Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Själv uppgraderar man från ett gtx 760 så de lär också vara lite skillnad Hoppas verkligen jag får mitt i veckan!

Jo, vi lär uppleva en snarlik uppgradering! Ringde faktiskt webhallen igår, och deras leverans av STRIX-korten bör komma till butikerna redan idag eller imorgon. Så har man bokat för upphämtning på plats är det inte långt kvar. The hype is surreal!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Sant, men kingpin vill tydligen lansera någon LN2 atrap som gör det enklare för vem som helst att jobba med flytande kväve, visade den på computex så vem vet

Det tjuter en del och blir nog aldrig aktuellt för vanliga överklockaren, men roligt att se:

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kört en aftermarket cooler om man inte räknar med mitt sapphire radeon 4870 för 5 år sedan, hur stor skillnad är det på designerna när det gäller fläktar? Alla tillverkare skryter ju om sina tripple mountade ball bearing twin aero bladez men är det någon större skillnad på te.x Strix 3 fläktlösning mot EVGAs 2 fläktar?

Permalänk

Historiskt har det varit större skillnad mellan referenskorten och tredjeparts när det kommer till möjligheten till överklockning.

Med denna lansering har man valt att kalla referenskorten för Founders Edition (snarare Fools Edition). Nvidia medvetet valde att använda den termen eftersom de visste att frekvenserna ligger nära varann på alla kort. På detta vis är ju referenskorten inte sämre så de kan rättfärdiga sin påhitt med den nya termen och på så sätt vackert driva upp prisnivån på korten inkl. korten från tredjeparts.

Vad skall då AIB hitta på för att lyfta fram sina kort bland alla konkurrenterna när de nu knappt kan skryta om överklockningen? Jo, den gemensamma nämnaren är bling bling med dansande färger. Utöver det har man i de flesta fall satt dit en extra strömkontakt för att lura den medvetna kunden. Som användare slipper man i alla fall en faktor som annars kunde varit en begränsning för att nå högre frekvens har ju de flesta lärt sig. Man har försökt bygga in unika saker såsom extra kontakter till chassifläktar (Asus), underlätta VR-anslutning (Gigabyte), massa strömfaser (flera tillverkare), vinkeladapter till strömkontakter (Evga). Ingen vill vara sämre, därför är det plötsligt viktigt med plåt på baksidan på nästan alla kort som komma skall. Det finns säkert några intressanta "uppfinningar" till som nog hör hemma inom försäljningsstrategi.

En annan intressant detalj är hur flera tillverkare hemlighåller sina korts frekvenser. Känslan är att det pågår någon form av katt- och råttalek i jakt på att lägga enstaka MHz ovanför konkurrenterna.
Då pratar vi om korten som även går att beställa men som kund behöver man tydligen inte veta om sådant.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Har kört ett evga 1080 FE nu ett tag, och det har fungerat mycket bra. Jag kör det stabilt i 2160mhz (funkar på 2200mhz, men jag har inte spelat på den hastigheten längre än någon timme så jag kan inte säga att jag vet att det är 100% stabilt) och det ligget på en 33-34c.

Idag beställde jag mitt andra kort, ett till evga 1080 FE. Beställde även vattenblock och en till backplate ifrån EK.
Är det någon här som redan kör 1080 sli, hur fungerar det för er ? Jag har inte kört sli sedan gtx 680 tiden.

Jag vet att Nvidias sli brygga inte fungerar med EK vattenblock, men EK skulle göra sina egna bryggor och under tiden får jag köra med 2st gamla hederliga sli bryggor.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ragnarok:

Har kört ett evga 1080 FE nu ett tag, och det har fungerat mycket bra. Jag kör det stabilt i 2160mhz (funkar på 2200mhz, men jag har inte spelat på den hastigheten längre än någon timme så jag kan inte säga att jag vet att det är 100% stabilt) och det ligget på en 33-34c.

Idag beställde jag mitt andra kort, ett till evga 1080 FE. Beställde även vattenblock och en till backplate ifrån EK.
Är det någon här som redan kör 1080 sli, hur fungerar det för er ? Jag har inte kört sli sedan gtx 680 tiden.

Jag vet att Nvidias sli brygga inte fungerar med EK vattenblock, men EK skulle göra sina egna bryggor och under tiden får jag köra med 2st gamla hederliga sli bryggor.

