitblt och glReadPixels beroende på lite här och var) och fånga med det.

Sedan var man tvungen att överleva i gymnasiet och grundskolan så lite frilans gjorde man i utbyte mot hårdvara och andra prylar.

Permalänk
Avstängd

Om det är hårdvarunära skulle jag säga att det är låglevelprogrammaring. Höglevel är hög abstraktion från maskinkoden.

edit: 35 för en 19 åring är ju svinbra, men jag skulle aldrig ge en outbildad högre roll som arkitekt tex, mao 70k-lönerna tror jag är svårare att nå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Om det är hårdvarunära skulle jag säga att det är låglevelprogrammaring. Höglevel är hög abstraktion från maskinkoden.

edit: 35 för en 19 åring är ju svinbra, men jag skulle aldrig ge en outbildad högre roll som arkitekt tex, mao 70k-lönerna tror jag är svårare att nå

Menade givetvist inte high level programming ordagrant utan att det var på hög nivå och inte varje svensson som klarar av det

En annan sak är att utbildning = noll. Ingen utbildning i hela sverige kommer att ge den kompetens jag har. Jag förtjänar min lön och om du frågar mig så bör jag ha ännu högre men det är svårt att få i Sverige. Vill bara ha något år på pappret sedan drar jag från det sjunkade skeppet vi kallar Sverige.

Permalänk
Medlem

Jobbar som VVS-konsult och har en lön på 34900 före skatt.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem

Läskiga personligheter i denna tråden.
Kundtjänst, 19000 innan skatt för 75% fast tjänst.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

First Line Support, 22 in med fast lön. Är inne på tredje månaden av min visstidsanställning så får vi se vad som händer sen.
Bartender 20%, helgjobb. 125 kr/h med Restaurang-OB á 19.20 kr/h extra (inga drömlöner i restaurang direkt men jag gör det för det är kul)
Systembolaget 20%, kvällar och helger. Ca 130kr/h.

En bra månad efter skatt har jag nog ca 20-23 in, då betalar jag ändå 35-40% skatt på SB och på nattklubben jag jobbar på. Pallar inte restskatt.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fått höjt från 30 250 till 30 850. Chefen har även sagt att jag förmodligen kommer få en ny lönehöjning till hösten med cirka 1-2k / månad. Dock kommer den isf gälla redan från juli så får retroaktivt.

Dock har jag från jan-maj haft en medellön på 34 800/månad, gjort cirka 31 timmar övertid, även fått lite bonus osv.

Processoperatör, 5-skift. 144h/månad, raster ingår i dessa 144h.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Lön?
Jag har fortfarande inte fått mitt kontrakt efter två dagars arbete haha
Sommarjobb, vilken grej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-Japan:

Jobbar som VVS-konsult och har en lön på 34900 före skatt.

Utbildad på yrkeshögskola eller högskola?

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk

Förekommer det många arbetstagare som inte har någon högskoleutbildning på IT sidan? Isf, är löneskillnaden stor?

Off topic
Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Taggit bort urspårning/tjafs i enlighet med §1
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Förekommer det många arbetstagare som inte har någon högskoleutbildning på IT sidan? Isf, är löneskillnaden stor?

Helt säkert bara ett av många svar men som jag uppfattar den miljön (jag arbetar själv i den, har ingen högskoleutbildning) så är det viktigare att vara certifierad av t.ex Microsoft eller Cisco än att ha gått på rätt skola innan karriären började. Skillnaden på med och utan cert kan vara ganska många tusenlappar IMO även om personerna i exemplet sedan gör samma jobb.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Tror aldrig jag stött på en utvecklare med icke högre utbildning ute på uppdragen, dock en hel hög med icke slutförda, jag själv inräknad, har exjobbsrapporten kvar. Bara 10 år sedan jag slutade på KTH

Visa signatur
Permalänk
Medlem

40750:- före skatt.

Utbildning fordon. men gav mig fan på att jag skulle kunna bli något mer utan vidare utb.

Så jag slet och är väldigt duktig på det jag gör jobbar med volvo.

Så nu e jag verkstadschef/produktionschef

Permalänk
Medlem

Ingångslön på 21700:- brutto som nybliven 1:e Sergeant, dock snittat 20000:- netto hittills detta året tack vare övningsdygn och annat.

Världens bästa jobb, dock förmodligen den sämsta arbetsgivaren tyvärr.

Permalänk
Medlem

Management Konsult - 34500 Grundlön. Ca 3000 bonus i månaden, 28 år.

Permalänk
Avstängd

Du får ta jobb på Accenture, de tar 2500 per timme för sina managementkonsulter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Ingångslön på 21700:- brutto som nybliven 1:e Sergeant, dock snittat 20000:- netto hittills detta året tack vare övningsdygn och annat.

Världens bästa jobb, dock förmodligen den sämsta arbetsgivaren tyvärr.

Den sista slutsatsen drog jag också precis i tid för att inte börja på Karlberg. Kan inte påstå att jag egentligen ångrar mig, det är ju ett ganska speciellt jobb/liv. Lite synd att det ska behöva vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Sadlade om från support där jag jobbade kväll och natt (22k efter skatt) till drifttekniker för stadsnät.
Jobbar i snitt 120-130 timmar i månaden med 2 helgpass per månad, 4k friskvårdsbidrag och 5 veckors semester (har ca 1,5 månader ledigt extra per år tack vare planering av arbetspass)
26-32k brutto i lön beroende på övertid och liknande men möjlighet till förhöjning närsomhelst på året. Mycket intressantare jobb och utbildningar kors och tvärs från dom större nätverkslösnings leverantörerna

Edit: har ingen formell utbildning inom it, hoppade av köksutbildning tidigare i livet och tagit mig fram med kunskap och lärdommar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMDDDDD:

35800 innan skatt.

19 år gammal, gick ett enkelt IT-gymnasium där jag sov mig igenom alla tre åren.

Vill du förklara vad du jobbar med? Var? Hur du fick anställningen?

Har inte riktigt släppt den här diskussionen ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Avokado:

Vill du förklara vad du jobbar med? Var? Hur du fick anställningen?

Har inte riktigt släppt den här diskussionen ännu...

Spelade CS 1.6 när jag var runt 13 något och mötte en fuskare flera gånger och efter detta var jag hämndbenägen så jag laddade ner fusk, blev bannad. Så jag tänkte att jag gör det på mitt sätt och hittade GameDeception (finns inte kvar). Förstod inte något alls så jag tvingade mig att lära mig C++ för o göra egna fusk men jag förstod ändå inte riktigt allt och ville gå in djupare så jag lärde mig x86 asm. På vägen så hade jag lärt mig reverse engineering, hur operativsystemet fungerar, hur spelen fungerar osv osv. Sen var jag tvungen att överleva i gymnasiet och det var här jag fick dra i en högre växel och började ge mig in på stora anticheats och började "sälja" fusk i utbyte mot hårdvara och andra intressen. Allt som allt, det gav mig en blick på i princip allt och idag jobbar jag med säkerhet inom mjukvara. Vet att det låter löjligt men gör man ett fusk så lär man sig i princip hela biten, man exploitar funktioner i windows, lär sig hur långt operativsystemet kan sträcka sig osv. Jag var bland de första som gjorde ett "recoil control system" som folk ser idag utan att det skakade (ni som spelade CS förr vet hur det va innan alla började exploita seeds på source engine). https://www.youtube.com/watch?v=6yfxUoTafNE (2011)

Jag sökte jobbet efter gymnasiet, skickade in lite projekt och dokumentation på hur ESEA's antifusk fungerade (2015) och lite andra projekt som var skrivna på kernel och usermode nivå och två företag nappade och här är jag idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Spelade CS 1.6 när jag var runt 13 något och mötte en fuskare flera gånger och efter detta var jag hämndbenägen så jag laddade ner fusk, blev bannad. Så jag tänkte att jag gör det på mitt sätt och hittade GameDeception (finns inte kvar). Förstod inte något alls så jag tvingade mig att lära mig C++ för o göra egna fusk men jag förstod ändå inte riktigt allt och ville gå in djupare så jag lärde mig x86 asm. På vägen så hade jag lärt mig reverse engineering, hur operativsystemet fungerar, hur spelen fungerar osv osv. Sen var jag tvungen att överleva i gymnasiet och det var här jag fick dra i en högre växel och började ge mig in på stora anticheats och började "sälja" fusk i utbyte mot hårdvara och andra intressen. Allt som allt, det gav mig en blick på i princip allt och idag jobbar jag med säkerhet inom mjukvara. Vet att det låter löjligt men gör man ett fusk så lär man sig i princip hela biten, man exploitar funktioner i windows, lär sig hur långt operativsystemet kan sträcka sig osv. Jag var bland de första som gjorde ett "recoil control system" som folk ser idag utan att det skakade (ni som spelade CS förr vet hur det va innan alla började exploita seeds på source engine). https://www.youtube.com/watch?v=6yfxUoTafNE

Jag sökte jobbet efter gymnasiet, skickade in lite projekt och dokumentation på hur ESEA's antifusk fungerade (2015) och lite andra projekt som var skrivna på kernel och usermode nivå och två företag nappade och här är jag idag.

Jäklar vilken cool story! Själv ska jag precis ta treårig IT examen och kommer förmodligen hamna kring 29k i ingångslön.

Vart har du tänkt bege dig? Vad har du för arbetsuppgifter i dagsläget?
Kan ta mer per pm om du känner för det, tycker din story är helt häpnadsväckande måste jag säga.

