Tips på lämpligare processor - Teamspeak server

Permalänk
Medlem

Tips på lämpligare processor - Teamspeak server

Hej
Uppgraderade min dator nyligen och fick lite delar över. Använde dessa till att sätta upp min plex-server och även sätta upp en TS-server. Grabben i huset känner att det är viktigt att TS-servern är igång 24/7 och jag har väl egentligen inget emot det. Men jag undrar om jag inte slösar väldigt mycket ström med min nuvarande hårdvara:

AMD Phenom II X6 1055T (kyld av ett slutet vattenkylningsystem från antec)
någon billig SSD
något gammalt nätagg
8 GB DDR3
gammalt fläktlöst AMD-grafikkort.

Det blev Ubuntu som OS. Tänkte först köra Ubuntu server men fegade ur och körde desktop varianten till slut istället. Finns det någon som kan rekommendera någon billig uppgradering som gör datorn mer ändamålsenlig? Kanske finns någon vettig processor till AM3-moderkort? Om det är nödvändigt skulle jag kunna flytta min plex till min huvudrigg istället eftersom jag bara använder Plex väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna underklocka CPU'n och sänka spänningen. Det lär skära rejält i elkonsumptionen även om du endast går ner någorlunda lite i prestanda. Nätaggregatet spelar också en rätt stor del i energieffektivitet.

Vill du däremot byta CPU och MB så är väl en Airmont baserad processor inte helt fel. Nu vet jag inte hur bra det fungerar med plex men för TS bör det fungera utmärkt. Givet att energieffektivitet är målet, annars är intel big core lämpligare om prestanda jagas men dem drar väsentligt mer ström.

Sedan skulle jag säga att det kan vara värt att dumpa grafikkortet, men det kräver att du är linux kunnig nog att kunna sätta upp ett system utan grafikkort. (Vilket inte är helt lätt.) Det beror till stor del vad det faktiskt är för grafikkort du har i burken. I princip vad som helst skulle ju fungera för din server.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Hej
Uppgraderade min dator nyligen och fick lite delar över. Använde dessa till att sätta upp min plex-server och även sätta upp en TS-server. Grabben i huset känner att det är viktigt att TS-servern är igång 24/7 och jag har väl egentligen inget emot det. Men jag undrar om jag inte slösar väldigt mycket ström med min nuvarande hårdvara:

AMD Phenom II X6 1055T (kyld av ett slutet vattenkylningsystem från antec)
någon billig SSD
något gammalt nätagg
8 GB DDR3
gammalt fläktlöst AMD-grafikkort.

Det blev Ubuntu som OS. Tänkte först köra Ubuntu server men fegade ur och körde desktop varianten till slut istället. Finns det någon som kan rekommendera någon billig uppgradering som gör datorn mer ändamålsenlig? Kanske finns någon vettig processor till AM3-moderkort? Om det är nödvändigt skulle jag kunna flytta min plex till min huvudrigg istället eftersom jag bara använder Plex väldigt sällan.

Jag har denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3208162

Plex server, har även lite program o webb/app servrar för att utveckla mot. Köpte den efter att jag märkte att min gamla, inte olik din, Phenom II x6 1045T 8gb ram drock ca 80-90w bara i idle.

Nucen ovan drar 7w i idle och 12w när jag benhcat. I båda fallen pratar vi från uttaget. Som du säkert förstått så är jag också inne på att en phenom x6 ska man inte ha som en enklare server. Visst den har mycket bättre prestanda, men den står bara och drar el i de användingsscenarion som du och jag använder den till.

Din burk drar förmodligen lite mer el än min då jag har integrerat grafikkort, något slöare cpu och ett bra nätagg.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska se om jag kan få loss den Gigabyte Brix som jag köpte till mina föräldrar i avsikt att köra som streaming-PC till deras tv. Verkar ju vara mycket mer värt.