Med lite tur kör jag 1080 SLI imorgon kväll ackompanjerad av en pilsner

Ska också på med vatten, så kommer invänta beställning från ek när de fått fram HB-bryggan...

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen 2 kort?
Beror ju kanske på vilken skärm man sitter på.
Jag siktar nog på ett EVGA 1080 Hydro. Förmonterad vattenkylarblock.
Och jag har inte bråttom. Men blir nog uppgradering kring BF1 release om inte innan.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Med lite tur kör jag 1080 SLI imorgon kväll ackompanjerad av en pilsner

Ska också på med vatten, så kommer invänta beställning från ek när de fått fram HB-bryggan...

Var beställde du dina kort? Såg nämligen att webhallen tagit bort leveransdatumet på Strix tidigare stod det 9 juni hos leverantör men nu är det helt tomt på information om eventuellt datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Har kört ett evga 1080 FE nu ett tag, och det har fungerat mycket bra. Jag kör det stabilt i 2160mhz (funkar på 2200mhz, men jag har inte spelat på den hastigheten längre än någon timme så jag kan inte säga att jag vet att det är 100% stabilt) och det ligget på en 33-34c.

Idag beställde jag mitt andra kort, ett till evga 1080 FE. Beställde även vattenblock och en till backplate ifrån EK.
Är det någon här som redan kör 1080 sli, hur fungerar det för er ? Jag har inte kört sli sedan gtx 680 tiden.

Jag vet att Nvidias sli brygga inte fungerar med EK vattenblock, men EK skulle göra sina egna bryggor och under tiden får jag köra med 2st gamla hederliga sli bryggor.

Sjysst OC och löjliga temps. Vatten fungerar fortfarande bäst ser jag
MSI Sea Hawk eller EVGA Hybrid är allt mer intressant.

Skrivet av MarkSix:

Såg nämligen att webhallen tagit bort leveransdatumet på Strix tidigare stod det 9 juni hos leverantör men nu är det helt tomt på information om eventuellt datum.

Jag som hade en beställning där och allt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sjysst OC och löjliga temps. Vatten fungerar fortfarande bäst ser jag
MSI Sea Hawk eller EVGA Hybrid är allt mer intressant.

Jag som hade en beställning där och allt.

Jag har också en beställning liggande där, men nu när hypen har lagt sig en aning, så har jag funderat på om jag ska avbeställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag har också en beställning liggande där, men nu när hypen har lagt sig en aning, så har jag funderat på om jag ska avbeställa.

Även om jag beställde hyfsat tidigt så blir det inget kort för mig denna gången. Sen vet man inte om man får något nästa batch heller. Väntan blir lång

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Även om jag beställde hyfsat tidigt så blir det inget kort för mig denna gången. Sen vet man inte om man får något nästa batch heller. Väntan blir lång

Jag beställde mitt ca 16:00 den 27:e så jag hade räknat med en leverans den här veckan, bor dessutom rätt nära Webhallens butik. Men jag har ett annat problem, även om jag får kortet så vet jag inte hur jag ska kunna montera det (höger handen gipsad).
Du sitter med ett 980Ti så varför bråttom med att byta?

Permalänk
Medlem

Sitter här med ett FC-1080 vattenblock från Ek, men inget kort i sikte. Lagt order även på Webhallen nu på Evga SC 1080 som dom säger kommer i lager imorgon (10/6). Kan ju alltid hoppas.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Irdeto:

Sitter här med ett FC-1080 vattenblock från Ek, men inget kort i sikte. Lagt order även på Webhallen nu på Evga SC 1080 som dom säger kommer i lager imorgon (10/6). Kan ju alltid hoppas.

Netonnet har evga 1080 om du vill ha ett kort nu, det kanske är lite dyrare än sc kortet iofs.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz3r1:

hmm så jag har kollat min mail och väntat om webhallen hör av sig om att jag kan hämta 1080 strix kortet imorn men istället fick jag mail om att jag kan hämta MSI 1080 GAMING X kortet som inte ska komma in förrän den 17:e.

Så för att svara på min egen fråga så gick jag till webhallen och dom hade inga asus kort men dom hade msi kortet så jag fick ett sådant, så det var ju trevligt.

min tidigare 980 var ett msi kort så jag ville helst ha ett likadant.

