Permalänk
Medlem

Overwatch tar upp 90% CPU

Märkte idag att fpsen droppar när jag spelar overwatch, märkte då att datorn är i 100% load hela tiden eftersom bara overwatch tar upp 90% själv.

Har ett GTX 770 och en i5 4670K 3.4GHz

Med dessa komponenter bör vell inte cpun ligga så pass högt som den gör?

Nån som vet hur man löser ett sådant problem?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperatur på dina komponenter när du spelar?

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla din temp, eller om något annat får din processor att "throttla" alltså gå ner i snålläge. Du kan logga temp, load och klockfrekvens med MSI Afterburner när du spelar för att se om det är det som är problemet.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har samma problem och många fler klagar över detta, framförallt på Battle.net.
Det du kan prova är att sätta på "Limit FPS" och "Vsync" i dina ingame inställningar.

Om båda är av så tillåter du overwatch att använda så mycket CPU/GPU det kan, och detta kommer nästan alltid resultera i att antingen en 100% användning av din CPU eller GPU.

Nu har jag inte provat detta själv eftersom att jag fortfarande sitter på jobbet, men det tar dig ca 1minut att testa så det är ju självklart värt det.

Här är källan på detta:
http://us.battle.net/forums/en/overwatch/topic/20744324514?pa...

Mvh

Spetch

Permalänk
Entusiast

Overwatch är väl ganska CPU-krävande.
Tror flera polare har nämnt att deras i5-or nått 100% användning.

Eftersom du förmodligen (?) inte siktar på framerates så som 120/144/165FPS så kan du som sagt begränsa din FPS i spelets inställningar till 60FPS i så fall så bör det bli bättre

Det är dock konstigt att FPS:en droppar tycker jag, den bör ändå vara stabil och hög.
Så kolla också om temperaturerna är i schack medan du spelar med till exempel HWMonitor som övervakar både GPU'n och CPU'n: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Overwatch är väl ganska CPU-krävande.
Tror flera polare har nämnt att deras i5-or nått 100% användning.

Edit (Läste fel första gången); jo det är nog krävande för CPUn, men det är nog inte det som avgör din fps, det är nog GPU.
jag överväger o köpa nytt GPU för att det verkar vara ett av dem få spelen som är GPU krävande. Sitter på en skylake men kommer fan ta mig inte över 120 fps med 660 ti. Polare som har mycket sämre cpu men bättre GPU har bättre fps.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Olaboy:

Det vet jag inte, jag överväger o köpa nytt GPU för att det verkar vara ett av dem få spelen som är GPU krävande. Sitter på en skylake men kommer fan ta mig inte över 120 fps med 660 ti.

Inte ens med de allra lägsta inställningarna i 1080p, eller 720p för den delen?
Som sagt, jag är inte helt säker på om det var i Overwatch eller inte men det kan ju också vara att de inte har begränsat CPU'n och den renderar typ 200FPS.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Overwatch är duktigt på att använda resurser av både cpu och GPU, pressar mina 12 trådar i 4.6GHz rätt rejält. GPU ligger konstant i max load.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

en 4670K ska ju inte köras i 3.4Ghz, inte om man är medlem på sweCLOCKERS dra upp den i >4Ghz till att börja med och se om det blir bättre.
Min 3570K som jag kör i 4.5Ghz flaskar ibland (90% load i bf4 med bra fps, 90-100% load i tomb raider med rejäva fps drops och 50-60% gpu load) och du har ju bara runt 10% bättre ipc än mig så min ivy borde motsvara ca 4.1Ghz för din hashwell.

De som säger att en äldre i5'a aldrig blir en flaskhals spelar antagligen inget cpu krävande eller så sitter de på ett sketet gtx 970 som inte klarar hålla hög fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Vad har du för temperatur på dina komponenter när du spelar?

CPU temp runt 50 och GPU temp runt 75

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Skrivet av Jakoby:

Märkte idag att fpsen droppar när jag spelar overwatch, märkte då att datorn är i 100% load hela tiden eftersom bara overwatch tar upp 90% själv.

Har ett GTX 770 och en i5 4670K 3.4GHz

Med dessa komponenter bör vell inte cpun ligga så pass högt som den gör?

Nån som vet hur man löser ett sådant problem?

Låter konstigt.
Kör visserligen inte overwatch, men har haft problem med 100cpu konstant i csgo, men har aldrig märkt av att datorn "laggar" av de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

i5 3570k här, gtx 770. Processorn flaskhalsar hårt i OW även på lägsta inställningarna.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I