Nikon WU-A1 Tillbehör, Hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Nikon WU-A1 Tillbehör, Hjälp!!!

Hej!
Som rubriken lyder så behöver jag lite hjälp med en sak. Det är så att jag har en Nikon d3200 kamera och jag skall snart ut och resa till USA. Så jag ville ha nånting som kunde föra över bilder direkt från kameran till mobilen, så jag köpte en Nikon WU-A1 adapter (kolla bild). Men sen när jag läste lite i manualerna man fick med så stod det såhär:
"Denna produkt uppfyller de bestämmelser som gäller för radiofrekvensenheter i följande länder och kan inta användas i andra områden. Nikon tar inget ansvar om enheten används i andra länder än de som listas nedan.", självklart stod inte USA med bland de länderna som vart listade.
Betyder det då att jag inte kan använda adaptern i USA då?

https://gyazo.com/3f7e5f9ac65157175975d0c0e8235441

Mvh en förvirrad pöjk

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?!

Permalänk
Medlem

Jo jag tror jag vet, det är ju via WIFI och i USA så kör dom visst 13-kanaler och vi i EU kör 11 kanaler, men det bör inte va något problem om du ska peera utan router.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jo jag tror jag vet, det är ju via WIFI och i USA så kör dom visst 13-kanaler och vi i EU kör 11 kanaler, men det bör inte va något problem om du ska peera utan router.

Om jag minns rätt så är det tvärtom. Kanal 12 och 13 är reserverade i USA för staten/militären så de gillar inte att de kanalerna går att välja.

*Edit* kollade upp och det kanal 12 och 13 får användas vid låga effekter. Kanal 14 verkar bara få användas i Japan.

Permalänk
Medlem

@candyraver: Ok, så det ska funka? Behöver jag vara uppkopplad till wifi när jag skall föra över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

@candyraver: Ok, så det ska funka? Behöver jag vara uppkopplad till wifi när jag skall föra över?

Funkar det hemma så lär det funka i USA också. Den adaptern tror jag man kan peera - alltså direkt till din mobil utan router, så bör inte vara några problem.

Var ett tag sen jag jobbade för Nikon

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Klart du "kan" använda den. Den säljs i USA. Däremot är det möjligt att den använder frekvensband som stör ut, exempelvis, flygkommunikation. Det kan med andra ord vara olämpligt att använda den på flygplatsen. Det är även behäftat med skitdyra böter, om man gör det i alla fall, stör ut deras sändare, och de lyckas hitta en.

Däremot så säljs ju den här enheten i USA med, så jag tror inte det är ett problem...
Det är nog bara en standardtext för "europa-försäljning" och så har de en annan textblobb som fyller samma funktion i andra delar av världen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

I regel så får inte kanal 12,13 och 14 kunna väljas på utrustning som säljs i USA. Har haft det problemet åt andra hållet med gäster som kommer till Sverige med sina datorer/telefoner och nätet har varit uppsatt med dessa kanalerna på kontoren varpå de inte har kunnat ansluta.
När man sätter upp accesspunkter så måste man ange vilket land man är i och kanalvalen påverkas av vilket land man anger.

Men eftersom du bara kommer att ansluta till din telefon/dator så kommer du inte få problem då du ändå inte kommer vara många steg mellan kameran och telefonen så kommer effekten vara låg och skall inte ge dig problem med staten.
Jag tror nog att när denna säljs utav Nikon USA så har de redan spärrat kanal 12,13 och 14.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket gubbar! Ny inom kameravärlden så inte så kunnig som ni nog märkte