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Netonnet har evga 1080 om du vill ha ett kort nu, det kanske är lite dyrare än sc kortet iofs.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Nja, i värsta fall kanske jag slår till om även Webhallen flyttar sitt datum. Tänker lite på andrahand försäljning, lättare att sälja med en bra kylare istället för FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag beställde mitt ca 16:00 den 27:e så jag hade räknat med en leverans den här veckan, bor dessutom rätt nära Webhallens butik. Men jag har ett annat problem, även om jag får kortet så vet jag inte hur jag ska kunna montera det (höger handen gipsad).
Du sitter med ett 980Ti så varför bråttom med att byta?

Det är ett problem ja Hoppas du kan muta en snäll kompis att hjälpa dig skruva lite.

Tja, snart är 980Ti inte värt något, sen är det alltid kul med ny hårdvara och slutligen vill ja ha de 15-20 mer FPS jag får av bytet. Det eller vänta ett år till våren 2017 när 1080Ti kommer ut.

1070/1080 SLI skalar ju sämst enligt de tester jag har läst så det är inte ett alternativ.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bokade ett MSI Gaming X hos Webhallen den 2/6 och fick precis besked om att det skickats!
Bara synd att man bor i Norrland och förmodligen inte hinner få det imorgon...

Permalänk
Medlem

Jag tror det var i denna tråden jag läste att ASIC värde inte går att se längre. Varför?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror det var i denna tråden jag läste att ASIC värde inte går att se längre. Varför?

Ja, kinc (Asus) skrev det men vet inte varför det är så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag har också en beställning liggande där, men nu när hypen har lagt sig en aning, så har jag funderat på om jag ska avbeställa.

Skrivet av Mocka:

Även om jag beställde hyfsat tidigt så blir det inget kort för mig denna gången. Sen vet man inte om man får något nästa batch heller. Väntan blir lång

Med tanke på att de sa att de skulle ha hyfsat stabila lager i slutet av månaden kanske det blir 10-14 dagar till med lite oflyt.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Med tanke på att de sa att de skulle ha hyfsat stabila lager i slutet av månaden kanske det blir 10-14 dagar till med lite oflyt.

Ja, 2-3 veckor känns rimligt. Bara att passa på att vara ute i solen nu för sen lär det inte bli mycket av den varan

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja, 2-3 veckor känns rimligt. Bara att passa på att vara ute i solen nu för sen lär det inte bli mycket av den varan

Om @MarkSix avbeställer kanske vi får dem snabbare haha

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

7bPZjpBJeSU

Ja, kinc (Asus) skrev det men vet inte varför det är så.

Det låter ju lite märkligt fast sedan vet jag inte hur korrekt ASIC värdet speglade överklockning med luft/vatten så det kanske inte behövs överhuvudtaget.

Kan @kinc göra oss lite klokare om varför det inte är kvar kanske?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Nu har Webhallen fått in första batchen av MSI GTX 1080 Gaming X, fick precis ett mail att min beställning är skickad.

Permalänk
Medlem

@MarkSix @Mocka Nu har Webhallen satt ny leverans 15e juni. Så 6 dagar kvar.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Har en beställning på det "billiga" EVGA kortet på komplett som blev framflyttat till i början på Juli (Får intrycket att inte någon fått ännu) Då jag såg att Webhallen väntade in Asus Strix 1080 idag så la jag även en order där men som en del andra också sett så försvann all info där där. Fick följande svar:

"Vi kommer få in en större leverans i mitten av nästa vecka och det ska inte vara något problem för dig att få ett exemplar då, men jag kan förstås inte garantera något eftersom det alltid finns risk för förseningar och annat. "

Låter som om de åtminstone tror sig få in rätt stora volymer då jag beställt sent och de ändå tror på leverans. Hoppet lever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Om @MarkSix avbeställer kanske vi får dem snabbare haha

Haha kanske det

Skrivet av Markusas:

@MarkSix @Mocka Nu har Webhallen satt ny leverans 15e juni. Så 6 dagar kvar.

Dock vet vi inte hur stor/liten leveransen är, antagligen är den liten och då måste vi vänta på leveransen efter det Som sagt, räkna inte med något fören om tidigast 2 veckor. Hört att ASUS kortet är extremt poppis

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hej igen mina 1080 geeks <3
För dem som missat så har ek lagt datum samt skrivit vilka custom pcb kort som först får vattenblock.

Enjoy!
http://videocardz.com/60981/ek-announces-water-blocks-for-cus...

Kan knappt hålla mig!!
Med vänlig hälsning, jesper

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |