Windows XP: Explorer.exe har slutat att fungera

Permalänk

Windows XP: Explorer.exe har slutat att fungera

Hej!

Ja jag vet att XP är ute o gammalt nu men det är inte det jag vill gnälla över.

Jag har en Acer Aspire 3500 med XP som jag fick hem från en tant att fixa. Men när man loggar in i XP så visas bara bakgrunden o pekaren ett tag. Sen kommer det upp att explorer.exe har crashat. Saken blir heller inte bättre utav att man trycker Ctrl+Alt+Delete...

Jag kan heller inte starta felsäkert läge. Och jag har testat diskkontrollen men den går igenom.

Bilder:

Specs:
Model: Acer Aspire 3500
OS: Windows XP Home Edition
CPU: Intel Celeron M 1.50GHZ
RAM: 2GB

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Ibland är det lättare att installera om XP än att felsöka och reparera. Det brukar iaf ta mycket mindre tid i slutändan.

Finns inget som slår ett fräscht nyinstallerat och slimmat xp. ***bort/moderator***

§7/piratkopiering /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Systemfilsgranskaren är ett praktiskt verktyg som ingår i Windows som låter dig söka efter och återställa skador i Windows systemfiler (inklusive de som är relaterade till taskmgr.exe). Om systemfilsgranskaren hittar ett problem med EXE eller någon annan kritisk systemfil, kommer den att försöka ersätta de problematiska filerna automatiskt.
För att köra systemfilsgranskaren (Windows XP, Vista, 7, 8 och 10):
Klicka på Start-knappen.
Skriv ”command” i sökrutan... Tryck INTE på ENTER än!
Tryck på ENTER samtidigt som du håller ned CTRL-Shift på tangentbordet.
Du kommer att få upp en formulärrättighetsruta.
Klicka på Ja.
En svart ruta öppnas med en blinkande markör.
Skriv in "sfc /scannow" och tryck på ENTER.
Systemfilsgranskaren börjar söka efter taskmgr.exe och andra systemfilproblem (ha tålamod eftersom systemsökningen kan ta en stund).
Följ kommandon på skärmen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hur skall jag komma in i cmd ? Har en XP skiva med Home Edition men får inget Reparerar alternativ ?!

EDIT: Jag kom in i felsäkert läge tillslut ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testade sfc o detta felmedelandet kom upp:
Den specifika felkoden är 0x000006ba [RPC-servern är inte tillgänglig.].

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Testade sfc o detta felmedelandet kom upp:
Den specifika felkoden är 0x000006ba [RPC-servern är inte tillgänglig.].

Skickades från m.sweclockers.com

Är RPC tjänsterna igång?

services.msc
RPC locator service
Start
Automatic

och alla andra tjänster som kanske börjar med "Remote Procedure Call ...", "RPC ..." eller "Windows Remote Procedure Call ..." jag minns inte hur många det var i xp.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

@ggwp Ja, gick in i registret och kollade så att sfcdisable var på "0" i värdet. Men ändå sen kan jag inte komma in i services.msc eller gpedit. Jag kom inte in i vanliga felsäkert läge men den med kommandotolk kom jag in i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror jag testar att göra en VM på min vanliga data med XP Home Edition sen bara kopierar över explorer och taskmgr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skapa en bootbar antivirus usb och kontrollera så det inte är något virus som ställer till det.

Permalänk
Medlem

varför inte installera om xp?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Skapa en bootbar antivirus usb och kontrollera så det inte är något virus som ställer till det.

Testar Sophos usb "tjohej" sak

EDIT:
@Kalasis
Allt verkar helt ok!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ggwp:

varför inte installera om xp?

Massa viktiga privata "jobb" saker på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Massa viktiga privata "jobb" saker på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte ta ur disken då? För då hade du nog enkelt kunnat göra en backup på alla filer.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Du kan inte ta ur disken då? För då hade du nog enkelt kunnat göra en backup på alla filer.

Kan ju testa Har ju min hårddisk adapter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Massa viktiga privata "jobb" saker på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men självklart för du över alla filer du vill behålla till en USB innan du sätter igång XD Herregud jag menade inte att du skulle blåsa disken på alla viktiga filer samtidigt

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell