AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderad*

Tagit bort inlägg i enlighet med §1.5 (trollande/provocerande inlägg). Det är ok att vara kritisk, men vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag hoppas innerligen att rx 480 presterar ungefär som ett 980 annars så skulle jag säga att kortet inte är särskilt intressant. I dagens läge kan man får ett r9 390 eller 970 för 3000kr och att de släpper ett kort som presterar lite bättre än de korten för 2000-2500kr så ser jag inte att det är något att hurra för, speciellt inte när man tänker på överklocknings potentialen av 970 och 980.

Sen att de påpekar att två rx kan spöa 1080 är inte direkt förvånande eller intressant i dagens läge med take på vilka som faktiskt har orken och intresset att hålla på med crossfire/sli. Det är totalt ointressant om de inte kan bevisa att det kommer vara relativt strulfritt och att de flesta spelen stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jag hoppas innerligen att rx 480 presterar ungefär som ett 980 annars så skulle jag säga att kortet inte är särskilt intressant. I dagens läge kan man får ett r9 390 eller 970 för 3000kr och att de släpper ett kort som presterar lite bättre än de korten för 2000-2500kr så ser jag inte att det är något att hurra för, speciellt inte när man tänker på överklocknings potentialen av 970 och 980.

Sen att de påpekar att två rx kan spöa 1080 är inte direkt förvånande eller intressant i dagens läge med take på vilka som faktiskt har orken och intresset att hålla på med crossfire/sli. Det är totalt ointressant om de inte kan bevisa att det kommer vara relativt strulfritt och att de flesta spelen stödjer det.

Det är något som har gnagt i bakhuvudet sedan jag såg den där bilden att dom inte visade hur prestandan är på ett kort istället utan drog till med crossfire. Väldigt skumt imo.. kan vara en hint om att crossfire kommer funka riktigt bra kanske och det är inget jag skulle klaga på eftersom min moderkaka stöder crossfire men inte sli.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är något som har gnagt i bakhuvudet sedan jag såg den där bilden att dom inte visade hur prestandan är på ett kort istället utan drog till med crossfire. Väldigt skumt imo.. kan vara en hint om att crossfire kommer funka riktigt bra kanske och det är inget jag skulle klaga på eftersom min moderkaka stöder crossfire men inte sli.

de ville väl jämföra med det de hade att jämföra med, alltså gtx 1080. skulle ju inte se så snyggt ut att jämföra ett rx 480 med gtx 1080 då det skulle ligga långt efter och han hade fått säga "men det är mycket billigare". hade de jämfört med tidigare generationens kort så hade det väl varit klagomål på det också. sedan ska man alltid ta tillverkarnas siffror med två lastbilar salt så det gör inte så jättemycket ändå, får vänta på riktiga recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det verkar precis så som jag misstänkte. Korten ligger alltså på ungefär 50% belastning, men spöar 1080. Ett ensamt kort ska alltså kunna prestera likt ett 1080! Imponerande om det stämmer!

http://i.imgur.com/KZzvdCa.jpg

https://youtu.be/OevEIIk8ktU?t=1294

Med tanke på crosfire och sli för den delen så har de satt upp en graf där ett ensamt kort borde presterat bättre än två stycken. Så tycker fortfarande. Vi har ett kort så snabbt så om man sätter det i crossfire är det billigare än ett dyrt kort. Och vi garanterar att du får mindre fps än med ett kort. Vi skalar nämligen under 100%. Nu vet ni vad ni kan vänta. Köp ett kort inte två.

Tycker hela den sliden var så off.

Däremot ser korten för singel gpu ut att bli en rickigt bra pris, prestanda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

de ville väl jämföra med det de hade att jämföra med, alltså gtx 1080. skulle ju inte se så snyggt ut att jämföra ett rx 480 med gtx 1080 då det skulle ligga långt efter och han hade fått säga "men det är mycket billigare". hade de jämfört med tidigare generationens kort så hade det väl varit klagomål på det också. sedan ska man alltid ta tillverkarnas siffror med två lastbilar salt så det gör inte så jättemycket ändå, får vänta på riktiga recensioner.

Jo, det kan man ju på sätt och vis förstå men jag hade velat se något liknande detta:

Dold text

Väntar något otroligt till korten är släppta och riktiga (äkta verifierade) benchmarks finns ute. Mumma!

La till spoilertag
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RsSpelensMakt:

Endast i DX12 och även så måste det vara bra CF support annars funkar det inte i närheten som ett 1080.

Inte värt att köpa 2st Rx480 men att köpa 1 kort är verkligen värt det för de priset.

Jo, visst, men samtidigt: vilka spel år 2016 har inte CF support? Det är i princip bara gamla titlar som inte har det.. Aka stenålders.. och då behöver man inte CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jo, visst, men samtidigt: vilka spel år 2016 har inte CF support? Det är i princip bara gamla titlar som inte har det.. Aka stenålders.. och då behöver man inte CF.

Det måste aktivt programmeras för multi-GPU i DX12 på ett helt annat sätt än i DX11. Krävs mycket mer engagemang från spelutvecklarna. Det pratas om att stödet för multi-GPU kommer minska framöver trots fördelarna DX12 har när det väl finns.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dumt att hetsa upp sig så mycket som en del gör och att spekulera så mycket innan vi vet exakt vilka prestanda kortet kommer erbjuda, vad det kostar, hur mycket ström det drar, hur bra deras 14 nm teknologi fungerar etc. Det är rätt stor skillnad på 1995 :- och typ 2595 :- och samma sak gäller prestandan. Det är bara att hoppas AMD lägger sig på en konkurrenskraftig nivå.

Personligen skulle jag vara väldigt intresserad av ett RX 480X om det ligger ovanför 980 GTX i prestanda, runt 130W, har HDMI2, hardware decode/encode x265 och ett pris runt 2500 kr.

Gissar att det finns ett antal miljoner gamers där ute som också skulle vilja ha ett kort i den prisklassen som de kan spela i 1080P med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Länkade inte jag dig två pressmeddelanden där de säger att serien heter RX? Det finns ingen 400-serie, serien heter RX och således bör alla GCN4-kort som kommer nu heta RX.

Nej. Peka gärna ut vart du länkat det till mig. Och nä, R9 beskrivs också som en "serie". Så det säger inte jättemycket i sig själv. Men länka gärna så får vi se vad som går att utläsa.

Skrivet av Petterk:

Det är ändå ganska uppenbart att två olika konfigurationer av Polaris 10 har benchmarkats. Det är väl också ändå ganska troligt att RX-480 inte spöar GTX980 med tanke på priset och kända specifikationer. Mer får vi se den 29:e.

Ja, den ena verkar vara ett ganska cripplat chip med runt 60% av frekvensen av den andra. Vilket pekar på mobil krets. Det är den snabbare av dessa två som stämmer överens med det vi ser heta RX 480 utan X idag. Allt pekar därmed på att RX 480 är den snabbaste iterationen av kretsen. Och nja, 390X är jämbördig med GTX 980, och Polaris 10 verkar förvisso ligga lite efter 390X i ren teoretisk prestanda. Men ska å andra sidan ha en hel del effektiviseringar som ska kunna dra nytta av befintliga shaders mera.

Skrivet av Petterk:

Som AMD valt och presentera det så har de presenterat sin billigaste VR-kapabla GPU, RX-480 med 4GB för 199 USD. MultiGPU-benchmarksen måste vara med 4GB-modellen för att "under 500 dollar" ska stämma. Hade de velat visa snabbast möjliga hade de kunnat visa en förhandstitt på Vega/Greenland. Antingen är RX-480 den både snabbaste och slöaste modellen (enda modellen) eller så bör de kunna göra en snabbare konfiguration som de inte ännu har presenterat eller är tydligt vad den skulle namnges som.

En demonstration av Vega är urusel till att visa vad Polaris 10 går för. Vill de visa vad Polaris 10 går för så visar de fulla kretsen i fulla frekvenser. Finns inget spår någonstans av någon snabbare variant än RX 480.

Permalänk
Avstängd

Det är många som inte läst texten. Dom anger att TVÅ: RX480 tog ett 1080 marginellt.

Sen kommer det viktiga. "Crossfire användes till 50% i testet".
480 är inte mycket sämre än 1080

Så i testet presterar ETT 480 som ett 1080 ungefär. lägg därtill att AMD har lite fördel iom spelval. Jag tror att 1080 inte blir mer än 15% bättre än RX 480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är många som inte läst texten. Dom anger att TVÅ: RX480 tog ett 1080 marginellt.

