ST-LAB A410 PCI-E kontrollerkort fungerar inte

Permalänk

ST-LAB A410 PCI-E kontrollerkort fungerar inte

Jag har ett mycket frustrerande fel, mina två ST-LAB A410 kontrollerkort fungerar inte som dom ska.
Köpte en dator av en kompis, och självklart hade den inte tillräckligt många s-ata portar (jag har nu 11 hårddiskar så det är inte så konstigt).
Lätt löst, köp ett kontrollerkort, tänkte jag.

Efter att ha monterat dom (fanns bara med 2 portar i affären och jag ville lösa det så fort som möjligt, alltså köpte jag två), och kopplat in hårddiskarna och installerat drivrutinerna så fungerar dom bra, ser det i enhetshanteraren och kan hantera mina diskar i diskhanteringen, allt frid och fröjd.
När jag startar om datorn fryser datorn i laddskärmen (eller vad man kallar det, press del to enter bios).
Om jag uppgraderar till nyaste bios tänkte jag att det kunde funka, alltså gjorde jag det.
Då kommer jag inte in i windows alls, utan måste ominstallera igen.

När jag nu ska ominstallera står det att jag inte kan välja hårddisken, alltså får jag gå in med windows skivan och totalradera disken via kommandotolken, som jag googlade mig till att man kunde göra. Det fungerade bra och jag kommer in igen (detta är egentligen oväsentligt eftersom min ssd är kopplad till moderkortet men det är bättre att ta med alla steg tänkte jag).

Nu installerar jag alla drivrutiner även de till kontrollerkorten och jag kan starta om utan problem och blir så glad att det verkar fungera.
Andra omstarten så har jag inte lika stor tur - windows kan inte starta och reparationen börjar. När datorn kommer igång igen har reparationen förstört alla program jag suttit och installerat under närmsta timmen, bara mapparna i stort sett finns kvar och de tre diskarna jag har kopplat till kontrollerkorten är borta igen. Det är även utropstecken vid kontrollerkorten och lite annat i enhetshanteraren, men det måste ha med reparationen att göra eftersom windows "drog tillbaka" uppdateringarna och programinstallationerna för att kunna starta operativsystemet igen.

Vad kan jag göra? Båda korten kan ju inte vara defekta, så jag gissar att det inte är kompatibelt med mitt nya moderkort.
Har testat att byta plats, dra ut s-ata kablarna, byta kablar, byta vilka diskar som är inkopplade, det går inte.
Jag är redo att ge upp och istället köpa en större disk, men det känns inte roligt att ha slängt iväg pengar och tid, dessutom får ju stoltheten en rejäl törn när nåt sånt händer, plus allt krångel och ännu mera tid att flytta över allt från mina fulla diskar.

Diskarna är inte kopplade i raid.

Asus Sabertooth Z77
Intel i7-3770K
16gb minne
2 ssd-diskar, 9 mekaniska diskar mellan 1-3tb styck
1 Asus Strix GTX 960
2st ST-LAB A410 PCI-E kontrollerkort
Corsair AX750 nätaggregat.
Windows 7 Ultimate
ASUS Xonar DGX ljudkort.

Det kanske är så att nätaggregatet inte längre orkar med belastningen?

Hoppas någon av er kan guida mig till att fixa detta, annars får jag försöka sälja några diskar.
Ha en fin lördag!

/magicmerlin

Permalänk
Medlem

Sist jag hade ett ST-Labs kort gick det sönder och började skicka korrupt data efter några månader, riktiga skitkort är det. Raka kinakopior är det, kan det vara så illa att de kolliderar?
Om du endast kör med en av dem i, fungerar det då?

Permalänk

@str8forthakill:

Jag tror jag har testat med bara ett av dom har blivit lite förvirrad över allt jag försökt de senaste två nätterna.
Ska försöka igen sen med det, om det är så att jag inte kan få igång det är det tveksamt om jag ska ödsla mer tid på hårddiskarna,eller ett bättre kontrollerkort, att bli av med tre diskar på en gång är i det saftigaste laget tror jag, två kan jag fördela på de andra men tre...

Eventuellt en kabinett då, men det är inte helt krångelfritt det heller.
En till NAS kanske vore en idé men de är så dyra.

Det löser sig på nåt sätt.

/M

Permalänk
Medlem

Prövat att installera korten men utan att ha diskarna ikopplade?

Permalänk

@MsSmith:

Ja, det har jag testat.

Permalänk
Medlem

Och installerat med enbart ett kort? Ingen extra dator att testa i? I värsta fall skulle jag rekommendera dig att gå lös på Ebay och köpa ett riktigt raidkort. Köpte själv ett par Adaptec kort ur deras 3 och 5-serie och efter det har jag aldrig varit så nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@MsSmith:

Ja, jag tror nog jag ger upp nu, det är inte värt besväret.
Ska gå igenom diskarna ordentligt och kolla vad jag har,
en är backup på all musik jag rippat genom åren så den vill jag inte ge upp.

Flyttar runt filer nu och hoppas jag kan rensa så pass mycket att jag slipper köpa något mer,
om jag skulle behöva så blir det en stor extern hårddisk, kanske en 6tb.

Processorfläkten pajade i samma veva, så jag måste få en annan fläkt de andra fästena att passa på nåt vis,
men det löser sig det med, tillslut.

Tack så mycket för svar.