Permalänk
Skrivet av AMDDDDD:

Spelade CS 1.6 när jag var runt 13 något och mötte en fuskare flera gånger och efter detta var jag hämndbenägen så jag laddade ner fusk, blev bannad. Så jag tänkte att jag gör det på mitt sätt och hittade GameDeception (finns inte kvar). Förstod inte något alls så jag tvingade mig att lära mig C++ för o göra egna fusk men jag förstod ändå inte riktigt allt och ville gå in djupare så jag lärde mig x86 asm. På vägen så hade jag lärt mig reverse engineering, hur operativsystemet fungerar, hur spelen fungerar osv osv. Sen var jag tvungen att överleva i gymnasiet och det var här jag fick dra i en högre växel och började ge mig in på stora anticheats och började "sälja" fusk i utbyte mot hårdvara och andra intressen. Allt som allt, det gav mig en blick på i princip allt och idag jobbar jag med säkerhet inom mjukvara. Vet att det låter löjligt men gör man ett fusk så lär man sig i princip hela biten, man exploitar funktioner i windows, lär sig hur långt operativsystemet kan sträcka sig osv. Jag var bland de första som gjorde ett "recoil control system" som folk ser idag utan att det skakade (ni som spelade CS förr vet hur det va innan alla började exploita seeds på source engine). https://www.youtube.com/watch?v=6yfxUoTafNE (2011)

Jag sökte jobbet efter gymnasiet, skickade in lite projekt och dokumentation på hur ESEA's antifusk fungerade (2015) och lite andra projekt som var skrivna på kernel och usermode nivå och två företag nappade och här är jag idag.

Nice, BRA jobbat! All cred till dig. Inte många som lyckas landa ett sånt jobb efter gymnasiet.

Permalänk
Avstängd

50 kronor en bra månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jäklar vilken cool story! Själv ska jag precis ta treårig IT examen och kommer förmodligen hamna kring 29k i ingångslön.

Vart har du tänkt bege dig? Vad har du för arbetsuppgifter i dagsläget?
Kan ta mer per pm om du känner för det, tycker din story är helt häpnadsväckande måste jag säga.

Antingen så kör jag mitt egna race, säljer min egna mjukvara och låter den biten gå på autopilot samtidigt som jag jobbar mina vanlia 8-17 pass eller så sticker jag utomlands. USA ser mest troligt ut

Arbetsuppgifterna är mycket reverse engineering, testande av olika metoder, virtualisering av kod och mycket annat. Önskar att jag kunde berätta mer men det kan jag inte.

Att studera IT är det bästa man kan göra så länge intresset, viljan och talangen finns. Har du lätt för det så kommer stålarna att rulla in.

Skrivet av Alligatorn:

Nice, BRA jobbat! All cred till dig. Inte många som lyckas landa ett sånt jobb efter gymnasiet.

Tack ska du ha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMDDDDD:

Spelade CS 1.6 när jag var runt 13 något och mötte en fuskare flera gånger och efter detta var jag hämndbenägen så jag laddade ner fusk, blev bannad. Så jag tänkte att jag gör det på mitt sätt och hittade GameDeception (finns inte kvar). Förstod inte något alls så jag tvingade mig att lära mig C++ för o göra egna fusk men jag förstod ändå inte riktigt allt och ville gå in djupare så jag lärde mig x86 asm. På vägen så hade jag lärt mig reverse engineering, hur operativsystemet fungerar, hur spelen fungerar osv osv. Sen var jag tvungen att överleva i gymnasiet och det var här jag fick dra i en högre växel och började ge mig in på stora anticheats och började "sälja" fusk i utbyte mot hårdvara och andra intressen. Allt som allt, det gav mig en blick på i princip allt och idag jobbar jag med säkerhet inom mjukvara. Vet att det låter löjligt men gör man ett fusk så lär man sig i princip hela biten, man exploitar funktioner i windows, lär sig hur långt operativsystemet kan sträcka sig osv. Jag var bland de första som gjorde ett "recoil control system" som folk ser idag utan att det skakade (ni som spelade CS förr vet hur det va innan alla började exploita seeds på source engine). https://www.youtube.com/watch?v=6yfxUoTafNE (2011)

Jag sökte jobbet efter gymnasiet, skickade in lite projekt och dokumentation på hur ESEA's antifusk fungerade (2015) och lite andra projekt som var skrivna på kernel och usermode nivå och två företag nappade och här är jag idag.

Här CS ingen authoritative server? Rekyl enbart beräknas på klienten? I vårt spel så görs det både på server och klient med client side prediction, så logiken för att beräkna träff görs enbart på servern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Här CS ingen authoritative server? Rekyl enbart beräknas på klienten? I vårt spel så görs det både på server och klient med client side prediction, så logiken för att beräkna träff görs enbart på servern.

Videon är gammal. Då beräknades spreaden på klienten, ja. Men det spelar ingen roll, samma sak är möjlig med spreaden kalkylerad på servern.

Permalänk
Avstängd

Iof har man hjälp med kompensering så har man, spelar ju ingne roll om det sker på klient eller server när det gäller recoil. Spread pga hastighet, crouch osv däremot det kan man inte fuska om det ligger på servern

Visa signatur
Permalänk

OKQ8 mack deltid. Lönen ligger på 121kr timmen, enkel OB på 32kr och dubbel OB ligger på 65kr. Kan rekommendera jobbet till gymnasieelever och studerande!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Iof har man hjälp med kompensering så har man, spelar ju ingne roll om det sker på klient eller server när det gäller recoil. Spread pga hastighet, crouch osv däremot det kan man inte fuska om det ligger på servern

Beräknar du spread på servern finns det ändå sätt att förstöra för andra Det fixar komplett nospread men det finns andra metoder.