Sen kommer det viktiga. "Crossfire användes till 50% i testet".
480 är inte mycket sämre än 1080

Så i testet presterar ETT 480 som ett 1080 ungefär. lägg därtill att AMD har lite fördel iom spelval. Jag tror att 1080 inte blir mer än 15% bättre än RX 480.

Det var ju bara en fin siffra att det jobbade i 51%, det skulle i så fall innebära att även ett kort som jobbade fullt skulle slå ett 1080.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var ju bara en fin siffra att det jobbade i 51%, det skulle i så fall innebära att även ett kort som jobbade fullt skulle slå ett 1080.

Precis.

Dock är spelet till AMD's fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är många som inte läst texten. Dom anger att TVÅ: RX480 tog ett 1080 marginellt.

Sen kommer det viktiga. "Crossfire användes till 50% i testet".
480 är inte mycket sämre än 1080

Så i testet presterar ETT 480 som ett 1080 ungefär. lägg därtill att AMD har lite fördel iom spelval. Jag tror att 1080 inte blir mer än 15% bättre än RX 480.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4m692q/concerning_the_a...

1,83x alltså. 62,5/1,83=34 fps med ett rx 480 jämfört med 58,7 med ett gtx 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej. Peka gärna ut vart du länkat det till mig. Och nä, R9 beskrivs också som en "serie". Så det säger inte jättemycket i sig själv. Men länka gärna så får vi se vad som går att utläsa.

#16188445

R9 är inte ens serie gpuer utan består av Curacao/Trinidad/Pitcairn, Tahiti, Tonga/Antigua, Hawaii/Grenada, och Fiji samt på mobila sidan även Cape Verde, Bonaire alltså GCN1.0, 1.1 och 1.2.

Med 300-serien pratade de om R7 300-serien och R9 300-serien, http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID...

200-serien presenterades ofta som R9 och R7 200-serien också, t.ex i fotnoterna vid lanseringen. Idag har de inte pratat om någon 400-serie.

Språket är ändå ganska tydligt, och bör mena att det inte kommer något Polaris-kort som inte heter RX. Varför skulle de annars jobba så hårt för att koppla ihop Polaris och RX-serien om exempelvis Polaris 11-baserade kort inte kommer heta RX? Mobil variant av Polaris 10 är ändå lite för tidigt. 67FF:C8 är ett id som läckt också.

Permalänk
Medlem

Det är kul att AMD har släppt tillräckligt mycket information för att man skall veta att det är en intressant produkt, men tillräckligt vagt för att alla hårdvaruintresserade skall se fram emot rejäla tester! Mumma för alla testsajter!
För att inte tala om de tvärsäkra utsagor som gjorts på alldeles för lösa grundef på olika forum....

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

om en refresh av en krets får dig at bojkotta ett företag blir det svårt att köpa grafikkort då båda företagen gör det. den här generationen gjorde amd det mycket men det är inte så att nvidia inte gör det. 960m är samma krets som 860m med lite högre klockfrekvenser. generationen innan fanns r9 280x och gtx 770 som var refresh av hd7970 och gtx 680.

nvidia ljög om specifikationerna på gtx 970, ja. i specifikationerna stod det att kortet hade 4gb@224gb/s vilket inte stämde (och så står det fortfarande på deras hemsida). det stod även att det hade 64 rops när det har 56 och 2mb l2 cache när det egentligen har 1,75mb. sedan kan man argumentera för att kortet fungerar bra ändå men faktum är att de specifikationerna inte stämde.

att jämföra rx 480 med gtx 1080 är väldigt konstigt, de är i helt olika prisklasser. man kan köpa tre stycken rx 480 för mindre pengar än ett gtx 1080. rx 480 kan som högst dra 150w (75w från moderkortet och 75w från en 6-pin), att det skulle ha 150w tdp är därmed väldigt osannolikt.

Är du säker på att PCIe-porten är cappad på 75W och pcie-kabeln 12,5W per pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av refTri:

Är du säker på att PCIe-porten är cappad på 75W och pcie-kabeln 12,5W per pin?

75w pci-e
75w 6-pin
150w 8-pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

75w pci-e
75w 6-pin
150w 8-pin

Okej, tack för infon. En fråga du kanske kan svara på, hur förhåller sig max watt och TDP på AMDs radeon? är TDP värmeenergin kortet avger och watten den drar blir då en bit högre?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5*

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Det är många som inte läst texten. Dom anger att TVÅ: RX480 tog ett 1080 marginellt.

Sen kommer det viktiga. "Crossfire användes till 50% i testet".
480 är inte mycket sämre än 1080

Så i testet presterar ETT 480 som ett 1080 ungefär. lägg därtill att AMD har lite fördel iom spelval. Jag tror att 1080 inte blir mer än 15% bättre än RX 480.

Tror snarare att det är 40-50% långsammare. Inte en chans att det kommer att slå ett 1070 som du gissar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av refTri:

Okej, tack för infon. En fråga du kanske kan svara på, hur förhåller sig max watt och TDP på AMDs radeon? är TDP värmeenergin kortet avger och watten den drar blir då en bit högre?

All effekt ett kort drar blir till värme. Så man kan göra det enkelt för sig och se TDP lite som maximal förbrukning, även om TDP ofta är lite inexakt. Det kan avvika lite då man kan låta kortet översktida TDP en kort stund med priset att kortet då kan producera värme snabbare än kylaren kan avleda den. Sedan kan alltid mindre mängder värme stråla ut på annat håll än genom kylaren. Därför blir TDP en aning grovt när man vill veta energiförbrukning.

Men som sagt, all effekt blir värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Tror snarare att det är 40-50% långsammare. Inte en chans att det kommer att slå ett 1070 som du gissar på.

Mycket pekar på prestanda runt GTX 980. Det är inte fy skam för runt 2000kr.

Men den som lever får se.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

#16188445

R9 är inte ens serie gpuer utan består av Curacao/Trinidad/Pitcairn, Tahiti, Tonga/Antigua, Hawaii/Grenada, och Fiji samt på mobila sidan även Cape Verde, Bonaire alltså GCN1.0, 1.1 och 1.2.

Med 300-serien pratade de om R7 300-serien och R9 300-serien, http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID...

200-serien presenterades ofta som R9 och R7 200-serien också, t.ex i fotnoterna vid lanseringen. Idag har de inte pratat om någon 400-serie.

Språket är ändå ganska tydligt, och bör mena att det inte kommer något Polaris-kort som inte heter RX. Varför skulle de annars jobba så hårt för att koppla ihop Polaris och RX-serien om exempelvis Polaris 11-baserade kort inte kommer heta RX? Mobil variant av Polaris 10 är ändå lite för tidigt. 67FF:C8 är ett id som läckt också.

Ja där ser man. Har missat det inlägget lite.
Men man har ju som sagt pratat om R9-series och R7-series innan. Så vi vet inte om RX är varken unikt eller obligatoriskt för korten i 400-serien. Därför kan vi inte säga att det inte finns en 400-serie på samma sätt som vi inte kan säga att det inte finns en 200-serie.

Ja och 67FF:C8 ser ut att vara Polaris 11. Och du kan tycka det är tidigt. Men det ändrar inte på att 67FF:C4 inte alls ser ut som ett 480X. Det ser ut som en bärbar krets med sin låga frekvens. Och fokus har varit en del på bärbara kretsar för bland annat Apple.

Så hur vi än vrider och vänder på det och diskuterar namn så finns det inga indikationer på någon RX 480X med fler shaders i nuläget. Man kan hoppas att fulla kretsen har 2560 shaders och 40CU. Men i nuläget är en sådan krets bara grundlösa förhoppningar.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mycket pekar på prestanda runt GTX 980. Det är inte fy skam för runt 2000kr.

Men den som lever får se.

Förhoppningsvis så lever jag, det hade varit en helt ok uppgradering från mitt gamla 780...

Kör bara i 1080 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Förhoppningsvis så lever jag, det hade varit en helt ok uppgradering från mitt gamla 780...

Kör bara i 1080 upplösning.

Låter som en trevlig uppgradering. Hoppas även på låg strömförbrukning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja där ser man. Har missat det inlägget lite.
Men man har ju som sagt pratat om R9-series och R7-series innan. Så vi vet inte om RX är varken unikt eller obligatoriskt för korten i 400-serien. Därför kan vi inte säga att det inte finns en 400-serie på samma sätt som vi inte kan säga att det inte finns en 200-serie.

Ja och 67FF:C8 ser ut att vara Polaris 11. Och du kan tycka det är tidigt. Men det ändrar inte på att 67FF:C4 inte alls ser ut som ett 480X. Det ser ut som en bärbar krets med sin låga frekvens. Och fokus har varit en del på bärbara kretsar för bland annat Apple.

Så hur vi än vrider och vänder på det och diskuterar namn så finns det inga indikationer på någon RX 480X med fler shaders i nuläget. Man kan hoppas att fulla kretsen har 2560 shaders och 40CU. Men i nuläget är en sådan krets bara grundlösa förhoppningar.

Nej, någon snabbare krets är inte nära förestående (och inte någon långsammare Polaris 10 inom desktop-segmentet heller, får man förmoda) samtidigt verkar vissa överskatta prestandan på "67DF:C7". Mer detaljer om Polaris får vi om bara 3 veckor!

Vi vet ju ännu inte om det finns någon överklockningspotential, en sådan skulle öppna upp för snabbare eftermarknadskort med fetare strömförsörjning. Renderingar av RX 480 visar ju enbart 6-pin PCIe, alltså 75W från moderkortet/slotten och 75W direkt från nätagget vilket kanske inte är så optimalt om man vill ha ut mer av kortet. Jag går inte direkt och hoppas på något 40CU-kort, men som i tidigare generationer kan mer finnas att hämta ut på klockfrekvenser, mer på minne finns inte att hämta direkt däremot.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av refTri:

Okej, tack för infon. En fråga du kanske kan svara på, hur förhåller sig max watt och TDP på AMDs radeon? är TDP värmeenergin kortet avger och watten den drar blir då en bit högre?

Definitionen av TDP är väldigt enkel: det är minimala kylkapaciteten en krets måste ha för att den garanterat ska fungerat som specificerat. TDP i sig säger egentligen ingenting om vare sig genomsnittlig eller maximal effekt som kretsen faktiskt utvecklar.

I princip alla mobila kretsar har idag en maximal effekt långt över TDP. Dessa kretsar fungerar ändå korrekt då de har sensorer som ser till att kretsen inte överhettar sig själv. För kretsar i stationära maskiner vill man normal sett undvika "throttling", så där är nästan alltid TDP minst lika stor som kretsens genomsnittliga effekt under last.

Är därför inget konstigt att t.ex. GTX 1070 och RX 480 har samma TDP, helt enkelt så att Nvidia känner att de kan garantera att kretsen fungerar korrekt med en kylning som definitivt ligger under kretsens peakeffekt. AMD valde i stället att lägga TDP väldigt nära peakeffekt, rimligen borde det betyda att RX 480 throttlar mindre om kylaren exakt har den kapacitet TDP kräver. Eftermarknadskylare kommer ge extra prestanda på 1070 då den har ett visst mått av "throttling" med kylare runt TDP, en RX 480 kanske inte alls vinner något på eftermarknadskylare (om man inte också drar på med mer ström).

Notera också att peakeffekt faktiskt kan vara högre än 150 W även för RX 480, även om det kanske inte är så sannolikt och om det händer handlar det om väldigt korta tider kortet kan ligga över 150 W då den effekten måste komma från kondensatorer då strömförsörjningen inte kan ge mer än 150 W i något läge. I praktiken kommer referens RX 480 ligga på < 150 W. De som försökt sig på lite beräkningar från de siffror som AMD presenterat så här långt kring prestanda/W ökningar över dagens kretsar har kommit fram till att genomsnittseffekt borde ligga i spannet 90-120 W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Renderingar av RX 480 visar ju enbart 6-pin PCIe, alltså 75W från moderkortet/slotten och 75W direkt från nätagget vilket kanske inte är så optimalt om man vill ha ut mer av kortet.

Inte bara rendreringar av korten som bara visar en 6-pin molex, också de fysiska korten, t.ex. här, uppvisar detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är många som inte läst texten. Dom anger att TVÅ: RX480 tog ett 1080 marginellt.

Sen kommer det viktiga. "Crossfire användes till 50% i testet".
480 är inte mycket sämre än 1080

Så i testet presterar ETT 480 som ett 1080 ungefär. lägg därtill att AMD har lite fördel iom spelval. Jag tror att 1080 inte blir mer än 15% bättre än RX 480.

Nej, du har missförstått siffrorna gravt. Och, tänk nu efter här, varför skulle de visa två kort i CF ifall ett kort hade presterat lika bra. Är inte det riktigt dumt att göra det när man annars hade kunnat visa en produkt som hade lika hög prestanda till en liten del av priset? Och dessutom att säga att CF inte fungerar alls? För det är det som det betyder ifall du tar 51% effektivitet. Varför skulle de överhuvud taget vilja visa det?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4m692q/concerning_the_a...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?